mikaragua Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Ser kanskje 3 meter kortere dersom veien ikke er opplyst. Vent, har du førerkort? Da anbefaler jeg deg å gjøre en ordentlig test. Tåkelys lyser ikke tre meter kortere enn nærlys. Du var vel en av de som irriterte seg sånn over fotgjengere uten refleks, men jeg syns ikke du har rett til å klage. "Hei, din dumme fotgjenger, du må bruke refleks, jeg så deg ikke før jeg var to meter foran deg, for jeg kjører nemlig rundt med tåke- og parklys her som det er litt gatebelysning." 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Nå var vel den lange duskusjonen over fotgjengere uten refleks om en dårlig opplyst 80 sone. Jeg snakker om 50-30 some midt i byen der det er lysregulerte overganger. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Nå var vel den lange duskusjonen over fotgjengere uten refleks om en dårlig opplyst 80 sone. Jeg snakker om 50-30 some midt i byen der det er lysregulerte overganger. Lysregulerte overganger og gatelys opplever jeg som et idiotisk argument for å kjøre med redusert lys på bilen. Gatelys er på mange måter en falsk sikkerhet, og trafikklys er ofte sterke, og stolper skjuler lett folk.. Refleks og gode kjørelys er like viktig i bygater spør du meg. Tåkelys alene når det er mørkt (uansett gatebelysning) er ikke tillatt, og ved et uhell kjører du praktisk talt uten lys på bilen. Jeg gir et lite blink med lysene mine når jeg møter noen med bare tåkelys. Tåkelys alene kan også være sjenerende. F.eks. når det regner eller underlaget reflekterer mye lys, og enda værre med nærlys + tåkelys. Uansett hvilken tid det er på dagen, blinker jeg stort sett med fjernlysene til biler som kommer med nær + fjernlys. At noe er "kult" i trafikken, skal under INGEN omstendighet gå foran trafikksikkerheten din, og hvertfall ikke andres. Tåpelig er det. Tåkelys lyser forøvrig ikke lengre enn nærlys ( i alle fall ingen jeg har vært borti), men de lyser litt mer rett foran bilen, og litt til siden. De gir i praksis ikke noe spesielt bedre lysbilde for sjåføren i kombinasjon med andre lys, men de generer mye ekstra lys for de som kommer i mot. Forøvrig irriterer jeg meg over at folk ikke kan sette på parklys når de parkerer langs veien for å ta en telefon eller lignende... Endret 31. oktober 2014 av steinrawr 6 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Forøvrig irriterer jeg meg over at folk ikke kan sette på parklys når de parkerer langs veien for å ta en telefon eller lignende... Irriterer meg enda mer at noen av de verste synderne her er mine "kollegaer" på veien: Taxi-sjåfører. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Står det noen langs veien med lys på får de fjernlys til jeg har kjørt forbi og hornet idet jeg passerer. Tviler dog de skjønner poenget. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Står det noen langs veien med lys på får de fjernlys til jeg har kjørt forbi og hornet idet jeg passerer. Tviler dog de skjønner poenget. Så grunnen til at du gjør dette er da? 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Så, en litt lite vitenskapelig undersøkelse idag; Fredags litt sein efta, på tur hjemover etter en lang dag på jobb. Trøtt i trynet og litt firkanta i synet. Strekning Oslo sentrum - indre østfold langs E6 og E18. Mørkt, regnvåt asfalt. Ca hver femte-sjette bilist jeg møter kjører med nærlys + tåkelys. Tydelig høyere andel jo dypere inn i Østfold jeg kommer. Er det lov å klage på det? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Ja, så klart. Dette er trafikalsk klagemur, uansett hva enkelte her innbiller seg. 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Står det noen langs veien med lys på får de fjernlys til jeg har kjørt forbi og hornet idet jeg passerer. Tviler dog de skjønner poenget. Så grunnen til at du gjør dette er da? ...de skal ha på parklys? Er faktisk ekstremt blendene hvis noen står stille på en toppe av en bakke i motgående felt med lys på uten grunn for trafikken imot. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 ...de skal ha på parklys? Er faktisk ekstremt blendene hvis noen står stille på en toppe av en bakke i motgående felt med lys på uten grunn for trafikken imot. Når du betviler de skjønner poenget, så blir fjernlys og horn til ingen nytte, eller? Så spørsmål står fortsatt. ('langs veien', sa du, ikke bare bakketopp) 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Verste er med de som ikke klarer å stille lysene skikkelig. Skifter du pære selv så sjekker du såklart om de er justert, om ikke får du de justert. Ikke kjøre rundt med noen jævla lys som ser ut som langlys når du har på nærlys. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 ...de skal ha på parklys? Er faktisk ekstremt blendene hvis noen står stille på en toppe av en bakke i motgående felt med lys på uten grunn for trafikken imot. Når du betviler de skjønner poenget, så blir fjernlys og horn til ingen nytte, eller? Så spørsmål står fortsatt. ('langs veien', sa du, ikke bare bakketopp) Bakketopp eller ei de skal ha på parklys, og det er like sjenerende for motgående trafikk. 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Bakketopp eller ei de skal ha på parklys, og det er like sjenerende for motgående trafikk. Vi får vel bare stadfeste at du ikke har svar på spørsmålet. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Jeg tror du svarte på spørsmålet godt nok selv, men siden du absolutt må ha det svart på hvitt så nei, det har nok ingen nytte. Disse personene som kjører med tåkelys og parkerer uten å bruke parklys har nok så lav IQ uansett at det ikke hadde hjulpet å skrive det ned en gang. Dog så føles det godt å få bort frustasjonen i livet ved å for eksempel dra på styrketrening eller som i dette tilfellet tute på idioter i trafikken. Jeg kan bare anta du er en av idiotene som ikke vet hva parklys er siden du nærmere sagt forsvarer dem med å argumentere at jeg ikke behøver å tute eller skru på fjernlysa mine. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Jeg kan bare anta du er en av idiotene som ikke vet hva parklys er siden du nærmere sagt forsvarer dem med å argumentere at jeg ikke behøver å tute eller skru på fjernlysa mine. Forsvarer de? Jeg vet godt hva parklys er og når det skal brukes. Jeg vet også når fjernlys og horn skal brukes. Jeg vet også at en feil ikke oppheves med å gjøre andre feil. Det var ikke meg, men du som sa du betviler at de skjønte hvorfor du brukte fjernlys og horn. Så da å gjøre feil selv, for å poengtere at andre gjør feil, uten at det engang er til nytte - det må vel være definisjonen på idioti i trafikken. De føler vel det er greit å stå med nærlys (du får vel være glad de ikke står med fjernlys), du føler det er greit med fjernlys og horn. Begge parter gjør feil. Den ene parten kanskje pga sløvskap/ikke tenker på det, mens ene parten gjør det bevist. Da får man vel spørre seg hvem sin feil som er mest idiotisk ... IQ er noe dritt, ikke sant? (som du sier, så hjelper det vel ikke at jeg har skrevet det til deg) Endret 1. november 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Tja, hvem sin feil som er mest idiotisk? Jeg forårsaker ingen farlige situasjoner ved å blinke og tute i 2 sekunder på en bil som står parkert i veikanten. Bilen som står parkert derimot kan fint forårsake en farlig situasjon hvis vedkommende for eksempel står i en bakketopp slik at jeg blir blendet. Men selvfølgelig er det jo mest idiotisk at jeg i det hele tatt tør å blinke/tute på ved kommende... Hvis du møter noen som har på fjernlys hele veien, og ikke blender ned, da antar jeg du kun blinker kjapt en gang? Ikke skrur på fjernlyset selv til han har skrudd av sine? (Som de fleste gjør) For det er jo ikke lov, og helt idiotisk. Noen ganger trenger folk bare et lite (eller langt) tut, lovlig eller ei. Det er få situasjoner der det faktisk er lov å bruke hornet, men jeg tviler på at du kun bruker hornet når det er lovlig? Var noen måneder siden at jeg kjørte i en sving, og i motgående felt kom en BMW som forbikjørte noen i den uoversiktlige svingen, jeg måtte bråbremse og svinge unna for å unngå frontkollisjon. Synes du forsatt det er helt idiotisk at jeg tutet på han? Jeg hadde jo teknisk sett ikke lov å tute på vedkommende, men jeg synes det var på rett plass. Og nei, uansett hva du sier så kommer det nok ikke til å hjelpe mot tutingen min. Og siden du sier du vet når horn og fjernlys skal brukes og hvordan det brukes riktig, så antar jeg du aldri tuter på noen som helst med mindre det var direkte fare for kollisjon. Og da snakker vi ikke om tuting 2 sekunder etter man har bråbremset og vifter med henda til andre sjåføren. Endret 1. november 2014 av Poopadoop 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Tja, hvem sin feil som er mest idiotisk? Jeg forårsaker ingen farlige situasjoner ved å blinke og tute i 2 sekunder på en bil som står parkert i veikanten. Bilen som står parkert derimot kan fint forårsake en farlig situasjon hvis vedkommende for eksempel står i en bakketopp slik at jeg blir blendet. Men selvfølgelig er det jo mest idiotisk at jeg i det hele tatt tør å blinke/tute på ved kommende... Blending kan skape farlige situasjoner ja - ser du påpeker bakketopp hele tiden nå, men din uttalelse var 'langs veien', altså du sier at du gjør det konsekvent - ikke bare når det blender. Det er noe som du selv sier, irriterer deg på. Du sier også at det du gjør ikke virker - du får bare 'blåst ut' din irritasjon på det. Så målet er tydeligvis ikke å gjøre ting sikrere. Du bruker langlys og horn for å påpeke din irritasjon på et lovbrudd uten at du tror det virker. Så da kan andre gjøre det samme på ditt lovbrudd, så kan andre gjøre det på dem igjen .... sånn går no dagan. Noen ganger trenger folk bare et lite (eller langt) tut, lovlig eller ei. Det er få situasjoner der det faktisk er lov å bruke hornet, men jeg tviler på at du kun bruker hornet når det er lovlig? Svært sjeldent jeg bruker hornet, men ja, jeg har også brukt det ulovlig. Men aldri for å kun få ut min frustrasjon på andres feil - Skulle jeg brukt det på andres feil, så hadde jeg ikke gjort annet. Når man i tillegg ikke tror det virker, så er jo hele hensikten borte - da blir det bare støy-forurensning. Hadde du trodd det hadde virket på de som ikke bruker parklys, så hadde jeg ikke kommentert - Men du tror altså ikke at det virker ... Derfor spurte jeg hva som var poenget med å bruke det da. Og nei, uansett hva du sier så kommer det nok ikke til å hjelpe mot tutingen min. De som står med nærlys kommer sikkert til å fortsette med det de også - godt at det er du selv som forklarte hvorfor. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Forøvrig, for at jeg ikke skal skape noe uvenner, så må jeg tilføye at før jeg blinker/tuter, så skrur jeg av og på nærlys noen 3-4 ganger, i håpet at de skjønner når de kun ser parklys på min. Så skrur jeg på fjernlys. Tror dog fortsatt de fleste lurer på om det er noe galt med meg framfoeær dem. 1 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Beklager å si det, men tåkelysfolket er lettere tåkelagte på mer enn en måte. De tror du bare hilser på dem eller at det er politikontroll rundt neste sving hvis du blinker med fjernlysa! Men irriterende er det å bli blendet av lave grøftelys på våte veier. Hvor er politiet? Uheldigvis har jeg ninja-LED fjernlys så jeg risikerer svi ut netthinnene på folk om jeg flasher for mye nå. Så jeg lar for det meste vær. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Forøvrig, for at jeg ikke skal skape noe uvenner, så må jeg tilføye at før jeg blinker/tuter, så skrur jeg av og på nærlys noen 3-4 ganger, i håpet at de skjønner når de kun ser parklys på min. Så skrur jeg på fjernlys. Tror dog fortsatt de fleste lurer på om det er noe galt med meg framfoeær dem. Det er naturlig. 'null' lys, fjernlys og horn - man skulle jo tro noe var rav ruskende galt ... en med frustrasjoner kanskje? Morsomt egentlig, for å slå av nærlys slik er vel trafikksikkert. Samt, du, jeg og alle her har vel stått med nærlys og ikke tenkt på parklys bestandig - selv om vi vet det skal brukes. Det er vel dog de færreste av oss (deg inkludert) som har møtt frustrasjons-varslere av den grunn - heldigvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå