Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjørte mellom Tønsberg og Oslo igår på E18. I Oslo leide jeg henger, selvfølgelig få folk som viser noe særlig hensyn til for eksempel akkurat det. Etter 5 minutter med kjøring ble jeg lei og kjørte jeg litt grovere og bare presset meg fram, og de andre bilene måtte kjøre rundt meg istedenfor at jeg kjørte rundt de. Beste var når jeg kjørte oppover en trrrrang bakke med biler på begge siden, plass til akkurat meg, så kommer en BMW SUV i full fart med skallet mann i midtlivskrisebilen hans og peker og forventer jeg rygger! Jeg forsetter å kjøre sakte fram så jeg nesten tar på bilen hans og setter på brekket, og ender opp med at han rygger.

 

Mye veiarbeid også på E18 strekningen, kun 1 felt noen ganger, med 50 og 70 soner. De fleste holdt en grei fart, men på vei tilbake var det en bil med L som kjørte 35-40(!!!) i 50 sonen klokkek 2030, når INGEN jobbet. Det var DEN digre køen sørover ved cirka Holmestrand, og var kun 1 bil mellom meg og bilen med L. Jeg kjørte forbi når det kom et lengre avkjøringsfelt på høyre siden av bilen, dette gadd jeg ikke rett og slett. Tror det var mange sinte og missunnelige folk som ønsket de gjorde det samme, for jeg så aldri noe mer lys bak meg i speilet og 1 felts strekningen var ganske lang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du sparker til en bil håper jeg du får en tilsvarende opplevelse som han her..

Hvis jeg ikke hadde rukket å bremse i dag hadde damen fått bulk i bilen uansett, uten at sparking hadde vært nødvendig. Enkelte bilister trenger et velrettet spark for å forstå at de ikke kan buse frem som de selv vil. Trafikk er regulert av offentlige trafikkregler, klarer man ikke å følge disse bør man parkere bilen for godt.
Lenke til kommentar

Da er det et mye bedre alternativ å ta skiltnr, ordne tlfnr og ringe til vedkommende og konfrontere dem. Har gjort dette selv ved et par anledninger og tror dette har en mye bedre effekt enn å selv bli til en idiot ved å påføre andre en unødvendig skade på bilen ved å bli sint.

De jeg har konfrontert har i det minste skjønt selv at det de gjorde var dumt og beklaget seg.

Lenke til kommentar

På den ene siden vil direkte konfrontasjon rett etter hendelsen føre til en eskalering som sjeldent gjør at noen "lærer" noe. Enten så blir det krangling som ikke løser noe eller så vil en føle seg tvunget til å innrømme skyld for å komme ut av en truende situasjon.

På den andre siden vil telefonisk kontakt i ettertid være lett å avfeie med en tom beklagelse. "Jaja sorry whatever".

 

Det fåtallet som vil ta til seg skyld og lærdom ved å bli konfrontert eller kontaktet i ettertid er ofte og i stand til å se selv hva som ble gjort galt, og det er de som ofte ikke trengs å bli fortalt dette.

 

Har man skiltnr, tidspunkt og gjerne video/bilde så bør man vurdere anmeldelse.

Lenke til kommentar

En del syklister bør da kjøres ned for å lære seg at de også må respektere regler?

Nei, men du kan gå ut av bilen og sparke til de. ;)

Du rekker det sikkert, like sikkert som jeg rekker å ta bilde av/notere nummeret på en bilist jeg nettopp ble presset av veien av. Det er jo sånt man gjør som en ren refleks når man lander i grøfta, før man sjekker at alle lemmer fortsatt er inntakt. (ironi)

 

Jeg har dog skreket høyt og inderlig til enkelte bilister (jeg er korsanger og har en stemme som et middels bilhorn). De har nok som oftest skjønt at de har gjort noe ulovlig/dumt eller befunnet seg på feil plass, for de har aldri skreket tilbake ...

Lenke til kommentar

Kjeftbruk og gester er forsåvidt greit I trafikken. Tyr man til fysisk vold og skadeverk på andre kjøretøy synker man ned på et uverdig nivå og ingenting godt kommer ut av det. Det ender med at man tusler vekk med en flau smak I munnen og risikoen for at idiotoppførselen blir kringkastet på Youtube for evig og alltid.

Lenke til kommentar

Nå forsøker jeg selv å oppføre meg bra i trafikken, og da også å ta hensyn til andre trafikanter..

Om jeg en gang gjør en tabbe som igjen fører til at noen ved en bevisst handling sparker/slår/riper eller liknende på bilen min er sannsynligheten for at vedkommende blir alvorlig skadet svært stor..

Det er noe man bør ha i hodet, det finnes mennesker som det vil klikke av som følge av slike idiothandlinger, det kan føre til alvorlige personskader.

Lenke til kommentar

Nå forsøker jeg selv å oppføre meg bra i trafikken, og da også å ta hensyn til andre trafikanter..

Om jeg en gang gjør en tabbe som igjen fører til at noen ved en bevisst handling sparker/slår/riper eller liknende på bilen min er sannsynligheten for at vedkommende blir alvorlig skadet svært stor..

Det er noe man bør ha i hodet, det finnes mennesker som det vil klikke av som følge av slike idiothandlinger, det kan føre til alvorlige personskader.

 

Man bør kanskje oppsøke hjelp om man ikke klarer å la være å alvorlig skade folk på grunnlag av en liten materiell ødeleggelse, da har man problemer med impulskontrollen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man bør kanskje oppsøke hjelp om man ikke klarer å la være å alvorlig skade folk på grunnlag av en liten materiell ødeleggelse, da har man problemer med impulskontrollen.

Man bør kanskje oppsøke hjelp om man ikke klarer å skade andres eiendeler som følge av hendelser uten skade i trafikken.

Det kan også tyde på problemer med impulskontrollen.

Lenke til kommentar

På den ene siden vil direkte konfrontasjon rett etter hendelsen føre til en eskalering som sjeldent gjør at noen "lærer" noe. Enten så blir det krangling som ikke løser noe eller så vil en føle seg tvunget til å innrømme skyld for å komme ut av en truende situasjon.

På den andre siden vil telefonisk kontakt i ettertid være lett å avfeie med en tom beklagelse. "Jaja sorry whatever".

 

Det fåtallet som vil ta til seg skyld og lærdom ved å bli konfrontert eller kontaktet i ettertid er ofte og i stand til å se selv hva som ble gjort galt, og det er de som ofte ikke trengs å bli fortalt dette.

 

Har man skiltnr, tidspunkt og gjerne video/bilde så bør man vurdere anmeldelse.

Bevisstgjøring er noe helt annet enn å oppføre seg truende. Har til gode å bli opplevd som en truende person av folk jeg har konfrontert i det daglige.

De to gangene jeg har gjort dette i trafikken som syklist har jeg opplevd motparten som en beklagelse part.

Gjør det lett igjen senere om behovet skulle være der. Trikset er å ikke være aggressiv eller sint, men behersket i når du sier i fra.

Lenke til kommentar

 

Man bør kanskje oppsøke hjelp om man ikke klarer å la være å alvorlig skade folk på grunnlag av en liten materiell ødeleggelse, da har man problemer med impulskontrollen.

Man bør kanskje oppsøke hjelp om man ikke klarer å skade andres eiendeler som følge av hendelser uten skade i trafikken.

Det kan også tyde på problemer med impulskontrollen.

 

 

Å skade uviktige materielle ting som reaksjon på at noen setter deg i livsfare er en vesentlig mer naturlig reaksjon enn å sette noen i livsfare fordi de skader materielle ting. Når det er sagt mener jeg at også folk som sparker biler bør øke impulskontrollen sin litt, men det er ett langt hopp derfra til en impulskontroll som er til livsfare for omgivelsene.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

På den ene siden vil direkte konfrontasjon rett etter hendelsen føre til en eskalering som sjeldent gjør at noen "lærer" noe. Enten så blir det krangling som ikke løser noe eller så vil en føle seg tvunget til å innrømme skyld for å komme ut av en truende situasjon.

På den andre siden vil telefonisk kontakt i ettertid være lett å avfeie med en tom beklagelse. "Jaja sorry whatever".

 

Det fåtallet som vil ta til seg skyld og lærdom ved å bli konfrontert eller kontaktet i ettertid er ofte og i stand til å se selv hva som ble gjort galt, og det er de som ofte ikke trengs å bli fortalt dette.

 

Har man skiltnr, tidspunkt og gjerne video/bilde så bør man vurdere anmeldelse.

Bevisstgjøring er noe helt annet enn å oppføre seg truende. Har til gode å bli opplevd som en truende person av folk jeg har konfrontert i det daglige.

De to gangene jeg har gjort dette i trafikken som syklist har jeg opplevd motparten som en beklagelse part.

Gjør det lett igjen senere om behovet skulle være der. Trikset er å ikke være aggressiv eller sint, men behersket i når du sier i fra.

 

Godt mulig. Eg har bare enda ikke vært oppi en eneste situasjon i trafikken hvor slike ting ikke blir tatt truende. Selv den ene gangen hvor eg prøvde å gjøre en annen bilist oppmerksom på at bilen hans brant ble situasjonen oppfattet som truende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg lurer av og til på hva det koster å kjøpe forsiden av et riksdekkende medie for å tapetsere hele forsiden med fartsgrense i og utenfor tettbygd strøk. Lå bak noen i dag som kjørte 75 i 60 sone, og når de kom til skiltet hvor 60 opphørte bremset de ned og la seg på 50.... Hvor vanskelig kan det være å kunne kjøre i hastighetene og lese/kunne skiltene langs veien?

Lenke til kommentar

Jeg lurer av og til på hva det koster å kjøpe forsiden av et riksdekkende medie for å tapetsere hele forsiden med fartsgrense i og utenfor tettbygd strøk. Lå bak noen i dag som kjørte 75 i 60 sone, og når de kom til skiltet hvor 60 opphørte bremset de ned og la seg på 50.... Hvor vanskelig kan det være å kunne kjøre i hastighetene og lese/kunne skiltene langs veien?

Hadde du kunnet det selv, så hadde du ligget langt bak når de kom til 80 sonen, så da har du sluppet å irritere deg på det du selv ikke kan

Lenke til kommentar

Traff på en fyr som hadde feilparkert foran ene lossestedet mitt i dag. Han hadde parkert etter et stopp forbudt-skilt, og dratt utenbys. I dag prøvde han presse seg foran meg i et flettefelt, fortsatte å kjører slalåm mellom diverse biler før han svingte av igjen 500m lenger nede i veien. Tror han sparte ca en bilplass tilsammen på å kjøre idiot i rushtrafikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...