Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Og all sunn fornuft tilsier at føreren av firhjulingen etter alt å dømme ikke har gjort noe galt her.

Vel, min sunne fornuft tilsier at når du blir forbikjørt så kan du legge deg inn mot høyresiden for å gi mere rom og følgelig lette forbikjøringen. Men det er bare min mening..

Du har ikke førerkort klasse A, forstår jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og all sunn fornuft tilsier at føreren av firhjulingen etter alt å dømme ikke har gjort noe galt her.

Vel, min sunne fornuft tilsier at når du blir forbikjørt så kan du legge deg inn mot høyresiden for å gi mere rom og følgelig lette forbikjøringen. Men det er bare min mening..

Forklar gjerne hva du mener..

Lenke til kommentar

Så det var rasshøl-oppførsel å ikke forutse/lynkjapt oppfatte denne idiotiske forbikjøringen og ikke allerede være på god vei over mot veikanten?

Det var en generell kommentar fra min side, til et generelt utsagn fra deg.

(Videoavspilling er blokkert på den maskinen jeg sitter ved nå, så jeg kan ikke kommentere den.)

Lenke til kommentar

Men førere av saktegående kjøretøy har en helt klar plikt til å slippe forbi andre kjøretøy ved å kjøre ut til siden og om nødvendig stanse.

Det står svært tydelig i gjeldende regelverk.

Man skal ikke være til "unødig hinder". Men det var ikke det vi snakket om.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Så det var rasshøl-oppførsel å ikke forutse/lynkjapt oppfatte denne idiotiske forbikjøringen og ikke allerede være på god vei over mot veikanten?

(Videoavspilling er blokkert på den maskinen jeg sitter ved nå, så jeg kan ikke kommentere den.)

Tror det kun er stillbilde av forbikjøringen som er publisert, vanskelig å vurdere hendelsesforløpet ut fra det.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Men førere av saktegående kjøretøy har en helt klar plikt til å slippe forbi andre kjøretøy ved å kjøre ut til siden og om nødvendig stanse.

Og den som kjører forbi har et ansvar for og gjøre det forsvarlig.

Lenke til kommentar

Tror det kun er stillbilde av forbikjøringen som er publisert, vanskelig å vurdere hendelsesforløpet ut fra det.

Men li­kevel påberoper du deg oversi­kt no­k til å fastslå at firhjulingen gjorde noe galt.

Lenke til kommentar

Men li­kevel påberoper du deg oversi­kt no­k til å fastslå at firhjulingen gjorde noe galt.

Vennligst slutt å kommentere mine innlegg!!

Her er mitt åpningsinnlegg om saken:

"Prøver ikke å forsvare bussjåføren og det er vanskelig å lese ut fra bildet, men kanskje firhjulingen kunne lagt seg lenger ut til høyre for å lette forbikjøringen? Synes den ligger ganske så nær midtstripen"

Lenke til kommentar

Så sa jeg, nei, og så sa du jo. Da har du tatt standpun­kt, og hvis du vil at en dis­kusjon s­kal være over, får du slutte å uttale deg om ­sa­ken, i­k­ke prøve å frede deg selv fra ­kommentarer når du sier noe jeg er uenig i.

Endret av Isbilen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Å lette forbikjøring er å følge loven. Dette gjelder alle klassene. Nå snakker jeg om når først forbikjøring er igang.

Som i dette tilfellet kan det virke som at firhjulingen så bil imot(?). Samt det var vel litt svingete. Da bør han legge seg inn (samt bremse ned hvis nødvendig) for å være med på å gjøre sitt for sikkerheten (uansett om den andre kjører som en idiot)

Ja, jeg har klasse A og jeg har også CE - vet ikke om du har det, men det har nok vært endel mer møteulykker hvis vogntog ikke har sluppet gassen (samt bremset) når idioter absolutt skal forbi. (på plasser som ikke er egnet)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte nettopp forbi en syklist som lå midt i sitt kjørefelt, uten et eneste lys eller refleks. Det til tross for at det ligger en gang- og sykkelvei bare 4 meter unna, som i tillegg var fullstendig tom for mennesker.

Og? Bortsett fra manglende lys etter mørkets frembrudd (22-tiden), så var resten 100% lovlig.

Du synes ikke det ville vært tryggere for syklisten i sykle på sykkelveien, hvor det er null fare for å bli meid ned av biler som ikke klarer å se han i tide?

Jeg får inntrykk av at du tror jeg er en av disse som hater syklister, eller misliker at de bruker hovedveiene. Det stemmer ikke. Om noe er det motsatt; jeg synes biler tar for lite hensyn.

Endret av Cutthroat Bill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbikjøring er fy fy på mange måter i dagens trafikkbilde. Ved andre ord: Å ligge å høyre eller venstre er irrelevant fra et legalt standpunkt.

Fra et rent forbikjørinstandpunkt er å passere urent ved å ikke skifte felt noe svineri for trafikkbildet.

Det høres bare rart ut. "Syklisten holder sitt felt", etterfult av klaging.

Vi er nok bare for vant til å høre på ordene som lyder så mangt som "Jævelen brukte venstresiden av kjørefeltet!".

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Dette er ikke en regel som er mulig å lese i isolasjon. Den står da heller ikke skrevet slik du beskriver den. Trafikkreglenes paragraf 12.4 lyder:

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Før dette omhandler imidlertid paragraf 12.1, 12.2 og 12.3 kravene til den som kjører forbi. Det er ikke rimelig at forankjørende skal gjette at den som ligger bak vil kjøre forbi om det da vil skje i strid med disse kravene. Ei heller er det rimelig at paragraf 12.4 skal overstyre veitrafikklovens paragraf 3. Mange steder vil det være farlig å vike til høyre og/eller stoppe for å oppfylle paragraf 12.4 da må veitrafikklovens paragraf 3 være den retningsgivende.

Spesiellt intressant er jo kravet til at den som kjører forbi skal ikke skal hindre ellker unødig forstyrre trafikken den passerer (paragraf 12.3). Det er da vanskelig å se at 12.4 andre setning kan bli utløst uten at den som vil forbi også bryter 12.3, ihvertfall hvis 'når noen vil forbi' først blir åpenbart av at noen er i ferd med å kjøre forbi. (Hvis noen må vike til høyre og stoppe er de ganske åpenbart hindret)

Til sist må det nødvendigvis være den forandkjørende som gjør vurderingen om det faktisk er nødvendig å vike til siden og/eller stoppe. Om den forankjørende og den som vil forbi er uenige så der jo det synd, men det blir ikke nødvendigvis ulovlig av den grunn. Det er jo ikke slik at man trenger å se det som nødvendig å legge tilrette for en forbikjøring akkurat nå, om det åpenbart blir en mulighet innen rimelig tid.

Endret av sverreb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

sverreb: Du later til å ha lagt igjen en del kunnskap på hylla.

Det er normalt sett lett å forstå når bilen bak vil forbi, i svært mange tilfeller er det nemlig slik at man blir nådd igjen av et kjøretøy før dette skal forbi.

Merker man at man kjører tregere enn trafikken bak har gjort inntil den når en igjen kjører man slik at det er naturlig å anta at trafikanten bak vil forbi.

12.4 overstyrer naturligvis ikke paragraf 3, men den er mer å anse som et supplement til denne.

Å ikke slippe forbi andre biler betyr at man er til unødig hinder, enkelt og greit.

Den foran(uten d)kjørende må gjøre en vurdering, problemet er dessverre at de fleste som kjører tregt ikke har vett til å gjøre slike vurderinger.

Å ikke gjøre de nødvendige skritt for å slippe forbi annet kjøretøy er et lovbrudd akkurat som en ulovlig forbikjøring er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...