Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Så må man jo huske på at det er veldig stor forskjell på lys fra forskjellige biler. Det er ikke alle som har råd til nyere biler med gode lys... Meg selv inkludert. Det er voldsom forskjell fra lysene på min 16 år gamle bil (selv om den er godt vedlikeholdt) og en splitter ny bil med det siste av teknologi. Særlig med tanke på spredningen i bredden.

 

Det er sant, det er forskjell på kvaliteten på kjøretøy, men det er jo også noe man kan kompensere for, og det er uansett langt unna 5 meter. Personlig kjører jeg mest MC, som har dårligere lys enn de fleste biler, men synsfeltet strekker seg allikevel vesentlig lengre enn det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man ikke se folk før på 5 meters avstand med lys på bilen, så er det grunn til å anta at de har et nattsyn som er ganske langt fra godt.

Et problem: Du har ikke nattsyn under vanlig bilkjøring. Det er store mengder gjenskinn fra dine lykter, andre lykter, og gatelys.

Vis du har mer enn tonejustering i skumringssynet, har du kjørt veldig lenge på øde vei, med for lite lys.

Lenke til kommentar

 

Kan man ikke se folk før på 5 meters avstand med lys på bilen, så er det grunn til å anta at de har et nattsyn som er ganske langt fra godt.

Et problem: Du har ikke nattsyn under vanlig bilkjøring. Det er store mengder gjenskinn fra dine lykter, andre lykter, og gatelys.

Vis du har mer enn tonejustering i skumringssynet, har du kjørt veldig lenge på øde vei, med for lite lys.

 

 

Kall det hva du vil, det er snakk om synsinntrykk i nedre del av lysintesitetsspektret for hva man kan oppfatte på det tidspunktet, og det er stor forskjell på hvor gode folk er i den forbindelse, spesielt mtp alder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har sagt at man har et nattsyn som er en god del under pari om man ikke ser folk før på 5 meter, det er jo åpenbart at det finnes folk med dårlig nattsyn, så har ikke sagt at jeg ikke tror på det

 

Nå har man vel diskutert denne saken her på forumet tidligere, og hadde sjåføren sett jenta på 5meter, så hadde hun vel ikke blitt påkjørt?

Det har ikke noe med nattsyn, mangel på sådan å gjøre - det er realitetene. Det ER i visse tilfeller så og si umulig å se folk før man nesten kjører over de.

Lenke til kommentar

ATW ser bedre enn alle, og alle utenom ATW følger ikke bra nok med på nattestid siden vi andre synes gående uten refleks er vanskelige å se. Helst burde vi ikke hatt lappen. La oss alle dra til nærmeste trafikkstasjon og legge fra oss sertifikatene våre slik at vi slipper å få denne diskusjonen igjen.

 

Jeg irriterer meg over at så mange bilister tilsynelatende fryser i panikkangst og stopper bilene sine på det verst tenkelige stedet (midt i sving, ved siden av den parkerte bilen, midt i veibanen osv) når jeg møter dem med lastebil. Og for å bygge videre på det, så irriterer jeg meg over ryggeegenskapene der ute på veiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg irriterer meg mest over er at folk ikke klarer å gå på riktig side av veien. Har ingen her lært at man skal gå i motsatt felt, slik at du ser mot bilene som kommer mot deg? Da kan du ihvertfall flytte deg, hoppe unna, og være sikker på at bilen har sett deg, og at du har sett bilen, enn at du går i "riktig" bane på veien slik at bilene kommer bakfra, uten at du kanskje vet det kommer bil hvis det f.eks. er elbil, eller om bilen har sett deg...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Sverreb og Atw mener Lånke vi like gjerne skal forby mørkekjøring da.

Faktisk er forskjellene i NAFs ferske reflekstest større enn du kanskje tror. Med refleksvest så vi testpersonen på 200 meters avstand. Uten vesten fikk vi ikke øye på vedkommende før vi var fem meter unna! Og fem meter gir ikke rom for å verken reagere eller styre unna.

https://www.naf.no/forbrukertester/i-trafikken/sa-godt-synes-du-med-refleks/

Har du så dårlig syn eller lys at du ikke greier å se en hindring i veien før du er fem meter unna er det nok best å begrense seg til å kjøre om dagen ja. Om du ikke bryr deg med livene til dine medmennesker så bør du ihvertfall ta innover deg at hverken hull i veien, utraste steiner eller dyr bruker refleks.

 

For andre som har bedre syn eller eventuellt følger bedre med er det mulig å kjøre om natten, selv om man i noen tilfeller må roe farten noe.

 

Jeg tenker det vel så mye er oppmerksomheten det skorter på, ikke bare synet. Det krever mer konsentrasjon og bevisst bruk av synet for å se ting i vanskelige forhold,

Snakkes den dagen du har opplevd å kjøre under virkelig vanskelige forhold sjøl..

 

En gjennomsnittlig norsk landevei uten belysning ei sein, mørk høstkveld i regnvær. Mot deg kommer det en skrotskalle med grøftelys og nærlys, og mellom dere går en syvåring uten refleks..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakkes den dagen du har opplevd å kjøre under virkelig vanskelige forhold sjøl..

 

En gjennomsnittlig norsk landevei uten belysning ei sein, mørk høstkveld i regnvær. Mot deg kommer det en skrotskalle med grøftelys og nærlys, og mellom dere går en syvåring uten refleks..

Hva får deg til å tro at jeg ikke har kjørt i slike forhold? Jeg har hatt førerkort i godt over 20 år, og der jeg kom fra var mørke landeveier vesentlig vanligere enn opplyste.

 

Man bruker fjernlys for å se. Når det kommer noen i mot blender man ned så sent som mulig og setter om nødvendig ned farten. Er det mye nedbør da må simpelten farten mere ned. Kommer det noen uten respekt for lysvett, ja da må også farten ned. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig.

 

Skru av radio og konsentrer oppmerksomheten på veien, flytt blikket hele tiden, og unngå å se rett i møtende lys. Kanskje viktigst av alt: Aksepter at farten er ikke hellig, tiden ting tar i trafikken er underordnet å gjøre slik at alle kommer hjem.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor har trafikklysene vært defekt i flere uker. Driver med øvelseskjøring, så jeg er kanskje ikke den rette til å klage på andre trafikanter. Men i går under kjøretimen var det en dame som hadde vikeplikt for meg ettersom trafikklysene som sagt var defekt. Kjørelæreren sa til meg lenge før jeg svingte at "her har de møtende vikeplikt, men vær obs på at det ikke er alle sjåfører som kan reglene når trafikklyset blinker gult". Og jammen meg hadde han rett. Møtende som hadde vikeplikt for meg bråbremset og så oppgitt på oss da vi kjørte først, selv om det var hun som hadde vikeplikt for oss og at jeg kjørte helt riktig i følge kjørelæreren min. Og hadde det blitt kollisjon ville det vært hun som hadde fått skylda. Som kjørelæreren sa: "Hvis hun hadde kunnet reglene hadde hun sluppet å bråbremse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som øvelseskjører har ofte mer rett til å klage enn gamlingene som ikke gidder å lære seg nye regler eller følge dem. Eneste du må tenke på når du øvelseskjører er at foreldrene dine tror du ikke klarer å kjøre, og altså tvinger deg til å kjøre under fartsgrensa osv., slik at alle andre tror du suger til å kjøre osv.

Lenke til kommentar

Eneste du må tenke på når du øvelseskjører er at foreldrene dine tror du ikke klarer å kjøre, og altså tvinger deg til å kjøre under fartsgrensa osv., slik at alle andre tror du suger til å kjøre osv.

 

Hehe, godt pappa ikke er slik. ;) Har fått beskjed av kjørelæreren at det er bedre å ligge et par kilometer over fartsgrensen enn et par kilometer under fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Ble nesten nedkjørt av en grønnskiltet servicebil utenfor jernbanestasjonen i morges gitt - i fotgjengerovergangen. Jeg var på vei over når han var ca 20 meter fra overgang, men så han ikke til hensikt å stoppe. Han passerte meg med en meter klaring, mens han drakk kaffe. Det er jo forsåvidt gyldig grunn til å ikke stoppe.

Han får være uvitende glad det var meg som gikk der, og ikke en ung Tårnfrid-utgave med musikk på ørene, Iphone i den ene hånda og latte'n i den andre...

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor har trafikklysene vært defekt i flere uker. Driver med øvelseskjøring, så jeg er kanskje ikke den rette til å klage på andre trafikanter. Men i går under kjøretimen var det en dame som hadde vikeplikt for meg ettersom trafikklysene som sagt var defekt. Kjørelæreren sa til meg lenge før jeg svingte at "her har de møtende vikeplikt, men vær obs på at det ikke er alle sjåfører som kan reglene når trafikklyset blinker gult". Og jammen meg hadde han rett. Møtende som hadde vikeplikt for meg bråbremset og så oppgitt på oss da vi kjørte først, selv om det var hun som hadde vikeplikt for oss og at jeg kjørte helt riktig i følge kjørelæreren min. Og hadde det blitt kollisjon ville det vært hun som hadde fått skylda. Som kjørelæreren sa: "Hvis hun hadde kunnet reglene hadde hun sluppet å bråbremse".

 

Nå er det lagt ut artikkel om det også gitt. :)h ttp://www.glomdalen.no/motor/article7667745.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...