Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mistet pusten i dag; en 12 åring på sykkel skulle over veien han syklet nedover på. Like foran nesen på bussen jeg satt på vred han over i bussen sitt kjørefelt og var 1 meter unna å bli kjørt ned av bussen.

8972148[/snapback]

 

Barn i trafikken kan være ufattelig farlig, ja. Det er ofte umulig å forutsi hva de vil foreta seg.

 

OT: Hvordan i helvete har du klart å skrive "hvem" i signaturen din?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er to ting som skremmer meg i trafikken for tiden:

  1. Stadig ser jeg biler som ikke holder avstand
  2. Fenomenet gjelder i stor grad både kvinner og menn. Faktisk, de verste episodene har vært med kvinner ...

Av og til kan man virkelig lure på om folk har noe av betydning oppi skallen. Stadig ligger det en og annen idiot maks 10m bak meg. Jeg har til og med sett trailere som ligger ca 2m bak en bil. Hva fanden skal det være godt for? :omg: En gang har jeg faktisk opplevd at man kunne tatt 3 biler ink. "mellomrommet" og plassert de mellom meg og bilen foran. Jeg holdt riktignok god avstand, men alikevel ... Fatter ikke folk at de sliter med bremsingen hvis bilen foran plutselig må nødbremse? :shrug:

Lenke til kommentar

Mange av dem bruker det vel nesten som et tegn på at de vil forbi, men endel gjør ikke det. Det de desverre ikke får med seg er at det skal ikke mye mørke til før den som er forran ikke kan se blinklysene pga. blending fra nærlysene. Men hva så - de bruker jo ikke blinklyset uansett før de er halvveis ute på veien.

 

Typisk forbikjøringsprosedyre:

1; Ligge så nært at det skal en svært liten strekning til før forbikjøring er mulig. Forvente at forrankjørende reduserer farten når forbikjøring evt. er mulig.

 

2: Se etter strekninger hvor forbikjøring er mulig. Dette gjøres ved å vingle til høyre og venstre for å se forbi bilen forran.

 

3: Når strekningen evt. er funnet, så kjører man 2/5 ut på veien og legger seg der.

 

4: Man ser så litt ekstra etter trafikk imot. Når ingen trafikk kan ses gasser man på og kjører helt bak til støtfangeren, og deretter vrir rattet hardt over til venstre mens blinklysene blir slått på, og fortsetter den kraftige aksellerasjonen.

 

5: Så snart det er mulig, smelle rett inn til høyre igjen uten å bruke blinklys, evt. slå disse på når en allerede er over i høyre felt igjen.

 

Mange av de som driver med "rævkjøringen" bruker aldri strekningene de får. Rett og slett muligens fordi de forventer at forrankjørende skal legge seg til høyre, bremse, og så bruke høyre blinklys. Jeg er konsekvent at jeg gjør ikke slik når jeg har en personbil bak meg. Jeg kan gjøre det dersom det er større kjøretøyer eller en lengre kolonne (2 eller flere) bak (da det kan tyde på at den fremste blokkerer forbikjøring for de bak) (bl.a fordi avstanden er så liten at de som er bak må kjøre forbi alle bilene forran eller ingen). Jeg holder farten så lenge bilen bak ikke gir noe tegn om forbikjøring, og da er følgende to "gyldige": Blinklys eller fullstendig feltbytte.

 

Ovenstående ser jeg er ganske standard prosedyre for endel. Synd at de ikke kan gi tegn i god tid slik at de kan få et sammarbeid fra den forran. Og synd de ikke bare kan slenge seg rett ut i venstre felt og se om det er trafikk så snart de har funnet en rettstrekning istedet for å bruke halve strekningen på å vingle til høyre og venstre for å se om det finnes trafikk imot.

 

Btw. jeg ler når jeg ser de som må bruke bremsen i oppoverbakke fordi bilen forran reduserer farten litt :)

Lenke til kommentar

jonepet: Jeg trodde også de som holder dårlig avstand ville forbi, men så er virkelig ikke alltid tilfellet. Jeg har ligget i høyre felt på 4felts vei (altså 2 i hver rettning) hvor et beist av et kvinnemenneske lå maks 15m bak. Jeg så ikke skiltet og av og til heller ikke frontlyktene. Skulle hun forbi så hadde hun hatt plenty med muligheter. Poenget mitt er at endel ser ut til å for ramme alvor mene at 15-30m er god avstand når man kjører på motorvei (80km/h+). Med så liten avstand fyker man rett i bilen foran (iallfall nesten) straks det er snakk om kraftig bremsing foran.

Lenke til kommentar

Eg blir kraftig irritert over alle farlige forbikjøringer eg ser i dag. I dag når eg kjørte over hardangervidden og var nesten nede i eidfjord, kjørte eg i ein nedover bakke og det var like før ein sving. Da presterte 5 biler bak meg å kjøre forbi. Omtrent inn i sving. På stedet holdt eg så høy hastighet eg syns eg kunne holde, men det var tydligvis ikkje nok andre forbikjøringstørste trafikanter.

Lenke til kommentar
jonepet: Jeg trodde også de som holder dårlig avstand ville forbi, men så er virkelig ikke alltid tilfellet. Jeg har ligget i høyre felt på 4felts vei (altså 2 i hver rettning) hvor et beist av et kvinnemenneske lå maks 15m bak. Jeg så ikke skiltet og av og til heller ikke frontlyktene. Skulle hun forbi så hadde hun hatt plenty med muligheter. Poenget mitt er at endel ser ut til å for ramme alvor mene at 15-30m er god avstand når man kjører på motorvei (80km/h+). Med så liten avstand fyker man rett i bilen foran (iallfall nesten) straks det er snakk om kraftig bremsing foran.

9108687[/snapback]

Hvis du tråkker et par ganger på bremsen, tar det ikke lang tid før de holder litt lengre avstand.

Lenke til kommentar
Eller du får irriterte terrorsjåfører som kjører forbi for deretter å trampe på bremsen rett forran deg.

9159739[/snapback]

Enten er det typen terrorsjåfører som blir irritert fordi du ikke slipper dem forbi og skal "ta igjen", ellers så er det fordi du ikke bremser ned når vedkommende ligger på siden, og dermed må forbikjørende ha vesentlig høyere fart, og må dermed redusere farten etter å ha kommet inn i høyre felt igjen.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at bilister bruker så helvette langt tid på å reagere når det blir grønt. Tar jo evigheter. Etter lyset har blitt grønt tar det jo 10 sek før bilen begynner å rulle..

 

Og hvorfor skal taxisjåfører ligge helt opp i ræva mi når jeg holder fartsgrensa? Tilogmed litt over?. :dontgetit:

Lenke til kommentar
5: Så snart det er mulig, smelle rett inn til høyre igjen uten å bruke blinklys, evt. slå disse på når en allerede er over i høyre felt igjen.

9107604[/snapback]

 

 

Jeg ble alltid fortalt at det ikke var nødvendig å blinke seg inn i eget felt etter forbikjøring på veier med kun ett felt hver vei, siden det er "opplagt" at man ikke har planer om å fortsette kjøringen i feil felt, men kommer til å skifte tilbake til eget felt når man er ferdig med forbikjøringen.

 

 

Men eller er jeg 100% enig i alt du skrev.

Lenke til kommentar

Noe som virkelig IRRITERER meg er når jeg svinger av E39 mot Stavanger, og svinger opp til rundkjøringer ved Tvedt-senteret. Bilene som kommer fra venstre eller høyre bremser ikke ned i det hele tatt, de gir flatt jern gjennom hele rundkjøringen når de skal rett frem (de har rett slette mot rundkjøringen, jeg kommer i motbakke - men begge har vikeplikt).

 

 

Irriterer meg.

Lenke til kommentar

Holdt på å gå skikkelig galt i går med en kar med tilhenger som lå bak meg. Det værste er at det ville nok gått mest utover den uskyldige som kom i mot rundt svingen rett forran.

 

Greia er. Det kommer en bak meg, nærmere og nærmere, helt til den ligger så nært at jeg vipper opp speil osv. for å unngå at det eneste jeg ser er en stor lysflekk som kommer fra speil. Etterhvert flytter jeg tilbake speilet for å faktisk kunne se hva som skjer bak. Det hele ender jo opp med at jeg ser minst like mye bakover som jeg ser forover for å se hva som skjer. Eneste jeg ser er jo selvsagt to store frontlykter. Et stykke før en sving bestemmer jeg meg for å gi denne karen en advarsel. Samtidig med at jeg ser lysene fra en bil speiler seg i autovernet i svingen hamrer jeg bremsepedalen ned, for så å kjapt slippe den. Jeg ser selvsagt i speilet at bilen bak kommer nærmere og nærmere iløpet av svært kort tid (siden det ikke var så god plass), samtidig som den forflytter seg over i venstre kjørefelt og konkluderer med å kjøre forbi. :ohmy: Før dette kunne jeg se noe som så ut som en liten tom henger bakpå. Det jeg derimot da ser, samtidig som jeg ser frontlyktene på bilen som var på vei i mot er at det var slett ingen liten tilhenger, og det var heller ingen liten bil. Jeg hamrer selvsagt bremsepedalen igjen i bunn for å minske forbikjøringslengden (og det trengtes). Vil tro bilen som kom i mot fullstendig låste hjulene, siden det var ikke mye som skulle til før han som kom bakfra klarte å presse seg innimellom forran.

 

Konklusjonen på dette for min del er selvsagt at jeg tenker meg nok om noen flere ganger før jeg bruker den advarselsmetoden forran en sving :thumbdown: , spesielt når jeg vet at det kom noen imot. (noe han bak selvsagt ikke kunne se, fordi det eneste han så var nok det han klarte å se igjennom bakruta og frontruta mi, og da er det vel ikke så lett å se lys forran). Tenker jeg ville fått delskyld for forsikringsselskaper samt politi om det hadde blitt smell av det der, avhengig av om jeg sa sannheten eller ikke, og hvor mange prosent av de som var i de andre bilene som overlevde.

 

Btw. Kan ikke tenke meg til at problemet bak var for dårlige bremser. Hengeren var så stor at den kan ikke ha vært lovlig uten driftsbrems, samt jeg hadde minst dobbelt så mye bremsekraft å bruke om jeg hadde bruk for det. I tillegg er dekkene mine forran så dårlige at jeg er ikke sikker på om det er lovlige engang, så det skal nok ikke så veldig mye til før jeg låser litt hjul i hard oppbremsing. Fartsgrensen på strekningen var 80, og jeg lå i ca. 82.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ai ... passe småstygt. Dog, vedkommende bak er den som sitter med skylda. Du kan jo bare si at du bremset fordi du så eller trodde du så en katt e.l. hvilket er vanskelig å tilbakevise. At vedkommende bak ikke har vett nok til å holde avstand er overhode ikke ditt problem. Riktignok er det alikevel ikke videre heldig at man fremprovoserer slike situasjoner, men forhåpentligvis lærte vedkommende bak både en eller to ting av det. Har forøvrig hatt et utall tullinger bak meg hvor jeg har sett fint lite til skilt foran og til og med lite frontlykter. Så slik oppførsel er ikke helt uvanlig :(

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jøssenavn, enkelte er klin gærne, jeg vil gå så langt som å si at enkelte må ha et stort dødsønske ute i trafikken.

 

Altså: Idag kjørte vi (jeg + familie) på E6 rettning nordover ved Sommarset noen mil nord for Fauske. Vi har tenkt å kjøre av veien, dvs. kjøre til venstre. Vedkommende som kjørte (det var ikke jeg) blinket tidlig til venstre, men plutselig merker jeg at han legger seg rask mer til høyre. Hva skjer? Jo en tulling i en hvit VW Transporter (med registeringsnummer som starter på Y, sannsynligvis YE eller YT) kjører forbi oss på venstre side. Dette skjer mens vi er i ferd med å ta av veien. Så altså, hvis du har kjørt en hvit VM Transporter (mulig det var en Caravelle) med grønne skilter som starter med en Y, sannsynligvis YE eller YT, og tatt en mildt sagt hårete forbikjøring ved Sommarset midt på dagen idag: Vennligst se å dra til hælvete, og hvis du på død og liv vil dø så gå og heng deg i stedet, mye mer effektivt ;)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...