Konto brukes ikke Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Tja, er det virkelig tryggere å kaste seg ut i veibanen sammen med 1,5 tonns rabiate drapsmaskiner? Hehe, eller endel tonn mer Litt morsomt idag. Jeg stod ved stopplinje med storbil. Syklist gikk av sykkel og gikk over fotgjengerfelt på grønn mann. Passerte mitt høyre front og ble påkjørt av syklisten som kom susende i sykkelfeltet. (gikk bra med begge, bare litt småmerker) - Heldigvis var det ikke ei barnevogn, barn som kom i hans bane denne gangen. Helt klart at syklist som kom i sykkelfelt kjørte som en idiot, men merksnodig nok får vel alle syklister fortsette å sykle selv om de kjører som noen idioter og forårsaker ulykker?. Ingen konsekvens?, kontra hvis en i et kjøretøy gjør det samme. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Helt klart at syklist som kom i sykkelfelt kjørte som en idiot, men merksnodig nok får vel alle syklister fortsette å sykle selv om de kjører som noen idioter og forårsaker ulykker?. Ingen konsekvens?, kontra hvis en i et kjøretøy gjør det samme. Kan du underbygge den påstanden? (Den med at det ikke får noen konsekvens, ikke det at man ikke kan miste noen rett til å sykle siden det sier seg selv) Meg bekjent har slike ulykker medført temmelig strenge straffer i de tilfellene det faktisk er blitt vesentlig skade. Men siden energiene som er involvert er så små sammenlignet med motorkjøretøy er det jo ekstremt sjeldent at det blir stor skade. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Kan du underbygge den påstanden? (Den med at det ikke får noen konsekvens, ikke det at man ikke kan miste noen rett til å sykle siden det sier seg selv) Det var nok retten til å sykle jeg tenkte på - jeg syns ikke det sier seg selv at alle skal få sykle. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det var nok retten til å sykle jeg tenkte på - jeg syns ikke det sier seg selv at alle skal få sykle. Det er ingen krav til lisens for å bruke en sykkel. Til sammenligning finnes det en lov for motorkjøretøy* som utrykkelig sier at man må ha en lisens for å få lov til å bruke de. Siden vår lovgivning er utformet slik at alt som ikke er forbudt, er lov, er det implisitt gitt at alle har lov til å bruke en sykkel. Merk temaet er ikke hvorvidt du eller noen andre er enige eller uenige i dette. Jeg konstaterer kun at dette er hvordan norges lover fungerer. *) Veitrafikklovens paragraf 24: Den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves, samt eventuelt gyldig kompetansebevis, for vedkommende gruppe av motorvogner. Under kjøring skal fører alltid ha førerkort og kompetansebevis med seg. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Meg bekjent har slike ulykker medført temmelig strenge straffer i de tilfellene det faktisk er blitt vesentlig skade. Men siden energiene som er involvert er så små sammenlignet med motorkjøretøy er det jo ekstremt sjeldent at det blir stor skade.Slik som i det tilfelle der en syklist råsyklet på fortauet i følge flere vitner, noe som førte til at en annen kvinnelig mistet balansen og veltet ut i veien foran en buss, ble overkjørt og døde. Han er fortsatt en fri man og kan fortsatt sykle. http://tablet.dagbladet.no/2013/09/23/nyheter/tiltale/dom/innenriks/29422376/ Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Grusom sak det der. Fengsel eller ikke, han sliter nok med seg selv i dag. Om jeg syns han skulle blitt straffet hardere? Absolutt. At det ikke var meningen er ingen unnskyldning i dagens trafikkbilde. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Merk temaet er ikke hvorvidt du eller noen andre er enige eller uenige i dette. Jeg konstaterer kun at dette er hvordan norges lover fungerer. Dette vites jo, derfor "jeg syns ikke ..." Det fins vel ting som er lov, der man får dom på seg at man ikke får lov, selv om det er 'fritt' for andre. F.eks besøksforbud - noe alle har lov til; å besøke folk. Dette er også mulig å gjøre på sykkel iom at man er til fare for seg selv og andre. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Meg bekjent har slike ulykker medført temmelig strenge straffer i de tilfellene det faktisk er blitt vesentlig skade. Men siden energiene som er involvert er så små sammenlignet med motorkjøretøy er det jo ekstremt sjeldent at det blir stor skade.Slik som i det tilfelle der en syklist råsyklet på fortauet i følge flere vitner, noe som førte til at en annen kvinnelig mistet balansen og veltet ut i veien foran en buss, ble overkjørt og døde. Han er fortsatt en fri man og kan fortsatt sykle. http://tablet.dagbladet.no/2013/09/23/nyheter/tiltale/dom/innenriks/29422376/ Det er sjelden folk blir fradømt retten til å føre kjøretøyet på livstid når de ved ett uhell skader andre i trafikken, selv om det var uaktsomt, bil eller sykkel. I dette tilfellet ble han ikke dømt for uaktsomt drap heller. AtW 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Meg bekjent har slike ulykker medført temmelig strenge straffer i de tilfellene det faktisk er blitt vesentlig skade. Men siden energiene som er involvert er så små sammenlignet med motorkjøretøy er det jo ekstremt sjeldent at det blir stor skade.Slik som i det tilfelle der en syklist råsyklet på fortauet i følge flere vitner, noe som førte til at en annen kvinnelig mistet balansen og veltet ut i veien foran en buss, ble overkjørt og døde. Han er fortsatt en fri man og kan fortsatt sykle. http://tablet.dagbladet.no/2013/09/23/nyheter/tiltale/dom/innenriks/29422376/ 60 dagers betinget fengsel og 45000,- i oppreising er temmelig strengt tatt i betraktning at han ble frikjent for uaktsomt drap, men skyldig i å kjøre på fortau. Det kan ihvertfall ikke sies å være uten konsekvens. (Kvinnen døde av å bli overkjørt av bussen. Ingen tiltale ble noen gang tatt ut mot bussjåføren). Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det kan ihvertfall ikke sies å være uten konsekvens. I settingen konsekvens for lov å sykle ... nei. Ser man på at han er 'profesjonell' syklist iom han er med på birken og burde kunne faget sitt - lik en yrkessjåfør, så hadde nok denne mistet lappen for noen år og inntekten sin i yrket sitt. (forøvrig mister man ofte kortet fram til man har fått etterforsket saken - selv om det ikke er sjåførs skyld og man er avhengig av inntekten. F.eks selvmord i front på vogntog/buss. Så man er litt skyldig til motsatte er bevist, som yrkessjåfør) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det kan ihvertfall ikke sies å være uten konsekvens. I settingen konsekvens for lov å sykle ... nei. Ser man på at han er 'profesjonell' syklist iom han er med på birken og burde kunne faget sitt - lik en yrkessjåfør, så hadde nok denne mistet lappen for noen år og inntekten sin i yrket sitt. (forøvrig mister man ofte kortet fram til man har fått etterforsket saken - selv om det ikke er sjåførs skyld og man er avhengig av inntekten. F.eks selvmord i front på vogntog/buss. Så man er litt skyldig til motsatte er bevist, som yrkessjåfør) Jeg kjenner yrkessjåfører som har blitt straffet for uaktsomt drap, har lov til å kjøre i dag, og sitter ikke i fengsel. Det er ikke noe uvanlig, det er ganske meningsløst å sutre over at det ikke gjelder syklisten, det er helt vanlig, uansett kjøretøy. AtW 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg kjenner yrkessjåfører som har blitt straffet for uaktsomt drap, har lov til å kjøre i dag, og sitter ikke i fengsel. Det er ikke noe uvanlig, det er ganske meningsløst å sutre over at det ikke gjelder syklisten, det er helt vanlig, uansett kjøretøy. Ehhh, har du problemer med at man sier sin klage i en klagemur tråd, så bør du kanskje ikke lese tråden. Det er vanlig å miste retten til å føre et kjøretøy man fører i trafikken (for en tid) når man kjører idiot og - sykkel er i trafikken og skal følge reglene som andre. Da 'klager' jeg på at de ikke får samme konsekvens. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg kjenner yrkessjåfører som har blitt straffet for uaktsomt drap, har lov til å kjøre i dag, og sitter ikke i fengsel. Det er ikke noe uvanlig, det er ganske meningsløst å sutre over at det ikke gjelder syklisten, det er helt vanlig, uansett kjøretøy. Ehhh, har du problemer med at man sier sin klage i en klagemur tråd, så bør du kanskje ikke lese tråden. Det er vanlig å miste retten til å føre et kjøretøy man fører i trafikken (for en tid) når man kjører idiot og - sykkel er i trafikken og skal følge reglene som andre. Da 'klager' jeg på at de ikke får samme konsekvens. Jeg har ikke problemer med klager på generell basis, men jeg forbeholder med retten å argumentere imot de jeg er uenig i. Det vanlige er vel å miste retten til å kjøre motorkjøretøy, uavhengig av hva man kjørte på tidspunktet man brøt loven, det er vel ikke ulikt for syklister heller? Man kan miste denne retten om man ikke flkger reglene som syklist. AtW 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Ser man på at han er 'profesjonell' syklist iom han er med på birken og burde kunne faget sitt - lik en yrkessjåfør, så hadde nok denne mistet lappen for noen år og inntekten sin i yrket sitt. Birken er et turritt, ikke et profesjonellt sykkelritt. Det er plenty som deltar på birken med lite mer enn 100km i sadelen. Det er vanlig å miste retten til å føre et kjøretøy man fører i trafikken (for en tid) når man kjører idiot og - sykkel er i trafikken og skal følge reglene som andre. Da 'klager' jeg på at de ikke får samme konsekvens. Nei, det er vanlig å miste føreretten til motorvogn når man har kjørt idiot. (Noe som såvidt meg bekjent har skjedd for folk som har kjørt idiot med sykkel også) 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Birken er et turritt, ikke et profesjonellt sykkelritt. Det er plenty som deltar på birken med lite mer enn 100km i sadelen. Ja, man kan ha utrolig lite fartstid bak et ratt også. Så det er amatør i forhold til f.eks Petter Solberg og de gutta. F.eks kan man være gjennom nesten 2 vintre før man trenger glattkjøring til tungbil (innen 1 år). Nei, det er vanlig å miste føreretten til motorvogn når man har kjørt idiot. (Noe som såvidt meg bekjent har skjedd for folk som har kjørt idiot med sykkel også) Det var nytt for meg, har altså noen mistet kort pga idiotkjøring på sykkel? Men de kan fortsatt sykle da? Høres litt merksnodig ut ... de er til slik fare med kjøringen at de mister kort, men får fortsette å gjøre det som er/var til fare 1 Lenke til kommentar
Hakonnn Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Dagens parkering. Moss, vettu. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Ahh masse syklister som ikke vet hva trafikkregler er for noe ute i solskinnet i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå