Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De rundkjøringene der slikt er aktuelt er vel skiltet. Er f.eks et eksempel på det her i Skien (rundkjøringen ved Menstadbruen, på Kjørbekk-siden), der en utkjørsel som ligger til venstre for halvsirkelen er merket opp på skiltet som rett frem, og dermed legger man seg i ytre felt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gah, nå er jeg halvveis forbannet. Var på tur til jobb, da jeg fikk meg et lite støkk. Kjørte på forkjørsvei i ca 55 km/t, hvor jeg plutselig ser en bil foran meg som legger seg ut. Til min store skrekk akselerer bilen foran ikke fort nok, og jeg må stå på bremsen. På min gamle bil betyr det umiddelbart hjullås og skrens ...

 

Hele turen endte selvsagt i brøytekanten, noe forbannet ser jeg til min store forskrekkelse at bilen foran kjører vekk! Idioten kunne vel for faen i det minste stoppet og hjulpet meg opp, men neida. Fikk heldigvis hjelp nokså fort fra andre, og kom meg fra det uten skader på verken bil eller person. Greit nok, situasjonen ville ikke vært det minste farlig på sommerføre, men i dag er det blankpolert is med snø, noe enkelte tydeligvis ikke har skjønt ...

 

Legger ved en tegning også.

post-44194-1196212440_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er ikke så morsomt å få en airbag i ansiktet og stå ute i kulda å skrive skademelding når man skulle vært på vei ett eller annet sted. Selv en liten dytt kan utløse både airbagen din og til bilen foran og er man uheldig knekker man nesen, skader hørselen, knuser brillene i øynene eller bilen skjener ut i motsatt kjørebane og lager en skikkelig ulykke.

 

Jeg skjønner at det er en fristende tanke, men neppe særlig lurt.

Lenke til kommentar

Nå løses vel ikke en airbag ut av en liten dytt da. Det er vel snakk om noen G og større forskjell i fart før det skjer noe.

Airbags are typically designed to deploy in frontal and near-frontal collisions, which are comparable to hitting a solid barrier at approximately 13-23 km/h (8-14 mph). Roughly speaking, a 23 km/h (14 mph) barrier collision is equivalent to striking a parked car of similar size across the full front of each vehicle at about 45 km/h (28 mph). This is because the parked car absorbs some of the energy of the crash, and is pushed by the striking vehicle.

I tillegg måler sensorene deakselerasjon, så en krasj bakfra vil bare gjøre at ev. airbagene i bilen som treffer bakfra blir utløst.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Men hvis man ikke har en bil som det er så farlig med, man har god tid, og ikke har så stor fart at det utgjør stor fare kan det være fristende og la det smelle :whistle:

Jeg prøver hver dag, men dessverre reagerer jeg for raskt. Jeg hugger til bremsa før jeg rekker å tenke meg om. Skulle ønske jeg var like sløv som alle andre på veien..

Lenke til kommentar

Vel, bortsett fra litt vanlig vett var det nok flere faktorer som gjorde at jeg unngik å krasje. Farten var skummelt høy, 50 km/t hadde nok ødelagt det meste. Bedre ble det ikke av at jeg kjører rundt i en gammel Toyota Carina, ergo har jeg verken airbag, to-delt styrestang eller annet lurt for å hindre personskader. Ergo ville det nok gått værst utover meg ...

Lenke til kommentar

Forbanna traktorer som skal kjøre rundt med 4,5,6,7,8,9,10 hvis ikke mange flere arbeidslamper på, når de IKKE arbeider......

 

Har ikke tid til å finne frem noe lovbestemt, men tror det er begrensning på hvor mange man kan ha. Det er også kjempefint at de bruker det da de brøyter og måker på parkeringsplasser, arealer hvor det er vansklig for å oppdage de. Men å kjøre rundt på vegen med et dusin arbeidslamper som blender og flasher er unødvendig.

 

Hrmf.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til deg som lå bak meg i et kvarter i dag.

 

Har du lagt merke til disse sirkelformete skiltene langs veien? Med rød ring rundt kanten og et to- (eller tre) sifret tall skrevet med store, svarte siffer inni?

 

Du skjønner, det sifferet inni angir faktisk øverste tillatte fartsgrense, det. Så når det står 50, som det gjorde i dag, så betyr det at man ikke skal kjøre fortere enn 50. Jeg er såpass fersk bak rattet at jeg foreløpig prøver så godt jeg kan å holde fartsgrensene. Noen har sagt til meg at speedometerene i biler viser litt feil. Nåla mi lå derfor litt oppunder 60-tallet. Hvis folk har snakket sant til meg, så var reell fart altså 50. +/-. Kan hende jeg kjørte litt fort, til og med. LIKEVEL skulle du HELT oppi baken min! Så tett oppi at jeg bare så lyktene dine i speilet mitt!

 

Hva tror du hadde skjedd om jeg plutselig sto på bremsen? Greit, vi kjørte ikke fort, men du rekker ikke reagere på en halvmeter, vet du. Du lærte 1001, 1002, 1003 da du tok førerkortet du også? Bruk det da vel! Du gjør meg stressa som bare rakkern når du skal ligge der og stange!

 

Som nevnt over, jeg er nybegynner. Jeg kjører på ingen måte feilfritt, jeg gjør ting som er litt mindre gjennomtenkt titt og ofte. Derfor skal jeg la være å pirke for mye på hva andre gjør, men å holde avstand er LETT.

 

Gjør hverdagen litt lettere for oss som ikke har kjørt bil halve livet. :)

Lenke til kommentar

Enig, JLa. Er ganske fersk i trafikken selv, og har funnet ut hvor irriterende det er med folk som ikke kan holde avstad.

 

Har forresten funnet ut at om det er noe som er verre enn folk som ikke blinker når det kan lette på trafikken, så er det folk som blinker seg ut av en rundkjøring, men som fortsetter rett fram. Noen skulle ikke hatt kjørerett.

Lenke til kommentar

jLa:

 

det du gjør er å ta ett par kraftige oppbremsninger, samtidig som du ser i sladrespeilet ditt, da skal du se du får litt avstand, det virker nesten hver gang for min del.

 

hvis du tør, så kan du jo å bare bråbremse, han som får skylda uansett :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Japp det pleier jeg å gjøre når noen ligger tett bak meg. Skal ikke si at det er det lureste, men funker nesten alltid. Plutselig er det noen som ikke klarer å stoppe så kjører han rett i meg, da er det ikke så gøy selvfølgelig, men orker ikke stresse i trafikken p.g.a en tulling bak meg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker å pumpe litt på bremsa (bare nok til at bremselyset kommer på) når noen prøver å rævkjøre. Det bruker å fungere. Hvis de blir irriterte og kjører forbi helt uten grunn til det så er det bare å holde inne fløyta litt og blinke med langlysene. Da får man i hvert fall sagt i fra.

Lenke til kommentar

Var ute i dag og hadde generalprøve før oppkjøringa i morra. Kjørte i en 30 sone hvor det var en del unger som gikk langs veien. Begynte og lure når bilen foran satte på Nødblinken når han skulle kjøre forbi noen unger. Hva var tanken bak det? Advare meg? Eneste det gjorde var å forrvirre meg. Lurte fært på hva slags nød han havnet i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...