Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Varebilene har jeg faktisk litt forståelse for, da de tross alt er nødt til å foreta leveringer, gjerne pallevis, og ikke har noe annet sted å gjøre det pga knotete veinett i sentrum.

8138423[/snapback]

Det er ofte en del restriksjoner på det. I Trondheim tror jeg at all varelevering må foregå før kl 9 på hverdager i alle gågatene.

 

En undersøkelse/analyse som ble gjort for noen år siden her i byen konkluderte med at varebilene kjørte ut alt for ofte. F.eks 3 ganger i løpet av 1 dag fra samme lager til samme butikk, bare med forskjellige varer hver gang. Når det skulle fraktes ting til flere butikker som ligger i samme gate, f.eks på rekke etter hverandre så kjørte varebilene ofte tur-retur mellom lagret og sentrum hver gang i stedet for å levere til alle i samme slengen. Med andre ord unødvendig ineffektiv levering med alt for mye biltrafikk i sentrum som resultat. Nå håper jeg transportnæringa har tatt tak i problemet/muligheten de siste par årene og gjort noe med saken. De burde jo ha økonomisk egeninteresse av effektivisering også. Rommet for forbedringer var i hvert fall stort da undersøkelsen ble gjort.

Lenke til kommentar

Nå må jeg også bruke denne tråden til å klage litt!

 

På lørdag var jeg en tur til Sandnes, Biltema (fra Egersund), hadde først kjørt noen til Bryne og måtte derfor ta riksveien videre mot Sandnes. Kommer endelig til der du kjører du på E39. Greit påkjøringsfelt med fartsgrense 80 (eller 90 husker ikke). Kommer der bak en eldre bil med en eldre dame i. Hun presterer å legge seg i 40 i hele påkjøringsfelte. Gjett om det var blinking med lysene, men tror dere hun tok hintet, neida. Synd det ikke var mørkt, da skulle hun nok virkelig fått merket fjernlysa på Hiacen (de er desverre ikke noe å skryte av, men hadde sikkert gjort nytten mot henne)

 

Kan lover dere at jeg var forbi henne så fort sperrelinjen i påkjøringsfeltet var ferdig. Tror ikke hun skjønte det da heller!

 

Godt å få det ut!

Lenke til kommentar

chrisege: OMG! Det er SÅ irriterende (og farlig). Har vært ute for det et par ganger selv.

 

Og mens vi er i gang: Det er ditto irriterende (og farlig) når man selv befinner seg på motorveien og gjerne ser at det ligger en bil i påkjøringsfeltet 3-4 billengder foran deg. Du tenker selvsagt "OK, han slipper jeg inn foran meg" helt til du innser at idioten tenker "OMG! Det kommer en bil bak, her må jeg bremse og slippe han forbi" - så plutselig er det slutt på påkjøringsfeltet, dere ligger side om side og det er opp til deg å hive deg over i venstre felt for å unngå en saftig ulykke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå må jeg også bruke denne tråden til å klage litt!

 

På lørdag var jeg en tur til Sandnes, Biltema (fra Egersund), hadde først kjørt noen til Bryne og måtte derfor ta riksveien videre mot Sandnes. Kommer endelig til der du kjører du på E39. Greit påkjøringsfelt med fartsgrense 80 (eller 90 husker ikke). Kommer der bak en eldre bil med en eldre dame i. Hun presterer å legge seg i 40 i hele påkjøringsfelte. Gjett om det var blinking med lysene, men tror dere hun tok hintet, neida. Synd det ikke var mørkt, da skulle hun nok virkelig fått merket fjernlysa på Hiacen (de er desverre ikke noe å skryte av, men hadde sikkert gjort nytten mot henne)

 

Kan lover dere at jeg var forbi henne så fort sperrelinjen i påkjøringsfeltet var ferdig. Tror ikke hun skjønte det da heller!

 

Godt å få det ut!

8186494[/snapback]

 

Det er sikkert ikke alle som hadde greid å holde seg på lovens siden når det gjelder sperrelinjen i dette tilfelle. Er det veldig risikabelt å krysse denne selv om det er forbudt? Vi har ingen sperrelinjer her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg må klage litt her!

 

 

Var på butikken (rema1000 moholt, trondheim) sammen med dama og datra. På hjemturen må jeg igjennom 3 rundkjøringer for å komme hjem. Første rundkjøringen så holder jeg på å kjøre på en bil som kommer inn fra høyre og overholder ikke vikeplikten. Greit det, bremser litt og ingen skade skjedd. Etter rundkjøringa så er det 2 felt i samme retning. Jeg tar høyre felt som passer bra ettersom neste rundkjøring er like framme og passer til hvor jeg bør være i veibanen, mens bilen framfor tar venstre felt. Jeg gasser på å kjører forbi bilen framfor (rampebilen som ikke ville vike) Vi er i ulike kjørefelt. Inn til neste rundkjøring så legger meg godt ut til ytterkanten av rundkjøringen for jeg skal ikke helt i rundt. Det er da jeg blir paff! Den andre bilen som ikke holdt vikeplikten i forrige rundkjøring KJØRTE FORBI MEG PÅ INNSIDEN AV RUNDKJØRINGEN, men tar likevell samme utkjørsel som jeg skulle ta! Her blir det nesten kollisjon!! Det var faktisk ei gammel kjerring som kjørte. Jeg bremser ganske hardt for å unngå smellen når hun fyker forbi noen cm forran meg!

 

Det er helt klart at ikke alle bør ha kjørekort!

Lenke til kommentar

Ille men desværre alfor vanlig den der.

Ta f.eks. rundkjøringa nederst i bakken mellom Biltema og City Syd på Tiller.

Nærmer du deg den fra Tillersiden og skal rett fram ville det jo være logisk å holde høyre felt men grunnet avkjøringa fra E6 holder de aller fleste venstre side ned der med akkurat samme problemene som du hadde når både høyre og venstre feltet skal rett fram.

Spesielt her lønner det seg å ikke entre rundkjøringa side ved side slik at man kan bruke glidelåsprinsippet ut av rundkjøringa.

Tror altfor mange ikke er klar over at når man holder venstre inn i ei rundkjøring og skal rett fram så skifter man kjørefelt 2 ganger i prosessen, noe han på høyresiden ikke gjør.

Og akkurat som ellers gjelder høyreregelen ved feltskifte i ei rundkjøring.

Lenke til kommentar
Det er helt klart at ikke alle bør ha kjørekort!

8436638[/snapback]

Ja helt klart. Var i Oslo for noen dager siden og på vei ut fra Oslo lå jeg store deler av tiden i det ytterste feltet og holdt en fart på 105-115km/h (reelt, ikke på speedometeret). Siden jeg holdt fartsgrensen og mer til ble jeg selvsagt liggende der "hele tiden" (ingen av de bak har noe de skulle ha sagt når jeg faktisk holder fartsgrensen og mer til). Det sjokkerer vel få at endel bak meg ikke helt var fornøyd med tempoet og gjør både det ene og det andre mer eller mindre ulovlige. Jeg trodde jeg hadde sett det meste i trafikken, men plutselig ser jeg en hvit varebil bak meg. Dvs. jeg så panseret på en hvitvarebil, for lyktene så jeg ikke noe som helst til. Jeg er ingen ekspert i å vurdere avstand bakover, men jeg tviler på at det kan ha vært noe særlig mer enn 10m. Jeg blir selvsagt mektig irritert. Vedkommende bak har jo overhode ingen mulighet til å bremse hvis noe skulle skje med meg. Jeg bremser kjapt litt for å hinte litt om at avstanden godt kunne være bedre, men neida, ingenting skjer. Da slipper jeg opp gassen litt slik at farten går ned litt. Reaksjonen kommer nesten momentant i form av en finger, men økt avstand? Nei det var visst ikke aktuellt. Nå orker jeg ikke ha slike komplett idiotiske apekatter bak meg og ga på litt (avstanden ble naturlig nok kjapt betydelig bedre) og la meg inn. Idioten kjører da selvsagt på og forsvinner skremmende fort ut av synet. Egentlig veldig fristende å legge seg helt paralelt med en annen bil og holde dens tempo en stund og sett hva han hadde funnet på, men av en eller annen grunn tviler jeg på at lovens lange arm liker slikt. Uannsett, enkelte burde virkelig ikke hatt lappen. Hva i alle dager får noen til å tro at 10m er god avstand når farten er 110km/h? Hadde jeg bråbremset kan jeg garantere at han aldri i verden hadde hatt noen reell mulighet til å i det heltatt bremse før vi hadde krasjet.

 

På samme tur (og også tidligere ganger jeg har kjørt strekket) har jeg observert mye rart. Blant annet flere aggresive forbikjøringer på min høyreside hvor de så legger seg kjapt over i mitt felt. Det verste var en tungt lesset VW Passat som slengte seg inn rett foran meg idet jeg var på vei forbi en lastebil. Vedkommende fikk æren av å smake litt fjernlys i baken, selv om det nok hjalp lite.

 

Egentlig synes jeg det er galt at man får lappen utstedt for hele livet. Etter min mening burde den bare vært utstedt for x år hvor man så må kjøre opp på nytt for å kunne fornye og ikke minst bevise at man har rett til å ha førerkort.

Lenke til kommentar
Ernie: Du burde nok ikke hatt lappen du heller. Hva slags holdning er det? Jeg ligger i venstre fil og siden jeg kjører fartsgrensen eller over gidder jeg ikke slippe noen forbi. Sånne som deg skaper farlige situasjoner i trafikken.

8438047[/snapback]

Altså, ærligtalt hvilken rett har folk til å kjøre fortere enn fartsgrensa? Nei, helt riktig, ingen. Hvorfor skal jeg da legge meg inn igjen? Stopper du kanskje i veikanten hver gang du har en kø bak deg? Du bør nesten den hvis du skal holde det du selv sier ... Når det er sagt, hvilken rett har du til å si at jeg ikke fortjener lappen? Var du med meg tro? Nei. Da synes jeg jaggu du kan holde deg unna slike kommentarer. Kanskje ikke du burde vært bak rattet? Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Dersom du mente at du låg ytterst til høyre så har de bak såklart ingenting å sutre over når du kjører i ditt komfortable tempo i høyrefeltet på motorveien.

Mente du derimot ytterst til venstre så er det du selv som er idioten.

Du har faktisk ansvaret for at de bak kommer sikkert forbi du også uavhengig om hvor fort de har lyst til å kjøre, for det har du i grunnen fint lite med.

Lenke til kommentar

Når det er 2 felt i hver rettning så må man da kunne bruke begge. Det er faktisk ulovlig å ligge over fartsgrensen. Skal jeg da liksom legge meg inn igjen fordi noen bak meg ønsker å kjøre betydelig fortere enn fartsgrensen? Hvis jeg skal tolke det som blir sagt her så skal man ligge helt til høyre selv om det er tett trafikk ...

Lenke til kommentar

Ja du skal det fordi du hindrer medtrafikanter å kjøre forbi deg.

Holder trafikken generelt 110km/t og du velger å ligge i 90 i ventre felt så er du en fare i trafikken og skulle da ha ligget i høyre felt.

Du har i utgangspunktet nemlig ingenting med hvor fort de som kjører forbi deg holder.

Lenke til kommentar
Ja du skal det fordi du hindrer medtrafikanter å kjøre forbi deg.

Holder trafikken generelt 110km/t og du velger å ligge i 90 i ventre felt så er du en fare i trafikken og skulle da ha ligget i høyre felt.

Du har i utgangspunktet nemlig ingenting med hvor fort de som kjører forbi deg holder.

8438153[/snapback]

Ja, men nå holdt jeg ikke 90 da ... Jeg holdt fartsgrensen og mer til. Hvis du mener jeg da ikke har rett til å ligge i ytterste felt, mener du da at feltet er der fordi andre skal kjøre forbi eller fordi man skal kunne ta unna mer trafikk? For å si det slik, tror veimyndighetene vil si det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...