Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvorfor sto bilen din tilkoblet ett ladepunkt dersom den var fullladet? Kjipt for andre om det er få punkter på deling. Godt mulig at vedkommende tenkte det samme om deg. "Oppta ett ladepunkt hele dagen uten å slippe andre til mens de selv er på jobb. Folkeskikk!"

Fordi bilen min hadde stått der i fem timar og dermed blitt fulladd? Eg set jo ikkje i ladekabel og opptek ladeplass om bilen alt er oppimot fullt ladd.... Hadde eg ikkje trongi straumen hadde eg ikkje sett han der. Det er bokstaveleg talt over hundre parkeringsplassar mykje nærare hybelen min.

Endret av Alecs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tok tydeligvis ikke poenget mitt :)

Kan man enkelt se på andres el-biler om de er fulladet eller ikke da?

Uansett, om jeg ikke tolker nynorsken til Alecs helt feil her Ss virker han irritert over at han som dro ut kabelen hans ikke kveilet den sammen, men bare slengte den på bakken. Der er jeg faktisk helt enig med han.

men det er skilnad på å kveile opp leidningen min og leggje han borte ved bilen og å berre slengje han på asfalten. Folkeskikk!

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at Alecs konkluderer kun fra sitt ståsted og eg slenger inn ett mulig alternativ til hvordan motparten har oppfattet situasjonen.

 

Det er få ladestasjoner tilgjengelig for el-biler, og dersom en fullladet bil står og opptar ett punkt så må dette være svært irriterende for andre som også har behov for lading. Eg vet ikke hvorvidt det er synlig fra utsiden eller ikke om en bil er fullladet, men eg vil påstå det at man bør sjekke etter ett par timer og deretter koble bilen fra når den er fullladet for å gi plass til andre. Også en variant av folkeskikk.

 

Isolert sett kan kanskje det å bare trekke ut kontakten og slenge den på bakken være unødvendig, men samtidig er det vel her ingen "standard" for hvordan el-bileiere vil ha kabelen sin. Noen driter i det og slenger den nok baki med alt det andre skrotet, andre ruller den pent sammen og legger den i en lomme baki. Vedkommende som her drog ut kabelen kan ha hengt den forsiktig fra seg i umiddelbar nærhet av der den sto koblet til - i den tro at eieren selv kunne få velge metode for oppsamling - og så har den ramlet ned pga forbipasserende, vind eller dyr/fugler.

Lenke til kommentar

Forresten: på visse ladarar står det når bilen er fulladd, og om ein er kjend med bilmerket kan ein òg sjå det på dashbordet på t.d. Leafen.

Eg visste det ville ta ein fire-fem timar å la opp bilen, so det var derfor eg gjekk ut for å flytta bilen ;) Men eg skjønar poenget ditt. :)

 

Det er ingen stad å hengje opp kabelen der, so det hadde han ikkje gjort, og det var skrapemerke langsmed heile "klumpen" som heng i kabelen. Det går òg litt på det at det var overskya med mørke skyer den dagen, og det hadde ikkje vori so morosamt å ha leidningen liggjande ein vasspytt då eg kom ut. Eg ser faktisk fleire som gjer det heile tida no, so det er tydelegvis ein uting blant visse folk.

 

Eg har teki ut andre ladarar der bilen er fulladd før, men kveila opp leidingane og lagt han under framdelen på bilen for å unngå regn. Eg har aldri tenkt noko anna enn at bilen deira har blitt fulladd medan dei har vori inne på førelesing.

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

Om noen trekker ut min skjøteledning/lader/dings fra en offentlig tilgjengelig stikkontakt fordi de skal bruke den selv, så hadde det ikke falt meg inn i halvsøvne å forvente at de dessuten skulle kveilet den opp for meg, enten den er tre eller tretti meter lang... Hadde den fått stå i til du kom tilbake måtte du kveilet den opp selv, ser ingen grunn til at du skulle slippe unna den jobben fordi noen andre tillot seg å bruke kontakten i mellomtiden.

 

Om noen trekker ut kontakten før bilen var fulladet, så er det berettiget å bli irritert/sint/forbannet...

Lenke til kommentar

 

Om noen trekker ut kontakten før bilen var fulladet, så er det berettiget å bli irritert/sint/forbannet...

 

Hvordan vet man at den er fulladet? Er det noen som helst indikasjon? Grønt lys?

På visse ladarar sluttar "charging"-lyset å lyse, blant anna på ladaren som følgjer med Leafen.

 

*********************

 

Vel, unnskyld for at eg sit i førelesing og ikkje har mogelegheit til å gå ut kvart 30. minutt for å sjå om bilen er fulladd, då. Kveilinga tek 10 sekund. Er ikkje so vanskeleg. Eg hadde vori nøgd med å få leidningen bort til bilen au. Det er ti ladeplassar, og eg har aldri sett det vera heilt fullt. Eg får jo ikkje flytt bilen same sekund bilen er fulladd uansett... Om nokon har gløymt att jakka si i eit klasserom so hiv eg jo ikkje jakka av stolen og ned på golvet berre fordi eg skal sitja der. Eg legg ho jo bort på ein ubrukt stol eller noko. Litt av det same prinsippet.

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...