Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Har folk glemt den gangen de lærekjørte selv, eller var alle utenom meg perfekte sjåfører de første gangene de var på veien? Var ute og lærekjørte i stad, og ble tuta på for hver eneste lille åpning jeg glapp. Frista å stoppe bilen, rolig gå ut med L-en i hånda, og kjøre den så langt ned kjeften på sjåføren bak. Idioter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har folk glemt den gangen de lærekjørte selv, eller var alle utenom meg perfekte sjåfører de første gangene de var på veien? Var ute og lærekjørte i stad, og ble tuta på for hver eneste lille åpning jeg glapp. Frista å stoppe bilen, rolig gå ut med L-en i hånda, og kjøre den så langt ned kjeften på sjåføren bak. Idioter!

8682561[/snapback]

 

Helt enig, har man L i bakruta er man absolutt fortjent med litt ekstra forståelse :thumbup:

 

Det finnes allikevel grenser. Jeg var eksempelvis ute å kjørte i går, hvor jeg havnet bak ei jente med L i bakruta. Dette var i en 60 sone. Det var mye bil i begge retninger, så forbikjøring var i aktuelt. Når jenta ikke klarte å kjøre i mer en 35-40 hele strekningen, sier det seg selv at hun ikke var klar for å kjøre ute i vanlig trafikk. I hver eneste rundkjøring/kryss, kvelte hun bilen flere ganger på rad, og hoppet/hakket seg innover i rundkjøringene/kryssene. Da må jeg si at det er lov å irritere seg litt. ;)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Regner med dette ikke bare er et Bergens-fenomen, så jeg kan jo lufte litt: Kjøring på rødt! :mad: Jeg husker at jeg var temmelig oppgitt over alle som kjørte på "taxi-grønt" (les: gult) for en 10 - 12 år siden. Men dette har i mine øyne utviklet seg, i likhet med annen aggressivitet, i en mer og mer negativ retning etter som årene har gått. De siste observasjonene mine på dette kom tidligere i uka, i Bergens største kryss: Danmarksplass (hovedåren nord - syd i Bergen går gjennom her). Stod i kø ned fra Ibsens gate (en av sidegatene) og de som er kjent vet at fra denne (og motsatt side i Michael Krohnsgate) siden slipper lyset over kun fra 3 til 5 biler i slengen (avhengig av hvor kjappe man er å reagere når det blir grønt). Etter som jeg kom nærmere og nærmere krysset, observerte jeg FLERE ganger at de som skulle krysse og var kjapp når det ble grønt, måtte bråbremse for bilister som kom i meget stor fart over på knallrødt på hovedåren! Dette førte selvsagt til at det ikke kom mer enn 3 biler over fra sideveien....

 

Altså: Her er det ikke bare snakk om å kjøre på gult (ille). Ei heller at det akkurat er blitt rødt (skikkelig ille). Men altså at bilene som skal ut i krysset fra andre retninger både har grønt og har begynt å kjøre! :ohmy:

 

Sitter igjen med en del spørsmål, f.eks:

 

-Hva pokker prøver de å oppnå? Det var ikke kø i det hele tatt på hovedåren da og hovedåren har selvsagt mye lengre intervaller enn sideveiene.

 

-Er de i det hele tatt klar over at f.eks. vogntog bestreber seg til å ikke stoppe opp foran lyskryss og vil prøve å beregne farta inn mot krysset slik at de bare kan holde farta gjennom krysset? Dvs. at de kommer inn i krysset i normal kjørefart IDET det blir grønt? Da hjelper det lite med 6 airbager i en Audi A6 mot 30 tonn i 50 km/h fra siden....*

 

-Er de klar over at dette er en av hoved-utrykningsveiene til og fra Haukeland Sykehus og at det OFTE er ambulanser på vei over her? Forøvrig en ambulanse de innen kort tid befinner seg i selv (i beste fall) om de fortsetter med slik kjøring.

 

-Har deres bestrebelser etter å spare 30 sekunder (sånn ca) blokkert hjernens evne til å oppfatte fare fullstendig?

 

Til rødlys-kjørerne: Drep gjerne dere selv, jeg kommer ikke til å savne dere. Men for guds skyld: Hopp heller fra en bro eller noe! Hold oss andre utenfor deres selvmordsforsøk! :mad:

 

*Man skal selvsagt kjøre på grønt DERSOM det er klart, sier ikke at man bare skal dure på. Det er jo også et brudd på en av grunnreglene i veitrafikkloven. ;)

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig med deg, kjører ofte danmarksplass selv (som de fleste bergensere, og ser til stadighet dette fenomet med å kjøre på gult/grønnt. Men, det er omtrent kun på danmarksplass jeg har sett dette i særlig utbredt grad i bergen. Klart det hender av og til i andre kryss, men det har jeg omtrent aldri sett.

 

Her i trøndelag derimot virker set som om "alle" kjører på rødt, ser det sikkert flere ganger daglig at både en og to og tre biler sniker seg i full fart gjennom krysset etter det har blitt grønt. Her om dagen for eksrmpel kjørte jeg til skolen, og ved et kryss kommer jeg meg akkurat over på gult, og tenker at jaja, flaks jeg rakk det. Og så ser jeg i speilet at det er ikke mindre enn 4 (fire!) biler som kjørte etter meg. Må si jeg blir oppgitt over slikt.

Lenke til kommentar

Ah! Det glemte jeg å skrive ja. Slike opplevelser hender det at jeg har selv også. Akkurat på samme måten som du opplever det! Tenker om min egen kjøring noe sånt som: "Uffda, den der burde jeg stoppet på. Dette hadde sikkert blitt anmerkning på en oppkjøring". Og så sitter jeg der og lover bot og bedring til neste gang og føler meg litt smådum.

 

Og så ser jeg i bakspeilet.... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er nøyaktig det samme her i oslo, og jeg irriterer meg grønn over det. Tidligere gikk til til og fra jobb hver dag. Jeg passerte da et lyskryss, to ganger om dagen. Og jeg så minimum 4 biler som kjørte på rødt hver eneste dag.

En gang så jeg en idiot (i en svær svart audi forøvrig) som kjørte på rødt. Det var snakk om å gi full gass mot krysset, han passert i hvertfall 5 sekunder etter lyset ble rødt. I kryssende rettning kom da en brannbil (som jeg hadde oppdaget, og unnlot å krysse i tilfelle brannbilen skulle svinge til venstre). Brannbilen bråbremset, og la seg på hornet, og var få mm fra å brase rett inn i siden på audien.

 

I etterkant håpet jeg så inderlig at brannmannskapet hadde fått tatt skiltet på audien slik at han fikk seg en saftig annmeldelse.

 

Edit: Jeg skulle også ønske at polititet her i Oslo kunne prioritert dette høyere. Tatt ut en patrulje som driver med fartskontroll og la dem i løpet av en måned ta for seg ett og ett lyskryss og ta _alle_ som kjører på rødt. Så kunne vi blitt kvitt alle disse idiotene som syns det er greit å sette alle andres liv i fare slik at de kommer 2 minutter kjappere på jobb.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Har folk glemt den gangen de lærekjørte selv, eller var alle utenom meg perfekte sjåfører de første gangene de var på veien? Var ute og lærekjørte i stad, og ble tuta på for hver eneste lille åpning jeg glapp. Frista å stoppe bilen, rolig gå ut med L-en i hånda, og kjøre den så langt ned kjeften på sjåføren bak. Idioter!

8682561[/snapback]

 

Når jeg øvelseskjørte gikk det slik:

16: Kjøre rundt på en parkeringsplass hver søndag. Øve på å rygge/kjøre/starte/stoppe/svinge på parkeringsplassen.

 

Etter dette dro vi og kjørte ei rute på søndager, denne ruta var ekstremt kort, og vi kjørte ruta gang på gang på gang. På gang på gang på gang...

 

Mot slutten kjørte vi mot sentrum nesten hver dag, ble ikke stort med problemer. Normale kryss, vikeplikt og menneske-hindringer.

 

17: Gogo kjørelærer, ingen tuter på en kjørelærerbil.

 

18: Gogo oppkjøring.

 

Det eneste problemet er å ha L-en i bakruta når man øvelseskjører, ALLE bilene fulgte så forbanna nært bak når jeg kjørte. Kunne holde 5-10 km over, men bilene bak fulgte like tett. Hat å ha den pokkers L-en når jeg kjørte.

Lenke til kommentar

Jeg husker det som i går.. Jeg og fattern kjørte til en tom parkeringsplass dagen etter jeg ble 16 år.

 

Sette seg inn, justere speil og sete, ta på beltet, starte opp. Sette bilen i 1.gir og slippe clutchen sakte ut helt til den begynte å ta. Da fikk jeg beskjed om å gi litt gass og sakte slippe clutchen videre. Øvde på dette i 10-15 minutter, så kjørte vi litt fram og tilbake på plassen i 15-20 minutter, så kjørte vi ut på hovedveien og brukte 20-30min på turen hjem.

 

Var skitnervøs da det plutselig bar ut på hovedveien etter 30min bak rattet i en bil for første gang.

 

Etterhvert var jeg fast sjåfør hver gang den bilen skulle noen plass (hadde to biler, en med automat og fotbrekk i tillegg). Trygla meg til hver eneste mulighet for å få øvelseskjøre

Lenke til kommentar
All statistikk tilsier at du tar skrekkelig feil. Det er få aldersgrupper som er farligere og er mer utsatt for ulykker enn ungdom rundt 18-25 år. Det er vel stort sett bare pensjonister som er verre. Det gir utslag i forsikring hvor unge må betale betydelig mer enn eldre. Det er nok ikke akkurat uten grunn ;)

 

Det som er et faktum er at du og andre som er ferske bak rattet tror dere er verdens beste sjåfører fordi dere har fått lappen.

8634673[/snapback]

 

 

Tenkt på at det kan ha noe med kjøretøyene til ungdom å gjøre! Somregel så kjører ungdom lang dårligere biler enn den eldre generasjonen. Tenk litt over det!

 

Edit: Fikset Quoten

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
All statistikk tilsier at du tar skrekkelig feil. Det er få aldersgrupper som er farligere og er mer utsatt for ulykker enn ungdom rundt 18-25 år. Det er vel stort sett bare pensjonister som er verre. Det gir utslag i forsikring hvor unge må betale betydelig mer enn eldre. Det er nok ikke akkurat uten grunn ;)

 

Det som er et faktum er at du og andre som er ferske bak rattet tror dere er verdens beste sjåfører fordi dere har fått lappen.

8634673[/snapback]

 

 

Tenkt på at det kan ha noe med kjøretøyene til ungdom å gjøre! Somregel så kjører ungdom lang dårligere biler enn den eldre generasjonen. Tenk litt over det!

8723067[/snapback]

Så hvorfor koster det da meg svinmye å forsikre selv nye, daffe biler?

Lenke til kommentar
All statistikk tilsier at du tar skrekkelig feil. Det er få aldersgrupper som er farligere og er mer utsatt for ulykker enn ungdom rundt 18-25 år. Det er vel stort sett bare pensjonister som er verre. Det gir utslag i forsikring hvor unge må betale betydelig mer enn eldre. Det er nok ikke akkurat uten grunn ;)

 

Det som er et faktum er at du og andre som er ferske bak rattet tror dere er verdens beste sjåfører fordi dere har fått lappen.

8634673[/snapback]

 

 

Tenkt på at det kan ha noe med kjøretøyene til ungdom å gjøre! Somregel så kjører ungdom lang dårligere biler enn den eldre generasjonen. Tenk litt over det!

8723067[/snapback]

Så hvorfor koster det da meg svinmye å forsikre selv nye, daffe biler?

8723138[/snapback]

 

For at forsikringsselskapet skal tjene ekstra, selvsakt! De har lært hvordan de skal tjene penger de også! De gir ikke noe gratis!

 

Men, det er klart, at hele årsaken til at unge er mer utsatt for ulykker og uhell er ikke bare bilene, men noe kan ligge der!

Lenke til kommentar
All statistikk tilsier at du tar skrekkelig feil. Det er få aldersgrupper som er farligere og er mer utsatt for ulykker enn ungdom rundt 18-25 år. Det er vel stort sett bare pensjonister som er verre. Det gir utslag i forsikring hvor unge må betale betydelig mer enn eldre. Det er nok ikke akkurat uten grunn ;)

 

Det som er et faktum er at du og andre som er ferske bak rattet tror dere er verdens beste sjåfører fordi dere har fått lappen.

8634673[/snapback]

 

 

Tenkt på at det kan ha noe med kjøretøyene til ungdom å gjøre! Somregel så kjører ungdom lang dårligere biler enn den eldre generasjonen. Tenk litt over det!

8723067[/snapback]

Så hvorfor koster det da meg svinmye å forsikre selv nye, daffe biler?

8723138[/snapback]

 

For at forsikringsselskapet skal tjene ekstra, selvsakt! De har lært hvordan de skal tjene penger de også! De gir ikke noe gratis!

 

Men, det er klart, at hele årsaken til at unge er mer utsatt for ulykker og uhell er ikke bare bilene, men noe kan ligge der!

8723293[/snapback]

Neidu, det er nok ikke det at forsikringsselskapene ønsker å tjene penger. Husker kjørelæreren min nevnte at han og sønnen hadde forsøkte å forsikre bilene i sønnens navn. De ringte rundt og skulle hente inn bud fra div. selskaper. De fleste sa de skulle ringe opp igjen med et tilbud. Det skjedde ikke. Så spurte de om de ærligtalt ville ha sønnen som kunde, og de fikk visst et svar tilbake som sa nesten rett ut at de ikke ville det. Dette er noen år siden, og kan være enestående tilfelle (selv om jeg tviler), men uannsett. Det er nok ikke bare bilen som gjør det, ei heller at de vil tjene penger. Problemet ligger i hodet ;)

Lenke til kommentar

Statistisk sett viser det seg jo at nærmest alle sjåfører er ute for et uhell eller flere det første året de kjører bil, meg inkludert.

Dette likker selvsagt ikke forsikringsselskapene for det er dyrt med alle reparasjonene de må betale for grunnet uforsiktighet.

Lenke til kommentar

Blir gal av folk som ikke bruker blinklys!

 

Og med det, så sender FBI på NRK1 en fin innslag som forteller hvor dårlige vi nordmenn er på bruken av dette. Da spør jeg meg selv: Er de fleste bevisste når de kjører bil?

 

Et eksempel som ble vist på FBI: Det ble målt hvor mange som brukte blinklys og hvor mange som ikke brukte blinklys inn og ut av en rundkjøring i Oslo, resultatet ble: Av 700 biler som passerte rundkjøringen, var det kun 22% som brukte blinklys, de resterende 78% dreit rett og slett i det. Hele 4 av 5 brukte ikke blinklys.

 

Så var det førerlæreren som var med i innslaget og sa at uansett hvor mange ganger de har nevnt at tegngivning er viktig, så har det ikke ført til noe påvirkning i den positive retningen.

 

Jeg kommer til å tyste på den føreren som skaper en nestenulykke/ulykke ved ikke bruk av blinklys heretter.

Lenke til kommentar

Onyx: Helt enig. Jeg tror det hadde vært glimrende om UP tok en kampanje med mobile fotobokser videobokser for å stramme opp de 78% sløve bilistene litt. Jeg kan ikke se noen ulemper ved at staten får litt mer penger å rutte med til offentlige oppgaver samt at befolkningens kjøremønster og trafikksikkerhet bedres.

 

Normalt koster jo trafikksikerhetstiltak penger. På et slikt trafikksikkerhetstiltak kunne staten faktisk tjent penger. :) Den eneste ulempen er vel at allerede dumme/ignorante bilister blir sinte i tillegg. Dumhet og sinne er en dårlig kombinasjon som kan gå ut over andre igjen.

Lenke til kommentar

La noen merke til reportasjen om GPS i samme programmet.

Vel først en reportasje om nordmens uvaner i trafikken med f.eks feil feltbruk for å følge opp en reportasje om GPS hvor personen som testet holdt midtfeltet i hele sekvensen hun blei filemt.

 

Jeg tror årsaken til at folk velger midtfelettet fremfor høyre felt er så enket som at holder man høyre felt så ender det meget kjapt opp i et avkjøringsfelt eller kollektivvfelt.

Gidder jo ikke ligge i et felt som bare er praktisk og bruke bare et par kilometer av gangen, blir mye feltskifter av denslags.

Så den overordnede syndebukket for feil bruk av kjørefelt er staten og/eller de som godkjenner utforming av flerfeltsveier her til lands.

 

Men manglende bruk av blinklys skyldes ene og alene (dyr blinklysolje) latskap.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Onyx: Helt enig. Jeg tror det hadde vært glimrende om UP tok en kampanje med mobile fotobokser videobokser for å stramme opp de 78% sløve bilistene litt. Jeg kan ikke se noen ulemper ved at staten får litt mer penger å rutte med til offentlige oppgaver samt at befolkningens kjøremønster og trafikksikkerhet bedres.

 

Normalt koster jo trafikksikerhetstiltak penger. På et slikt trafikksikkerhetstiltak kunne staten faktisk tjent penger. :) Den eneste ulempen er vel at allerede dumme/ignorante bilister blir sinte i tillegg. Dumhet og sinne er en dårlig kombinasjon som kan gå ut over andre igjen.

Fint du er enig Simen. :)

 

Jeg kommer til å ta med meg kameraet* når jeg kjører bil heretter, hehe. Og en kampanje for dette hadde vært helt topp! Boten for ikke-bruk av tegngivning er på 2000kr, så synd for den personen jeg måtte fakke! :p

 

Enig med det siste også. :)

 

Edit: * fikset feil.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bønder som tror de eier veien med traktoren sin!

De kjører forbi utkjøring etter utkjøring med en lang kø bak seg.

Det er noe av det mest irritable i trafikken.

 

Folk som blinker med lysene når jeg bruker tåke+parklys.

 

Folk med "Biltema ekstralys" som tåkelys som lyser rett inn i kupeen på andre biler

 

Folk som kutter rundkjøringer i rushen uten å blinke.

 

Folk som kjører forbi i en laaaaaang kø

 

Verste var da det kom en svær traktor med en fraupumpe som kuttet en 150 graders sving da jeg kom i motgående med rundballgaffel i fronrutehøyde

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...