Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

I vanlige boligfelt ser man ofte forbudskilt mot biler og motorsykler, med undertekster som "gjelder gjennomkjøring", "kun kjøring til eiendommene" eller "gjelder ikke bevegelseshemmede og varetransport". Regnes det som gågate eller "lignende område" etter paragraf 7.4? Veiene jeg tenker på har konsekvent ikke vikepliktskilt ut mot en større vei (30-sone).

 

Jeg ville ikke tro det, måtte i så fall være det du nevner med "liknende område", gatetun og gågate har egne konkrete skilt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I vanlige boligfelt ser man ofte forbudskilt mot biler og motorsykler, med undertekster som "gjelder gjennomkjøring", "kun kjøring til eiendommene" eller "gjelder ikke bevegelseshemmede og varetransport". Regnes det som gågate eller "lignende område" etter paragraf 7.4? Veiene jeg tenker på har konsekvent ikke vikepliktskilt ut mot en større vei (30-sone).

Forbudet mot gjennomgående trafikk er der bare for å begrense støy, trafikk og forurensning i de boligfeltene dette gjelder. Gaten ellers er vel å anses som en vanlig vei.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten påkjørt to ganger i dag. Burde vel mistenkt faren for det, for hun som kjørte bilen foran meg var uoppmerksom når det ble grønt lys igjen, hadde veldig ujevn fart og var vinglete. Noe eldre dame som var mer opptatt med å gre seg selv i håret med hånda.

 

Kom inn til en firearmet rundkjøring. Hun legger seg til venstre, så jeg antar hun skal til dit. Jeg skal rett frem og legger meg til høyre. Vi kjører begge ut i rundkjøringa, som har plass til to i bredden, og hun skjærer over og skal visst ut rett frem. Cm fra å treffe hverandre. Ikke blinket hun heller.

 

Så kommer vi til neste rundkjøring, noen hundre meter lenger borte. Trearmet. Jeg skal til høyre og legger meg deretter, hun legger seg til venstre. Ingen blinking nå heller, og hun gasser på og svinger plutselig brått til høyre. Ikke like nærme kræsj denne gangen, fordi jeg var mer obs på henne, men altså..noen som må sendes på rundkjøringskurs. Og bli mindre opptatt av håret sitt (spesielt når du sitter i lukket bil, i motsetning til meg som satt i åpen).

Lenke til kommentar

(spesielt når du sitter i lukket bil, i motsetning til meg som satt i åpen)

OT: blir vel motsatt iom det er ingen grunn til å fikse håret i åpen bil, for det blåser vilt uansett (en evig kamp som går på sikkerheten løs)- i lukket bil, så blir fiksingen mer permanent.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

OT: blir vel motsatt iom det er ingen grunn til å fikse håret i åpen bil, for det blåser vilt uansett (en evig kamp som går på sikkerheten løs)- i lukket bil, så blir fiksingen mer permanent.

Fikse, joda (ikke akkurat sikkert å legge hårfiksing sammen med bilkjøring, forsåvidtk). Men (1) ikke slik hun gjorde (var "fritidssyssel", ikke hårfiksing i så måte) og (2) å få vekk flagrende hår fra ansiktet for å kunne se bedre er vel berettiget i åpen bil, spesielt for de av oss som har langt hår (det sagt, jeg har stort sett alltid hestehale når jeg kjører den bilen med åpent tak).

Lenke til kommentar

 

Høres i utgangspunktet ut som du hadde vikeplikt? Litt avhengig av stedlige forhold og hva du mener med en "ganggate" såklart.

 

AtW

Det var ikke lov å kjøre bil i den gaten han kom ifa. Den var smal og egnet til syklister eller gangfelt.

Jeg har da ikke vikeplikt overalt om en syklist føler for å krysse veien? Jeg sier en gang til; ikke gangoverfelt.

 

Hvorvidt det er lov å kjøre bil er ikke vesentlig, siden det er snakk om sykkel er heller ikke fotgjengerfelt relevant, men vegens type er det. Krysser man fra gangveg til alminnelig veg eller omvendt utløser det vikeplikt. Som tommelfingerregel kan man anta man har vikeplikt når man krysser kantsten (selv om den er nedsenket)

 

Man bør imidlertid bemerke at det finnes bare vikeplikt, ikke forkjørsrett. Høyreregelen er formulert som følger: "Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side." Dermed er egentlig ikke det slik at man behøver å tenke så mye på om andre har vikeplikt, man bør konsentrere seg om egne plikter, selv om man av sedvane praktiserer at kjørende som for vikeplikt av andre grunner enn høyreregel har lavere prioritet (må vike).

 

Uansett vikeplikt bør og skal man imidlertid ikke anta at andre overholder denne (eller at man hele tiden har rett i hvem som har vikeplikt) Derfor skal man til enhver tid være i stand til å stoppe i situasjoner der vikeplikt eller antatt vikeplikt brytes. Dette er nedfelt i trafikkreglene paragraf 13: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring." Vikepliktsbrudd er en vanlig forseelse, derfor er vi alle også pliktige til å forebygge ulykker ved å forvente de og avpasse farten slik at vi kan avverge ulykker når de forekommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom en syklist i stoooooor fart innpå veien fra en sidegate på vei til jobb.

Måtte kjøre han på sykehuset.. Vanskelig å ha dårlig samvittighet når det er snakk om slike idioter.

Bulka opp bilen min :(

Foreløpig virker det i denne saken som du hadde vikeplikt (fram til evt street view viser noe annet)

 

Konklusjonen er vel derfor at du kanskje burde ha dårlig samvittighet, videre at du bør kontakte vedkommende og betale for skadene på sykkelen, samt la være å kjøre i 50 inn mot ett kryss uten sikt, og prise deg lykkelig for at det ikke gikk verre med fyren.

 

Med forbehold om at det var en "normal" vei såklart.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kom en syklist i stoooooor fart innpå veien fra en sidegate på vei til jobb.

Måtte kjøre han på sykehuset.. Vanskelig å ha dårlig samvittighet når det er snakk om slike idioter.

Bulka opp bilen min :(

Foreløpig virker det i denne saken som du hadde vikeplikt (fram til evt street view viser noe annet)

 

Konklusjonen er vel derfor at du kanskje burde ha dårlig samvittighet, videre at du bør kontakte vedkommende og betale for skadene på sykkelen, samt la være å kjøre i 50 inn mot ett kryss uten sikt, og prise deg lykkelig for at det ikke gikk verre med fyren.

 

Med forbehold om at det var en "normal" vei såklart.

 

AtW

 

Hva snakker du om?! Om du kjører langs veien, og en syklist bestemmer seg for å PLUTSELIG sykle over veien et sted der hvor det ikke er lov) og uten at du kunne vite det, hvem sin skyld er det da?

HAN SYKLER I 50 KM/T OVER VEIEN DER HVOR DET IKKE ER OVERGANGSFELT, OG NULL SIKT!!

Jeg betaler ikke en krone, og sier vertfall ikkje "unnskyld" til han for at han skadet bilen min.

Lenke til kommentar

Jeg trodde man skulle kjøre sakte nok til at man kan stoppe hvis noe sånnt skjer?

Tro meg, jeg hater når bilister tror de hersker over syklister og gående i trafikken, men dette var ren idioti fra syklisten. Selvmordforsøk.

Han bråbremsa når han kom ut på veien og så meg, og det gjorde jeg også. Hadde han ikke gjort det så hadde jeg sikkert truffet han med fronten og ikke siden av fronten.

Endret av KinderLinda
Lenke til kommentar

Det får være måte på hva man skal kunne regne som påregnelige hindringer.

 

Det eneste vi vet per nå er at vedkommende kom ut av en gate som var smal, at folk kommer fra gater man har vikeplikt fra er påregnelig. Det er ikke sikkert det var en normal gate, men inntil vi vet mer, så er det foreløpig det informasjonen tyder på.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kom en syklist i stoooooor fart innpå veien fra en sidegate på vei til jobb.

Måtte kjøre han på sykehuset.. Vanskelig å ha dårlig samvittighet når det er snakk om slike idioter.

Bulka opp bilen min :(

Foreløpig virker det i denne saken som du hadde vikeplikt (fram til evt street view viser noe annet)

 

Konklusjonen er vel derfor at du kanskje burde ha dårlig samvittighet, videre at du bør kontakte vedkommende og betale for skadene på sykkelen, samt la være å kjøre i 50 inn mot ett kryss uten sikt, og prise deg lykkelig for at det ikke gikk verre med fyren.

 

Med forbehold om at det var en "normal" vei såklart.

 

AtW

 

Hva snakker du om?! Om du kjører langs veien, og en syklist bestemmer seg for å PLUTSELIG sykle over veien et sted der hvor det ikke er lov) og uten at du kunne vite det, hvem sin skyld er det da?

HAN SYKLER I 50 KM/T OVER VEIEN DER HVOR DET IKKE ER OVERGANGSFELT, OG NULL SIKT!!

Jeg betaler ikke en krone, og sier vertfall ikkje "unnskyld" til han for at han skadet bilen min.

 

 

Hvorfor mener du det ikke er lov? Han kom fra en gate fra høyre? Litt mer info/street view hadde vært fint.

 

Sånn det er per nå, så er det du som kjører i 50 km/t inn mot ett kryss med null sikt. En livsfarlig handling.

 

Dette er som sagt med de forutsetningene jeg gjorde i min post, om forutsetningene er annerledes kan konklusjonen endres.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betaler ikke en krone, og sier vertfall ikkje "unnskyld" til han for at han skadet bilen min.

 

 

Om han har brutt vikeplikten bør jo han betale. Derfor jeg spurte om dere skrev noe skademeldingsskjema...

 

Vis oss hvor dette skjedde - street view med hvor du kom fra

Får ike opp Street-view av stedet. "Ingen bilder er tilgjengelige for tiden."

 

 

Så bare link stedet i ikke street view?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...