Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk som ikke klarer høyreregelen :realmad:

Jeg kom luskende inn i krysset i lav fart, også kommer en jævel i stor fart fra venstre uten å se mot min side engang. Bare han hadde hatt samme fart som meg, så kanskje han kunne holdt vikeplikten sin litt bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig, skremmende hvor få som behersker høyreregelen. Da tenker jeg både på de som bryter vikeplikt, og de som viker når de ikke skal. Jeg kom kjørende inn i ett stort veikryss i dag. Jeg ser at det kommer to biler fra høyre og setter ned farta for å vise at jeg viker. Første bilen kjører videre, andre bilen ser på meg og stopper. Jeg ble irritert over nølinga og valgte bare å kjøre videre. Var noen biler bak meg, så antageligvis måtte han vente litt, helt unødvendig. Hvor vanskelig kan det være?

Lenke til kommentar

Her om dagen var jeg vitne til at noen for andre gang (andre gang!) kjører på venstresiden av en midtrabatt opp mot en rundkjøring, også feil vei i rundkjøringen. Og dette var kl. 12 på dagen! Det var bare flaks at det ikke kom noen i mot.

 

Forrige gang jeg så det var det i 6-7 tiden på morgenen. Men det er uansett livsfarlig. Skjønner ikke at det er mulig.

Lenke til kommentar

Her om dagen var jeg vitne til at noen for andre gang (andre gang!) kjører på venstresiden av en midtrabatt opp mot en rundkjøring, også feil vei i rundkjøringen. Og dette var kl. 12 på dagen! Det var bare flaks at det ikke kom noen i mot.

 

Forrige gang jeg så det var det i 6-7 tiden på morgenen. Men det er uansett livsfarlig. Skjønner ikke at det er mulig.

jeg var ute å kjørte i fjor og havnet bak en dame i en rundkjøring som rygget. Hun hadde kjørt for langt i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Denne saken: http://www.nrk.no/telemark/_-syklistene-kan-miste-viktig-vern-1.11705828

 

I tingretten ble bilisten som kjørte på kvinnen i et oppmerket sykkelfelt, frikjent. Han ble også frifunnet fra krav om erstatning.

– Jeg mener at vikeplikten i denne saken her er helt klar. Bilisten har krysset et sykkelfelt uten å vise hensyn til den som syklet i feltet. Han svingte dessuten inn på en gang- og sykkelvei, som heller ikke er lov, sier Sigvaldsen.

 

Advokatens utspill:

– Det må ikke være slik i trafikkretten at kravene til aktsomhet settes så høyt at det nærmest er umulig å oppfylle kravet i praksis. Og det er vel slik jeg ser det i denne saken, sier advokat Granmo.

 

Det å ikke kjøre ulovlig inn i sykkelfelt og over mennesker er tydeligvis for mye for bilister å skulle ta hensyn. Er det mulig.

Lenke til kommentar

Om jeg kjører i høyre fil og skal til høyre stopper jeg uansett i rundkjøringa om det kommer bil på min venstre.

Jeg slapp unna køen iallefall.

 

Den lange røde køen skyldes da den gule trafikken.

Både gul og rød fikk vikeplikt for meg og jeg slapp kø.

 

 

post-64596-0-25020100-1399541294_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Om jeg kjører i høyre fil og skal til høyre stopper jeg uansett i rundkjøringa om det kommer bil på min venstre.

Jeg slapp unna køen iallefall.

 

Den lange røde køen skyldes da den gule trafikken.

Både gul og rød fikk vikeplikt for meg og jeg slapp kø.

 

 

 

Dette er per definisjon å snike i køa, og noe som neppe vil bli ansett som særlig pent gjort. Trafikkavviklinga er et samarbeidsprosjekt. Det du gjør der er det stikk motsatte av samarbeid.

Endret av jonlem
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er dette frekke saker eller bare smart.

Begge deler og ikke minst lovlig.

 

Du får vel vikeplikt når du blinker ut av indre felt, så ikke særlig smart?

Derfor velger man ytre felt. Så vidt jeg vet er det ikke noe forbud mot å ligge i ytre felt selv om man skal mer enn 180 grader rundt rundkjøringa. Skulle jeg ta feil på det punktet så er det ikke verre enn å skifte fra indre til ytre felt i løpet av runden, i godt tid før man kommer til riktig utkjøring.

 

Vegvesnet forsøker vel å motvirke den type kjøring ved å stadig oftere bygge rundkjøringer med ett felt i stedet for to, større diameter på rundkjøringa, samt bruke egne høyrekjøringsfelt pluss flettefelt etter rundkjøringa. Det gir mye bedre flyt for de som står i den røde køa og flytter flettingen ut av rundkjøringa slik at man får bedre tid og oversikt når man fletter. I tillegg blir det mindre intuitivt at man kan trikse som du viser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Besvare dick med dick.

Jeg har 14 år på vegene med moped,125cc A1 , A og B og dette er de to episodene jeg har praktisert dick-move. Har ikke så mye som glemt et blinklys ellers.

 

Av og til må man bare ta litt hevn for å dempe det brede gliset de hadde.

Lenke til kommentar

Nesten påkjørt bakfra i dag. Jeg sakket ned farten for å svinge av veien, og plutselig ligger bilen bak helt oppi meg. Sikkert bråbremsa. Hele greia fikk meg forøvrig bare til å le. Kikker i speilet - og der ser jeg ingenting! I alle fall ikke ved første øyekast. Men så får jeg øye på en liten hårtust bak rattet :p Ville nok hatt ei pute å sitte på hvis jeg var den dama, ikke spesielt trafikksikkert.

 

Taxi-sjåfører tror de er kongen på veien i Molde, og at reglene for stopping, blinking og fart ikke gjelder dem - AAARGGHH >: (

Syns igrunn det er et større problem å faktisk finne seg en taxi. Var vel ei som skrev i avisa for noen uker tilbake at nettopp det, og manglende kollektivtilbud, var en grunn for å legge ned flyplassen..
Lenke til kommentar

Taxi-sjåfører tror de er kongen på veien i Molde, og at reglene for stopping, blinking og fart ikke gjelder dem - AAARGGHH >: (

Dett gjelder nok store deler av landet dessverre. Min erfaring er at dem prøver å holde en hastighet på 70 km/t, uavhengig om det er 40- eller 100-sone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...