Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg dummet meg ut i dag. Skulle kjøre av fortauet jeg hadde parkert på og bortover en vei med fartsgrense 30. Et stykke til venstre ser jeg en Saab og vurderer luka som akkurat innafor. Jumper ned på veien og gir gass, men det jeg ikke forventer er at sykkelen på ingen måte er i førstegir, så Bippe Stankelbein-akselerasjonen jeg regnet med, uteblir. I stedet humper jeg avgårde som en lunken fis i rykk og napp. Saab-en måtte bremse og tutet. Uff.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kjørte MC opp hausmanns gate i dag. Der går ei jente over veien på rød mann, jeg svinger litt frem og tilbake så hun ser meg. Hun setter ikke opp farten, mest det motsatte, mens jeg bremser forsiktig, og clutcher for å ruse motoren litt for å få henne til å sette opp farten. ---> Viser meg fingern og roper "Pikkhue" etter meg. Flott.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Tydeligvis er et sykkelritt viktigere enn liv og helse for noen.

Hva hvis det hadde vært noen av deres nærmeste som trengte hjelp?

http://www.h-a.no/nyheter/sykkelritt-stanset-viktig-utrykning

Slik skal det ikke være, men jeg er ikke det det spor overraska over dette.

Stiller i samme klasse som skiløpere som vifter med stavene mot redningsarbeidere som kjører utrykning med snøskuter i skisporet.

Lenke til kommentar

Taxisjåførers lysbruk. Både kjørende og når de står i ro. Yrkessjåfører my ass.

Her i byen gikk faktisk taxisjåførene ut i lokalavisen og argumenterte med at 40-sone var mer trafikksikkert enn 30-sone fordi dem ikke trengte å følge med på speedometeret. :wow:

Dette var da i forbindelse med at fartsgrensen i sentrum ble redusert fra 50 til 30 km/t.

Lenke til kommentar

Blir overrasket over hvor mange som skal presse seg forbi bussen her, selv om sjåføren har gitt tegn og er på vei ut i veien. Det ender gjerne med at bussen må stå og vente på alle utålmodige bilister som skal forbi.

UDR0dXhS.jpeg

Endret av Bensinkanne
Lenke til kommentar

Så i forbindelse med et av- og påkjøringsfelt så fikk jeg med meg to stykk lastebiler blinket seg ut. Etter en greit nøye vurdering av hele situasjonen ser jeg at nærmeste bil bakfra, en grønn E39 stasjonsvogn, ligger så langt bak så jeg kan fint legge meg over i venstrefeltet slik at disse lastebilene ikke blir til en grunn til at jeg må redusere farten fra 100km/t til 80-90.

Jeg begynner å blinke i god tid før jeg legger meg over, mest for å signalisere til denne herren i E39 at jeg skal over i andre feltet. Så ser jeg det klart og tydelig at han akselererer betraktelig og jeg skjønner fort tegninga at han skal faen ikke ligge bak en transporter.

Jeg legger meg sakte, men bestemt over i venstrefeltet og ser selv at han stadig fortere tar meg igjen før han innser at "slaget" er tapt når han er helt oppe i bakenden på min bil og må bremse relativt hardt ned.

Etter noe febrilsk blinken med lysa fra han bak går det tydeligvis opp for han i siste liten at han skal av på denne avkjøring lastebilene kom ut i fra..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer Hansien, du foretok en dustemanøver.

Jada, det gjorde han i BMWen også.

Slik Hansien beskrev situasjonen så var det bare en dust. Det var den konfliktsøkende føreren av BMWen som fikk ut litt sinne. I sitt "anonyme" stålbur så forsvinner folkeskikken som dugg for solen.

• Liker 6
Lenke til kommentar

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/--Nye-skilt-og-merker-kan-redusere-koene-over-Danmarks-plass-3130501.html#.U41PiEPE1OU

De måtte ha en undersøkelse for å finne ut av dette? Alle som har kjørt over dette krysset noen ganger vet at alt for mange tvinger seg over i høyre felt for tidlig. Det er massevis av folk hver dag som stanser helt opp i det midterste feltet, hundre meter fra krysset og med nesten ingen biler foran seg, for å stå i ro og vente på at det blir grønt slik at de kan bytte felt.

Farlig, idiotisk og uforståelig. De har hundrevis av meter på å bytte felt før avkjørselen til Bergen Vest/Åsane i fart etterpå.

Lenke til kommentar

Kjører i ny og ne begravelsesbiler til og fra Oslo (tilsammen ca. 25 mil frem og tilbake). Da er det jo en selvfølge at jeg kjører pent og pyntelig etter regelboka. Holder fartsgrensene så langt det lar seg gjøre og holder alltid god avstand til bilen foran. Dessuten er det ganske klart hva slags bil jeg kjører.

Likevel er det utrolig hvor lite respekt man får fra en del andre bilister. Kunne like gjerne kjørt en gammal varebil. En del ligger helt oppi rumpa og presser når jeg ligger i 100-105 km/t forbi en trailer på firefelten. Det virker som om enkelte MÅ ligge i 130+ i 100-sona, og får de ikke det blir de fly forbanna. Spiller ingen rolle om jeg ligger bakerst i en "forbikjøringskø" og det ikke spiller noen rolle annet enn 3 sekunder hvis jeg hadde sluppet bilen forbi. Det er jo direkte livsfarlig om noe skal skje?!

Hadde faktisk et gammelt ektepar i en gammel Corolla (kjerringa som kjørte) som sneglet seg forbi og når ho var 3 meter foran likbilen så bare legger ho seg rett inn. Jeg hogg tak i bremsene i ren reaksjon da det var virkelig ubehagelig nærme!

Ellers så går det i det samme vanlige når jeg kjører privat:

• Folk som ikke gidder blinke til høyre før rundkjøring. Det kunne jo hende at jeg kunne utnyttet den luka om de hadde gitt tegn, men neida, de bare buser inn mot rundkjøringa som om de skal rett frem, men i stedet bare svinger til høyre. Virkelig plagsomt.
  • Folk som ikke overholder vikeplikt. Særlig de som absolutt skal inn på forkjørsveien foran meg (selv om det er helt ledig bak meg) så jeg må bremse ned for å vente på at de skal snegle seg opp i fartsgrensa. VIKEplikt folkens, dere skal VIKE!
  • Folk som ikke holder fartsgrensa på oversiktlige veier og der forholdene tillater det. Hadde en senest i dag som lå i 35-40 i 50-sona. Gammel mann i splitter ny 1-Serie. Hvis du ikke tør ligge i fartsgrensa på en oversiktlig vei i en splitter ny bil kan du like gjerne sette kursen mot nærmeste trafikkstasjon som en siste tur og levere fra deg lappen der, med god samvittighet etter sikkert 50 år på veien. Du trenger i det miste ikke bli sur hvis du blir forbikjørt.

Det samme gjelder dere som ligger i 70 i 80-sona.
  • Folk med lysfeil. Skjønner jo at pærer går og sånt, men dere som har lys som lyser til himmels har lite på veien å gjøre frem til dere får fikset det. Det er ikke så vanskelig. Skjønner ikke at de ikke legger merke til det når det er mørkt heller, burde være ganske tydelig.
  • Folk som generelt har alt for høy fart inn mot kryss. Dette er trafikken med mange andre rundt dere, ikke en lukket racerbane.
  • Traktorer og anleggsmaskiner som ikke slipper køen bak forbi.
  • Samme med sportssyklister (men nå tråkker jeg vel på mange tær). Jeg har ingen problemer med at de bruker veien, men dersom det blir en lang kø bak med biler så må det da gå an å slippe den forbi. Skjønner jo at situasjonen er annerledes midt i bykjerna i Oslo i forhold til landeveien og innfartsårer til byer.

Det var alt for denne gang. Jeg er for det meste veldig rolig, men noen ganger kan det være greit å få ut frustrasjonen. :)

Endret av CFM
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var på Verdal her tidligere uken og på vei sørøver, litt før Levanger var det endel trafikk, pluss midtdeler og det kom en ambulanse i en voldsom fart bak oss. Vi og flere andre la merke til dette og kjørte til siden på de egnede stedene (se bilde). Dette er rett ved Sykehuset Levanger, så utrykninger er helt vanlig her.

9OUg5Cd.png

Sykebilen kommer seg fremover i køen, men litt foran oss er det en bil som enten ikke har oppfattet ambulansen som vil frem, eller så nekter h*n å slippe den frem... Etterhvert legger bilen seg helt til venstre i kjørefeltet og ambulansen må langt ned i grøfta for å komme seg forbi.

HaxC9dp.png

(Merk, det var ikke akkurat her det skjedde. Det var mye mindre plass til sykebilen enn det ser ut som her.)

Jeg ble sjokkert! Hva er dette for en oppførsel? Jeg vet det er endel folk som får panikk i sånne situasjoner, men faen hvor vanskelig kan det være?!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...