Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det var en dum situasjon der, den CR-Ven kjørte jo helt klart feil.. Men så var det en CR-V også, så det burde man forutsett.

Videre burde du vel kanskje stoppet opp for å slippe frem et utrykningskjøretøy her?

 

Og kjøringa inn mot rundkjøringa var faktisk ganske ufin, det var den andre stygge situasjonen.. Men der hadde kun du selv skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ligger 10-20 under fartsgrensa i nittisone, og vogntoget bak bestemmer seg for å kjøre forbi.. Når du etterhvert har vogntoget oppe på sida av deg, og rettstrekka begynner å ta slutt, og det kommer biler imot - da BREMSER DU heller enn å øke farta!! Det er paragraf tre for dummies! Føy!

 

Og ja, det var jeg som kom bak vogntoget og trodde jeg skulle få oppleve frontkollisjon.

Endret av jonlem
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var en dum situasjon der, den CR-Ven kjørte jo helt klart feil.. Men så var det en CR-V også, så det burde man forutsett.

Videre burde du vel kanskje stoppet opp for å slippe frem et utrykningskjøretøy her?

 

Og kjøringa inn mot rundkjøringa var faktisk ganske ufin, det var den andre stygge situasjonen.. Men der hadde kun du selv skyld.

 

Hva var stygt med den? Varebilen kjørte som en retard i rundkjøringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det var en dum situasjon der, den CR-Ven kjørte jo helt klart feil.. Men så var det en CR-V også, så det burde man forutsett.

Videre burde du vel kanskje stoppet opp for å slippe frem et utrykningskjøretøy her?

 

Og kjøringa inn mot rundkjøringa var faktisk ganske ufin, det var den andre stygge situasjonen.. Men der hadde kun du selv skyld.

Hva var stygt med den? Varebilen kjørte som en retard i rundkjøringen.

 

MCen kom for fort inn mot rundkjøringen.

Det er heller ikke reelt sett mulig for varebilen å vente der til det ikke er noen andre i rundkjøringa, man må faktisk være litt til hinder noen ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det var en dum situasjon der, den CR-Ven kjørte jo helt klart feil.. Men så var det en CR-V også, så det burde man forutsett.

Videre burde du vel kanskje stoppet opp for å slippe frem et utrykningskjøretøy her?

 

Og kjøringa inn mot rundkjøringa var faktisk ganske ufin, det var den andre stygge situasjonen.. Men der hadde kun du selv skyld.

Hva var stygt med den? Varebilen kjørte som en retard i rundkjøringen.

 

MCen kom for fort inn mot rundkjøringen.

Det er heller ikke reelt sett mulig for varebilen å vente der til det ikke er noen andre i rundkjøringa, man må faktisk være litt til hinder noen ganger.

 

 

Nei, det gjorde han ikke, han bremset ned mye før rundkjøringen, og om ikke fartsgrensen var svært lav, så brøt han heller ikke den i rundkjøringen, det var også lite trafikk i/rundt rundkjøringen så han hadde god tid til å vente og ikke nødvendig å være til hinder, klassisk eksempel på folk som ikke skjønner seg på at MCer kommer raskt opp i marsjhastighet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aah. Lenge siden jeg har spydd galle i den tråden, men her kommer et hatefullt innlegg basert på gårsdagens kjøretur fra Trondheim til Grenland.

 

Å cruise gjennom Østerdalen var en sann fornøyelse sammenlignet med siste etappe av turen, nemlig sydover fra Oslo. For det første må jeg premiere meg selv for å velge ukas (årets? :p) aller verste utfartsdag da 10 millioner andre tydeligvis også skulle sørover denne fredag ettermiddagen, men fytti så dårlige enkelte folk er på køkultur. Køsniking og aktiv bytting av felt er jo enkelte veldig gode på. Jeg var tank'a opp på bensinstasjonmat, så humøret var forholdsvis bra, heldigvis.

 

Det jeg egentlig vil klage mest over er de nye strekningene med motorvei i Vestfold, eller rettere sagt folka som ferdes på dem. Å kjøre i 110-sone er deilig, synes jeg, men jeg forstår ikke alle de som legger seg i 112 km/t i venstrefila og koser seg i flere minutter mens 5-6 biler, som kanskje ønsker å kjøre så fort som 125 (!!) ligger rett bak og venter på å slippe forbi. Å ha motorvei med 110-grense synes jeg er bra, men det forlenger nødvendigvis avstanden mellom de som ønsker å benytte den gode veistandarden og de som av ulike grunner ikke klarer/ønsker å kjøre raskere enn 90 km/t. I går var det ganske mye trafikk, så påstandene mine er kanskje ikke representative for alle årets 365 dager, men gleden av økt fartsgrense faller bort hvis folk ikke ser i speilet når de ferdes i venstre fil. Jeg har, i likhet med mange andre, klaga over denne typen adferd før i tråden. :p

Lenke til kommentar

Selv om jeg selv mildt irriterer meg over folk som henger i venstrefeltet, så mener jeg man egentlig må spise det i seg, greit nok at man skal bruke feltet til forbikjøring, men det er strengt tatt verre å kjøre for fort, og man kan ikke klage over at folk er til hinder i den forstand at de ikke kjører nok over fartsgrensen.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"...man kan ikke klage over at folk er til hinder i den forstand at de ikke kjører nok over fartsgrensen."

Jeg er absolutt enig.

 

Ulempen er at personen til høyre også kan ha lagt seg i samme hastighet og dermed lager en ganske unødvendig mur. Og ettersom personen i venstre fil ligger i et forbikjøringsfelt og har passert baken på bilen til høyre, så plikter venstre bil å kjøre forbi.

 

Man skal uansett ikke ligge i venstrefelt til enhver tid, som ganske mange gjør, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at nordmenn er pingler på motorvei da. Om man bare skal kjøre 5 km/t fortere enn de man kjører forbi, har man ingenting i venstre felt å gjøre. Det er dessuten ingen som bryr seg om man kjører 10-15 for fort på motorvei. Ikke engang politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tror venstre fil er samme som høyre - derav ligger der hele tiden i samme fart som de ved siden av. Kom deg forbi eller ligg i høyre, kommer du deg ikke forbi hvis du kun ligger få km/t over fartsgrensen får du legge deg inn.

Lenke til kommentar

Om en ambulanse kjører uten å bruke sirener (eller bruk av lys) så skal den oppfattes på lik linje med andre kjøretøy og har derfor de samme reglene å forholde seg til som du og jeg.

 

Joda, det finnes personer som ligger i venstrefeltet og som desidert ikke skulle vært der , men så lenge de holder fartsgrensa og ikke sinker trafikken i forhold til hva som er lovlig fart , bør man egentlig slappe litt av selv og heller prøve å kjøre forsvarlig.

 

Når det gjelder sjåfører som ikke flytter seg så tenk litt på situasjonen de er i, feks du legger deg over i venstre felt for å ta en kontrollert og rolig forbikjøring av flere bilister som holder feks 70 i 90 sonen , det er null problem for deg å holde fartsgrensen i dette tilfellet og du kan bruke tid på å lete etter en lomme som gir deg god nok avstand til både sjåføren bak og foran.

Får du derimot en "gærning" som absolutt skal forbi i 120km/t og som er villig til å kjøre opp i hekken din så vil nok han fort oppfatte deg som at du ikke lar ham slippe forbi , da har jeg full forståelse for at bilisten som startet forbikjøringen i utgangspunktet bruker den tiden han ønsker/trenger for å kjøre trygt og forsvarlig tilbake til høyrefeltet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% enig i den situasjonsbeskrivelsen. På vei med møtende trafikk har du fullstendig rett. Der har folk oftest en fornemmelse om at forbikjøringer må foretas kontant og effektivt. Hvis du ønsker å foreta en forbikjøring av et vogntog (som kjører i 70) i 90 må de bak (i 120) pent vente mens du kjører forbi, som du korrekt påpeker.

 

På firefelts motorvei er denne situasjonen helt annerledes for en del mennesker, virker det som. Jeg opplever mennesker som i 111 km/t har til hensikt å forbikjøre et vogntog som ligger i 110 km/t et stykke lenger frem i løypa. Selv om det eksisterer et tosifret antall lommer i høyre felt hvor de kan legge seg inn i 10-15 sekunder for å slippe forbi biler bak (som kanskje ønsker å kjøre i 120) før de fortsetter ferden tar de seg tiden de ønsker/trenger, som du kaller det. Dette anser jeg som et problem. Dette problemet synes jeg blir forsterket når det er mye trafikk, fordi det effektivt utgjør en slags mur i trafikkavviklinga.

Lenke til kommentar

Om en ambulanse kjører uten å bruke sirener (eller bruk av lys) så skal den oppfattes på lik linje med andre kjøretøy og har derfor de samme reglene å forholde seg til som du og jeg.

Men selvfølgelig.. Jeg mener selvfølgelig ambulanser under utrykning - med blålys, med eller uten sirene. Jeg ser sjokkerende ofte bilister som ser ut til å være så til de grader fokusert framover at de rett og slett ikke enser blålysa bak. Enten det eller så gir de bare blanke. Tullinger er de uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I går. Tett trafikk og politi i grisefart med blålys uten sirener kjørte rally mellom bilene over alle felt. Mange nestenulykker siden ingen fikk med seg at den kom i det dobbelte av fartsgrensen så den måtte bråbremse to ganger på den korte strekka jeg så. Jeg syns det var veldig teit kjøring, sett på sirener så flytter alle seg, fremfor å skape farlige sutuasjoner

Lenke til kommentar

 

Var det ikke du som skulle svinge?

Vel, jo. Blinklysolje er jo mangelvare her, men når biler plasserer seg slik, Tar jeg det helt for gitt at de skal svinge selv. Hondaen sto strengt tatt i motgående kjørefelt.

 

Det var en dum situasjon der, den CR-Ven kjørte jo helt klart feil.. Men så var det en CR-V også, så det burde man forutsett.Videre burde du vel kanskje stoppet opp for å slippe frem et utrykningskjøretøy her?Og kjøringa inn mot rundkjøringa var faktisk ganske ufin, det var den andre stygge situasjonen.. Men der hadde kun du selv skyld.

Hva var stygt med den? Varebilen kjørte som en retard i rundkjøringen.
MCen kom for fort inn mot rundkjøringen.Det er heller ikke reelt sett mulig for varebilen å vente der til det ikke er noen andre i rundkjøringa, man må faktisk være litt til hinder noen ganger.

Vel. Bare for å starte med utrykningskjøretøyet: politibilen kom fra høyre, og var langt bak lastebilen, plassert for å kjøre rett frem, samme vei som meg, jeg svinga helt ut mot midtrabatten for å slippe den frem.

 

Angående lastebilen: jeg kjørte sakte inn i rundkjøringen, og gir litt mer gass idet jeg er inni, det ser du jo selv på videoen. Farten var på det meste ca 50 på strekka, og jeg breMser allerede halvveis. Jeg mistenker at lastebilen ikke så meg i det hele tatt. Til hans forsvar var han nok mer enn opptatt nok med å se etter politiet i bakspeilet.

 

Nå sier jo også forøvrig veitrafikkloven helt eksplisitt at du ikke skal være til hinder. Unødig til hinder vel og merke. Men nødig til hinder vil være om du stanser trafikken f.eks ved en ulykke, eller fordi noen ligger langs veien

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

 

Var det ikke du som skulle svinge?

Vel, jo. Blinklysolje er jo mangelvare her, men når biler plasserer seg slik, Tar jeg det helt for gitt at de skal svinge selv. Hondaen sto strengt tatt i motgående kjørefelt.

Da har du vikeplikt. Det er to biler og to felt som du har vikeplikt for, og du skal vente med å kjøre til du har klar bane. Du brøt vikeplikten, skapte en farlig situasjon og nå legger du ansvaret på andre bilister for egne feil. Og manglende blinklysolje? Så du blinket ikke heller? Good job..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...