Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk flest har ikke lov til å føre motoriserte kjøretøy (så lenge de ikke triller f.eks. en moped med tenningen avslått og ikke sitter på kjøretøyet) på gangveg, så vidt jeg har forstått det, men har kommunale biler lov? Holdt på å bli nedkjørt av en feier da jeg gikk til jobb i sted. Kom kjørende i 40 opp en vei merket klart og tydelig som gangveg.

Jeg antar det er snakk om en feiebil for vei?

 

De kan nok fravike trafikkreglene på mange måter:

 

Fra trafikkreglene paragraf 2

4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av

a) fører av utrykningskjøretøy,

b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,

c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal.

 

Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet.

 

Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant.

Merk at trafikkreglene er hjemlet i vegtrafikklovens paragraf 4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her på jobben (søppelbiler) blir vi og sjåførene fortalt at vi kan fravike alle trafikkregler unntatt noen få (vet ikke hvilken da jeg ikke kjører selv) så lenge vi har på roterende varsellys. Det innebærer også å kjøre 60 på sykkelstier og gangstier hvis nødvendig. (Spesielt på landeveier)

Lenke til kommentar

Du mener dere har hjemmel til å kjøre i 60 på gangveier...?

Det er ikke det jeg mente, for vi har egentlig ikke lov å kjøre uten fartssperre på 20kmt med noen bakpå (noe som ofte er fjernet så vi kjører 85 med folk bakpå) men sjåføren sa det meste er lov så lenge det er trygt og varsellamper er på, som feks kjøre på sykkelstier.

 

Har kjørt 50 mens jeg stod bakpå på sykkelsti langs traffikert vei og politiet kom imot på veien, men de gjør såklart ikke noe med det uansett.

 

Kjører seff ikke 50 når det er fare at syklister popper ut

Lenke til kommentar

 

Du mener dere har hjemmel til å kjøre i 60 på gangveier...?

Det er ikke det jeg mente, for vi har egentlig ikke lov å kjøre uten fartssperre på 20kmt med noen bakpå (noe som ofte er fjernet så vi kjører 85 med folk bakpå) men sjåføren sa det meste er lov så lenge det er trygt og varsellamper er på, som feks kjøre på sykkelstier.

 

Om sjåføren mener det er trygt å kjøre med noen bakpå i 85 høres han ikke helt ut som han er noen jeg ville jobbet med akkurat. Eller hatt ansatt.

Lenke til kommentar

Ja, sjefene sier også til sjåførene maks 30, men dagen ville blitt utrolig mye lenger hvis vi skulle hoppet inn hver gang eller kjørt maks 30. På alle bilene er det slik at når ståplatformen blir brettet ut/ned, er det en elektronisk sperre på maks 30 og som hindrer revers. På noen biler er det dratt ut sikringen på sperren, og på de som har sperren bruker vi ikke platformen men står vi på kanten/mekanisken som løfter søppeldunkene og klartrer på de.

 

Det er ikke noe diskusjon her. Nei, det er ikke lov, men ja, vi gjør det likevel. Jeg har jobbet med mange forskjellige sjåfører og alle kjører full fart med meg bakpå. Dere ville også stått der hadde dere jobbet her. Vi får fastlønn om dagen så vi bestemmer selv om vi bruker 1 time ekstra eller ikke, med samme lønn.

 

Om det er trygt kan selvfølgelig diskuteres. Har stått bak i 70 sone og kom imot en politibil som tydelig så meg, 2 faktisk. De stoppet oss selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar

Om det er trygt kan selvfølgelig diskuteres. Har stått bak i 70 sone og kom imot en politibil som tydelig så meg, 2 faktisk. De stoppet oss selvfølgelig ikke.

 

Du mener det gjør det trygt at de ikke ser deg?

 

Problemet med å drite i å følge de reglene som finnes for dette er at forsikringsselskapet, som betaler ut penger den dagen du blir ufør etter å ha smekka inn i materen fordi idioten foran plutselig må bråbremse i 85, gir deg (eller selskapet du jobber for, da, gitt at de tar seg av deg uansett) en lang finger og ber deg klare deg på NAV-stønaden du får.

 

Fastlønn? Hva skjer om du bruker "for lang tid"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om det er trygt kan selvfølgelig diskuteres. Har stått bak i 70 sone og kom imot en politibil som tydelig så meg, 2 faktisk. De stoppet oss selvfølgelig ikke.

Du mener det gjør det trygt at de ikke ser deg?

 

Problemet med å drite i å følge de reglene som finnes for dette er at forsikringsselskapet, som betaler ut penger den dagen du blir ufør etter å ha smekka inn i materen fordi idioten foran plutselig må bråbremse i 85, gir deg (eller selskapet du jobber for, da, gitt at de tar seg av deg uansett) en lang finger og ber deg klare deg på NAV-stønaden du får.

 

Fastlønn? Hva skjer om du bruker "for lang tid"?

Jeg sa ikke de ikke kunne se meg. Jeg er fullt påkledd i reflekstøy både oppe og nede så det er ikke noe problem. Jeg sa at politibilene tydelig kunne se meg, men de gjorde ingenting med oss.

 

Vi får betalt for 7.5 timer hver dag, jeg som sommervikar 160kr i timen, så rundt 1200kr dagen. Noen ruter har jeg jobbet i mindre enn 2 timer, ferdig klokka 08, og noen dager jobber jeg 7-9 timer, og er ferdig rundt 15. Lønn er det samme uansett tid, så derfor ser du ofte at søppelmenn løper fram og tilbake. 30 sekunder ekstra på hvert hus med gåing blir mye i løpet av en dag. Er forøvrig ikke noe problem å stå bak på i tilfelle av bråbremsing, er veldig godt håndtak og god platform på bilene ser de kan brukes.

Lenke til kommentar

Vel, husk at din sikkerhet er DITT ansvar. Det vil forsikringsselskapet også si. Nytter ikke å si at "men vi bare gjorde det sånn" når du er skada for livet og vil ha erstatning.

Kjører på landet så det går greit. Største faren er nok å skli av og få litt skrubbsår.

Lenke til kommentar

Jeg mente å skrive "Er det mindre farlig om politiet ikke bryr seg?". Beklager det.

 

Ellers er jeg glad for at de i ditt yrke i Bergen ikke jobber på akkord. Hverken økonomisk eller på sikkerhet. Hva for et firma jobber du egentlig i? Reno Norden? Hva gjør du når du er ferdig tidlig på jobb?

Lenke til kommentar

Jeg mente å skrive "Er det mindre farlig om politiet ikke bryr seg?". Beklager det.

 

Ellers er jeg glad for at de i ditt yrke i Bergen ikke jobber på akkord. Hverken økonomisk eller på sikkerhet. Hva for et firma jobber du egentlig i? Reno Norden? Hva gjør du når du er ferdig tidlig på jobb?

Tja, har vært helt greit. Første uken min var jeg ferdig etter 2-3 timer, så neste uke 5-6 timer, så 4 timer igjen og har vært litt rundt der. Har egentlig aldri jobbet mer enn 8 timer om dagen maks, så for min del som sommervikar er lønna jo ekstremt bra. Hva mener du hva gjør jeg når jeg er ferdig tidlig? Hvis jeg er ferdig etter 2 timer jobbing drar jeg hjem, tar meg en iskald pils og tenker over at nå er klokken 8, jeg har tjent 1200kr idag på 2 timer, og vanligvis ville jeg forsatt ligger i senga nå.

Lenke til kommentar

 

 

Folk flest har ikke lov til å føre motoriserte kjøretøy (så lenge de ikke triller f.eks. en moped med tenningen avslått og ikke sitter på kjøretøyet) på gangveg, så vidt jeg har forstått det, men har kommunale biler lov? Holdt på å bli nedkjørt av en feier da jeg gikk til jobb i sted. Kom kjørende i 40 opp en vei merket klart og tydelig som gangveg.

Om man driver med arbeid langs vei kan en se bort i fra en rekke trafikkregler. Tipper de er dekket under det, med mindre du sier at de brukte gangveien som snarvei e.l.

 

 

Jeg tolket det som en feier, en slik som kryper opp på tak og feier skorsteinen. Ikke en feiebil som kjører rundt og gjør rent veiene.

 

Du tolket det rett. Ikke en slik som feier veier. Mtp. at denne gangveien var en grusvei som var rimelig herpa av regnværet kvelden før, vil jeg også anta at en slik feiemaskin ikke hadde hatt noe å gjøre der.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Folk flest har ikke lov til å føre motoriserte kjøretøy (så lenge de ikke triller f.eks. en moped med tenningen avslått og ikke sitter på kjøretøyet) på gangveg, så vidt jeg har forstått det, men har kommunale biler lov? Holdt på å bli nedkjørt av en feier da jeg gikk til jobb i sted. Kom kjørende i 40 opp en vei merket klart og tydelig som gangveg.

Om man driver med arbeid langs vei kan en se bort i fra en rekke trafikkregler. Tipper de er dekket under det, med mindre du sier at de brukte gangveien som snarvei e.l.

Jeg tolket det som en feier, en slik som kryper opp på tak og feier skorsteinen. Ikke en feiebil som kjører rundt og gjør rent veiene.

Du tolket det rett. Ikke en slik som feier veier. Mtp. at denne gangveien var en grusvei som var rimelig herpa av regnværet kvelden før, vil jeg også anta at en slik feiemaskin ikke hadde hatt noe å gjøre der.

Kanskje han rett og slett sjekket veien for skadene etter regnværet?

Lenke til kommentar

 

Vel, husk at din sikkerhet er DITT ansvar. Det vil forsikringsselskapet også si. Nytter ikke å si at "men vi bare gjorde det sånn" når du er skada for livet og vil ha erstatning.

Kjører på landet så det går greit. Største faren er nok å skli av og få litt skrubbsår.
Du risikerer nok mer enn noen skrubbsår om du sklir av i 80 kmt..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...