Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

snip..

 

* Ofte farligere å kjøre på enn vegen, grunnet dårlig utformede utkjørsler og kryss og mange kryssinger av andre veger.

Eg bur på bygda, lite med kryss, utkjørsler og kryss. Bør heller ikkje vere nokon hindring for ein sykklist i stoppe på utkjørslene slik som bilane og gåande?

 

 

* Har ofte dårligere fremkommelighet grunnet vesentlig lavere trygg fart (veistandard, trafikk utkjørsler, kantstein etc) Gjerne ned mot 5km/t hvis det er fotgjengere til stede.

 

Standen på G&S veg er ofte betre enn bilvegane. spesielt her i distriktet. Det er ein del bakkar her eg bur, og syklade kjem neppe opp i mykje meir enn 5 km/t i bakkane uansett.

 

 

* Fører sjeldent til målet da de gjerne går andre steder enn veien ved siden av (Og gjerne uten praktisk mulighet til å bytte). samt er gjerne klattvis utformet.

 

* Er gjerne svært mangelfullt skiltet, man må gjerne være lommekjent for å finne frem på de.

Muleg dykk har det problemet i bynære forhold, men her er det 2-3 veiar. som fører rundt fjorden.

 

 

I praksis er da heller ikke forsinkelse p.g.a. syklende noe vesentlig problem. Kø dannes i all hovedsak av kjøretøyenes arealbruk, ikke fart. (Bare se hvor det er virkelig mye kø: Motorveiene) Vel så kan man risikere å måtte ligge bak noen sekunder opp til kanskje et minutt i ekstreme tifeller, men det skyldes da tett trafikk, og hva tror du skjer når du kan passere? Da tar du igjen køen etter kun kort tid og effektivt tap er null. (Og er det ikke trafikk er det triviellt å kjøre forbi).

Tre ting som lagar kø her: Traktorar / "Søndagskjøyrarar" , Trafikkulykke eller syklistar(Ofte menn i 4-60 åra med sykklar verd meir enn Serverparken min).

 

Så du meinar at ein skulle bygd gangfelt i staden for G&S veg?

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Burde vore ulovleg å sykle på veiar der det er gang å sykkelveg.

Og i samme ånd burde det være forbudt å kjøre bil på veier som går ved motorveier... eller?

 

Nei, men kvifor lage kjøar når det kunne ungås?

Er dritt lei av å ligge i bak sykklar som ligg mitt i veien med eit tomt g&s veg rett at med.

 

 

Noe av det morsomste jeg ser er folk som tror at syklister er en større skaper av kø enn bilister.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

snip..

 

* Ofte farligere å kjøre på enn vegen, grunnet dårlig utformede utkjørsler og kryss og mange kryssinger av andre veger.

Eg bur på bygda, lite med kryss, utkjørsler og kryss. Bør heller ikkje vere nokon hindring for ein sykklist i stoppe på utkjørslene slik som bilane og gåande?

 

 

* Har ofte dårligere fremkommelighet grunnet vesentlig lavere trygg fart (veistandard, trafikk utkjørsler, kantstein etc) Gjerne ned mot 5km/t hvis det er fotgjengere til stede.

 

Standen på G&S veg er ofte betre enn bilvegane. spesielt her i distriktet. Det er ein del bakkar her eg bur, og syklade kjem neppe opp i mykje meir enn 5 km/t i bakkane uansett.

 

 

* Fører sjeldent til målet da de gjerne går andre steder enn veien ved siden av (Og gjerne uten praktisk mulighet til å bytte). samt er gjerne klattvis utformet.

 

* Er gjerne svært mangelfullt skiltet, man må gjerne være lommekjent for å finne frem på de.

Muleg dykk har det problemet i bynære forhold, men her er det 2-3 veiar. som fører rundt fjorden.

 

 

I praksis er da heller ikke forsinkelse p.g.a. syklende noe vesentlig problem. Kø dannes i all hovedsak av kjøretøyenes arealbruk, ikke fart. (Bare se hvor det er virkelig mye kø: Motorveiene) Vel så kan man risikere å måtte ligge bak noen sekunder opp til kanskje et minutt i ekstreme tifeller, men det skyldes da tett trafikk, og hva tror du skjer når du kan passere? Da tar du igjen køen etter kun kort tid og effektivt tap er null. (Og er det ikke trafikk er det triviellt å kjøre forbi).

Tre ting som lagar kø her: Traktorar / "Søndagskjøyrarar" , Trafikkulykke eller syklistar(Ofte menn i 4-60 åra med sykklar verd meir enn Serverparken min).

 

Så du meinar at ein skulle bygd gangfelt i staden for G&S veg?

 

 

Det som er fint med å bo på den lavtrafikkerte bygda er at en forbikjøringsmulighet åpener seg etter relativt kort tid.

 

AtW

 

 

Burde vore ulovleg å sykle på veiar der det er gang å sykkelveg.

Og i samme ånd burde det være forbudt å kjøre bil på veier som går ved motorveier... eller?

 

Nei, men kvifor lage kjøar når det kunne ungås?

Er dritt lei av å ligge i bak sykklar som ligg mitt i veien med eit tomt g&s veg rett at med.

 

 

Nei? Hvorfor ikke? Er jo samme idiotlogikk som du forfekter.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er ingen dekning for at å ikke slippe forbi andre biler automatisk er å være "Unødvendig til hinder".

Det er sant, det er jo kun om man det ikke er umulig å unngå å være til hinder det. Altså vil køkjøring tilsi at man ikke må slippe forbi alle bak (med mindre man er først i køen..)

 

Nei, det er ikke "kun om det ikke er umulig å unngå", du har ingen dekning for det, det er ikke grunnlag for å hevde en slik tolkning, hva slags rettspraksis er det du henger deg på som støtter den tolkningen? Tolkningen din er ønskedrømmen til folk som kjører for fort og irriterer seg over at andre ikke gjør det, hverken mer eller mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg bur på bygda, lite med kryss, utkjørsler og kryss. Bør heller ikkje vere nokon hindring for ein sykklist i stoppe på utkjørslene slik som bilane og gåande?

Stopper du virkelig foran hver utkjørsel når du kjører langs vegen, eller kjører du bare forbi siden du fra den posisjonen kan se i tide om noen kommer ut eller ikke? På g/s veger må man gjerne stoppe nesten helt opp ved hver utkjørsel siden det ikke er krav til siktlinjer fra g/s veg.

 

Gjett hva det gjør med fremkommeligheten?

 

Standen på G&S veg er ofte betre enn bilvegane. spesielt her i distriktet. Det er ein del bakkar her eg bur, og syklade kjem neppe opp i mykje meir enn 5 km/t i bakkane uansett.

Er det bakker er det nok mulig å kjøre både opp og ned disse g/s veger blir gjerne brukt i motbakker, men da må det være en mulighet til å komme seg trygt inn på de i bunnen av bakken. D.v.s g/s vegen må ligge på høyre siden når man kjører opp og det må være en innkjørsel uten kantstein i bunnen av bakken, og tilsvarende må man komme seg av g/s vegen på toppen. Gjør man dette blir g/s vegen brukt av de som sykler oppover.

 

Jeg kan ikke kommentere spesifikke detaljer omkring akkurat de g/s vegene i ditt distrikt. Jeg foreslår du tar en (høflig) prat med de som bruker de og de som du ser velger de bort, så får du sikkert vite hvorfor de ikke brukes (Slik du vil) akkurat hos deg.

 

Muleg dykk har det problemet i bynære forhold, men her er det 2-3 veiar. som fører rundt fjorden.

Som sagt kan jeg ikke kommentere akkurat de g/s vegene akkurat der du bor. Erfaringsmessig er det imidlertid heller sjeldent det er noe mer enn noen korte strekker på noen hundre meter til kanskje en km eller 2 med g/s veg i utkantstrøk (Ikke at det er så mye mer her i Oslo). Hver gang man skal bytte system utsetter man seg for en noe større risiko enn om man kunne fortsette på samme vegtype.

 

Tre ting som lagar kø her: Traktorar / "Søndagskjøyrarar" , Trafikkulykke eller syklistar(Ofte menn i 4-60 åra med sykklar verd meir enn Serverparken min).

Ikke bland sammen det at man må slakke av på farten av og til med kø.

 

Så du meinar at ein skulle bygd gangfelt i staden for G&S veg?

Jeg skjønner ikke hva du mener. Gangfelt er for å legge til rette for at fotgjengere kan krysse vegen. Om du mener fortau, så er det vanskelig å se både i praktisk bruk og i regelverk hva som egentlig skiller fortau fra gang og sykkelveg i norge.

 

Hadde man bygd ordentlige sykkelveger (Ikke g/s veg) med siktlinjer for 40km/t, samt endret vikepliktreglene slik at sykkelveger hadde blitt likestilte med andre veger ville bruken tatt seg opp vesentlig. (I dag har man vikeplikt for alle i alle kryss fra sykkelveg eller g/s veg, dette gir en vesentlig bergrensing i fremkommelighet sammenlignet med alminnelig veg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det morsomste jeg ser er folk som tror at syklister er en større skaper av kø enn bilister.

 

AtW

Tror du misforstår poenget til Sogndal94.

 

En syklist som velger veibanen til fordel for en parallellgående sykkelsti lager kø som et saktegående kjøretøy.

Biler lager normalt kø som følge av dårlig kapasitet på veinettet.

 

Blir feil å blande dette sammen i en suppe. Valg av fremkomstmiddel er forøvrig en annen diskusjon..

Endret av Dysfuncti
Fjernet lang quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe sikrere vårtegn enn de tradisjonelle sykkeldiskusjonene hvor det ikke kommer fram noe vi ikke har hørt tusen ganger før.

 

Veier med snø, is, slaps og kulde vs. våryre kamikazeesyklister i kondomdress.

 

Valget mellom pest eller kolera :grin2:

Lenke til kommentar

Tror du misforstår poenget til Sogndal94.

 

En syklist som velger veibanen til fordel for en parallellgående sykkelsti lager kø som et saktegående kjøretøy.

Biler lager normalt kø som følge av dårlig kapasitet på veinettet.

 

Blir feil å blande dette sammen i en suppe. Valg av fremkomstmiddel er forøvrig en annen diskusjon..

Det var slik eg meinte det. Endret av Dysfuncti
Fjernet lang quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforstår poenget til Sogndal94.

 

En syklist som velger veibanen til fordel for en parallellgående sykkelsti lager kø som et saktegående kjøretøy.

Biler lager normalt kø som følge av dårlig kapasitet på veinettet.

 

Blir feil å blande dette sammen i en suppe. Valg av fremkomstmiddel er forøvrig en annen diskusjon..

Biler lager kø fordi folk velger å ha bilen sin i veibanen, istedet for alternativer. Den "dårlige kapasiteten" kommer utelukkende av bilister, uten bilister hadde det ikke vært dårlig kapasitet. Det er ikke noen annen diskusjon i det hele tatt, det er en latterlig dobbeltmoral å klage på at syklister skaper kø når man selv velger den mest køfremmende transportmåten som finnes.

 

AtW

Endret av Dysfuncti
Fjernet lang quote
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Biler lager kø fordi folk velger å ha bilen sin i veibanen, istedet for alternativer. Den "dårlige kapasiteten" kommer utelukkende av bilister, uten bilister hadde det ikke vært dårlig kapasitet. Det er ikke noen annen diskusjon i det hele tatt, det er en latterlig dobbeltmoral å klage på at syklister skaper kø når man selv velger den mest køfremmende transportmåten som finnes.

 

AtW

Bygger noko tog her kunne eg tatt det. Bussen går ca kvar 3 time, så det er ingen anternativ for bil i distrikta. skulle sett deg tatt med deg 4u serverar på sykkelen din.... Endret av Dysfuncti
Fjernet lang quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Biler lager kø fordi folk velger å ha bilen sin i veibanen, istedet for alternativer. Den "dårlige kapasiteten" kommer utelukkende av bilister, uten bilister hadde det ikke vært dårlig kapasitet. Det er ikke noen annen diskusjon i det hele tatt, det er en latterlig dobbeltmoral å klage på at syklister skaper kø når man selv velger den mest køfremmende transportmåten som finnes.

 

AtW

Bygger noko tog her kunne eg tatt det. Bussen går ca kvar 3 time, så det er ingen anternativ for bil i distrikta. skulle sett deg tatt med deg 4u serverar på sykkelen din....

 

 

Har du med 4u-servere hver gang du kjører bil? Forøvrig har jeg vel heller ikke sagt noe om at du må ta sykkel, jeg har kun sagt sutringen din er latterlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...