Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

I det øyeblikket man begynner å drive ap i trafikken fordi noen andre gjør noe feil så har man sunket på samme nivå og man ender opp med to duster på veien istedetfor én.

 

Blinking med bremselys til rævkjørere gjør man ikke for å drive ap med andre....man gjør det med tanke på egen sikkerhet! Det er den som blir påkjørt bakfra som får nakkeslengen.

 

Og det er det mest korrekte å gjøre i denne situasjonen? Fordi med en gang du blinker med bremselysa vil han som ligger klistret inntil deg skjønne at han ligger for nærme og da vil han plutselig legge seg 3-4 sekunder bak istedet? Tror du på det?

 

Absolutt! Det er en teknikk jeg bruker ofte og den er effektiv. Blinking med bremselys i kombinasjon med å holde hånden opp på midtspeilet får mange rævkjørere til å trekke seg tilbake. Skulle det ikke virke følger jeg på med nødblink og i noen situasjoner må man blinke bilen bak forbi når muligheten oppstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lov å ligge nærmere enn 3 sekunder fra bilen foran.

 

Først ved avstand under 1 sekund begynner det å bli grunnlag for forelegg.

 

Man er dog pålagt å kunne stanse for påregnelig hindring.

 

Å bråbremse for å skape en kollisjon vil definitivt medfører førerkortbeslag dersom det blir avslørt.

Regresskrav fra begge selskap kan du også forvente.

Og ja, en bot kommer i tillegg.. Ved alvorlig personskade kan du nok regne med fengselsstraff.

 

Jeg håper du prøver og blir tatt, fint om du får ødelagt nakken i samme slengen..

 

Hvis du vil vite på forhånd hvordan det er å få en seriøs nakkeskade med permanente plager får du si fra, jeg har litt erfaring med det.. (Det er ca 12,5 år siden jeg ble påkjørt bakfra, jeg har ikke sovet sammenhengende en hel natt etterpå)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

12.4 overstyrer naturligvis ikke paragraf 3, men den er mer å anse som et supplement til denne.

Å ikke slippe forbi andre biler betyr at man er til unødig hinder, enkelt og greit.

 

Det er ingen dekning for at å ikke slippe forbi andre biler automatisk er å være "Unødvendig til hinder".

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper du prøver og blir tatt, fint om du får ødelagt nakken i samme slengen..

 

Hvis du vil vite på forhånd hvordan det er å få en seriøs nakkeskade med permanente plager får du si fra, jeg har litt erfaring med det.. (Det er ca 12,5 år siden jeg ble påkjørt bakfra, jeg har ikke sovet sammenhengende en hel natt etterpå)

Merksnodig holdning du har. Plages selv og håper andre skal få samme plager. Samtidig har du lært 0(null) av ulykken, for du kjører selvsagt hurtigst mulig og bare slik at du ikke mister kortet .... uten tanke på at det er farten i seg selv som skaper skadene(iom at du har ikke hatt nakkeskade hvis du og andre har holdt langt lavere fart) og øker risikoen for kollisjoner.

 

Smart ....

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Lite hjertesukk fra meg. Jeg kaster vel stein i glasshus som aktiv syklist selv og det er dessuten er delte meninger om hvor i veibanen en bør sykle, men som gående i dag møter jeg en landeveisyklist som i 25-30 km/t kjører slålom mellom folk som ventet på bussen, folk med barnevogner og meg selv. På fortauet. Veien ved siden av er 30-sone og generelt lite trafikkert på en søndag ettermiddag.

 

Er generelt veldig for at folk holder seg i form og bruker uterommet, men _litt_ normal folkeskikk er vel mulig å forlange fra alle som er ute?

Lenke til kommentar

Det er ingen dekning for at å ikke slippe forbi andre biler automatisk er å være "Unødvendig til hinder".

Det er sant, det er jo kun om man det ikke er umulig å unngå å være til hinder det. Altså vil køkjøring tilsi at man ikke må slippe forbi alle bak (med mindre man er først i køen..)

 

Merksnodig holdning du har. Plages selv og håper andre skal få samme plager. Samtidig har du lært 0(null) av ulykken, for du kjører selvsagt hurtigst mulig og bare slik at du ikke mister kortet .... uten tanke på at det er farten i seg selv som skaper skadene(iom at du har ikke hatt nakkeskade hvis du og andre har holdt langt lavere fart) og øker risikoen for kollisjoner.

 

Smart ....

Mennesker som går bevisst inn for å skape kollisjoner synes jeg det er helt topp om blir skadet i disse ja.

 

Jeg kjører etter forholdene, og er svært bevisst på trafikkbildet rundt meg.

Jeg vil faktisk påstå at jeg kjører på en svært trafikksikker måte, kjøre akkurat så jeg ikke kjører førerkortet gjør jeg kun dersom det er forsvarlig.

 

Vel, nakkeskaden min ville nok ikke vært unngått om jeg hadde holdt lavere hastighet, all den tid jeg faktisk stod dønn stille i det jeg så bilen bak komme skremmende fort innpå.. Jeg fikk gitt litt gass før det smalt, og jeg hadde hodet inntil hodestøtten i kollisjonsøyeblikket.

Årsak til ulykken var flere uheldige omstendigheter, men den direkte årsaken var definitivt at bilisten bak meg ikke holdt fokus der han skulle holdt det.

 

Du må gjerne komme med påstander om hvordan jeg kunne unngått det, og hvor uforsvarlig jeg kjører. Men sørg i det minste for å ha noe kunnskap om hva du prater om..

 

Det er vel ikke så lett å forstå at skiltene ikke gir den fulle og hele sannhet?

Lenke til kommentar

 

Burde vore ulovleg å sykle på veiar der det er gang å sykkelveg.

Og i samme ånd burde det være forbudt å kjøre bil på veier som går ved motorveier... eller?

 

Nei, men kvifor lage kjøar når det kunne ungås?

Er dritt lei av å ligge i bak sykklar som ligg mitt i veien med eit tomt g&s veg rett at med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De føler seg mye kulere i vegen.

Kjører vel litt fortere i det proffe utstyret og øver til alle løpene de skal på.

 

Litt moro at folk sykler med livet som innsats , på rødt og alt de kan i utstyr til 300K.

Så skal de bare til jobb for å sjekke posthylla ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nakkeskaden min ville nok ikke vært unngått om jeg hadde holdt lavere hastighet, all den tid jeg faktisk stod dønn stille i det jeg så bilen bak komme skremmende fort innpå.. Jeg fikk gitt litt gass før det smalt, og jeg hadde hodet inntil hodestøtten i kollisjonsøyeblikket.

Årsak til ulykken var flere uheldige omstendigheter, men den direkte årsaken var definitivt at bilisten bak meg ikke holdt fokus der han skulle holdt det.

 

Du må gjerne komme med påstander om hvordan jeg kunne unngått det, og hvor uforsvarlig jeg kjører. Men sørg i det minste for å ha noe kunnskap om hva du prater om..

Ehhh .... hvis h*n hadde holdt lavere hastighet (som ble nevnt) så hadde vel skaden blitt mindre, ev klart å bli unngått. - DET er kunnskapen vi VET er med på å forhindre/minimere skadeomfang.

Absolutt ingen er feilfrie i trafikken, ikke jeg, ikke du, ikke ... - Da ER hastighet medvirkende faktor når ting skjer. Dette er ufravikelig uansett hvordan du prøver å unnskylde ditt valg av hastighet.

 

Kunnskap har jeg allerede om din ulykke, da vi allerede har diskutert den fra før.

Vi fant vel ut at du har vært ute for langt mer enn meg - jeg kjørte opp på 18 årsdagen og kjørt i flere tiår. Du langt mindre og med endel mer ulykker - kunnskapen din er da altså at jeg har feil i mine vurderinger, du har rett. Matematisk og logisk høres jo det ut som et sjakktrekk ;)

 

edit: Du kjører i 100+ i 80 sone, får illebefinnende og treffer en annen bil - da trenger man ikke være professor for å skjønne at skaden blir verre. Trenger ikke engang å treffe andre, men kun skade deg selv - uansett er sjansen stor for at skadeomfang blir langt større. Dette er kunnskap de fleste burde kunne

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Nei, men kvifor lage kjøar når det kunne ungås?

Har du spurt de eller prøvd selv?

 

Er dritt lei av å ligge i bak sykklar som ligg mitt i veien med eit tomt g&s veg rett at med.

Jeg er også dritt lei bilister som tror de vet bedre hvor andre bør kjøre.

 

gang- og sykkelveier er:

* Ofte farligere å kjøre på enn vegen, grunnet dårlig utformede utkjørsler og kryss og mange kryssinger av andre veger.

 

* Har ofte dårligere fremkommelighet grunnet vesentlig lavere trygg fart (veistandard, trafikk utkjørsler, kantstein etc) Gjerne ned mot 5km/t hvis det er fotgjengere til stede.

 

* Fører sjeldent til målet da de gjerne går andre steder enn veien ved siden av (Og gjerne uten praktisk mulighet til å bytte). samt er gjerne klattvis utformet.

 

* Er gjerne svært mangelfullt skiltet, man må gjerne være lommekjent for å finne frem på de.

 

Som hovedregel kan du regne med at andre mennesker opptrer rasjonellt og velger den mest hensiktsmessige vegen for de. Dette er da en avveining mellom sikkerhet og fremkommelighet. Om en gang/sykkelveg blir valgt bort er det gjerne en grunn til det, og det er neppe son slike tåpelige grunner som 'War' kommer med ovenfor. Hadde det vært praktisk å komme seg frem borte fra bilene hadde nok slike muligheter blitt tatt.

 

I praksis er da heller ikke forsinkelse p.g.a. syklende noe vesentlig problem. Kø dannes i all hovedsak av kjøretøyenes arealbruk, ikke fart. (Bare se hvor det er virkelig mye kø: Motorveiene) Vel så kan man risikere å måtte ligge bak noen sekunder opp til kanskje et minutt i ekstreme tifeller, men det skyldes da tett trafikk, og hva tror du skjer når du kan passere? Da tar du igjen køen etter kun kort tid og effektivt tap er null. (Og er det ikke trafikk er det triviellt å kjøre forbi).

 

Denne typen stopp og oppbremsinger er en del av vanlig trafikk, og kommer ikke bare av langsommere kjøretøy, men også av biler som skal svinge av, vikeplikt for biler som skal svinge inn, lyskryss m.f. At mange bare retter irritasjon mot syklister kommer nok mest av at man ikke reflekterer over alle de andre oppbremsingene, da man identifiserer seg med andre bilister. Syklister blir 'de andre', og blir lagt merke til.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...