Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Noen ganger kan selv en halvmeters reduksjon i bremselengden være livsviktig ...

I noen svært spesielle situasjoner selvfølgelig, men over det jevne har det ikke så mye å si. Det du treffer må være innenfor akkurat den halvmeteren, og det må være kritisk for det du treffer at du kjører i 10 km/t i stedet for null, kan jo skje selvfølgelig, men det er en ganske usannsynlig edge-case. Da er det mer å hente på ting som gode dekk mener jeg (på tørt føre vel og merke, under mere kompliserte forhold har slike bremsesystemer en mye større misjon og innvirkning)

 

Det var vel ikke så mye mer enn en halvmeter mer jeg skulle brukt på å redusere hastigeheten før jeg hadde frontet med den leafen..

Vi snakker SVÆRT små marginer, såpass at jeg fortsatt er forundret over hvordan vi unngikk å treffe hverandre..

 

 

Det er greit nok, men det er ikke livsviktig å unngå å fronte med en stillestående leaf i 10 km/t.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er greit nok, men det er ikke livsviktig å unngå å fronte med en stillestående leaf i 10 km/t.

Klart, det eneste potensielle ulykkesscenarioet er nok to biler som fronter, der den ene er en stillestående Leaf og den andre holder 10km/t :)

 

I dette tilfellet var det også en syklist involvert, en frontkollisjon mellom to biler kan lett utarte slik at en syklist ved siden av en bil blir meid ned, det kan også føre til dødsfall.

Lenke til kommentar

 

 

Folk som bremser ned før lyskryss selv om det er grønt, "kan jo bli rødt". Dere som gjør dette kan være så snill og drite i det.

 

Også blir dem så sinte når jeg tuter på de når de gjør det. akkurat som om de ikke skjønner hva de har gjort galt! idioter..

Ekstra bra når bilen bråbremser 1 meter forran da det blir gult samtidig som bilen bak ser oj gult og gir bånn gass^^
dette skjedde meg i går, lå i 60 sonen og trilla bortover så bråbremsa bilen foran når jeg tråkka litt mer på gassen. Så da måtte jeg også bråbremse, ble lettere irritert. Det gikk fort over når jeg så det var en gamling som kjørte den gamle mercedesen og jeg innså at han sikkert bare ville kjøre litt før førerkortet blir inndratt for godt
Lenke til kommentar

 

Det er greit nok, men det er ikke livsviktig å unngå å fronte med en stillestående leaf i 10 km/t.

Klart, det eneste potensielle ulykkesscenarioet er nok to biler som fronter, der den ene er en stillestående Leaf og den andre holder 10km/t :)

 

I dette tilfellet var det også en syklist involvert, en frontkollisjon mellom to biler kan lett utarte slik at en syklist ved siden av en bil blir meid ned, det kan også føre til dødsfall.

 

 

Det var du som brukte dette konkrete eksemplet som kommentar til mine generelle vurderinger, kommer jo klinkende klart i innlegget du svarer på at det omhandler mange potensielle scenarioer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke problemet deres i lyskryss. Jeg pleier å ligge 4-5 sekunder bak bilen foran i de fleste tilfellene og da er det godt med tid til å stoppe helt rolig om det skulle bli gult/rødt og jeg har fortsatt god margin til bilen foran selv om h*n bestemmer seg for å tråkke litt på bremsen før krysset. Det gjør også at jeg ofte slipper å stoppe helt opp når det først blir rødt.

 

At folk ser på det å stoppe i et lyskryss som verdens ende og at man heller bør tråkke på gassen rett før for å druse forbi er heller høl i huet. Spesielt om du ikke holder god avstand til bilen foran fra før av. Grønt lys betyr at det er din tur til å kjøre, men det er ikke synonymt med at "her kan det kjøres i fartsgrensen uansett hva".

 

"Jeg skal gi gass og komme meg gjennom flest mulig gule lys i løpet av dagen så jeg får 2-3 minutter ekstra til å fortelle internettet om folk som ikke kan kjøre bil!"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange ser et gult lys og tenker 'kan jeg komme over?'. Det er imidlertid feil spørsmål. Man skal heller tenke 'kan jeg stoppe kontrollert og trygt?' Å tråkke på gassen når det blir gult er så feil det kan bli, da kjører man uforutsigbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min definisjon av flyt er å kjøre forutsigbart og ikke måtte bremse hver gang bilen foran gjør det. At regelen om god avstand ikke skal gjelde i kryss blir da bare urimelig: "Her er det flere ting å passe på når jeg kjører, la meg komme næmerere bilen foran enn vanlig!"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Han som ligger 4-5 sekunder bak boken foran ved kjøring i lyskryss er den samme som ødelegger flyten fullstendig..

Kjøredkolene oppfordrer ihvertfall de som kjører tyngre transportmiddel at de skal prøve å unngå å stanse i lyskryss, men heller prøve å ha kjøretøyet i bevegelse for å enklere/fortere komme igang igjen for å nettopp øke flyten.
Lenke til kommentar

Folk tror vel gjerne de har større kjøretøy jo mindre kjøretøy de faktisk kjører. For øvrig ingen relasjon til det du sa Hansien. Ellers ser jeg ikke poenget med 4-5 sekunders lengde til forankjørende i lyskryss. Det er vel lite lyskryss å finne hvor fartsgrensa er over 60 km/t?

Lenke til kommentar

For øvrig ingen relasjon til det du sa Hansien. Ellers ser jeg ikke poenget med 4-5 sekunders lengde til forankjørende i lyskryss. Det er vel lite lyskryss å finne hvor fartsgrensa er over 60 km/t?

Nå var det vel snyltere som nevnte disse 4-5 sekundene. Det er forsåvidt greit at du ikke har noen relasjon til det jeg sier, men jeg selv ser det daglig når jeg er i områder med lyskryss at folk med større kjøretøy prøver å unngå full stans. Uten å ha ekstremt mye erfaring med stort større kjøretøy enn bil og tungt lastet henger kan jeg allerede der se nytten i å unngå full stans. Og håndterer man et vogntog opp mot 50 tonn kan jeg se hvorfor Kjøredkolene oppfordrer til dette.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...