Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om jeg reagerte helt riktig i dag, men ble fullstendig blendet av en som kjørte bak meg og som brukte fjernlysene (det var noe helvetes til futt i dem) prøvde først å bare kjøre, men de var så kraftige at jeg ble fullstendig blendet via speilene.

Valgte derfor å redusere hastigheten gradvis mer og mer , endte opp på ca 30 - 40 km/t på motorveien ( var selvsagt i høyre felt) med vedkommende helt oppe i rompa på meg før det så ut som han / hun tok hintet , når vedkommende hadde kjørt forbi signaliserte jeg selv til bilen med et blink i fjernlysene hva som var problemet men så ikke ut som føreren tok hintet og fortsatte med å kjøre med fjernlysene på.

 

Til å begynne med trodde jeg at føreren bak prøvde å signalisere noe , men tydelig at her forstod vedkommende null og niks, må da gå an å fatte poenget når sjaføren foran senker hastigheten såpass og lysene dine lyser opp bilen foran som bare det.

 

Meh!

 

Edit : Lå i riktig felt, dvs til høyre og feltet til venstre var helt klart for forbikjøring.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

, må da gå an å fatte poenget når sjaføren foran senker hastigheten såpass og lysene dine lyser opp bilen foran som bare det.

 

 

 

Vedkommende vil ikke skjønne at du prøver å signalisere noe når du kun senker farten.

 

Tror heller jeg ville prøvd å signalisere med bremselysene, noen markerte blink samtidig med at du holder oppe armen på speilen.

Eventuelt kunne du tatt noen få blink med nødlysene.

 

Ellers kunne du vel enkelt fremprovosert en forbikjøring tidligere ved å gi noen få blink til høyre.

Lenke til kommentar

Folk som du ser står i et kryss hvor de har vikeplikt. Du følger med på bilen for å være sikker på at han ikke kjører ut i veien før du er forbi. Du kommer nærmere, og han står rolig. Du tenker så at han blir stående til du er forbi.

 

30-40 meter før du er forbi krysset, vrenger personen ut i veien. Du er uansett oppmerksom, så du bremser fint opp og unngår farlig situasjon. Så kommer det neste som er irriterende. Han bruker 4 gir på å komme seg til fartsgrensen på 60 km/t. Holder 30-40 km/t i en evighet, og akselerer som en snegle.

 

Om du absolutt skal vrenge ut rett foran meg, så får du faen meg legge litt vekt på pedalen også!

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som du ser står i et kryss hvor de har vikeplikt. Du følger med på bilen for å være sikker på at han ikke kjører ut i veien før du er forbi. Du kommer nærmere, og han står rolig. Du tenker så at han blir stående til du er forbi.

 

30-40 meter før du er forbi krysset, vrenger personen ut i veien. Du er uansett oppmerksom, så du bremser fint opp og unngår farlig situasjon. Så kommer det neste som er irriterende. Han bruker 4 gir på å komme seg til fartsgrensen på 60 km/t. Holder 30-40 km/t i en evighet, og akselerer som en snegle.

 

Om du absolutt skal vrenge ut rett foran meg, så får du faen meg legge litt vekt på pedalen også!

 

Ikke bare i kryss dette er irriterende, men også i 80 soner. Holder en fin fart på 80-85, ser en bil, så slækker ned farten litt, og rett før jeg nærmer meg så kaster han seg ut og bruker mange minutter på å akselerere til 80! Virker nesten som om folk er redde for å trykke gasspedalen mer enn halvveis i.

Lenke til kommentar

DU vet at det er en regel om at hvis man stopper opp når man har forkjørsrett så har man frasagt seg den om man stopper opp og tilsynelatende viker? Bare å skaffe seg dashcam...

Ellers er det mye god irritasjon i bilister som legger seg ut foran deg i venstre felt og lusekjører, og de som legger seg inn i høyre felt og gasser på.

Og ikke minst er det mye hjernedød kjøring i verdens styggeste stasjonsvogn (helst med 20" felger):
1194_pic_10_640.jpg

Lenke til kommentar

Muligens det er fordi du ikke driver på samme måte som de rasshølene det klages på eller det at du ikke evner til å se at det i gitt situasjon er du som vil være rasshølet som det klages på.

Eller kanskje jeg rett og slett har en vennlig innstilling og forsøker å være minst mulig til bryderi for andre trafikanter?

 

 

DU vet at det er en regel om at hvis man stopper opp når man har forkjørsrett så har man frasagt seg den om man stopper opp og tilsynelatende viker? Bare å skaffe seg dashcam...

Hvor står dette?

Lenke til kommentar

 

Eller kanskje jeg rett og slett har en vennlig innstilling og forsøker å være minst mulig til bryderi for andre trafikanter?

Hvorfor sitter du her og forsvarer de rasshølene som legger seg opp i støtfangeren da?

 

Det gjør jeg da ikke, jeg bare slipper de frem jeg.. De er ikke til plage for noen så lenge de får kjøre som de selv vil.

Lenke til kommentar

Det gjør jeg da ikke, jeg bare slipper de frem jeg.. De er ikke til plage for noen så lenge de får kjøre som de selv vil.

Du fremstiller jo enhver person som forteller om sin irritasjon om han tullingen bak som lå opp i bakfangeren fordi han ville kjøre fortere som en idiot fordi han ikke slapp denne personen forbi. Så jo, du forsvarer jo dem til en viss grad.

Endret av Hansien
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

DU vet at det er en regel om at hvis man stopper opp når man har forkjørsrett så har man frasagt seg den om man stopper opp og tilsynelatende viker? Bare å skaffe seg dashcam...

Hvor står dette?

 

 

Hørt det av en kjørelærer. Det står direkte ikke men er antagelig avledet som et rettsprinsipp ut fra Vegtrafikklovens §3 - "... være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare...". Det å "lurestoppe" eller gasse uforutsett i kryss er definitivt handlinger som gjør at det kan oppstå fare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

DU vet at det er en regel om at hvis man stopper opp når man har forkjørsrett så har man frasagt seg den om man stopper opp og tilsynelatende viker? Bare å skaffe seg dashcam...

Hvor står dette?

 

 

Hørt det av en kjørelærer. Det står direkte ikke men er antagelig avledet som et rettsprinsipp ut fra Vegtrafikklovens §3 - "... være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare...". Det å "lurestoppe" eller gasse uforutsett i kryss er definitivt handlinger som gjør at det kan oppstå fare.

 

 

Kan delvis være enig med deg. Men om en annen billist oppfører seg på en slik måte at du må bremse ned for å være sikker på å kjøre forsvarlig, opphever ikke det vikeplikten for bilen som har vikeplikt for deg.

 

Jeg tror det skal være en veldig spesiell situasjon for at den bilen med vikeplikt ikke får skylden ved sammenstøt.

 

Hvis man skal se på det motsatt vei, altså som bilen med vikeplikt... Så skal du være tilsvarende aktpågivende og varsom, og det vil innebære å ikke kjøre ut foran en du har vikeplikt for selv om det ser ut som at bilen "kan stoppe" eller "lurer deg".

Lenke til kommentar

 

 

Det blir en litt annen situasjon. Du, som jeg, og mange andre har en gang i blandt ikke sett forkjørsveiskiltene, og stanset for bil fra høyre. Det kan skje, men bør ikke finne sted.

Det handler mer om at vis du stanser, så har du stanset. Du har ikke påkjøringsrett, dessverre.

Å bremse ned, for å senke farten er noe helt annet: Kanskje det er noe i kulissene noen i bilen virkelig har lyst til å stikke øyene helt fast på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...