Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Da kommer jo det STORE spørsmålet: Var dette en rundkjøring med 2 felt, eller var dette en rundkjøring med ett felt, hvor pickupen la seg på høyre side av vegbanen idet han kjørte inn? Hvis det er en ettfelts rundkjøring, så prøvde Misantropen i praksis å kjøre forbi forankjørende i samme vegbane, uten å ha plass til det.

Hvis det ikke er merket opp som 2 felt, så er det ikke selvfølge at det er det kun fordi det er plass til det.

Lærdom; Fortsett med å ligge riktig, men ikke regn med at andre gjør det samme, og hold derfor god avstand til andre biler.

Dessverre nei.

http://no.wikipedia.org/wiki/Rundkj%C3%B8ring

Det behøver ikke være oppmerket med hele eller stiplede linjer mellom feltene for at rundkjøringen skal oppfattes som flerfelts. Så lenge to biler forsvarlig kan kjøre side om side, regnes rundkjøringen som tofelts.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg trodde. :evil: Er alt for mye "bondeknøler" som "kutter" rundkjøringen når de skal rett frem. Samme knølene som ligger 80 i 90-sonen på europavei og 45 i 60 sonen forbi fotobokser. Det burde vært lover og straffer for slik idioti.

Spesielt når det gjelder yrkessjåfører som bruker firmabil som taxi, håndverkerkjerre og lignende burde det vært hard håndheving av trafikkforseelser. Det er gjerne de som driter lengst i trafikkregler. En standard 3mnd inndragning av førerkort hadde vært på sin plass til slike, det hadde svidd!! :grumpy:

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde. :evil: Er alt for mye "bondeknøler" som "kutter" rundkjøringen når de skal rett frem. Samme knølene som ligger 80 i 90-sonen på europavei og 45 i 60 sonen forbi fotobokser. Det burde vært lover og straffer for slik idioti.

Spesielt når det gjelder yrkessjåfører som bruker firmabil som taxi, håndverkerkjerre og lignende burde det vært hard håndheving av trafikkforseelser. Det er gjerne de som driter lengst i trafikkregler. En standard 3mnd inndragning av førerkort hadde vært på sin plass til slike, det hadde svidd!! :grumpy:

Bondeknøler? Det er vel heller byknøler som kjører uvørent, vil jeg tro. Det er ikke akkurat så mange rundkjøringer på bygda.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rundkjøringer er artig. Jeg tar en U-sving i en rundkjøring hver dag - og minst et par ganger i uken kjører jeg på innsiden av en annen bil som også skal ta U-sving. Dette skjer utelukkende fordi den andre bilen som skal ta U-sving står til HØYRE ved innkjøring til rundkjøringen..

Lenke til kommentar

Rundkjøringer er artig. Jeg tar en U-sving i en rundkjøring hver dag - og minst et par ganger i uken kjører jeg på innsiden av en annen bil som også skal ta U-sving. Dette skjer utelukkende fordi den andre bilen som skal ta U-sving står til HØYRE ved innkjøring til rundkjøringen..

Det er vel sttengt tatt ikke ulovlig om feltet ytterst går helt rundt og han overholder vikeplikt.

Er rundkjøringen Kristianborg i Bergen? Tipper det kan skje noen ganger der pga folk ikke slipper biler inn i venstrefeltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat ved Kristianborg, så gjør jeg det faktisk selv - men der faller det seg mer naturlig.. Folk som ligger i venstre felt der blir så passiv..

Nei, dette er under Danmarksplass - når man snur for å kjøre inn mot Solheimsviken igjen, på gamleveien. Ligger man i høyrefelt, så skal man til høyre eller rett fram.

http://kart.finn.no/?lng=5.33459&lat=60.37918&zoom=19&mapType=normap

Lenke til kommentar

OK. Jeg har ikke tenkt å gå inn på en diskusjon rundt det. Jeg legger meg rett over i indre felt, og er selvsagt 5-6 meter før bilen i ytre felt når jeg har gjennomført min U-sving.

Regelverket i forhold til rundkjøringer er forøvrig overmodent for en oppdatering...

Lenke til kommentar

Var en tur i Sverige igår, og ble liggende bak en polo med en gammal sullik bak rattet. Det gikk i 65-70 i 80 sona, og 50 i oppover-bakkene. Begynte å danne seg en laaaang kø bakover, og det gikk ikke lange tida før en baki der mistet besinnelsen og foretok noen hasardiøse forbikjøringer. Vi kom etterhvert forbi på en trygg måte, og jeg vil tippe sikkert 5-6 biler passerte denne poloen på samme strekka. Sporet opp eier via skiltnr og ringte han opp, det var kjærringa som tok telefonen og vi spurte om de ikke hadde tenkt til å slippe forbi folk når de kjørte så sakte? Men nei, det var ikke de som kjørte for sakte skrek krapylet i telefonen, det var alle andre som kjørte for fort. Skulle stoppa de og kasta nøklene til skogs!!

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...