Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Var på Verdal her tidligere uken og på vei sørøver, litt før Levanger var det endel trafikk, pluss midtdeler og det kom en ambulanse i en voldsom fart bak oss. Vi og flere andre la merke til dette og kjørte til siden på de egnede stedene (se bilde). Dette er rett ved Sykehuset Levanger, så utrykninger er helt vanlig her.

9OUg5Cd.png

Sykebilen kommer seg fremover i køen, men litt foran oss er det en bil som enten ikke har oppfattet ambulansen som vil frem, eller så nekter h*n å slippe den frem... Etterhvert legger bilen seg helt til venstre i kjørefeltet og ambulansen må langt ned i grøfta for å komme seg forbi.

HaxC9dp.png

(Merk, det var ikke akkurat her det skjedde. Det var mye mindre plass til sykebilen enn det ser ut som her.)

Jeg ble sjokkert! Hva er dette for en oppførsel? Jeg vet det er endel folk som får panikk i sånne situasjoner, men faen hvor vanskelig kan det være?!

Dumskap. Jeg har sett liknende skje på firefeltsvei med midtdeler også. Ambulanse bakfra i venstre fil, og alle er flinke og viker over i høyre fil så ambulansen får fri bane. Funker som fjell for de fleste så lenge det ikke er stinn kø selvfølgelig. Men så er det alltid noen som insisterer på å vik til VENSTRE, de BLINKER til og med til venstre, og vil ha ambulansen til å kjøre slalom og passere dem til høyre. Jeg forstår det ikke. Finnes det et godt argument for dette??
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte gjennom Oslo i natt. Omtrent halvparten av de andre bilistene kjørte som idioter. Folk kjørte i 40+fartsgrense forbi, krysset bevisst dobbel heltrukken linje, brukte taxifeltet som forbikjøringsvei, folk lå i taxifeltet uten å være hverken taxi eller elbil. Lurer kraftig på om jeg skal skaffe meg et GoPro for å fange dette på video.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte gjennom Oslo i natt. Omtrent halvparten av de andre bilistene kjørte som idioter. Folk kjørte i 40+fartsgrense forbi, krysset bevisst dobbel heltrukken linje, brukte taxifeltet som forbikjøringsvei, folk lå i taxifeltet uten å være hverken taxi eller elbil. Lurer kraftig på om jeg skal skaffe meg et GoPro for å fange dette på video.

Det er da ikke et ukjent fenomen at 99% av nordmenn ikke kan kjøre bil en dritt. Lurer på hvorfor vi nordmenn bruker 5 x mer på førerkort enn for eksempel andre EU land som Nederland, men kjører hundre ganger verre.

Lenke til kommentar

Dumskap. Jeg har sett liknende skje på firefeltsvei med midtdeler også. Ambulanse bakfra i venstre fil, og alle er flinke og viker over i høyre fil så ambulansen får fri bane. Funker som fjell for de fleste så lenge det ikke er stinn kø selvfølgelig. Men så er det alltid noen som insisterer på å vik til VENSTRE, de BLINKER til og med til venstre, og vil ha ambulansen til å kjøre slalom og passere dem til høyre. Jeg forstår det ikke. Finnes det et godt argument for dette??

Nå skal det sies at det på 4-felts med mye trafikk er å foretrekke om alle viker vekk fra midten, på den måten er det en viss mulighet for å slippe frem ambulanser o.l.

Føler du at du må ta på deg rollen som håndhever av loven eller.no?

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det på 4-felts med mye trafikk er å foretrekke om alle viker vekk fra midten, på den måten er det en viss mulighet for å slippe frem ambulanser o.l.

Er vel mulig han vil filme det til eget bruk. kanskje legge ut på youtube under søkeordet "farlig forbikjøring" ol.

Lenke til kommentar

I tilfelle en slik idiot faktisk skaper en ulykke, så ønsker jeg å stille med et par beviser. Det har ingen ting med å håndheve loven. Bilkjøringen min derimot, det har noe med å håndheve loven. Håndhever du loven når du er ute og kjører?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ho sa så imorrest!

En ting som irriterer meg grenseløst, er utkjørselen hos broren min. To meter høy hekk rett ut i en gate, ingen fortau eller noe. 50-sone.

Så skal man altså rygge ut en Volvo S60 (for de som er kjent med bilen, så vet de at utsikten bak mot sidene er mindre enn 0) her. Igår kom en bil mens jeg rygga, jeg ser ham bokstavelig talt ikke før han er i bakrutesynet mitt, og han må jo selvfølgelig tute på meg.

Ikke min feil (skal jeg liksom stå i krysset å se meg selv rygge ut?), ikke hans feil (han vet ikke hvor vanskelig det er å se gjennom en to meter høy og halvmeter bred hekk).

Må vel si fra til brodern at de burde få et speil montern på andre siden av veien, en gang kommer en bil å tar ræva mi, og jeg rygger, så det er min feil. Jeg vil ikke være den som oppdager hvor farlig det er der...

Forsåvidt, å kjøre med fronten ut er nesten like ille siden hekken bokstavelig talt står kant i kant med veien, så når jeg ser bilen som kommer fra venstre (jeg skal samme vei), så er fronten min der hans front skal være når han kjører forbi meg.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Ho sa så imorrest!

En ting som irriterer meg grenseløst, er utkjørselen hos broren min. To meter høy hekk rett ut i en gate, ingen fortau eller noe. 50-sone.

Så skal man altså rygge ut en Volvo S60 (for de som er kjent med bilen, så vet de at utsikten bak mot sidene er mindre enn 0) her. Igår kom en bil mens jeg rygga, jeg ser ham bokstavelig talt ikke før han er i bakrutesynet mitt, og han må jo selvfølgelig tute på meg.

Ikke min feil (skal jeg liksom stå i krysset å se meg selv rygge ut?), ikke hans feil (han vet ikke hvor vanskelig det er å se gjennom en to meter høy og halvmeter bred hekk).

Må vel si fra til brodern at de burde få et speil montern på andre siden av veien, en gang kommer en bil å tar ræva mi, og jeg rygger, så det er min feil. Jeg vil ikke være den som oppdager hvor farlig det er der...

Forsåvidt, å kjøre med fronten ut er nesten like ille siden hekken bokstavelig talt står kant i kant med veien, så når jeg ser bilen som kommer fra venstre (jeg skal samme vei), så er fronten min der hans front skal være når han kjører forbi meg.

http://bardu.custompublish.com/getfile.php/2070346.181.ydctbuevrw/Informasjon+om+beskj%C3%A6ring+av+vegetasjon+mot+offentlig+vei.pdf

Lenke til kommentar

Ho sa så imorrest!

Dette har en latterlig enkel løsning... parker med baken INN. Ikke ta den enkleste utveien med å kjøre snuten inn i oppkjørselen, og utsett utfordringen til når du skal kjøre. Stopp i veien(hvor du har god oversikt), og rygg inn i oppkjørselen(som du i forkant har sjekket er tom). Problem solved.

Eg tipper bulkestatistikken hadde falt drastisk dersom folk hadde parkert med snuten ut oftere/alltid.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Sjeldent det er så stor åpen plass når en skal rygge ut. På parkeringsplasser er det sjeldent _stor_ åpen plass rundt, og i dette konkrete tilfelle så er det dårlig sikt bakover. Og dette er kjent allerede før vedkommende parkerer. Nesten fristet til å si at dette bryter med §3...

Lenke til kommentar

Fordi det skal så mye til å få førerkortet. Derfor.

Skal mye til for å få førerkort ja, men merker ikke en dritt til at vi "lærer" noe særlig når jeg kjører på veien her. Med det mener jeg at norske førere kjører like dårlige som aper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...