Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er nå engang slik at det virker som syklister gjør dette mer uten å se seg for og ikke tar hensyn, enn hva bilister gjør - Det er nå min erfaring i alle fall.

Selvfølgelig skal man følge med uansett, men syklister bør tenke litt bedre på hva de gjør, for det er nesten slik at de forutsetter at bilister og andre skal passe på de og at de selv kan bare kjøre på. At de er myk trafikant tror jeg endel av de ikke har fått med seg

Og spør du syklister vil de gjerne si at de synes bilister tar seg til rette og kjører uten å ta hensyn.

 

Dette handler mer om hva man legger merke til i trafikken enn at det er noen reell forskjell på hvor flinke de forskjellige gruppene er i trafikken.

 

En bilist assosierer seg i mindre grad men en syklist enn med en bilist. Og mens andre bilister blir en annen person, blir en syklist en av en gruppe. Bilisten assoserer dermed feil begått av en syklist med alle syklister, mens feil begått av en bilist er bare akkurat den bilistens feil og glemmes raskere. Dette fungerer selvfølgelig også tilsvarende andre veien.

 

I tilegg er det færre syklister. Mindretallsgrupper er alltid lettere å henge ut og assosiere generaliseringer ved. Dermed er det lettere å hefte myter gjentatt ofte nok til at de blir oppfattet som sannheter på slike grupper.

 

Menneskers evne til å generalisere fra observasjon er sterkt mangelfull, hjernen spiller oss puss hele tiden. Derfor er vi avhengige av en sterk metodologi for å se hva som er egentlige tendenser og hva som bare er falske mønstre vi tror vi ser, men som ikke finnes i virkeligheten. Mekanismene ovenfor er med på å lure oss.

 

I tilegg kan det også tenkes at noen som ikke har erfaring med å sykle (eller motsatt ikke har erfaring med å kjøre bil) ikke forstår hva som er rasjonell og trygg oppførsel. Alt er IKKE likt, det er høyst reelle forskjeller på hvordan man må opptre i forskjellige kjøretøy.

 

Hvis du tenker rasjonelt på det: Hva i alle dager skulle grunnen være til at noen som kjører uten beskyttelse av et stålbur skulle ta mer sjangser i trafikken? Hvordan forklarer du en slik påstått sammenheng? I mangel av forklaring bør vi stille spørsmålstegn til om hypotesen var riktig i første omgang, eller bare resultatet av noe vi er blitt lurt til å tro. Av oss selv, eller av andre.

Lenke til kommentar

Hva er det mest territoriale dyret på kloden?

Er det oksehaien?

Er det ulven?

Er det kanskje vortesvinet?

Nei!

Det er Audi-føreren på vei inn mot drive-in-køen på McDonalds!

 

Prøvde å fote meg trygt gjennom parkeringsområdet på vei mot søppelmathimmelen, da jeg skimtet en Audi i det fjerne. Hadde han holdt jevnt fart, ville vi aldri i verden havnet i noen konflikt. Men neida, han GASSER PÅ! Det var helt seriøst som å se en brunstig hannelefant storme mot et safarifølge. Jeg måtte faen ikke komme her og komme her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og spør du syklister vil de gjerne si at de synes bilister tar seg til rette og kjører uten å ta hensyn.

Nå er jeg også syklist, jeg sykler mer enn hva jeg bruker bil.

F.eks siste 2(3) sammenstøt jeg har sett. 1. Syklist kom i hundre fra venstre, imot kjøreretning og sykler rett i bil som kom fra høyre.(sykkel sin feil) 2. Sykkel kom i hundre i sykkelfelt i høyre del av kjørefelt. Rødt lys og han freser på. Kolliderer med en annen syklist som kom gående i forgjengerovergang. Han freste på, selv om han ikke så noenting iom jeg sto der med tyngre kjøretøy som sperret sikten hans.

(3) Ikke kollisjon, men hadde jeg ikke stått på bremsa, så hadde jeg fått han rett i grillen. Enveiskjøring, igjen, der han kom i nedoverbakke(mot kjøreretning) i en sinnsyk hastighet. Han kom så fort at jeg så han ikke før jeg nesten hadde fylt opp hele feltet han kunne passere meg på.

For ikke å snakk om hvor mange syklister jeg har sett som sykler på rødt.

Som den syklisten som kom imot meg i motgående kjørefelt, for så å hive seg over i gangfelt rett forran meg, så jeg såvidt fikk stoppa. (igjen tungbil, så han hadde blitt kjøttfarse hvis jeg ikke hadde klart å stoppa)

Nei, det er på ingen måte logisk at de legger sitt liv i hendene på en sjåfør i bil, og ihverfall tungbil

 

For all del, jeg er ikke imot syklister - da måtte jeg vært imot meg selv i så fall. Jeg deler min erfaring og for all del, det er mange andre idioter i trafikken også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer alltid litt på hva som foregår i hodet på mennesker som suser i 70-80 gjennom den midlertidige 50-sonen (arbeidsområde, innskrenket veibredde) for så å ligge i samme 70-80 når vi kommer til 80-sonen.

Synst det nesten er nifst å faktisk gå ned i 50 innimellom nettopp fordi dei dundrar forbi i 90.

Lenke til kommentar

 

Begynner å bli rimelig lei av hissige sjafører som kjører helt opp i bakre støtfanger på bilen din for å prøve å presse deg enten opp i fart eller over i et annet felt.

Flerfeltsvei, og du ligger ikke i høyrefeltet? I tilfelle er det jo berettiget.

 

 

Tar jo heller ikke hensyn til at det er barn i bilen (Med barne skilt godt synlig bak) og blir ill sinte om du finner på å bremse ned eller gjøre noe annet som ikke passer dem.

Erfaringsmessig er det slik at folk med sånne skilt, bilist 2000-merker, osv kjører som idioter og ikke klarer å opprettholde normal fart og flyt i trafikken.

De er også svært ofte i venstrefeltet selv om de aldri burde vurdert å legge seg dit en gang..

 

Får begynne å kjøre sakte. Har skade bak på den ene bilen, og det hadde ikke vært feil å få dette fikset gratis på noen annens forsikring :D

Det anbefales på det sterkeste, særlig om du har lyst til å leve med kroniske nakkesmerter.

 

 

Jaha? Så du rettferdiggjør at bilister kan kjøre opp i rumpa på deg når man holder en fart på 90+ km/t i 90 sonen?

Personlig ligger jeg for det meste i høyre fil i flerfelts vei, men når man har biler foran seg som kjører i 70 km/t er det naturlig å kjøre forbi i venstre felt , det er heller ikke uvanlig at denne samme situasjonen har oppstått på områder av veien der strekningen er for et felt og man holder fartsgrensa (eller litt over)

 

Og nei, det er ingenting i trafikken som rettferdiggjør at en annen bilist kan kjøre helt oppi støtfangeren din, da har man svært lite oppe i topplokket å rute med uavhengig av situasjonen.

 

Barnefamilier og andre som har skilt på bilene sine kan faktisk ha en stresset situasjon i bilen, noe sjaføren bak ikke vet noe om i det hele tatt , ja det kan sikkert være sånn at disse ligger i "feil" felt i forhold til trafikkflyt når de kjører i en lavere hastighet enn det veien er skiltet for , men dette rettferdigjør aldri at bilføreren som ligger bak setter både livet sitt og de i bilen foran på spill fordi han skal "presse" på sjaføren foran.

 

Hadde det vært opp til meg så burde slike sjafører fjernes fra Norske veier øyeblikkelig da de ikke forstår faren de utsetter andre for ved å kjøre opp i rompa for å presse opp hastigheten eller få sjaføren over i det andre feltet.

 

Edit : OG for å presisere så snakker jeg om situasjoner der man selv holder fartsgrensen eller er noe over i forhold til avvik på speedometer måleren.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Begynner å bli rimelig lei av hissige sjafører som kjører helt opp i bakre støtfanger på bilen din for å prøve å presse deg enten opp i fart eller over i et annet felt.

Enig. Med mindre du er en av de der hjerneskada idiotene som ligger å kuker i venstrefeltet og korker igjen hele motorveien fordi du ikke kan trafikkreglene.... Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Det dummeste jeg vet er når folk presser og blinker på meg når jeg ligger over fartsgrensen i venstrefeltet. Det er faktisk en fartsgrense der og.

 

Dette gjelder som oftest bare bmwer og flAudier. Forbanna drittfolk, du er stygg.

 

Takk

Hvorfor legger du deg ikke inn i høyre felt når du er ferdig med å kjøre forbi bilene i venstre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaha? Så du rettferdiggjør at bilister kan kjøre opp i rumpa på deg når man holder en fart på 90+ km/t i 90 sonen?

Hvor tar du det fra egentlig?

 

Personlig ligger jeg for det meste i høyre fil i flerfelts vei, men når man har biler foran seg som kjører i 70 km/t er det naturlig å kjøre forbi i venstre felt , det er heller ikke uvanlig at denne samme situasjonen har oppstått på områder av veien der strekningen er for et felt og man holder fartsgrensa (eller litt over)

Da kjører man forbi i venstrefeltet så fremt dette er klart og ledig og man ser at man ikke blir til hinder for de som allerede er der.. Blir man til hinder for de har man feilet.

 

 

Og nei, det er ingenting i trafikken som rettferdiggjør at en annen bilist kan kjøre helt oppi støtfangeren din, da har man svært lite oppe i topplokket å rute med uavhengig av situasjonen.

Hvor mange ganger skal du skrive det samme i et og samme innlegg? Det er heller ingen som har forsvart det.

 

 

Barnefamilier og andre som har skilt på bilene sine kan faktisk ha en stresset situasjon i bilen, noe sjaføren bak ikke vet noe om i det hele tatt , ja det kan sikkert være sånn at disse ligger i "feil" felt i forhold til trafikkflyt når de kjører i en lavere hastighet enn det veien er skiltet for , men dette rettferdigjør aldri at bilføreren som ligger bak setter både livet sitt og de i bilen foran på spill fordi han skal "presse" på sjaføren foran.

Hvis man ikke har kapasitet til å konsentrere seg om kjøringen har man INGENTING på veien å gjøre!

 

Hadde det vært opp til meg så burde slike sjafører fjernes fra Norske veier øyeblikkelig da de ikke forstår faren de utsetter andre for ved å kjøre opp i rompa for å presse opp hastigheten eller få sjaføren over i det andre feltet.

Det er mange grupper av trafikanter som bør fjernes, blant annet disse som ikke klarer å ha fokus, og ikke klarer å være fleksible i trafikken.. Type Bilist 2000 og barnestolmafiaen.

 

Dette er jo de samme som gjerne skal gå 4 i bredden med hver sin barnevogn på fortauet, og å slippe forbi andre skal man ikke ha noe av..

 

 

Edit : OG for å presisere så snakker jeg om situasjoner der man selv holder fartsgrensen eller er noe over i forhold til avvik på speedometer måleren.

Hva i all verden har nå det med saken å gjøre? Det er ikke slik at du har hverken rett eller plikt til å hindre andre i å kjøre for fort.

 

Angående chipping av bil, det er jo ganske åpenbart at bilene blir solgt litt reduserte / uten sitt maksimale potensialle, og at det ikke er bare chip-produsentene som er bedre til å tune motorene.

Så spørsmålet mitt er, hva er grunnen til at bilprodusentene ikke henter mer ut av motorene de selger? Den/de grunnen(e) må jo være den samme grunnen til hvorfor det ikke er lurt å chippe bilen sin.

Eneste som henger på grep for meg er at det blir økte avgifter, som gjør bilen dyrere for sluttbruker, men er det flere grunner?

Det er flere grunner til at man leverer en motor med lavere effekt enn de potensielt kan oppnå:

-Miljø (ja, dette er en klar faktor.. Uten miljøkrav kunne man hentet ut MYE mer enn man gjør i dag fra mange motorer)

-Holdbarhet

-Markedssegmentering

-Avgiftsnivå (hører inn sammen markedssegmentering i mange tilfeller)

 

Det dummeste jeg vet er når folk presser og blinker på meg når jeg ligger over fartsgrensen i venstrefeltet. Det er faktisk en fartsgrense der og.

 

Dette gjelder som oftest bare bmwer og flAudier. Forbanna drittfolk, du er stygg.

Kan du ikke bare holde deg i høyrefeltet da? Det er der man skal holde seg mens man kjører på flerfeltsvei, venstrefeltet er et forbikjøringsfelt.

Lenke til kommentar

Det dummeste jeg vet er når folk presser og blinker på meg når jeg ligger over fartsgrensen i venstrefeltet. Det er faktisk en fartsgrense der og.

 

Dette gjelder som oftest bare bmwer og flAudier. Forbanna drittfolk, du er stygg.

 

Takk

Du har ingenting i venstrefeltet å gjøre med mindre du kjører forbi noen.

Lenke til kommentar

Det dummeste jeg vet er når folk presser og blinker på meg når jeg ligger over fartsgrensen i venstrefeltet. Det er faktisk en fartsgrense der og.

 

Dette gjelder som oftest bare bmwer og flAudier. Forbanna drittfolk, du er stygg.

 

Takk

Slutt å tro du er kul fordi du legger deg i venstrefelt, det er faktisk ikke lov med mindre du forbikjører. Og nei, når du ser en lastebil langt unna så kan du ikke holde deg i venstrefelt fordi det er så slitsomt å kjøre i høyrefelt i noen minutter for å så kjøre ut i venstrefelt igjen. Etter forbikjøringer skal du rett og slett tilbake i høyrefelt.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Slutt å tro du er kul fordi du legger deg i venstrefelt, det er faktisk ikke lov med mindre du forbikjører. Og nei, når du ser en lastebil langt unna så kan du ikke holde deg i venstrefelt fordi det er så slitsomt å kjøre i høyrefelt i noen minutter for å så kjøre ut i venstrefelt igjen. Etter forbikjøringer skal du rett og slett tilbake i høyrefelt.

 

Takk.

Siden han ikke spesifiserer annet og at det faktisk hører sjeldenheten til at folk holder seg i venstrefila bevist, ihvertfall der i vanligvis kjører, så har jeg liten tro på at EspJak1 ligger i venstrefila for å være "kul" som du indikerer. Jeg tar det som en god fisk at han faktisk driver med en forbikjøring.

 

Jeg opplever samme problem som han flere ganger på en kjøretur når jeg er ute på firefelts vei. Rett og slett folk som ikke har forståelse for at fartsgrensne på stedet faktisk er 100/110 og at jeg ligger allerede 10 over når jeg kjører forbi en lengre rekke biler/lastebiler. Siden dette er folk som ikke har forstått trafikkreglene så legger de seg konsekvent opp i bakstussen på bilen jeg kjører i håp/tro om at jeg øker farta eller legger meg inn i en av de små lukene som er mellom bilene i høyrefeltet.

 

Normalt sett så pleier jeg å starte hyggelig å vise tegn ved hjelp av bremselys forfulgt av noen "nødbremser" før jeg til slutt bremser farta ned til en hastighet hvor det er trygt å ligge så nærme. Jeg har ikke lyst til å få en bil rett i bakenden på bilen min om det skulle skje noe så jeg faktisk er nødt til å foreta en nødbrems.

 

Det har jeg opplevd en gang ved at en elg hoppet ut i veien, da tok jeg og en avgjørelse, heldigvis, å legge meg over i andre feltet da elgen hadde stoppet opp i høyrefeltet.

Når både jeg og han bak hadde stoppet så kunne jeg se han rett i øynene når jeg snudde hodet mitt til høyre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sjeldent opplevd det i Oslo de 7 årene jeg har fartet mye nede der i forbindelse med jobb. Og de gangene jeg skulle være ute for en så holder det som oftest med et par hyggelige blink med fjernlysene så legger de seg over i rett felt.

 

Det finnes jo så klart de som ikke reagerer før biler begynner å kjøre forbi de i høyrefelt dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg opplever sånne sinker rett som det er i og rundt Oslo..

 

Det er jo også veistrekninger det er greiest å ligge i høyrefeltet på, eksempelvis E18 vestover og E6 nordover.. Det går rett og slett raskere i høyrefeltet, for det har man stort sett alene.

Lenke til kommentar

Vil gjerne sende en varm takk til to bilister jeg møtte på sykkelturen min hjem fra jobb i dag - dere gjorde at jeg virkelig kjente at jeg lever. Første kjørte forbi meg rett før et kryss, for deretter å vrenge til høyre i krysset 2-3 meter foran meg uten å blinke. Andre kom ut av en utkjørsel fra min høyre side og bråstoppet en knapp meter fra meg. Jeg er fullstendig enig i at syklister kan være en pest&plage på veien, men det er jaggu meg en del bilister som burde hatt et nakkeskudd også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil gjerne sende en varm takk til to bilister jeg møtte på sykkelturen min hjem fra jobb i dag - dere gjorde at jeg virkelig kjente at jeg lever. Første kjørte forbi meg rett før et kryss, for deretter å vrenge til høyre i krysset 2-3 meter foran meg uten å blinke. Andre kom ut av en utkjørsel fra min høyre side og bråstoppet en knapp meter fra meg. Jeg er fullstendig enig i at syklister kan være en pest&plage på veien, men det er jaggu meg en del bilister som burde hatt et nakkeskudd også.

 

Opplevde i dag at en annen bilkjører fant ut at han skulle kjøre forbi en syklist på vei oppover en liten bakketopp , på motsatt kjørefelt oppover bakken kommer jeg selv , både jeg og den andre sjåføren ser jo ikke hverandre, men jeg ante ugler i mosen når jeg så syklisten så jeg bremset ned, hadde det ikke vært for det så har jeg fått en frontkolisjon i kjørefeltet mitt pga uaktsomheten til den andre sjåføren.

 

Når det gjelder bruk av venstrefelt så vil jeg tro at de fleste oppegående sjåførene som har familie i bilen bruker dette feltet til forbikjøring , men dette gir uansett ingen andre sjåfører retten til å kjøre helt opp i baken på kjøretøyet ditt (Uavhengig av hvor lurt man tror det er) og er det noen som mener dette har de i alle fall ingenting på Norske veier å gjøre.

 

 

Det dummeste jeg vet er når folk presser og blinker på meg når jeg ligger over fartsgrensen i venstrefeltet. Det er faktisk en fartsgrense der og.

 

Dette gjelder som oftest bare bmwer og flAudier. Forbanna drittfolk, du er stygg.

 

Takk

Du har ingenting i venstrefeltet å gjøre med mindre du kjører forbi noen.

 

 

Det finnes flere gode grunner til å ligge i venstrefeltet , feks før veiskille når man skal ta av videre til venstre , forbikjøringer der man har flere biler i høyrefeltet (som du har påpekt) , ved hindringer i høyrefeltet. Litt flisespikkeri ja, men det finnes flere grunner til å benytte seg av venstrefeltet i perioder ( Merk, jeg mener også at man bør legge seg over til høyre felt så fort dette er mulig ).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...