Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært greit på veien her i det siste. Noen gamlinger jeg kjørte forbi i 60 sona, og en bil som kjørte ganske nærme i saktegående kø. Tror ikke vedkommende skjønte det ikke går noe fortere av den grunn, tvert imot, siden han må bremse og kløtsje hver meter. Liker å holde en bil eller to avstand og kjøre sakte i første gir.

Lenke til kommentar

Hvis du leser nøye gjennom det han sier så står det at han kjører i 80 sone, men kjørte godt under fartsgrensen. Høres ut som du heller forventer at han skal kjøre i gangfart for å kunne oppdage slike "trusler". Slike mennesker uten refleks er heller en trussel mot seg selv enn andra, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal kunne stoppe på oversiktlig vei, kan du ikke se at det ikke er hindringer i veien har du ikke oversikt og må tilpasse farten slik at en er i stand til å stoppe før du kommer så langt. Fartsgrensen er bare en øverste tilatte fart dersom man ikke bryter andre fartsregler. Man må fortsatt overholde øvrige fartsregler.

 

Hva gjelder hvem som er trussel mot hvem så er det nok motorkjøretøy som kjører for fort etter forholdene som er en trussel, ikke fotgjengerne.

 

Dette har forøvrig en separat tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1633595

Lenke til kommentar

Hvis du leser nøye gjennom det han sier så står det at han kjører i 80 sone, men kjørte godt under fartsgrensen. Høres ut som du heller forventer at han skal kjøre i gangfart for å kunne oppdage slike "trusler". Slike mennesker uten refleks er heller en trussel mot seg selv enn andra, da.

 

Mitt synspunkt på dette er at en fotgjenger uten refleks er svært vanlig, og en påregnelig hindring, så man må avpasse farten etter dette. Trenger ikke å starte noen stor diskusjon om dette, det er sikkert noen som er uenige, men forhåpentligvis kan det være til ettertanke når man kjører i høstmørket ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sverreb og Atw mener Lånke vi like gjerne skal forby mørkekjøring da.

Faktisk er forskjellene i NAFs ferske reflekstest større enn du kanskje tror. Med refleksvest så vi testpersonen på 200 meters avstand. Uten vesten fikk vi ikke øye på vedkommende før vi var fem meter unna! Og fem meter gir ikke rom for å verken reagere eller styre unna.

https://www.naf.no/forbrukertester/i-trafikken/sa-godt-synes-du-med-refleks/

Lenke til kommentar

Sverreb og Atw mener Lånke vi like gjerne skal forby mørkekjøring da.

Faktisk er forskjellene i NAFs ferske reflekstest større enn du kanskje tror. Med refleksvest så vi testpersonen på 200 meters avstand. Uten vesten fikk vi ikke øye på vedkommende før vi var fem meter unna! Og fem meter gir ikke rom for å verken reagere eller styre unna.

https://www.naf.no/forbrukertester/i-trafikken/sa-godt-synes-du-med-refleks/

 

Har du så dårlig syn eller lys at du ikke greier å se en hindring i veien før du er fem meter unna er det nok best å begrense seg til å kjøre om dagen ja. Om du ikke bryr deg med livene til dine medmennesker så bør du ihvertfall ta innover deg at hverken hull i veien, utraste steiner eller dyr bruker refleks.

 

For andre som har bedre syn eller eventuellt følger bedre med er det mulig å kjøre om natten, selv om man i noen tilfeller må roe farten noe.

 

Jeg tenker det vel så mye er oppmerksomheten det skorter på, ikke bare synet. Det krever mer konsentrasjon og bevisst bruk av synet for å se ting i vanskelige forhold,

Lenke til kommentar

Nå må jeg si meg enig i at det er vanskelig å se personer på kveldstid om de går rett ut i veien , her i Trondheim i nærheten av Pirbadet finnes det et par rundkjøringer der belysningene er bra i selve veien men ved fotgjengerfeltet er forskjellen såpass stor at det kan være vanskelig innimellom å se en fotgjenger gå over veien med mindre du er klar over det.

 

Opplevde også at en syklist kjørte inn i meg på siden når jeg kjørte ut der forleden dag og syklisten hadde selvsagt ikke lys eller hjelm på, men heldigvis gikk det bra med ham og bilen. Han antok at jeg var på vei ut i rundkjøringen og så ikke bilen jeg måtte stoppe opp for.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å ta mannen og ikke ballen... Det var ikke mitt syn det var snakk om i den artikkelen

Og jeg sa ikke noe særskilt om ditt syn. Det retoriske spørsmålet i innlegget henvender seg til alle ikke bare deg.

 

Du bør imidlertid ta med i betraktningen at det vil være naturlig å anta at du gjengjenner deg i fremstillingen i en artikkel du selv trekker frem.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er gruelig lei av biler med hensynsløse sjåfører bak rattet når jeg er ute å gå kveldsturene mine. Omtrent hver gang jeg skal krysse veien kommer det en bil i full fart. Her om dagen måtte jeg kaste meg ned i en grøft for å ikke bøte med livet. Folk har til og med frekkheten til å tute og rope at jeg må få på meg en refleks!? Tror de virkelig at jeg kan ha på meg en refleksvest når jeg er ute på sjekkern? Hva blir det neste? Sykkelhjelm? Vanskelig nok å få seg noe fra før, jeg trenger da ikke å skape intrykket av at støttekontakten min står utenfor utestedet og venter! Nei, på tide at dere i bilene begynner å ta hensyn til oss fotgjengere og sykklister, ikke motsatt! Vi har ikke gjort noen noe!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...