Gerber Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Folk som ligger klint oppi ræva på deg når du holder fartsgrensen på fin rett vei når de kan når som helst kjøre forbi (om de vil bryte loven). 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Verste er at det gjelder begge kjønn også. Ved flere anledninger har jeg hatt folk (til og med ei kvinne med flere barn i bilen) under 10m bak meg Kan ikke skjønne at folk synes det er trygt å kjøre sånn, men klart, noen idioter er det jo alltid på veiene Red.: Mens jeg alikevel "er her" så vil jeg benytte anledningen til å tipse Vegvesnet om et par ting: Neste gang dere skal drive vegarbeid på Mjøsbrua, så for gudsskyld velg et bedre tidspunkt enn midt i rushtrafikken så dere irriterer maks slik dere tydeligvis ønsker. Midt i påske eller juletrafikken burde vel tilfredstille dere betydelig bedre. Vi bilister elsker jo som kjent å stå i kø, og det resultatet dere fikk i går var alt for dårlig. Bare en 2km i sørgående rettning og 3km i nordgående er jo knapt noe som kan kalles kø jo! Endret 12. oktober 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har ikke noe å klage på i dag, men heller noe å applaudere myndighetene for. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Og det tok bare 9 år fra første gang han ble tatt, i følge artikkelen. Hurra. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Simen1: det samme skjedde med en kar i fra trondheim for noen år siden. Men klaging ja.. Egentlig har jeg begynt å gi f. i alle dumme ting andre gjør (altså, jeg kjører fornuftig og "rett", ikke villmann som bryter alle mulige regler). I dag så jeg en eldre herremann, uten hatt vel og merke, som konsekvent lå i feil fil og kjørte feil i tre rundkjøringer på rad. Vanligvis ville jeg blitt irritert og grinete, men nå la jeg meg litt lenger bak og lo godt av alle de situasjonene som oppsto med andre biler. Selv om jeg sikkert kunne utnyttet situasjonene fått litt cash fra forsikringsselskapet til gamlingen... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg irriterer meg over bilister som ikke forstår at de har vikeplikt for motgående trafikk når de møter hindringer i egen veibane. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Erna Solberg: - Kommer til å bli fanatiker på bilbeltebruk fra nå av Ei jeg kjenner var ikke like smart. Hun kjørte uten bilbelte nå nylig og havnet utenfor veien. Hun slapp unna med livet og uten varige mén, men det var bare flaks. Det er stygt å si det men i følge evolusjonsteorien er det bare de smarteste som overlever og fører genene sine videre. Det holdt på å bli en evolusjonær utvelgelse her. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 For å si det ærlig så føler jeg meg naken uten bilbelte. Det er liksom noe som mangler når jeg ikke har det på når jeg er i bil. Dessuten er det idiotisk å ikke ha sikkerhetsbelte på, ihvertfall der det er airbag. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 For å si det ærlig så føler jeg meg naken uten bilbelte. Det er liksom noe som mangler når jeg ikke har det på når jeg er i bil. Dessuten er det idiotisk å ikke ha sikkerhetsbelte på, ihvertfall der det er airbag. Må si meg svært enig i det her. Føler meg ganske naken de gangene jeg bare skal flytte litt på en bil på gårdsplassen. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det som plager mer mest av alt i trafikken er de som konsekvent legger seg i venstre felt når de skal rett frem i rundkjøringer. Jeg vet ikke hvordan dette er andre steder, men i Bergen (har aldri opplevd det andre steder) går det nesten ikke en dag uten at dette ikke skjer med meg, og det bare til og fra jobb. Ofte ser jeg 3, 4, 5 biler på rad velge feil felt. Hva kan jeg gjøre da? Håpe at de ikke kjører i meg eller gjøre det samme som de og håpe at det ikke er noen som kjører riktig? Den eneste løsningen jeg kan tenke meg er å legge meg midt i rundkjørinen så jeg ikke får noen på noen av sidene. For noen dager siden var det tilogmed en som fløytet på meg når HAN lå feil. Jeg viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, jeg ble så forbanna. What to do? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Nå kommer det litt an på hvordan rundkjøringen er utformet. Det ER lov å legge seg til venstre når man skal rett frem, men bare hvis det er hensiktsmessig for videre kjøring. Når det er sagt, de som ligger i venstre felt og skal ut får et feltskifte og vil alltid få vikeplikt, derfor vil du aldri få skylda for en ev. kollisjon. Mao. det er bare å legge seg riktig og bruke horet og bremsen hvis nødvendig Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Er det lov selv når det bare er et felt i alle retninger? Like so: https://www.diskusjon.no/uploads/post-51689-1189811864.gif (stjal bildet fra Zeph i en annen post ) Endret 7. november 2007 av zappy Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Nei, jeg vil ikke videre påstå det er så veldig hensiktsmessig når/hvis det bare er et felt ut av rundkjøringen rett frem. Da er det heller en ulempe i og med at man får vikeplikt inni der. Skal det være hensiktmessig etter min mening må det enten være et felt inn og to felt ut hvor feltene går hver sin rettning, eller vei med to felt inn og ut hvor man fra før ligger i venstre felt. Mulig jeg har glemt noen da, men i alle andre situasjoner vil jeg påstå det er svært lite hensiktmessig og dumt å legge seg i venstre felt når man skal rett frem. Jeg vil nesten gå så langt å si at det burde vært ulovlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det er en skisse for feltvalg i rundkjøring her, men jeg synes den er mangelfull siden det burde vært striplet en strek fra venstre felt inn i rundkjøringa til venstre felt i utkjøringa som er rett frem. For det er en lovlig måte å kjøre på i følge vegvesnet: FeltplasseringGenerelt: Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal. For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen. Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen. Mange store rundkjøringer med 4 veier ut har tre felter inn i rundkjøringa. Da er venstre felt kun hensiktsmessig for de som skal til venstre, midtre felt kun hensiktsmessig for de som skal rett frem og høyre feil kun hensiktsmessig for de som skal til høyre. Ett unntak er leddbusser og semitrailere som ofte må bruke to av feltene på grunn av plassmangel. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Hva menes med "Skal man lenger enn midten av rundkjøringen"? Vil ikke bildet under fremdeles være rett, selv om rett frem ikke er direkte rett frem? Endret 7. november 2007 av zappy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hva menes med "Skal man lenger enn midten av rundkjøringen"? De mener nok rett frem i forhold til der man kom fra. Hvis det f.eks er en rundkjøring med 5 veier og lik avstand mellom hver av de så vil utkjørsel 1 og 2 være på høyre side og 3 og 4 på venstre side, altså lengre enn midten. Du kan også tenke på rundkjøringa som en sirkel med 360 grader. Hvis du starter på 0 grader så er midten 180 grader. Du kan også tenke på rundkjøringa som ei analog klokke. Klokka 6 er mot deg, klokka 3 er til høyre, klokka 12 rett frem, og klokka 9 til venstre. Skal du lengre rundt rundkjøringa enn til klokka 12 så skal du bruke venstre felt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Morsomste opplevelse i trafikken til nå: Bli forfulgt hjem av kjeftende blodine! Saken er den, at jeg kjører nedover en bakke i 55km/t (fartsgrense 60), og har en bil forran meg som begrenser meg i å kjøre fortere. Jeg ligger et stykke bak denne bilen, men har en bil bak meg. Den kommer nærmere og nærmere, og etterhvert kunne jeg ikke se lysene på den i speilet lengre. Det er skjeldent, og bare èn eneste gang jeg har sett en bil som har vært så nært før. Jeg gir et par kjappe advarsler med bremsepedalen, forfulgt senere av enda flere. Da det ikke hjalp tok jeg en kjapp ganske hard bremsing. Da det heller ikke hjalp brukte jeg en metode jeg har brukt før, som bruker å funke, og det er å bare bremse (ikke nødvendigvis hardt) ned til en vesentlig lavere hastighet, i dette tilfelle vil jeg tro jeg havnet i ca. 30km/t, hvor jeg da hørte tuting bak. Jeg øker så farten igjen og fortsetter til krysset hvor jeg skal svinge av, bilen ligger selvsagt fortsatt nærmere enn den burde, og veldig mye nærmere enn den burde. Etter dette skjedde det ikke så mye annet enn at jeg så at bilen fulgte etter meg igjennom den neste veien, for så å stoppe rett bak meg etter å ha kjørt inn og parkert. Dama kommer så ut av bilen, og spør "Unnskyld meg, men kan du si meg hva du driver med?" "Stoppe midt på veien? Klar over hvor glatt det er?" (veien er saltet, og det ligger litt sørpe midt på veien og i kantene, resten er våt asfalt). Hun fortsetter så med "Jeg kunne kjørt rett i deg!", og gjentar flere ganger etterhvert "Jeg kjørte i 60km/t, som er fartsgrensen". Jeg gir henne gjentatte beskjeder innimellom om å holde mer avstand, og at den avstanden hun holdte er det skjeldent jeg ser selv i 30km/t. Hun bare gjentar at hun lå i 60km/t og at hun holdte på å kjøre i meg. Jeg avslutter hele greia med å gjenta at hun burde holde mer avstand, og hun avslutter med å si at "jeg håper du ikke gjør dette igjen!". Greia er at jeg er vant med folk som klager, siden jeg driver bedrift med mange privatkunder, og jeg vet stort sett hvordan man håndterer slikt. Mange hisser seg veldig opp når de prøver å få frem noe, og da lønner deg seg skjeldent å svare på samme måte. Jeg snakker helt fullstendig rolig som om jeg har full kontroll, og ja, det funker. Hun måtte selvsagt gi seg, og sto en stund (sansynligvis for å skrive ned bilnummeret mitt) før hun så kjørte. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Uff, tragisk. Vet ikke om jeg hadde klart å holde meg like rolig i samme situasjon, så kudos til deg for å ikke miste besinnelsen. Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Er litt småirritert på de som kjører buss her i Trondheim, og irritasjonen min går ekstra utover de som kjører femmeren fra Dragvoll til byen. De som tar denne ruta vet at det er et kryss hvor bussen har vikeplikt og skal svinge til høyre. De fleste sjåførene har en lei tendens til å holde farten oppe lengst mulig og bremse sent, men litt hardere enn komfortabelt. Det er jaggu ikke så lett å holde seg på beina da, nei. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hva menes med "Skal man lenger enn midten av rundkjøringen"? De mener nok rett frem i forhold til der man kom fra. Hvis det f.eks er en rundkjøring med 5 veier og lik avstand mellom hver av de så vil utkjørsel 1 og 2 være på høyre side og 3 og 4 på venstre side, altså lengre enn midten. Du kan også tenke på rundkjøringa som en sirkel med 360 grader. Hvis du starter på 0 grader så er midten 180 grader. Du kan også tenke på rundkjøringa som ei analog klokke. Klokka 6 er mot deg, klokka 3 er til høyre, klokka 12 rett frem, og klokka 9 til venstre. Skal du lengre rundt rundkjøringa enn til klokka 12 så skal du bruke venstre felt. Kan nevnes at det er skiltingen før rundkjøringen som avgjør om den aktuelle utkjørselen er plassert på høyre halvdel, eller rett frem, eller venstre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå