Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ernie: Du burde nok ikke hatt lappen du heller. Hva slags holdning er det? Jeg ligger i venstre fil og siden jeg kjører fartsgrensen eller over gidder jeg ikke slippe noen forbi. Sånne som deg skaper farlige situasjoner i trafikken.

8438047[/snapback]

Altså, ærligtalt hvilken rett har folk til å kjøre fortere enn fartsgrensa? Nei, helt riktig, ingen. Hvorfor skal jeg da legge meg inn igjen? Stopper du kanskje i veikanten hver gang du har en kø bak deg? Du bør nesten den hvis du skal holde det du selv sier ... Når det er sagt, hvilken rett har du til å si at jeg ikke fortjener lappen? Var du med meg tro? Nei. Da synes jeg jaggu du kan holde deg unna slike kommentarer. Kanskje ikke du burde vært bak rattet?

8438099[/snapback]

Du har en holdning he som ikke henger på greip.

 

1) Du har ikke noe som helst med om andre overholder fartsgrensen eller ikke. Det er det politiet som har. Det er ikke din oppgave.

2) Du bryter trafikkens 3 grunnregler.

3) Jeg er ikke bak rattet. Har aldri hatt behov for lappen. Men trafikanter med slike ego holdninger som dette irriterer vettet av meg.

 

Og la med advare deg. Tar du med deg den holdning til utlandet så kan du få problemer. F. eks. enkelte steder i USA hvor politiet ikke må bruke blålys for å kjøre over fartsgrensen. Ligger du i venstre felt, og det kommer opp en bil bak deg som vil forbi, blinker på deg etc. og du ikke slipper ham forbi. Er du uheldig er det en sivil politibil og du får deg en saftig bot. (Akkurat dette har skjedd med noen i familien min)

 

Til slutt. Ja. Dersom du skaper en kø ved å ligge fremst så skal du slippe de andre trafikantene frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det der for å ta unna trafikk, men du låg der og hindret trafikken og det er nemlig heller ikke lov å kjøre forbi på høyresiden av deg.

Og ettersom han som kjørte forbi deg forsvant forran deg farlig fort så betyr jo det at det ikke var tett trafikk på veien.

Hvor skal man ligge da?

Lenke til kommentar
2) Du bryter trafikkens 3 grunnregler.

8438198[/snapback]

Hvordan kan jeg være et unødig hinder når jeg først og fremst kjørte forbi biler når hendelsen skjedde, og ikke minst når jeg holder fartsgrensen og vel så det.

 

Selvsagt er det der for å ta unna trafikk, men du låg der og hindret trafikken og det er nemlig heller ikke lov å kjøre forbi på høyresiden av deg.

Og ettersom han som kjørte forbi deg forsvant forran deg farlig fort så betyr jo det at det ikke var tett trafikk på veien.

Hvor skal man ligge da?

8438210[/snapback]

Nå var det ikke akkurat tomt i høyrefeltet. Hadde det vært tomt der så hadde jeg lagt meg inn, men når jeg stadig kjører forbi biler så er jeg fint lite villig. Avstanden mellom bilene i høyre felt var kanskje 150m jevnt. Hvis jeg legger meg inn midt i mellom bilene har jeg passe avstand til bilen forran noen sekunder før jeg faktisk bør ut i venstrefelt igjen. Hvis du virkelig mener at jeg hele tiden skal legge meg inn så mener du kanskje også at jeg da skal holde for kort avstand frem til neste bil?

 

Venstrefelt er et forbikjøringsfelt, ikke en parkeringsplass!

8438273[/snapback]

Uhhmm ... mulig jeg overså noe, men sa jeg at jeg parkerte? :roll:
Lenke til kommentar

Det du egentlig sier er at "ettersom jeg bryter loven skal ingen andre få lov til å bryte loven mere en det jeg gjør".

I min verden er dette dobbeltmoral.

Han bak ytret jo ved sin plassering at han ville forbi, hadde jo vært enkelt å skifte felt for en kortere periode.

Og ja skal man kjøre fortere en trafikken generelt så må man finne seg i litt feltskifter.

Lenke til kommentar
2) Du bryter trafikkens 3 grunnregler.

8438198[/snapback]

Hvordan kan jeg være et unødig hinder når jeg først og fremst kjørte forbi biler når hendelsen skjedde, og ikke minst når jeg holder fartsgrensen og vel så det.

 

Selvsagt er det der for å ta unna trafikk, men du låg der og hindret trafikken og det er nemlig heller ikke lov å kjøre forbi på høyresiden av deg.

Og ettersom han som kjørte forbi deg forsvant forran deg farlig fort så betyr jo det at det ikke var tett trafikk på veien.

Hvor skal man ligge da?

8438210[/snapback]

Nå var det ikke akkurat tomt i høyrefeltet. Hadde det vært tomt der så hadde jeg lagt meg inn, men når jeg stadig kjører forbi biler så er jeg fint lite villig. Avstanden mellom bilene i høyre felt var kanskje 150m jevnt. Hvis jeg legger meg inn midt i mellom bilene har jeg passe avstand til bilen forran noen sekunder før jeg faktisk bør ut i venstrefelt igjen. Hvis du virkelig mener at jeg hele tiden skal legge meg inn så mener du kanskje også at jeg da skal holde for kort avstand frem til neste bil?

 

Venstrefelt er et forbikjøringsfelt, ikke en parkeringsplass!

8438273[/snapback]

Uhhmm ... mulig jeg overså noe, men sa jeg at jeg parkerte? :roll:

8438311[/snapback]

 

Jeg mener å huske og ha lest at man ikke skal ligge i venstre fil så lenge man ikke "har noe der og gjøre". Når du har kjørt forbi en bil, så skal du legge deg inn. Med mindre det er lik flyt i begge filer.

 

Om du skaper kø, så skal du legge deg inn. Da er du ett hinder for de andre i trafikken som ikke er så lovlydig(..?) som deg. Hold følge med strømmen eller hold deg til høyre, bestemor! :w00t:

Lenke til kommentar

Vel, nå er det dessverre mange som ikke skjønner at fartsgrensen er nettopp det ordet betyr "grense for farten". Videre er fartsgrensen en øvre fartsgrense og ikke en minimumsgrense.

 

Venstre felt er forbikjøringsfelt, men det er ikke lov til å bryte fartsgrensen der heller. Selv utrykningskjøretøy har i utgangspunktet ikke lov til å bryte fartsgrensen under utrykning. (Det finnes ikke noe unntak for de i veitrafikkloven, men politiet ser i 99,9% av tilfellene gjennom fingrene på det)

 

Ernie brøt fartsgrensen selv og burde egentlig holdt 5-15 km/t lavere hastighet. (100 km/t hvis det var det som var fartsgrensen på stedet)

 

I venstre felt bør man helst holde fartsgrensen om det er forsvarlig, eller lavere hvis trafikkforholdene er vanskelige.

 

Høyre felt er enten avlastingsfelt, avkjøringsfelt eller krabbefelt. I dette feltet er det større rom for å kjøre saktere enn fartsgrensa enn det er i venstre felt. Hvis trafikken i venstre felt går i 100 km/t så kan man altså fint kjøre i 90 km/t der om det passer ellers med trafikken eller man har spesielt behov for det. F.eks bør trailere, eldgamle biler med svake motorer eller biler med motorproblemer kjøre i høyre felt.

 

Begge filer er til for å brukes. Venstre felt opp mot fartsgrensa, og høyre gjerne lavere enn i venstre felt om det er behov for det.

 

Det er også noe som heter at man ikke skal være til unødig hinder i trafikken i hvert fall. Med en hastighet på over fartsgrensa har han på ingen måte vært til unødig hinder. Folk får være fornøyde med at han følger reglene og om de blir irriterte på grunn av det så får det være deres egen feil.

 

At folk kjører for fort er selvfølgelig en selvforskyldt fare. At de i tillegg blir irriterte når andre bilister følger reglene er ytterligere en selvforskyldt fare.

 

Etter min mening burde det bli satt opp flere fotobokser, gjerne skjulte og mobile og folk burde bli tatt oftere for å kjøre ulovlig raskt. Også når det kjører et helt "tog" av biler litt over fartsgrensa. Bøtesatsene er jo svinhøye så det bør jo sette en stopper for lovbryterne når de erfarer nok bøter.

 

Redigert: Rettet venstre til høyre en plass.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
F.eks bør trailere, eldgamle biler med svake motorer eller biler med motorproblemer kjøre i venstre felt.

8438639[/snapback]

Ooookei...

 

Jeg er drittlei folk som skal ligge i venstre fil og kjøre saktere eller like fort som trafikken i høyre fil. Vi kjører på høyre side av veien i Norge, og venstre felt er ment som avlastningsfelt/forbikjøringsfelt.

 

Du kan faktisk bli straffet dersom du kjører forbi en bil på høyre side, dersom det ikke er spesielle grunner til det.

 

Dessuten er hverdagshelter som på død og liv skal hindre andre i å kjøre raskere enn seg selv noe jeg rett og slett ikke takler... Drit i å blink med lysene og drit i å "blokkere" veien. Jeg vil ikke ligge bak deg, og du vil ikke at jeg skal ligge bak deg. Det løses enkelt ved at du peller deg tilbake til rett fil (i dette tilfellet høyre) og lar meg lovlig passere deg i venstre fil...

Lenke til kommentar
Det du egentlig sier er at "ettersom jeg bryter loven skal ingen andre få lov til å bryte loven mere en det jeg gjør".

I min verden er dette dobbeltmoral.

Han bak ytret jo ved sin plassering at han ville forbi, hadde jo vært enkelt å skifte felt for en kortere periode.

Og ja skal man kjøre fortere en trafikken generelt så må man finne seg i litt feltskifter.

8438358[/snapback]

Jøssenavn. Snakk om å putte ord i munnen min. Om noen ligger i venstre felt og holder 80km/h mens fartsgrensen er 100, er det helt greit for min del så lenge vedkommende kjører forbi biler i høyre felt eller at det ev. er kø. Poenget mitt er ikke at jeg føler for å stoppe flest mulig, men at jeg ikke ser noen grunn til å legge meg inn i høyre felt igjen så lenge jeg snart må ut i venstre igjen alikevel. At folk blir irritert av det er vitterlig ikke mitt problem når jeg holder fartsgrensen og til og med ligger over den. Videre er mitt poeng at når jeg holder fartsgrensen (og litt til) kan ikke folk bak meg forvente at jeg skal slippe de forbi. Hadde jeg ligget under fartsgrensen ville jeg selvsagt i mye større grad vurdert å legge meg inn igjen. Hvis du synes det er dobbeltmoral så tror jeg ikke du definerer det likt med resten av verden.

 

Vel, nå er det dessverre mange som ikke skjønner at fartsgrensen er nettopp det ordet betyr "grense for farten". Videre er fartsgrensen en øvre fartsgrense og ikke en nedre grense man bør følge.

 

Venstre felt er forbikjøringsfelt, men det er ikke lov til å bryte fartsgrensen der heller. Selv utrykningskjøretøy har i utgangspunktet ikke lov til å bryte fartsgrensen under utrykning. (Det finnes ikke noe unntak for de i veitrafikkloven, men politiet ser i 99,9% av tilfellene gjennom fingrene på det)

8438639[/snapback]

Endelig noen som er litt fornuftige her :)

 

Etter min mening burde det bli satt opp flere fotobokser, gjerne skjulte og mobile og folk burde bli tatt oftere for å kjøre ulovlig raskt. Også når det kjører et helt "tog" av biler litt over fartsgrensa. Bøtesatsene er jo svinhøye så det bør jo sette en stopper for lovbryterne når de erfarer nok bøter.

8438639[/snapback]

Uten å påstå at råkjøring er ufarlig synes jeg heller man burde fokusert mer på holdningene til folk. Jeg er av den oppfattning av moderat råkjøring ikke er det man burde gå etter, men heller fokusere på de som kjører i påvirket tilstand, ikke er godt nok uthvilte og sist men ikke minst de som har en alt for aggresiv holdning i trafikken. Kvitter man seg med disse vil man automatisk bli kvitt mye av den ekstreme råkjøringen som finner sted. Derimot synes jeg det blir feil å straffe de som f.eks foretar en sikker forbikjøring ved å holde høyere fart enn fartsgrensen. Av den grunn synes jeg det er hårreisende at det mellom Eidsvoll og Gardermoen er en fotoboks som er vinklet mot et forbikjøringsfelt. Jeg kan ikke se noe annet enn at denne skaper penger i statskassa samtidig som den lager farlige situasjoner. Utplassering av kamuflerte fotobokser som f.eks ser ut som en søppeldunk vil kanskje ha en preventiv effekt selv om jeg tror at det er holdningen man burde gå etter. Derimot har jeg fint lite tilovers for dagens fotobokser som jeg ikke kan skjønne annet enn at de må lage farlige situasjoner daglig.
Lenke til kommentar
F.eks bør trailere, eldgamle biler med svake motorer eller biler med motorproblemer kjøre i venstre felt.

8438639[/snapback]

Ooookei...

 

Jeg er drittlei folk som skal ligge i venstre fil og kjøre saktere eller like fort som trafikken i høyre fil. Vi kjører på høyre side av veien i Norge, og venstre felt er ment som avlastningsfelt/forbikjøringsfelt.

 

Du kan faktisk bli straffet dersom du kjører forbi en bil på høyre side, dersom det ikke er spesielle grunner til det.

 

Dessuten er hverdagshelter som på død og liv skal hindre andre i å kjøre raskere enn seg selv noe jeg rett og slett ikke takler... Drit i å blink med lysene og drit i å "blokkere" veien. Jeg vil ikke ligge bak deg, og du vil ikke at jeg skal ligge bak deg. Det løses enkelt ved at du peller deg tilbake til rett fil (i dette tilfellet høyre) og lar meg lovlig passere deg i venstre fil...

8438975[/snapback]

Ups, dette bygger på en misforståelse. Jeg mente å skrive høyre der, ikke venstre.

Lenke til kommentar

Hvis noen presser på bak med svært liten avstand, så betyr det i praksis "jeg vil forbi". Da er det absolutt ikke å anbefale å prøve å "holde på sin rett", i.o.m at man faktisk ikke vet hvorfor vedkommende skal forbi. For alt man vet kan det f.eks være en sivil politibil på oppdrag. Har man mulighet for å legge seg inn i høyre felt for å slippe forbi den bilen som vil forbi, så gjør man det, enkelt og greit. Ligger man i venstre felt med to felt i kjøreretningen, så blokkerer man _ALL_ mulighet for forbikjøring.

 

Som nevnt, ingen vanlig traffikant har noe med eller noen rett til å bestemme farten til andre traffikanter.

Lenke til kommentar

 

Venstre felt er forbikjøringsfelt, men det er ikke lov til å bryte fartsgrensen der heller. Selv utrykningskjøretøy har i utgangspunktet ikke lov til å bryte fartsgrensen under utrykning. (Det finnes ikke noe unntak for de i veitrafikkloven, men politiet ser i 99,9% av tilfellene gjennom fingrene på det)

 

 

 

 

Kanske du bør sette deg litt bedre inn i lovverket FØR du uttaler deg så bastant.

 

Selv en brøytebil kan bryte fartsgrensene HVIS nødvendig, i henhold til norsk lov.

 

§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

 

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

 

 

§ 6. Fartsregler. (.....)

Lenke til kommentar

Det var jo en stor sak om det i media for noen få år siden. En ambulansesjofør hadde kjørt over fartsgrensa under utrykning og ble tatt bilde av i en fotoboks. Politiet hadde en dårlig dag og sto på kravet om at han skulle miste førerkortet. Det ble sagt da at selv utrykningskjøretøy ikke hadde tillatelse til å kjøre raskere enn fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Det er bare tull. Ambulanser må ikke holde fartsgrensen forbi fotobokser, men det hender de prøver å gjøre det i og med at det er så mye papirarbeid i forbindelse med å passere en fotoboks i høy hastighet. Abulansepersonelet må da levere inn dokumetasjon på at de faktisk var på et oppdrag hvor det var nødvendig å "kjøre blått".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...