Kjøleskap Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Jævlig mange irriterende syklister ute i dag. Altså, hvorfor sykler folk i tjukke bukser og jakker når det er 13 grader og solskinn? Jeg sykla naturligvis i shorts. 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Fordi de ikke vil bli forkjøla om et par dager, slik som du kommer til å bli. 3 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Haha shorts nå er jo smart Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jævlig mange irriterende syklister ute i dag. Altså, hvorfor sykler folk i tjukke bukser og jakker når det er 13 grader og solskinn? Jeg sykla naturligvis i shorts. Gode nyheter for trafikken at det mest irriterende er hva slags klær folk har på i det minste. AtW 3 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Har gått og sykla i shorts i nesten hele mars. Fortsatt ikke forkjøla. Er da ikke pingle. 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Har gått og sykla i shorts i nesten hele mars. Fortsatt ikke forkjøla. Er da ikke pingle. du er altså en klovn Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Har gått og sykla i shorts i nesten hele mars. Fortsatt ikke forkjøla. Er da ikke pingle. Man blir ikke forkjølt av å fryse. Polfarere fryser hele tiden og blir aldri forkjølet. For å bli forkjølet må man bli smittet. Men hva benklærne har med syklisters plass i trafikken å gjøre skjønner jeg ikke? 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Var på vei hjem fra jobb nå nettopp. Nærmer meg en fotgjengerovergang, og det ser ut som en fyr har tenkt å krysse det, så jeg senker farten. Han går imidlertid videre. Så hører jeg skrenselyder bak meg. Det er en 5-serie, og selvfølgelig er føreren RASENDE, tenk at jeg bremset for en som ikke skulle over likevel! Han gasser på og vrenger forbi meg i den teiteste forbikjøringen jeg har sett på halvannet år. Håpte vi skulle til samme sted, så jeg kunne hatt meg en liten konfrontasjon med ham. Pikk. 6 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg blir så oppgitt over folk som kler hunden sin inn i både refleksvest og strobelys, men selv går i mørke klær. Gjerne sort! 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Var på vei hjem fra jobb nå nettopp. Nærmer meg en fotgjengerovergang, og det ser ut som en fyr har tenkt å krysse det, så jeg senker farten. Han går imidlertid videre. Så hører jeg skrenselyder bak meg. Det er en 5-serie, og selvfølgelig er føreren RASENDE, tenk at jeg bremset for en som ikke skulle over likevel! Han gasser på og vrenger forbi meg i den teiteste forbikjøringen jeg har sett på halvannet år. Håpte vi skulle til samme sted, så jeg kunne hatt meg en liten konfrontasjon med ham. Pikk. BMW førere er gjerne menn i midtlivskrise som føler de må bevise noe ovenfor seg selv. Er som oftest en BMW du ser i bakspeilet som holder 2cm avstand fra bilen. Og ikke at jeg har noe imot dere syklister, absolutt ingenting egentlig, men hvorfor har dere ringeklokke når dere ikke bruker denne en gang? Gikk på gangfelt, ser noen så jeg stopper og venter på vedkommende når jeg hører sykkel bråbremse og ei gammel kjerring faktisk våger å kjefte på meg. Gjett om hun fikk kjeft fra meg om ringeklokke, intet svar og hun syklet videre. Jeg kan dessverre ikke høre hvis det er en syklist som er rett bak meg som holder 2cm avstand i det hun skal forbi... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Det er egentlig sjelden det er riktig å bruke ringeklokke. Hele tingen er litt utdatert. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Det er egentlig sjelden det er riktig å bruke ringeklokke. Hele tingen er litt utdatert. Bruker alltid ringeklokke hvis jeg passerer noen i stor fart, bare for å si ifra at "her kommer jeg". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Det er risky. Du kan ikke være sikker på at vedkommende reagerer slik du tror, og du gir deg selv en falsk trygghet. Helst skal du holde såpass lav fart at du klarer å reagere om fotgjengeren gjør noe uventet. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Og ikke at jeg har noe imot dere syklister, absolutt ingenting egentlig, men hvorfor har dere ringeklokke når dere ikke bruker denne en gang? Gikk på gangfelt, ser noen så jeg stopper og venter på vedkommende når jeg hører sykkel bråbremse og ei gammel kjerring faktisk våger å kjefte på meg. Gjett om hun fikk kjeft fra meg om ringeklokke, intet svar og hun syklet videre. Jeg kan dessverre ikke høre hvis det er en syklist som er rett bak meg som holder 2cm avstand i det hun skal forbi... Du gikk på et gangfelt? Gangfelt går på tvers av veibanen og er som oftest markert med såkalte zebrastriper. Eller på en gang-/sykkelbane? Gang-/sykkelbaner går som oftest (men ikke alltid) parallelt med veibanen. Uansett, det å bruke ringeklokke på fotgjengere på gang-/sykkelbane er ofte risikabelt. Enten hører ikke fotgjengeren fordi vedkommende går med høy musikk i ørene, eller vedkommende flykter hals over hode til motsatt side av gang-/sykkelbanen, der man opprinnelig hadde planlagt å sykle for å unngå å kjøre på vedkommende. Er det to fotgjengere som går side om side, krysser de gjerne til motsatt side begge to, slik at de kolliderer med hverandre. Leier begge på hver sin hund blir resultat et salig kaos som ingen kan komme forbi. Det tryggeste for både syklist og fotgjenger er derfor som oftest å la være å bruke sykkelbjella, men bare redusere farten til tilnærmet gangfart og snike seg forbi. For å unngå støtt og stadig å redusere hastigheten til gangfart ved passering av fotgjengere, så velger mange syklister heller å sykle i veibanen. 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Det er egentlig sjelden det er riktig å bruke ringeklokke. Hele tingen er litt utdatert. Bruker alltid ringeklokke hvis jeg passerer noen i stor fart, bare for å si ifra at "her kommer jeg". Dette bør jo være situasjonsbetinget, avhengig av hva slags type fotgjenger du passerer. Er det folk med bikkjer, småunger eller fylliker som skal passeres så må dette tas med i risikovurderingen og farten avpasses deretter. Er det en voksen fotgjenger som ser ut til å holde seg stabilt i venstrekant av gang/sykkelveg kan det være forsvarlig å passere med større fart. Forøvrig skulle jeg ønske at det var klarere regler for feltplassering på gang/sykkelveg. Som fotgjenger foretrekker jeg definitivt å plassere meg langt til venstresiden av g/s veg, tilsvarende regler på vanlig veg. Dette gjør jeg fordi syklistene normalt plasserer seg i høyrefelt og da har jeg god oversikt over syklister som kommer imot. Min erfaring er dessverre at flertallet av fotgjengere på g/s foretrekker å gå på høyre side, så da blir det "kollisjoner" hele tiden og jeg må bytte felt. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Formulerte meg feil, gikk på gangvei naturligvis. Ja, er jo ikke nødvendig å plinge hvis man sykler gangfart, men når du kommer syklende ned en bakke på gangveien i stor fart og sykler noen få millimeter unna meg så kan det være litt lurt å bruke ringeklokke, spesielt hvis det er ved et busstopp, et sted der det er vanlig å måtte krysse gangvegen for å komme seg til bussen. Jeg er fra Nederland, et sykkelland, så jeg har rett og slett vokst opp med å bare bruke ringeklokke når jeg passerer noe. Der bruker vi det bare som et "Here I come" varsel. Og ja, har også merket at i Norge så når du plinger så ser ikke folk etter en gang, de bare flytter seg til andre siden, og oppstår gjerne farlige situasjoner. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 ..Der bruker vi det bare som et "Here I come" varsel. "Her kommer jeg...fløtt deg for f*** ut av veien!" Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg har en gang opplevd å nærmest skremme livskiten av en fotgjenger (på en turvei marka). Jeg hadde stor fart nedover en bakke da jeg så to fotgjengere lengre ned i bakken. Bremsene var dårlige, så jeg kauket. Den ene fotgjengeren hoppet i ett eneste byks fra den ene siden rett ned i grøfta på motsatt side. Min medsyklist, som kommer etter meg, fikk skyllebøtta fra den vettaskremte fotgjengeren. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 ..Der bruker vi det bare som et "Here I come" varsel. "Her kommer jeg...fløtt deg for f*** ut av veien!" Tja, hvis du virkelig tolker det sånn så... Men der jeg kommer fra plinger vi ofte en gang slik at folk vet det kommer noen. Ikke noe tull og tøys med at folk flyr over veien fordi de hører noe. Vi mener ikke at folk skal flytte seg heller som regel, bare sånn "pass opp" Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Tja, hvis du virkelig tolker det sånn så... Neida, jeg tolker ikke fornuftig bjellebruk slik....det var en spøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå