Ciryaher Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Finnes det en tråd som er motparten til denne? Samme det egentlig.. Jeg vil bare rette en takk til mange av de sjåførene(primært langtransport) jeg delte veiene med i fjor sommer. Jeg driver med en idrett der vi benytter meget langt utstyr og av den grunn lett kommer over lengste lovlige lengde på kjøretøy og ved å kjøre en leiebil som ikke er lagd for å trekke en tilhenger på alt-for-mange-kilo så gjør dette forbikjøringer ganske vanskelig. Som oftest kjører jeg forbi slike som ligger 10-20 under grensa og de gir selfølgelig på når de ser jeg kommer ut i motgående felt. *oppgitt* Jeg, som alle andre, har lite lyst til å ligge bak en slik sinke og på grunn av slike sjåfører på veiene blir jobben med å kjøre forbi enda vanskeligere. Det er sjelden forholdene er så gode at jeg kan kjøre forbi, fordi jeg i utgangspunktet trenger noen kilometer rettstrekke . Til saken: Det finnes altså de som har hodet påskrudd godt nok til å skjønne at når andre bilister vil forbi, så bør de hjelpe dem forbi. Jeg blir like positivt overrasket hver gang noen slakker av på farten eller blinker med lysene for å fortelle at jeg er kommet forbi dem og kan legge meg inn igjen (det er ikke lett å avstandsbedømme slikt i speilet når doningen min er på 20++ meter.) Man bør som sjåfør hjelpe andre hvis man kan, men det er ikke for mange av dem på norsk vei akkurat. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Fy faen, her om dagen, kjører jeg oppover vippveien i lillehammer, tenkte jeg skulle ha det litt morro før jeg var hjemme. Uheldighvis kommer jeg bak en fransk bobil, som absolutt skulle kjøre så sakte og vinglete som mulig. jeg fikk heller ingen sjangse på å komme meg forbi før på grusveien, ser jo at bobilen legger seg ut mot siden, og senker farten. Jeg ser jo mitt snitt i å smette forbi, men da jeg legger meg ut, så svinger faenmeg denna dumme franskmannen bobilen midt ut i veien, så jeg må bråbremse, jeg står på tuta, åpner døra, og reiser meg halveis opp og kjefter som F på franskmennene. på norsk, og sa på engelsk at hvis jeg så de kjøre slik de gjorde en gang til, så ringer jeg politiet. (han kunne umulig være edru), så satte jeg meg inn i bilen igjen, før de fikk sagt noe, også kjørte jeg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Du så altså ikke etter om det kunne være en hindring, f.eks et hull, som gjorde at de ble tvunget ut i veien? Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har ikke øvelseskjørt så lenge, men har allerede begynt å irritere meg over en del. For eksempel folk som ligger tett opp i rompa mi, selv om jeg kjører akkurat på eller litt over fartsgrensen, og kjører forbi og legger seg på akkurat samme fart som meg. De klarer bare ikke å se en rød L foran seg. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har ikke øvelseskjørt så lenge, men har allerede begynt å irritere meg over en del.For eksempel folk som ligger tett opp i rompa mi, selv om jeg kjører akkurat på eller litt over fartsgrensen, og kjører forbi og legger seg på akkurat samme fart som meg. De klarer bare ikke å se en rød L foran seg. 8576218[/snapback] Stemmer. Husker det fra når jeg øvelseskjørte Selv om du eksempelvis skulle ligge i 90 i 80 sonen, skal absolutt alle kjøre forbi deg, grunnet L'en. Det siste året jeg øvelseskjørte, kjørte jeg like greit uten L lappen på Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg synes denne syklisten fortjener en plass i denne tråden... Syklist er rød pil. Forsvinner ut av syne i speilet midt inne i rundkjøringen, så jeg vet ikke hva som skjedde videre. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Irriterer bilister seg over motorsykler som kjører forbi dem i køer, ved vanlig trafikkjøring. (f.eks legger seg på stripa og kjører forbi) Er dette et irritasjonsmoment hos dere bilister? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Eneste stedet det plager meg at motorsykler bruker sin rett til å kjøre forbi på gulstripa er der det ikke er noe gulstripe og veien er smal og det er mye trafikk i mot og som forsøker seg på buldoserkjøring med sin tohjult doning på hele 210KG. Ellers plager det ikke meg. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Så lenge moped/mc føreren ikke er borti bilen min spiller det ingen rolle hva han/hun foretar seg.. Men dersom mc-føreren plutselig finner ut at det ikke blir plass ved forbikjøring så kommer ikke jeg til å legge meg ut i grøfta for å gjøre plass, bare så det er nevnt. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg har ikke øvelseskjørt så lenge, men har allerede begynt å irritere meg over en del.For eksempel folk som ligger tett opp i rompa mi, selv om jeg kjører akkurat på eller litt over fartsgrensen, og kjører forbi og legger seg på akkurat samme fart som meg. De klarer bare ikke å se en rød L foran seg. 8576218[/snapback] Stemmer. Husker det fra når jeg øvelseskjørte Selv om du eksempelvis skulle ligge i 90 i 80 sonen, skal absolutt alle kjøre forbi deg, grunnet L'en. Det siste året jeg øvelseskjørte, kjørte jeg like greit uten L lappen på 8576302[/snapback] Det er jo faktisk en grunn til dette. Den handler ikke først og fremst om fart, den handler om personlig sikkerhet. Om man øvleseskjører er man som regel ikke veldig erfaren i trafikken, derav har man også lettere for å gjøre uventede eller ugjennomtenkte handlinger. Det er derfor mange synes det er ubehagelig å ligge rett bak en som øvelseskjører. Har sett noen "morsomme" trekk hos folk som øvelseskjører, gjorde sikkert noen selv og i sin tid. Det er ikke det at sånt ikke kan skje de fleste, det er det at frekvensen er gjerne noe høyere hos folk som ikke har så mye erfaring. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) @Olaaaaa: Absolutt et poeng i det du sier, og jeg mener også at man bør ha L på i starten. Selv begynte jeg å kjøre noen mnd før jeg ble 16, og lovlig fikk begynne å øvelsekjøre. Da sier det seg selv at man presterer og bli en noenlunde grei sjåfør på over 2 år. I den situasjonen vil jeg påstå at en L er unødvendig. I det hele tatt bør man vurdere saken selv. Er man så ulært at man kveler bilen i hvert eneste kryss, ikke klarer å holde jevn fart, ligge midt i veibanen osv, bør man selvsagt kjøre med L. Er man derimot en brukbar sjåfør som flyter med traffikken, vil ikke L'en fungere som annet enn et irritasjonmoment for både sjåfør og andre bilister edit: Dessuten skjer det fint lite om man ikke har L i bakruta når man øvelseskjører. Selv ble jeg stoppet i flere rutinerkontroller av politiet, og når de fikk greie på at jeg øvelseskjørte sa de ikke noe på at det manglet både L og ekstra speil (som liksom er påbudt). Endret 16. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er jo faktisk en grunn til dette. Den handler ikke først og fremst om fart, den handler om personlig sikkerhet. Om man øvleseskjører er man som regel ikke veldig erfaren i trafikken, derav har man også lettere for å gjøre uventede eller ugjennomtenkte handlinger. Det er derfor mange synes det er ubehagelig å ligge rett bak en som øvelseskjører. Har sett noen "morsomme" trekk hos folk som øvelseskjører, gjorde sikkert noen selv og i sin tid. Det er ikke det at sånt ikke kan skje de fleste, det er det at frekvensen er gjerne noe høyere hos folk som ikke har så mye erfaring. 8628060[/snapback] Hadde de holdt avstand når de ligger bak meg, hadde jeg skjønt det, men mange er ganske nærgående når de ligger bak meg. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Du så altså ikke etter om det kunne være en hindring, f.eks et hull, som gjorde at de ble tvunget ut i veien? 8573949[/snapback] Akkurat den veien kjenner jeg så godt, og akkurat der kunne bobilen ha kjørt enda lenger ut til siden. Dessuten kjørte ikke bobilen "rett" hele veien oppover mens jeg lå bak heller. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 @Olaaaaa: Absolutt et poeng i det du sier, og jeg mener også at man bør ha L på i starten. Selv begynte jeg å kjøre noen mnd før jeg ble 16, og lovlig fikk begynne å øvelsekjøre. Da sier det seg selv at man presterer og bli en noenlunde grei sjåfør på over 2 år. I den situasjonen vil jeg påstå at en L er unødvendig. I det hele tatt bør man vurdere saken selv. Er man så ulært at man kveler bilen i hvert eneste kryss, ikke klarer å holde jevn fart, ligge midt i veibanen osv, bør man selvsagt kjøre med L. Er man derimot en brukbar sjåfør som flyter med traffikken, vil ikke L'en fungere som annet enn et irritasjonmoment for både sjåfør og andre bilister 8628776[/snapback] At du nettopp har eller snart får lappen er ganske klart. For å si det rett ut: De som nettopp har hatt lappen er etter min mening det desidert mest farlige elementet som lovlig kan kjøre rundt i trafikken. At du har fått lappen betyr overhode ikke at du er noen god sjåfør, det betyr at du sannsynligvis er en elendig sjåfør som knapt har lov til å kjøre og bør forbedre deg drastisk innen året. Etter min mening burde man det første året eller to kjøre rundt med en gul L for å indikere at man tilfredstiller kravene for førerkort, men ikke er dreven. Å fjerne L-en mens man fortsatt øvelseskjører er ren galskap. Folk bør vite at du kan finne på mye rart, glemme å sjekke blindsone, glemme vikeplikt osv. osv. Dette er ikke feil du plutselig magisk unngår straks du får lappen. Du vil høyst sannsynligvis gjøre slike feil lenge etterpå. Det tar tid og erfaring å bli god bak rattet, og det tar mye lengre tid enn 2-3 år. Forøvrig, når jeg ikke føler meg trygg på vedkommende foran, kjører jeg enten forbi eller holder meget god avstand (type flere hundre meter). Dette er uavhengig av om det er en L der eller ei. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Dette var da litt vel overdrevent. Selvsagt kan en blodfersk sjåfør gjøre tåpelige ting i trafikken men avstand i trafikken vil løse dette problemet helt av seg selv. Det er når Badekåpe Børre og Gammel`n ligger 3 meter etter hverandre hvorpå Børre gjør noe teit at dette er reelt farlig og da er det faktisk Gammel`n som skaper den farlige situasjonen ved å ligge så tett på Børre i sin nypolerte Audi A6. Mye kan også leses ut fra trafikkbildet og plassering i trafikken, noe som også absorberer feil begått av ferskingene. Så mener gapestokkmenatliteten i form av en stor gul L er å skyte langt over mål. Endret 17. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) @Olaaaaa: Absolutt et poeng i det du sier, og jeg mener også at man bør ha L på i starten. Selv begynte jeg å kjøre noen mnd før jeg ble 16, og lovlig fikk begynne å øvelsekjøre. Da sier det seg selv at man presterer og bli en noenlunde grei sjåfør på over 2 år. I den situasjonen vil jeg påstå at en L er unødvendig. I det hele tatt bør man vurdere saken selv. Er man så ulært at man kveler bilen i hvert eneste kryss, ikke klarer å holde jevn fart, ligge midt i veibanen osv, bør man selvsagt kjøre med L. Er man derimot en brukbar sjåfør som flyter med traffikken, vil ikke L'en fungere som annet enn et irritasjonmoment for både sjåfør og andre bilister 8628776[/snapback] At du nettopp har eller snart får lappen er ganske klart. For å si det rett ut: De som nettopp har hatt lappen er etter min mening det desidert mest farlige elementet som lovlig kan kjøre rundt i trafikken. At du har fått lappen betyr overhode ikke at du er noen god sjåfør, det betyr at du sannsynligvis er en elendig sjåfør som knapt har lov til å kjøre og bør forbedre deg drastisk innen året. Etter min mening burde man det første året eller to kjøre rundt med en gul L for å indikere at man tilfredstiller kravene for førerkort, men ikke er dreven. Å fjerne L-en mens man fortsatt øvelseskjører er ren galskap. Folk bør vite at du kan finne på mye rart, glemme å sjekke blindsone, glemme vikeplikt osv. osv. Dette er ikke feil du plutselig magisk unngår straks du får lappen. Du vil høyst sannsynligvis gjøre slike feil lenge etterpå. Det tar tid og erfaring å bli god bak rattet, og det tar mye lengre tid enn 2-3 år. Forøvrig, når jeg ikke føler meg trygg på vedkommende foran, kjører jeg enten forbi eller holder meget god avstand (type flere hundre meter). Dette er uavhengig av om det er en L der eller ei. 8632540[/snapback] Har aldri påstått at jeg er god sjåfør Når det gjelder de feilene du beskriver, blir de gjort av like mange voksne som hos yngre sjåfører. Jeg har sittet på med foreldre, tanter, onkler, lærere og en rekke andre personer av den "eldre generasjonen". Disse kjører da på ingen måte bedre, sjekker de blindsone - nei. Bruker de blinklys når de skal - nei. Etter din logikk burde ALLE kjøre rundt med en gul L i bakruta. edit: I det hele tatt vil jeg si at du overreagerer noe voldsomt her! Faktumet er, som du har påpekt, at ferske sjåfører mangler erfaring, og det er ikke noe som kan opparbeides over natta. Enig. Jeg tror allikevel at eldre sjåfører, og mange middelaldrende sjåfører kan utgjøre en like stor risiko i trafikken enn oss ferske. Jeg har kjørt en god del (sett utfra hvor fersk jeg er), og jeg møter stadig på eldre folk (40-50 årsalderen), som ikke overholdet vikeplikt, unnlater å binke, aldri sjekker blindsoner, ikke holder avstand og i det hele tatt bryter med reglementet gang på gang. Chill. Endret 17. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Bare vær klar over at man sliter muligens med forsikring om man skulle crashe ved øvingskjøring uten L-silt og annet påbudt utstyr. Kan fort bli ganske høye egenandeler pga. ulovlig øvingskjøring. I følge avtalen har de strengt tatt lov til å kreve hele summen tilbakebetalt. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Bare vær klar over at man sliter muligens med forsikring om man skulle crashe ved øvingskjøring uten L-silt og annet påbudt utstyr. Kan fort bli ganske høye egenandeler pga. ulovlig øvingskjøring. I følge avtalen har de strengt tatt lov til å kreve hele summen tilbakebetalt. 8632806[/snapback] Jeje, really couldn't care less, I'm done. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 @Olaaaaa: Absolutt et poeng i det du sier, og jeg mener også at man bør ha L på i starten. Selv begynte jeg å kjøre noen mnd før jeg ble 16, og lovlig fikk begynne å øvelsekjøre. Da sier det seg selv at man presterer og bli en noenlunde grei sjåfør på over 2 år. I den situasjonen vil jeg påstå at en L er unødvendig. I det hele tatt bør man vurdere saken selv. Er man så ulært at man kveler bilen i hvert eneste kryss, ikke klarer å holde jevn fart, ligge midt i veibanen osv, bør man selvsagt kjøre med L. Er man derimot en brukbar sjåfør som flyter med traffikken, vil ikke L'en fungere som annet enn et irritasjonmoment for både sjåfør og andre bilister 8628776[/snapback] At du nettopp har eller snart får lappen er ganske klart. For å si det rett ut: De som nettopp har hatt lappen er etter min mening det desidert mest farlige elementet som lovlig kan kjøre rundt i trafikken. At du har fått lappen betyr overhode ikke at du er noen god sjåfør, det betyr at du sannsynligvis er en elendig sjåfør som knapt har lov til å kjøre og bør forbedre deg drastisk innen året. Etter min mening burde man det første året eller to kjøre rundt med en gul L for å indikere at man tilfredstiller kravene for førerkort, men ikke er dreven. Å fjerne L-en mens man fortsatt øvelseskjører er ren galskap. Folk bør vite at du kan finne på mye rart, glemme å sjekke blindsone, glemme vikeplikt osv. osv. Dette er ikke feil du plutselig magisk unngår straks du får lappen. Du vil høyst sannsynligvis gjøre slike feil lenge etterpå. Det tar tid og erfaring å bli god bak rattet, og det tar mye lengre tid enn 2-3 år. Forøvrig, når jeg ikke føler meg trygg på vedkommende foran, kjører jeg enten forbi eller holder meget god avstand (type flere hundre meter). Dette er uavhengig av om det er en L der eller ei. 8632540[/snapback] Har aldri påstått at jeg er god sjåfør Når det gjelder de feilene du beskriver, blir de gjort av like mange voksne som hos yngre sjåfører. Jeg har sittet på med foreldre, tanter, onkler, lærere og en rekke andre personer av den "eldre generasjonen". Disse kjører da på ingen måte bedre, sjekker de blindsone - nei. Bruker de blinklys når de skal - nei. Etter din logikk burde ALLE kjøre rundt med en gul L i bakruta. edit: I det hele tatt vil jeg si at du overreagerer noe voldsomt her! Faktumet er, som du har påpekt, at ferske sjåfører mangler erfaring, og det er ikke noe som kan opparbeides over natta. Enig. Jeg tror allikevel at eldre sjåfører, og mange middelaldrende sjåfører kan utgjøre en like stor risiko i trafikken enn oss ferske. Jeg har kjørt en god del (sett utfra hvor fersk jeg er), og jeg møter stadig på eldre folk (40-50 årsalderen), som ikke overholdet vikeplikt, unnlater å binke, aldri sjekker blindsoner, ikke holder avstand og i det hele tatt bryter med reglementet gang på gang. Chill. 8632685[/snapback] All statistikk tilsier at du tar skrekkelig feil. Det er få aldersgrupper som er farligere og er mer utsatt for ulykker enn ungdom rundt 18-25 år. Det er vel stort sett bare pensjonister som er verre. Det gir utslag i forsikring hvor unge må betale betydelig mer enn eldre. Det er nok ikke akkurat uten grunn Det som er et faktum er at du og andre som er ferske bak rattet tror dere er verdens beste sjåfører fordi dere har fått lappen. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 For andre gang (!), jeg har aldri påstått at jeg er en god sjåfør, eller at jeg tror jeg er noen verdensmester bak rattet. Personlig ser jeg på meg selv som en fersking bak rattet, jeg kan kjøre bil, men har veldig mye å lære, noe som gjøres gjennom erfaring. Slutt å døm meg uten å vite hva du snakker om. Ja, statistikken du referer til er korrekt. Hvis du vil diskutere dette videre med deg selv, eller andre - feel free. Jeg trekker meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå