Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å er ikke så god med sånt

da pumpebremset jeg ikke akkurat, jeg gjorde det for å blinke med bremselysene

hva mener dere jeg burde gjøre da? kjøre i over 100 nedover fjellet i tåke og glatt veibane??

Jeg vill kjørt etter forholdene, ikke etter hvordan den bak meg ville gjort det.

Var det ikke brei nok veg for å slippe han forbi?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Beste hadde bare vært å ignorere han bak deg. Kan ikke anbefale å blinke med bremselysene, men om du har god kontroll over situasjonen ville jeg trolig gjort noe lignende.

Men jeg ble jo helt blendet når han blinket med fjernlysene sine hele tiden.. Og trailere har ikke akkurat lite lys. Var også skummelt at han kjørte så utrolig nærme i nedoverbakkene.

Husker ikke om veien var brei nok. Så som sagt ikke så mye, men tror han hadde klart det..

Lenke til kommentar

På en annen side blir du ikke mindre blendet av å forverre situasjonen. Det er dårlig gjort av føreren bak deg, men det er best å bare la det gå og heller kjøre etter forholdene til du finner en plass å slippe lastebilen forbi.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kjørte over fjellet igår og fikk en trailer bak meg. Var bekmørkt og dårlig vær så turte ikke kjøre fortere enn 70. Sjåføren var tydeligvis ikke fornøyd med det og kjørte kjempenærme, blinket med lysene for å blende meg gjentatte ganger. Til slutt tutet jeg litt og pumpebremset for å få han til å slutte, da klikket det tydeligvis for han og han tutet og blinket crazy flere ganger :eek: endte med at jeg kjørte alt jeg kunne for å komme vekk fra denne hissige fyren :cry:

Hvis noen ligger for nær er det eneste du alltid kan gjøre å roe ned farten til den er trygg m.h.p. avstanden, vedkomne kjører forbi eller øker avstanden. Hvis du kan få halehenget forbi på andre måter tar du naturligvis muligheten.

 

Å fortsette med i høy fart med farlig kort avstand er ikke en relevant mulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

 

Kjørte over fjellet igår og fikk en trailer bak meg. Var bekmørkt og dårlig vær så turte ikke kjøre fortere enn 70. Sjåføren var tydeligvis ikke fornøyd med det og kjørte kjempenærme, blinket med lysene for å blende meg gjentatte ganger. Til slutt tutet jeg litt og pumpebremset for å få han til å slutte, da klikket det tydeligvis for han og han tutet og blinket crazy flere ganger :eek: endte med at jeg kjørte alt jeg kunne for å komme vekk fra denne hissige fyren :cry:

Hvis noen ligger for nær er det eneste du alltid kan gjøre å roe ned farten til den er trygg m.h.p. avstanden, vedkomne kjører forbi eller øker avstanden. Hvis du kan få halehenget forbi på andre måter tar du naturligvis muligheten.

 

Å fortsette med i høy fart med farlig kort avstand er ikke en relevant mulighet.

 

Jeg synes det virket skummelt å kjøre saktere når han virket så hissig som han var. Jeg tenker det er bedre å kjøre fortere enn å kjøre litt saktere med et beist i ræva og på toppen av det hele ser jeg ingenting pga lysene hans.

Lenke til kommentar

Sverreb har helt rett i det han sier. Å senke farten til at du kan ta en unnamanøver eller nødbrems på den strekningen du ser uten at lastebilen bak ender opp i bakenden på bilen din er det eneste rette å gjøre i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg tror kanskje dere hadde endret deres beherskede og modne sinn om dere faktisk var i den situasjonen selv en natt du har kjørt i over 10 timer

Lenke til kommentar

Hva vet du om det egentlig? En tur-retur til steinkjær tok meg 16-17 timer og gjennomføre hvor mesteparten av tiden ble kjørt om natta. Kan ikke si at jeg husker at jeg ga på de gangene jeg fikk slike folk, som på ingen måte burde vært bak rattet på en lastebil, opp i ræva. snarere tvert i mot

Ei heller ga jeg på de gangene jeg fikk slite duster opp i ræva når jeg kjørte til og fra Kristiansand som fort er 7-8 timers tur og en tur jeg tok ukentlig i tett opp mot et halvt år.

 

Bare fordi du blir nervøs og gjør noen dårlige valg bak rattet betyr ikke at alle gjør den samme feilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Hva vet du om det egentlig? En tur-retur til steinkjær tok meg 16-17 timer og gjennomføre hvor mesteparten av tiden ble kjørt om natta. Kan ikke si at jeg husker at jeg ga på de gangene jeg fikk slike folk, som på ingen måte burde vært bak rattet på en lastebil, opp i ræva. snarere tvert i mot

Ei heller ga jeg på de gangene jeg fikk slite duster opp i ræva når jeg kjørte til og fra Kristiansand som fort er 7-8 timers tur og en tur jeg tok ukentlig i tett opp mot et halvt år.

 

Bare fordi du blir nervøs og gjør noen dårlige valg bak rattet betyr ikke at alle gjør den samme feilen.

Vet vel like mye som du vet om min opplevelse. Jeg synes personlig det var skummelt, og tenkte det var best å komme meg unna. Jeg synes ikke jeg kunne gjort noe annet og det mener jeg med hele mitt hjerte.

Lenke til kommentar

Slik du beskriver din opplevelse så gjorde du en stor tabbe ved å gi på.

Først og fremst sier du at du lå i 70km/t på bakgrunn av at du følte dette var riktig i forhold til sikten du hadde. Når denne sikten blir enda mindre siden lastebilen blender deg utsetter du deg selv for en større fare ved å øke farten. Hva med elgen du ikke hadde sett? Kanskje det til og med stod en person uten tilstrekkelig reflekser i veikanten?

Når man da i tillegg har det faremomentet ved at man kan få et kjøretøy med totalvekt opp mot 50 tonn klemt opp bakenden etter møte med elgen forverrer ikke noen annens situasjon enn din egen.

Akkurat den siste der kan være litt grei å tygge i seg.

 

Igjen, det riktige å gjøre i en slik situasjon er å roe farten til lastebilen kan kjøre forbi eller svinge av og slippe forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Slik du beskriver din opplevelse så gjorde du en stor tabbe ved å gi på.

Først og fremst sier du at du lå i 70km/t på bakgrunn av at du følte dette var riktig i forhold til sikten du hadde. Når denne sikten blir enda mindre siden lastebilen blender deg utsetter du deg selv for en større fare ved å øke farten. Hva med elgen du ikke hadde sett? Kanskje det til og med stod en person uten tilstrekkelig reflekser i veikanten?

Når man da i tillegg har det faremomentet ved at man kan få et kjøretøy med totalvekt opp mot 50 tonn klemt opp bakenden etter møte med elgen forverrer ikke noen annens situasjon enn din egen.

Akkurat den siste der kan være litt grei å tygge i seg.

 

Igjen, det riktige å gjøre i en slik situasjon er å roe farten til lastebilen kan kjøre forbi eller svinge av og slippe forbi.

Jeg var livredd for å kjøre ned et dyr eller kjøre av veien, men som sagt slapp svingte jeg inn med en gang jeg fikk muligheten til det. Uansett hva som var riktig og hva som er galt, er dette noe som irriterte meg og som jeg har god grunn til å klage på.

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

 

Slik du beskriver din opplevelse så gjorde du en stor tabbe ved å gi på.

Først og fremst sier du at du lå i 70km/t på bakgrunn av at du følte dette var riktig i forhold til sikten du hadde. Når denne sikten blir enda mindre siden lastebilen blender deg utsetter du deg selv for en større fare ved å øke farten. Hva med elgen du ikke hadde sett? Kanskje det til og med stod en person uten tilstrekkelig reflekser i veikanten?

Når man da i tillegg har det faremomentet ved at man kan få et kjøretøy med totalvekt opp mot 50 tonn klemt opp bakenden etter møte med elgen forverrer ikke noen annens situasjon enn din egen.

Akkurat den siste der kan være litt grei å tygge i seg.

 

Igjen, det riktige å gjøre i en slik situasjon er å roe farten til lastebilen kan kjøre forbi eller svinge av og slippe forbi.

Jeg var livredd for å kjøre ned et dyr eller kjøre av veien, men som sagt slapp svingte jeg inn med en gang jeg fikk muligheten til det. Uansett hva som var riktig og hva som er galt, er dette noe som irriterte meg og som jeg har god grunn til å klage på.

 

Han gjorde feil, det har du all rett til å klage på.

 

Du gjorde en feil, og det har du all plikt til å ta inn og ta lærdom av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man blir aldri en god sjåfør om man ikke innser når man kunne gjort ting bedre. Jeg har et par flaue opplevelser bak meg også, men prøver å la det ligge i bakhodet til neste gang.

 

Stating the obvious: Folk som ikke blinker i rundkjøringer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som blinker til høyre i rundkjøringa, sakker farten og tilsynelatende faktisk har tenkt seg til høyre, for så å plutselig forandre mening og fortsette rett frem mot meg som har starta å kjøre ut i rundkjøringa. (I går).

 

Folk som blinker mot høyre på vei inn i rundkjøringa, noe som tolkes som at de skal rett frem (altså første til høyre) i en trearmet rundkjøring, legger seg omtrent midt i de to feltene slik som vil være normalt om man ønsker å kjøre rett frem uten å måtte senke farten for så å plutselig dreie mot venstre og krysse kjørebanen min.

 

Og ja, folk som ikke blinker.

Lenke til kommentar

Nei jeg gjorde ikke noe galt

I motsetning til den andre feilen flere har påpekt gjør du nå en så alvorlig feil at det kan sies at du ikke er klar for et førerkort enda.

 

Å totalt ignorerer et flertall av personer som har hatt førerkortet lenger enn det du har hatt, og for alt jeg vet lenger enn du har levd, tyder på at du ikke har interesse av å lære mer etter du fikk førerkortet i lomma.

Oppfordrer deg til å kontakte din kjørelærer med denne problemstillingen her og si hva du gjorde og spørre han/henne om det du gjorte var helt rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...