Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Syklister herjer på tett trafikkert vei :thumbdown:

 

http://www.youtube.com/watch?v=xXJS63PfYyM

 

Syns også det kan være farlig av sjåføren og filme mens han kjører og når han kjører forbi. Ser ut som han filmer det med ene hånden. Dashcam tror jeg er bedre alternativ der :)

absolutt, farlig filming og farlig forbikjøring. Vedkommende passererer syklistene altfor tett...i likhet med de andre som kjører forbi. Saktegående syklister som benytter veibanen provoserer bilister enormt.. tror samtlige i køen bak ristet på hodet og forbannet denne sykkelklyngen som valgte veibanen fremfor sykkelstien. Man kan syte og klage over bilistenes oppførsel, men slik er realiteten. Syklistene setter sin egen sikkerhet på prøve når de velger å trene i rushtrafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot syklister etter veien. Derimot irriterer det meg at her hvor jeg bor er E16 og andre tungt trafikkerte veier førstevalget for mange syklister selv om det finnes alternativer ruter man kan trene på hvor det er mindre trafikk. Der jeg helst ville sett disse kondomkledde treningsrytterne er på banen som ble laget for disse og rulleskibrukerne.

Lenke til kommentar

Syklister herjer på tett trafikkert vei :thumbdown:

 

http://www.youtube.com/watch?v=xXJS63PfYyM

Klippet er ca 1 minutt langt, og det er ikke slik at de står stille. Hvis vi antar at vedkomne kom inn i køen ett minutt tidligere har vedkomne tapt maks ett minutt netto, noe han sannsynligvis tar igjen etter han passerer.

 

Problemet er ikke syklistene, problemet er holdningen til enkelte om at de har mer rett på å bruke veien enn andre. Hadde dette vært en traktor eller anleggsmaskin hadde ingen brydd seg, men med en gang det er noen som sykler da skal det klages og sytes.

 

Det er en utbredt holdning både hos noen, både bilister og syklister, at den andre parten ikke er en medtrafikant men en motstander. Denne holdningen gir opphav til farlige situasjoner.

 

I så måte er kommentarer som denne:

 

Veier med snø, is, slaps og kulde vs. våryre kamikazeesyklister i kondomdress.

 

Valget mellom pest eller kolera :grin2:

og

 

Der jeg helst ville sett disse kondomkledde treningsrytterne er på banen som ble laget for disse og rulleskibrukerne.

i høyeste grad en del av problemet. Her er dere begge med på å bygge opp et vrengebilde av syklister som noe som er utenfor normalen og derfor greit å hakke på.

 

For å få mindre konflikter må man komme dithen at denne slags usaklige karakteristikker ikke lengre får feste. Første trinn på veien er f.eks å slutte å slenge de ut i diskusjoner.

Endret av sverreb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

i høyeste grad en del av problemet. Her er dere begge med på å bygge opp et vrengebilde av syklister som noe som er utenfor normalen og derfor greit å hakke på.

For å få mindre konflikter må man komme dithen at denne slags usaklige karakteristikker ikke lengre får feste. Første trinn på veien er f.eks å slutte å slenge de ut i diskusjoner.

 

Hva er galt med å bruke "Kondomkledde" i forbindelse med folk man gjerne ser ofte i tettsittende drakter som syklister, dykkere og lignende? Det er vel ikke galt å bruke dette på lik linje som jeg selv velger å si " Neei, får vel hive på meg kondomdrakta og bli ferdig med dette" som forsåvidt er en setning jeg ofte har hørt folk som både sykler og dykker sier?

 

Så hvor var det vi/jeg prøvde å lage et vrengebilde av syklister? Hadde intensjonene vært å sverte syklistene så hadde jeg fremfor bruken av " kondomkledde treningsrytterne" så hadde jeg skrevet noe så enkelt som "De jævla treningsrytterne".

 

Men noe mer diskusjon rundt dette så får de som er intressert i dette lage en ny tråd eller sende meg en PM om mitt innlegg er det som konkret skal diskuteres.

Lenke til kommentar

Hva er galt med å bruke "Kondomkledde" i forbindelse med folk man gjerne ser ofte i tettsittende drakter som syklister, dykkere og lignende?

Fordi du tar inn en irrelevant (Usaklig om du vil) karakteristikk, som nok blir oppfattet som noe nedsettende, og dermed skaper et bilde av at dette er noen andre enn 'oss', noe fremmed og uvelkomment.

 

Se også: http://en.wikipedia.org/wiki/Outgroup_(sociology)

 

Jeg regner ikke med at dette var noe spesiellt bevisst fra din side, spesiellt om du faktisk bruker utrykket i dagligtale (Selv om man i diskusjoner om trafikk fiunner dette utrykket nesten utelukkende som en nedsettende bemerkning) Det bare illustrer hvordan man mer eller mindre bevisst lager kunstige skiller.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er ikke syklistene, problemet er holdningen til enkelte om at de har mer rett på å bruke veien enn andre. Hadde dette vært en traktor eller anleggsmaskin hadde ingen brydd seg, men med en gang det er noen som sykler da skal det klages og sytes.

Problemet er vel kort sagt at enkelte trafikanter driter i hvordan andre har det.

Syklister på racersykkel ikledd det som i dagligtale omtales som kondomdrakt er overrepresentert her.

De sykler gjerne både 2 og 3 i bredden i tillegg, og gjør aldri så mye som et forsøk på å slippe forbi bakenforkjørende slik de har plikt til etter trafikkreglene.

 

Det slår meg at du trolig er syklist i kondomdrakt i tillegg til å kjøre sakte med bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Problemet er ikke syklistene, problemet er holdningen til enkelte om at de har mer rett på å bruke veien enn andre. Hadde dette vært en traktor eller anleggsmaskin hadde ingen brydd seg, men med en gang det er noen som sykler da skal det klages og sytes.

Problemet er vel kort sagt at enkelte trafikanter driter i hvordan andre har det.

Syklister på racersykkel ikledd det som i dagligtale omtales som kondomdrakt er overrepresentert her.

De sykler gjerne både 2 og 3 i bredden i tillegg, og gjør aldri så mye som et forsøk på å slippe forbi bakenforkjørende slik de har plikt til etter trafikkreglene.

 

Det slår meg at du trolig er syklist i kondomdrakt i tillegg til å kjøre sakte med bil.

 

Du sier jo selv stadig vekk at du ikke følger trafikkregler selv, så ser ikke helt grunnen til at du drar inn regler når det er noe du er enig i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Du sier jo selv stadig vekk at du ikke følger trafikkregler selv, så ser ikke helt grunnen til at du drar inn regler når det er noe du er enig i.

Jeg har mang en gang påpekt at jeg forsøker å være fleksibel og hjelpsom i trafikken, og at jeg er opptatt av å ikke være til hinder for andre..

Ta med det i tankerekken din, så kan det hende konklusjonen blir en annen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du sier jo selv stadig vekk at du ikke følger trafikkregler selv, så ser ikke helt grunnen til at du drar inn regler når det er noe du er enig i.

Jeg har mang en gang påpekt at jeg forsøker å være fleksibel og hjelpsom i trafikken, og at jeg er opptatt av å ikke være til hinder for andre..

Ta med det i tankerekken din, så kan det hende konklusjonen blir en annen..

 

 

Hadde du bare vært litt mer opptatt av å være fleksibel og trygg i trafikken, så kanskje folk hadde sett litt mere bort ifra dobbeltmoralen. (og gjerne også latt være å komme med tolkninger av loven som er mer basert på dine drømmer enn realiteten)

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Du sier jo selv stadig vekk at du ikke følger trafikkregler selv, så ser ikke helt grunnen til at du drar inn regler når det er noe du er enig i.

Jeg har mang en gang påpekt at jeg forsøker å være fleksibel og hjelpsom i trafikken, og at jeg er opptatt av å ikke være til hinder for andre..

Ta med det i tankerekken din, så kan det hende konklusjonen blir en annen..

 

Du høres virkelig ikke ut som det du selv beskriver deg som. Du sier du er fleksibel og hjelpsom OG at du ikke vil ha sykelister i veien. Det høres vel ikke så fleksibelt ut allikevel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du høres virkelig ikke ut som det du selv beskriver deg som. Du sier du er fleksibel og hjelpsom OG at du ikke vil ha sykelister i veien. Det høres vel ikke så fleksibelt ut allikevel?

Hvor får du det fra at jeg ikke vil ha syklister i veien?

 

Jeg opptrer både som bilist og syklist selv, og som syklist sykler jeg faktisk ganske mye i veien.. Jeg forsøker dog å være til minst mulig hinder for andre, og slipper derfor aktivt forbi andre trafikanter ved en hver anledning der det er forsvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Syklister herjer på tett trafikkert vei :thumbdown:

 

http://www.youtube.com/watch?v=xXJS63PfYyM

Klippet er ca 1 minutt langt, og det er ikke slik at de står stille. Hvis vi antar at vedkomne kom inn i køen ett minutt tidligere har vedkomne tapt maks ett minutt netto, noe han sannsynligvis tar igjen etter han passerer.

 

 

Her er det ikke tidstapet som det reageres på. På det ene minuttet foretar 4-5 biler tildels farlige forbikjøringer på en tett trafikkert vei. Som videoen viser er det en lang rekke bilder bak som høyst sannsynlig også vil forbi.

 

Problemet er ikke syklistene, problemet er holdningen til enkelte om at de har mer rett på å bruke veien enn andre. Hadde dette vært en traktor eller anleggsmaskin hadde ingen brydd seg, men med en gang det er noen som sykler da skal det klages og sytes.

 

Merkelig sammeligning! Det er ingen bilister som forventer at traktorer og anleggsmaskiner skal benytte sykkelstien som går parallelt med veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det en merkelig sammenlikning? Syklister har akkurat like stor rett til å være på veien som bilister, noe folk må ta innover seg, argumentet med at folk må bruke sykkelsstien er som å klage over at biler bruker veien fordi det finnes motorveier som er reservert til kun motoriserte kjøretøy.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

De sykler gjerne både 2 og 3 i bredden i tillegg(...)

En vanlig misoppfatning er at dette har noe å si. Du skal jo uansett over i det andre kjørefeltet for å kjøre forbi, da spiller det ingen rolle om de ligger 1-3 i bredden. ;)

selvfølgelig har det noe å si. På norske veier er det ofte ikke forsvarlig å kjøre forbi når de ligger flere i bredden!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...