Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

tror dog ikke bremsesystemet har så mye å si om det var tørt.

Njaaaa, jeg merker i alle fall de gangene jeg låser hjulene ved nedbremsing fra høy hastighet at gummien smelter og blir mye mykere og nedbremsingen blir tregere. Om det blir noen nevneverdig forskjell er jeg usikker på. Men en ting er i alle fall klart: Det er stor forskjell på dekk! Jeg bytter heller dekkene enn bremsene hvis jeg kun har råd til å fikse 1 av 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

tror dog ikke bremsesystemet har så mye å si om det var tørt.

Njaaaa, jeg merker i alle fall de gangene jeg låser hjulene ved nedbremsing fra høy hastighet at gummien smelter og blir mye mykere og nedbremsingen blir tregere. Om det blir noen nevneverdig forskjell er jeg usikker på. Men en ting er i alle fall klart: Det er stor forskjell på dekk! Jeg bytter heller dekkene enn bremsene hvis jeg kun har råd til å fikse 1 av 2.

 

 

Dekket har såklart endel å si, men her er det snakk om ett "semiautomatisk" bremsesystem, det har ikke så mye å si på tørt føre, det er ikke så veldig vanskelig å oppnå tett opp til maks mulig retardasjon på tørt føre.

 

AtQ

Lenke til kommentar

Bra du reagerte raskt og at det ikke endte i ulykke, tror dog ikke bremsesystemet har så mye å si om det var tørt.

Vel, med en gang foten min flyttes fra gass til brems er det fullt trykk på bremsene..

SBC gir full bremsekraft vesentlig tidligere enn eg klarer å gjøre selv, og det medfører definitivt kortere bremsestrekning.

 

Greit nok, det er ikke snakk om titalls meter akkurat, men det er definitivt relevant.

Lenke til kommentar

Svenskene lapper også så det ser slik ut..

Forskjellen er bare at de freser ut et ordentlig hull og gjør en grundig jobb så det faktisk duger over tid.

Her hjemme er det jo stort sett bare å kaste litt kaldasfalt i hullet og kjøre over med bilen et par ganger, så tror de det holder..

Lenke til kommentar

De tror ikke det holder. De gjør dårlig jobb med vilje for å beholde jobben. Det må begrunnes at man trenger en til å jobbe, 2 til å drikke kaffe, 3 til å se på og en til å kjøre bilen

Selvfølgelig er disse som utfører disse jobbene fullstendig klar over er at dette ikke holder. Men så er det heller ikke de som bestemmer hvordan jobben skal utføres.

 

Et kjent problem for oss som jobber på anlegg her til lands er at det som oftest sitter personer hos entrepenøren/grunneieren av et prosjekt som har lest i en bok at slik og slik skal ting utføres.

 

Jeg har har selv fått denne beskjeden av en kontrollert hos statens vegvesen:"Jeg vet ikke hvordan jobben din utføres, men boka mi sier det og det så da følger vi den!"

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

Bra du reagerte raskt og at det ikke endte i ulykke, tror dog ikke bremsesystemet har så mye å si om det var tørt.

Vel, med en gang foten min flyttes fra gass til brems er det fullt trykk på bremsene..

SBC gir full bremsekraft vesentlig tidligere enn eg klarer å gjøre selv, og det medfører definitivt kortere bremsestrekning.

 

Greit nok, det er ikke snakk om titalls meter akkurat, men det er definitivt relevant.

 

 

I fare for å være fisespikkende, så kan ikke det være tilfelle, man kan ikke lage ett system som har full bremsekraft med en gang man toucher pedalen, det er ubrukelig i hverdagen, ikke er det optimalt å gi full bremsestyrke umiddelbart heller, fordi det tar litt tid før det blir maksimalt trykk på forhjulene når man begynner å bremse. Det er selvfølgelig mulig å tjene noe, men man er veldig tett opp til optimal nedbremsing om man har trent litt og det er tørt, fra 50 vil jeg feks bli overrasket om det er mer enn en meter i bremselengde å hente om man kan å bremse i utgangspunktet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I fare for å være fisespikkende, så kan ikke det være tilfelle, man kan ikke lage ett system som har full bremsekraft med en gang man toucher pedalen, det er ubrukelig i hverdagen, ikke er det optimalt å gi full bremsestyrke umiddelbart heller, fordi det tar litt tid før det blir maksimalt trykk på forhjulene når man begynner å bremse. Det er selvfølgelig mulig å tjene noe, men man er veldig tett opp til optimal nedbremsing om man har trent litt og det er tørt, fra 50 vil jeg feks bli overrasket om det er mer enn en meter i bremselengde å hente om man kan å bremse i utgangspunktet.

Det er når foten flyttes tilstrekkelig fort (dvs at det er en panikksituasjon) systemet kjører på med max brems umiddelbart og langt raskere enn noe menneske er i stand til.

Hvor mye det er snakk om vet jeg faktisk ikke, men at det merkes er det ingen tvil om.. En meter redusert bremselengde i 50 vil også ha en vesentlig betydning.

 

Det er vel mer snakk om påløpstid?

Påløpstid er det store poenget ja, mennesket er rett og slett ikke raskt nok til å gi bra med trykk fort uten støttesystemer som gjør dette for oss.

Lenke til kommentar

 

Dette ser ikke så dramatisk ut fordi det ikke synes hvor kameraet mitt henger i forhold til panseret, men jeg lå helt inntil stripa allerede i denne videoen. Antok lenge at han ville hente seg inn og legge seg lenger til si side, men den gang ei.

 

(Kan sammenlikne plasseringa hans i veisporet med plasseringa til bilen føre)

 

 

Hvis jeg tolker det rett så er det de lyse sporene som er normal plassering i veibanen, så det er ganske åpenbart at vedkommende var på villspor.

Hva hadde skjedd hvis du ikke hadde gjort unnamanøvren, hadde det blitt speil mot speil...eller kanskje enda verre?

 

Beklager seint svar. Ja, han hadde sine venstrehjul i "mitt" venstrehjulspor, så om jeg ikke hadde svingt unna hadde det nok blitt lykt mot lykt. :/

Lenke til kommentar

 

I fare for å være fisespikkende, så kan ikke det være tilfelle, man kan ikke lage ett system som har full bremsekraft med en gang man toucher pedalen, det er ubrukelig i hverdagen, ikke er det optimalt å gi full bremsestyrke umiddelbart heller, fordi det tar litt tid før det blir maksimalt trykk på forhjulene når man begynner å bremse. Det er selvfølgelig mulig å tjene noe, men man er veldig tett opp til optimal nedbremsing om man har trent litt og det er tørt, fra 50 vil jeg feks bli overrasket om det er mer enn en meter i bremselengde å hente om man kan å bremse i utgangspunktet.

Det er når foten flyttes tilstrekkelig fort (dvs at det er en panikksituasjon) systemet kjører på med max brems umiddelbart og langt raskere enn noe menneske er i stand til.

Hvor mye det er snakk om vet jeg faktisk ikke, men at det merkes er det ingen tvil om.. En meter redusert bremselengde i 50 vil også ha en vesentlig betydning.

 

Det er vel mer snakk om påløpstid?

Påløpstid er det store poenget ja, mennesket er rett og slett ikke raskt nok til å gi bra med trykk fort uten støttesystemer som gjør dette for oss.

 

 

Det betyr at systemet ikke slår inn før man allerede har flyttet foten over på pedalen, og begynt å trykke inn pedalen på en rask måte, perioden derfra til maks bremsestrykk er veldig kort om man å bremse. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til den helt store inntjeningen her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det betyr at systemet ikke slår inn før man allerede har flyttet foten over på pedalen, og begynt å trykke inn pedalen på en rask måte, perioden derfra til maks bremsestrykk er veldig kort om man å bremse. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til den helt store inntjeningen her.

Jeg har opplevd forskjellen på konvensjonelle bremser og SBC, det er ingen som helst tvil om at det er en inntjening der.

På vått føre blir inntjeningen enda en del større.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Folk som bremser ned før lyskryss selv om det er grønt, "kan jo bli rødt". Dere som gjør dette kan være så snill og drite i det.

 

Også blir dem så sinte når jeg tuter på de når de gjør det. akkurat som om de ikke skjønner hva de har gjort galt! idioter..

Endret av Nstin
Lenke til kommentar

Noen ganger kan selv en halvmeters reduksjon i bremselengden være livsviktig ...

 

I noen svært spesielle situasjoner selvfølgelig, men over det jevne har det ikke så mye å si. Det du treffer må være innenfor akkurat den halvmeteren, og det må være kritisk for det du treffer at du kjører i 10 km/t i stedet for null, kan jo skje selvfølgelig, men det er en ganske usannsynlig edge-case. Da er det mer å hente på ting som gode dekk mener jeg (på tørt føre vel og merke, under mere kompliserte forhold har slike bremsesystemer en mye større misjon og innvirkning)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Noen ganger kan selv en halvmeters reduksjon i bremselengden være livsviktig ...

I noen svært spesielle situasjoner selvfølgelig, men over det jevne har det ikke så mye å si. Det du treffer må være innenfor akkurat den halvmeteren, og det må være kritisk for det du treffer at du kjører i 10 km/t i stedet for null, kan jo skje selvfølgelig, men det er en ganske usannsynlig edge-case. Da er det mer å hente på ting som gode dekk mener jeg (på tørt føre vel og merke, under mere kompliserte forhold har slike bremsesystemer en mye større misjon og innvirkning)

 

Det var vel ikke så mye mer enn en halvmeter mer jeg skulle brukt på å redusere hastigeheten før jeg hadde frontet med den leafen..

Vi snakker SVÆRT små marginer, såpass at jeg fortsatt er forundret over hvordan vi unngikk å treffe hverandre..

Lenke til kommentar

Folk som bremser ned før lyskryss selv om det er grønt, "kan jo bli rødt". Dere som gjør dette kan være så snill og drite i det.

 

Også blir dem så sinte når jeg tuter på de når de gjør det. akkurat som om de ikke skjønner hva de har gjort galt! idioter..

Ekstra bra når bilen bråbremser 1 meter forran da det blir gult samtidig som bilen bak ser oj gult og gir bånn gass^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...