steinrawr Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har en teori om at minst 70 % av de som kjører med tåkelys gjør det uvitende, og hovedsaklig fordi de ikke vet hva knappen betyr, og/eller noen har skrudd dem på for dem. Jeg har kjørt bil i over 6 år både privat og som yrke, men har kun opplevd én gang at tåkelys/kurvelys har vært nødvendig. I fascinasjon over at andre skrur de på, tester jeg selv lysbildet med/uten tåkelys, og det er ingen bedre sikt med dem, men man ser noe bedre akkurat den nærmeste meteren foran bilen, og litt ut til sidene. Avhengig av bil såklart. Jeg gir dog de som kjører med tåkelys (med eller uten nærlys på i tillegg) et par blink med fjernlys når jeg møter på dem i mørket. Er de spesielt kraftige/sjenerende skrur jeg på fjernlys til bilen er passert. 2 Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Vil tro at ca.90% prosent av de som kjører med tåkelys her bruker det fordi de synes at det er tøft/kult. Og på kvelden i helgene kjører i snitt annenhver bil med det på(ofte i kombinasjon med kjørelys). Var også en som uttalte seg i avisen for noen mnd siden at han måtte bruke de. Grunnen var at han hadde ca.40% redusert syn. Endret 30. oktober 2014 av K_7 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Pussig at han klandrer dårlig syn, for man ser ikke en meter ekstra med tåkelys. Kjører selv også med tåkelys forsi jeg synes det ser "kult" ut men kjører aldri med alle 4. Setter på fjernlys til de som gjør Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har aldri forstått frustrasjonen over tåkelys. Først og fremst så er det lovlig å kjøre med park + tåkelys på dagen, og for det andre så er det ikke blendende en plass midt på lyse dagen når det er lovlig. Fatter ikke hvordan folk kan klage over fislete tåkelys når HID Xenon brenner ut øynene selv på dagen. Jeg kjører ikke med tåkelys selv, men må innrømme at når man har angeleyes så er det kulere med parklys enn nærlys, og den eneste måten man kan kjøre lovlig slik er i kombinasjon med tåkelys. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 _på dagen_. Det er ikke lovlig når det er mørkt og de fleste har de ikke på på dagen for å slå de av om kvelden. De er på hele tiden, og derfor er de irriterende. 7 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 På dagen ja. Min oppfattelse er at bilister ikke bare klikker etter at solen har gått ned. Er de på når det er mørkt så har du all min tillatelse til å være irritert. Prøv å kjør (lovlig) med tåkelysene på dagen, og se hvor mange som blinker med fjernlysene på deg. Jeg kjørte med tåkelys da den ene xenon-pæren min hadde tatt kvelden, så tenkte det var bedre med tåkelys enn kun et nærlys. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg ser ikke problemet med å kjøre med tåkelys på kvelden heller, det blender absolutt ingen. Jeg har aldri blitt blendet av noen som kjører med kun tåke og parklys på kvelden, er mange BMW'er som kjører slikt her. Dersom noen kjører med tåkelys og nærlys i mørket derimot, da er jeg enig i at det er veldig sjenerende for motgående trafikk, fordi det plutselig blir dobbel lysstyrke rett foran bilen. Tåkelys i seg selv blender ikke, det er ikke særlig lysere eller mørkere enn nærlys, annet enn at det peker mye mer ned. Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Pussig at han klandrer dårlig syn, for man ser ikke en meter ekstra med tåkelys. Kan tenke meg at det hadde blitt en litt spesiell samtale hvis han hadde blitt stanset i kontroll ja. Politi: Ser at du kjører med tåkelys på et tidspunkt det ikke er lov. Han: Jammen jeg må det på fordi jeg har 40% redusert syn! Politi: Åja, ja da går det helt fint. Beklager bryet, ha en fin tur videre. 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Ingen som klager på folk som kjører med tåkelys + park. Klager på de som har på tåkelys + nærlys. Spesielt når det ikke er lyst. Endret 30. oktober 2014 av Sexylubb1 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Åja, var litt usikker på hvordan jeg skulle tolke @nomore sitt innlegg, om han snakket over park eller nærlys + tåkelys. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg ser ikke problemet med å kjøre med tåkelys på kvelden heller, det blender absolutt ingen. Jeg har aldri blitt blendet av noen som kjører med kun tåke og parklys på kvelden, er mange BMW'er som kjører slikt her. Det er spesielt én person som blir blendet av tåkelys, og det er vedkommende som kjører med tåkelys. Hjelper ikke å se "kul" ut når en ikke ser optimalt lengre foran bilen enn noen meter. Kan likesågodt ta på seg solbriller for å fullføre idiotien. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Er ikke noe stort problem på hovedveier som er opplyste som riksveier, motorveiee og i byen. Er det dårlig lys eller jeg føler jeg bør prioritere å kunne se framfor å se kul ut så bytter jeg ut tåkelys med xenonlys og langlys. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Ingen som klager på folk som kjører med tåkelys + park. Klager på de som har på tåkelys + nærlys. Spesielt når det ikke er lyst. Du gjør kanskje ikke det, men prøv å kjør med tåkelys+parklys på dagen og se hvor mange som ikke er enige med oss. Jeg vet ikke hvor du befinner deg i Norge, men kjører jeg med parklys+tåkelys så kommer jeg til å konstant få varsellys i trynet, som om du holdt på å drepe personen. Endret 31. oktober 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Parklys + tåke har aldri irritert meg. Angel eyes'ene til BMW er jo rimelig svake (parklysene), så ser ikke hva problemet skal være. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det er jo fullt lovlig, så vidt jeg vet, så det er ganske rart. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har blitt blinket til kun 1 gang når jeg har kjørt med park og tåkelys, og det var når det var mørkt. Ingen grunn til å blinke, for det er ingen jeg forstyrrer med det annet enn meg selv. (I mørket) Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har blitt blinket til kun 1 gang når jeg har kjørt med park og tåkelys, og det var når det var mørkt. Ingen grunn til å blinke, for det er ingen jeg forstyrrer med det annet enn meg selv. (I mørket) Dårligere sikt er vel forstyrrende nok til at det kan gå ut over andre? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Ser kanskje 3 meter kortere dersom veien ikke er opplyst. Kjører jeg i mørket på en dårlig opplyst vei bytter jeg om til xenonlys som sagt... kjører jeg på bra opplyste veier, motorveien, sentrum og så videre kjører jeg med park+tåke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg aner ikke hvorfor folk reagerer, så det er derfor jeg klager her. Vi er nok alle enige her inne, men Ola Dunk ute på de norske veiene går helt amok om han ser noen kjøre med tåkelys, uansett omstendigheter. Skal jeg være kontroversiell så vil jeg si at HID Xenon blender mer om natten enn tåkelys. Jeg hater alle andre som kjører med Xenon, og elsker å kjøre med Xenon selv. Fuck Gavekort, azz. 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Synes det er verre med de som kjører med tåke+nærlys, spesielt i Toyota stasjonsvogner, eller de som har feilinnstilte vanlige lykter på det høyeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå