Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hadde fartsgrensen vært 80 så kunne man kanskje argumentert at forholdene gjorde at 127 km/t ikke var så farlig. Men når fartsgrensen er 50 så er den satt ned av en veldig god grunn, enten det er et boligområde eller en farlig strekning.

 

Skal du bryte fartsgrensen, så for all del ikke gjør det på veier med under 80 km/t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om han kjørte konstant i den farten eller kun litt. Dumt er det uansett. Kan innrømme at jeg selv har kjørt 145km/t i 60 sone, men det var egentlig kun akselerasjon fra 0 mot kompisen sin 5 serie, altså kun "noen" sekunder og nok aldri igjen. For de som må lure "vant" jeg da jeg var klint oppi støtfangeren hans hele veien, men var nok ikke så lurt å prøve å kjøre forbi der.

Lenke til kommentar

Her altså: https://www.google.no/maps/search/shell/@60.6307335,6.4279622,3a,75y,87.66h,92.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1sZvjn3LPvCGSvr1kp-9Wovg!2e0

Grenseløs idioti.

Forøvrig så kjørte jeg på Ring 3 her om dagen, skulle kjøre forbi bussen som stod på holderplassen til høyre, og akkurat når jeg var 1 meter bak bussen så begynner den å kjøre og blinke samtidig. Jeg endte opp med å kjøre en halvmeter inn i det andre feltet for å forhindre en kollisjon med både bussen og de som kjørte i venstre fil.

 

Jeg skulle gjerne byttet fil før om jeg hadde hatt muligheten til å gjøre det, men det hadde ikke skadet om bussjåføren hadde blinket et par mikrosekunder før man braser ut i en tungt trafikkert vei med 70 km/t.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg det litt bedre. Har selv sittet på med folk som kjørte 100 i 50 sona der det er gangfelt, midt på natta da, men det blir jo umulig å stoppe for noen på gangfeltet... og vi er tross alt i Norge, her ser ingen for seg før de går over gangfeltet.

 

Busser tar seg ofte til rette, om de har vikeplikt eller ei...

Lenke til kommentar

Folk som det kunne gjerne mistet sertifikatet på livstid for min del.

 

Angående busser så forstår jeg at det er vanskelig å komme seg ut på veien når man har treg akselerasjon, men om bussen hadde blinket i 5-10 sekunder før den kjørte ut så hadde de fleste hatt tid til å flytte seg eller senke farten. Jeg respekterer busser, men mistet fort troverdigheten når dette skjedde.

Lenke til kommentar

Hadde fartsgrensen vært 80 så kunne man kanskje argumentert at forholdene gjorde at 127 km/t ikke var så farlig. Men når fartsgrensen er 50 så er den satt ned av en veldig god grunn, enten det er et boligområde eller en farlig strekning.

 

Skal du bryte fartsgrensen, så for all del ikke gjør det på veier med under 80 km/t.

ikke at 130 er greit i 50-sona, men har aldri forstått den holdningen om at å bryte fartsgrensen på 80 er greit, mens under 80 må den alltid holdes. Dette er da relativt individuelt om man allerede har bestemt seg for å at å overstyre grensene er greit. AtW
Lenke til kommentar

Tja, greit og greit, jeg synes det er greit til et viss punkt og. Kjører som regel 100 i 80 soner og 70 i 60 soner og så videre, unntaket er i nabolag eller 30 soner, der holder jeg meg gjerne under fartsgrensa med god margin, fordi jeg ikke ville likt det selv hvis folk hadde råkjørt forbi mine unger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig når det gjelder opprettholding av fartsgrenser spesielt når det gjelder smågater, borettslag osv. Jeg syns selv 30 er alt for fort, og ligger gjerne 8-15 km/t. Det samme gjelder forsåvidt inne i byer, hvor farsgrensen er satt til 50, hvor du har massevis av fotgjengere på hver side av veien, syklister, fotgjengerfelt, enveiskjørig, m.m.. Men at man skal holde 60 på strøken 4-felts, javel? Hva med veiene langs fjordene på vestlandet som er svinger man ikke kan se rundt, stup rett ned og så vidt plass til en buss/trailer i bredden, her skal det liksom være 80?

 

Nei, fartsgrensesetting forstår jeg meg ikke på. Kjør etter forholdene, såfremt man ikke overskrider grensa,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fartsgrensen er en anbefalt maksgrense under ideelle forhold. Tilsier forholdene at du bør kjøre saktere så skal du også gjøre det. For eks glatt, uoversiktilig, mørkt, trafikk og gående.

Denne tolkningen lurer jeg på hvem som fant på, det er vel noe du gjorde selv det?

 

Fartsgrensen er den høyeste tillatte hastigheten, det er ikke noen anbefaling i det.

Lenke til kommentar

 

Hadde fartsgrensen vært 80 så kunne man kanskje argumentert at forholdene gjorde at 127 km/t ikke var så farlig. Men når fartsgrensen er 50 så er den satt ned av en veldig god grunn, enten det er et boligområde eller en farlig strekning.

 

Skal du bryte fartsgrensen, så for all del ikke gjør det på veier med under 80 km/t.

ikke at 130 er greit i 50-sona, men har aldri forstått den holdningen om at å bryte fartsgrensen på 80 er greit, mens under 80 må den alltid holdes. Dette er da relativt individuelt om man allerede har bestemt seg for å at å overstyre grensene er greit. AtW

 

 

Jeg påstår ikke at det er akseptabelt å bryte 80-grensen, men at det å kjøre f.eks 20% over i 50-sonen er mye verre enn å kjøre 20% over 80-sonen. Blir du tatt i 100 på en vei med 80 så vil jeg ikke se på det som alvorlig, men å kjøre 70 i en 50-sone er det.

Lenke til kommentar

 

Fartsgrensen er en anbefalt maksgrense under ideelle forhold. Tilsier forholdene at du bør kjøre saktere så skal du også gjøre det. For eks glatt, uoversiktilig, mørkt, trafikk og gående.

Denne tolkningen lurer jeg på hvem som fant på, det er vel noe du gjorde selv det?

 

Fartsgrensen er den høyeste tillatte hastigheten, det er ikke noen anbefaling i det.

 

 

Så om det er såpeglatt ute og det står et fartskilt på 90km/t vil jeg anta at du kjører i 90km/t der?

Lenke til kommentar

 

ikke at 130 er greit i 50-sona, men har aldri forstått den holdningen om at å bryte fartsgrensen på 80 er greit, mens under 80 må den alltid holdes. Dette er da relativt individuelt om man allerede har bestemt seg for å at å overstyre grensene er greit. AtW

 

Skiller du mellom fartsgrensen opphevet og 80, eller ikke?

 

 

Nei, jeg snakker generelt, jeg vet om steder med 80 der 80 er alt for fort, og jeg vet om steder med 50, 60 og 70 der det antakelig er minst like trygt å kjøre 20% over, som i mange 80-soner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...