OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Tja, kjører jeg i en rundkjøring og har et par biler foran meg som skal ut på samme sted som meg, er det sjeldent jeg blinker selv. Det er jo umulig å se blinklysene mine. Jeg forsøker heller å vise hvor jeg skal med plassering av bilen. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Tja, kjører jeg i en rundkjøring og har et par biler foran meg som skal ut på samme sted som meg, er det sjeldent jeg blinker selv. Det er jo umulig å se blinklysene mine. Jeg forsøker heller å vise hvor jeg skal med plassering av bilen. Du har misforstått meg. Jeg skriver ikke om bilister som er i rundkjøringen, men om de som kommer fra min venstre side når jeg står og venter på at det blir en luke så jeg kan kjøre inn. De har altså ikke rukket frem til rundkjøringen, men skal inn til høyre på den veien jeg kommer fra. Det er vel klart at jeg ser blinklyset hvis de hadde blinket, men når de ikke gjør det, kan vel ikke jeg vite at de ikke skal i rundkjøringen. Lenke til kommentar
Populært innlegg ATWindsor Skrevet 12. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 12. november 2014 Tja, kjører jeg i en rundkjøring og har et par biler foran meg som skal ut på samme sted som meg, er det sjeldent jeg blinker selv. Det er jo umulig å se blinklysene mine. Jeg forsøker heller å vise hvor jeg skal med plassering av bilen. Nei, det er ikke umulig å se, det er stort sett ganske greit for meg i mitt kjøretøy feks, du har sikkert godt av å trene armen litt ved å faktisk bruke blinklys, skader ikke å bruke det hver gang man gjør en retningsendring istedet for å bruke tid på å vurdere om andre kan eller ikke kan se deg. AtW 10 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Nei, det er ikke umulig å se, det er stort sett ganske greit for meg i mitt kjøretøy feks, du har sikkert godt av å trene armen litt ved å faktisk bruke blinklys, skader ikke å bruke det hver gang man gjør en retningsendring istedet for å bruke tid på å vurdere om andre kan eller ikke kan se deg. AtW "Godt av å trene armen.." Way to go for å holde et godt diskusjonsmiljø Jeg bruker blinklys mer enn fleste. Bortsett fra i nevnte situasjoner hvor det er svært saktegående og biler står fanger mot fanger. Da ser man ikke blinklyset med mindre man er helt på siden. I de tilfellene bruker jeg heller plassering som faktisk synes. Endret 13. november 2014 av OscarMike1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Tja, kjører jeg i en rundkjøring og har et par biler foran meg som skal ut på samme sted som meg, er det sjeldent jeg blinker selv. Det er jo umulig å se blinklysene mine. Jeg forsøker heller å vise hvor jeg skal med plassering av bilen. Nei, det er ikke umulig å se, det er stort sett ganske greit for meg i mitt kjøretøy feks, du har sikkert godt av å trene armen litt ved å faktisk bruke blinklys, skader ikke å bruke det hver gang man gjør en retningsendring istedet for å bruke tid på å vurdere om andre kan eller ikke kan se deg. AtW "Godt av å trene armen.." Way to go for å holde et godt diskusjonsmiljø Jeg bruker blinklys mer enn fleste. Bortsett fra i nevnte situasjoner hvor det er svært saktegående og biler står fanger mot fanger. Da ser man ikke blinklyset med mindre man er helt på siden. I de tilfellene bruker jeg heller plassering som faktisk synes. Det er en litt fjasete måte å si at man knapt taper en kalori på å bruke blinklyset, hva er vitsen med å ikke slå det på? Det er ingen motsetning mellom riktig plassering og blinklys. Om man ser blinklysene på biler bak hverandre har med høyde på kjøretøyene og vær å gjøre, men det er ingen automatikk i at det ikke synes. AtW 2 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Det er en litt fjasete måte å si at man knapt taper en kalori på å bruke blinklyset, hva er vitsen med å ikke slå det på? Det er ingen motsetning mellom riktig plassering og blinklys. Om man ser blinklysene på biler bak hverandre har med høyde på kjøretøyene og vær å gjøre, men det er ingen automatikk i at det ikke synes. AtW Jeg får tegne en skisse til deg, så du skjønner hva jeg mener Og det er poengløst å blinke for å blinke. I de tilfeller hvor plassering gir retning eller ingen ser deg feks. Endret 13. november 2014 av OscarMike1 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Tja, kjører jeg i en rundkjøring og har et par biler foran meg som skal ut på samme sted som meg, er det sjeldent jeg blinker selv. Det er jo umulig å se blinklysene mine. Jeg forsøker heller å vise hvor jeg skal med plassering av bilen. Nei, det er ikke umulig å se, det er stort sett ganske greit for meg i mitt kjøretøy feks, du har sikkert godt av å trene armen litt ved å faktisk bruke blinklys, skader ikke å bruke det hver gang man gjør en retningsendring istedet for å bruke tid på å vurdere om andre kan eller ikke kan se deg. AtW "Godt av å trene armen.." Way to go for å holde et godt diskusjonsmiljø Jeg bruker blinklys mer enn fleste. Bortsett fra i nevnte situasjoner hvor det er svært saktegående og biler står fanger mot fanger. Da ser man ikke blinklyset med mindre man er helt på siden. I de tilfellene bruker jeg heller plassering som faktisk synes. Det er en litt fjasete måte å si at man knapt taper en kalori på å bruke blinklyset, hva er vitsen med å ikke slå det på? Det er ingen motsetning mellom riktig plassering og blinklys. Om man ser blinklysene på biler bak hverandre har med høyde på kjøretøyene og vær å gjøre, men det er ingen automatikk i at det ikke synes. AtW Jeg får tegne en skisse til deg, så du skjønner hva jeg mener Og det er poengløst å blinke for å blinke. I de tilfeller hvor plassering gir retning eller ingen ser deg feks. I det eksempelet jeg har beskrevet, kan jeg umulig vite at du skal inn til høyre og ikke inn i rundkjøringen, når du ikke blinker. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Er helt klart lettere å sitte å tenke over "er det vits i å bruke blinklys nå? Ser noen blinklyset mitt nå? Behøver jeg å blinke egentlig?" enn å bare blinke automatisk uten å i det hele tatt tenke over det. 8 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) I det eksempelet jeg har beskrevet, kan jeg umulig vite at du skal inn til høyre og ikke inn i rundkjøringen, når du ikke blinker. Nå er vi to ulike personer.. i eksemplet jeg ser for meg er dette ganske åpenbart at plassering trumfer lys Endret 13. november 2014 av OscarMike1 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Nå er vi to ulike personer.. i eksemplet jeg ser for meg er dette ganske åpenbart at plassering trumfer lys Når du kjører på en vanlig vei og skal inn til høyre, eller venstre, synes du det er unødvendig å bruke blinklys altså? Endret 12. november 2014 av Hermosa Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Når du kjører på en vanlig vei og skal inn til høyre, eller venstre, synes du det er unødvendig å bruke blinklys altså? Nei. Det har jeg aldri gitt uttrykk for heller. Når du kjører ut fra en parkeringsplass og det er påbudt å kjøre til høyre. Og bilen din står halvveis til høyre for å vente på kryssende trafikk. Er det da tvingende nødvendig å blinke? Poenget mitt er at det går an å vurdere fra gang til gang. Er man erfaren nok, krever det null kalorier. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Når vi er inne på blinklys. Jeg klager over sjåfører som ikke bruker blinklys fordi det ''bare'' er syklister eller gående i nærheten. Vi har også nytte av å se hvor over ett tonn metall skal flytte seg. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Når du kjører på en vanlig vei og skal inn til høyre, eller venstre, synes du det er unødvendig å bruke blinklys altså? Nei. Det har jeg aldri gitt uttrykk for heller. Når du kjører ut fra en parkeringsplass og det er påbudt å kjøre til høyre. Og bilen din står halvveis til høyre for å vente på kryssende trafikk. Er det da tvingende nødvendig å blinke? Poenget mitt er at det går an å vurdere fra gang til gang. Er man erfaren nok, krever det null kalorier. Det er ikke dette det er spørsmål om. Enten har jeg formulert meg utrolig klossete, eller så er du bare vrang. Jeg forstår deg slik at i den grad du bruker blinklys, er det etter ditt eget forgodtbefinnende og ikke av hensyn til andre trafikanter. Ferdig fra min side. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Når du kjører på en vanlig vei og skal inn til høyre, eller venstre, synes du det er unødvendig å bruke blinklys altså? Nei. Det har jeg aldri gitt uttrykk for heller. Når du kjører ut fra en parkeringsplass og det er påbudt å kjøre til høyre. Og bilen din står halvveis til høyre for å vente på kryssende trafikk. Er det da tvingende nødvendig å blinke? Poenget mitt er at det går an å vurdere fra gang til gang. Er man erfaren nok, krever det null kalorier. Hva er vitsen med å ikke blinke? Og jeg kjører MC, jeg har ikke tall på hvor mange ganger folks feltplassering er misvisende, eller sågar at folk blir sure på meg fordi jeg agerer etter hvordan de er plassert i feltet når de ikke bruker blinklys. AtW 2 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Alle biler skal ha ett blinklys på hver side av bilen i tillegg til foran og bak. Dette skal det nok godt gjøres at blir usynlig bare fordi det er en bil foran. Endret 12. november 2014 av BaronSlask Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Alle biler skal ha ett blinklys på hver side av bilen i tillegg til foran og bak. Dette skal det nok godt gjøres at blir usynlig bare fordi det er en bil foran. Det er min erfaring også, det er sjelden man ikke ser om blinklysene på. AtW Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Når du kjører på en vanlig vei og skal inn til høyre, eller venstre, synes du det er unødvendig å bruke blinklys altså?Nei. Det har jeg aldri gitt uttrykk for heller. Når du kjører ut fra en parkeringsplass og det er påbudt å kjøre til høyre. Og bilen din står halvveis til høyre for å vente på kryssende trafikk. Er det da tvingende nødvendig å blinke? Poenget mitt er at det går an å vurdere fra gang til gang. Er man erfaren nok, krever det null kalorier. Det er ikke dette det er spørsmål om. Enten har jeg formulert meg utrolig klossete, eller så er du bare vrang. Jeg forstår deg slik at i den grad du bruker blinklys, er det etter ditt eget forgodtbefinnende og ikke av hensyn til andre trafikanter. Ferdig fra min side. Begge deler. Du spør om jeg blinker ved vanlig sving, det blir å spørre om noe helt uvesentlig. Jeg blinker i 99% av tilfellene. Den siste prosenten er forbeholdt i de tilfellene hvor plassering gjør at 1. Blinklys ikke synes, OG 2. Plassering gjør det unødvendig Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Hva er vitsen med å ikke blinke? Og jeg kjører MC, jeg har ikke tall på hvor mange ganger folks feltplassering er misvisende, eller sågar at folk blir sure på meg fordi jeg agerer etter hvordan de er plassert i feltet når de ikke bruker blinklys. AtW Står man stille i kø, og det er en bil 30 cm foran deg, og man allerede står i filen til -og vinklet som- man skal ut av rundkjøringen er man ganske firkantet om man MÅ blinke .. Endret 13. november 2014 av OscarMike1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Alle biler skal ha ett blinklys på hver side av bilen i tillegg til foran og bak. Dette skal det nok godt gjøres at blir usynlig bare fordi det er en bil foran. Tja, om bilen som "bør" blinke står i vinkel må du faktisk se gjennom bilen for å se lyset. Mvh Erfaren købilist Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Nei. Det har jeg aldri gitt uttrykk for heller. Når du kjører ut fra en parkeringsplass og det er påbudt å kjøre til høyre. Og bilen din står halvveis til høyre for å vente på kryssende trafikk. Er det da tvingende nødvendig å blinke? Poenget mitt er at det går an å vurdere fra gang til gang. Er man erfaren nok, krever det null kalorier. Hvor erfaren du evt. måtte være hjelper ikke andre trafikanter, det er hva faktisk blinklyset er til for. Og det samme gjelder i rundkjøringer, en kan ikke blindt stole på at riktig plassering betyr at det faktisk er dit det skal kjøres. For det er mange som har en fryktelig trafikk(u)kultur, og en kan aldri vite om en kan stole på plasseringen til en sjafør. Så det å bruke blinklys (riktig) er faktisk ganske undervurdert, uansett hva du nå enn måtte mene om det. Om ikke du synes det er nødvendig med bruk av blinklys (i enkelte situasjoner), så er det mange andre i trafikken som faktisk har nytte av det. Dessuten så hjelper det svært lite med din argumentasjon om at blinklysene ikke vil være synlig når en kjører i rundkjøring, for så nær bilen foran skal du ikke være. For kommer det et utrykningskjøretøy, hvor skal du gjøre av deg da? Og enda en grunn, er at en faktisk også har blinklys på siden av bilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå