Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik som jeg ser det i dette tilfellet så er det ikke plass til to biler i bredden om man skal holde seg innenfor sperrelinjen, samt at det er tegnet opp kun én pil rett fram like før innkjøringen, noe som igjen underbygger for dette.

Fra den innkjøringsarmen det er filmet fra skal det etter reglene kjøres inn med kun én bil i bredden.

 

Om merkingen ikke hadde vært slitt ut av alle de som tar yttersvingen på veiskulderen ville både Yarisen og bilen foran ligget helt korrekt midt i sitt felt før de kjørte inn. Bilen rett bak bussen kunne gjerne ha lagt seg litt mer til høyre med en gang, mens Yarisen har jo ikke mulighet til å ligge ytterst (som den egentlig skal) når en Corsa som er halvveis over sperrelinja presser seg forbi.

 

Denne rundkjøringa er jo ikke like brei over det hele, eneste mulighet jeg ser for meg at to biler skal kjøre i bredden der er at armen som kommer fra høyre (kun utkjøring) skal kunne ta av rett til høyre (der bilen som filmer skal) samtidig som noen andre ligger helt innerst og blinker til venstre (altså forbi der alle bilene og bussen tok av).

Lenke til kommentar

Ok, syklister er ikke de værste i veien lenger her. Møtte på en mann som løp i veien her nettopp! 2feltsvei med fortau på begge sider og begge fortauene var tomme!

Det begynte så smått med syklister i veien. Mange satt foten ned, men de fortsatte å forpeste veien uten at noe skjedde. Nå er det helt vanlig med syklister.

Løpistene kommer nå inn på banen. Ja, det er noen irriterende tider i vente. Kanskje tilogmed syklistene vil irritere seg. Bare gudene vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapp historieleksjon:

Gående og syklende brukte veiene lenge før det fantest noe som het biler. At bilistene i nyere tid har annektert veiene og fordrevet andre ved å representere en trussel for andre og få gjennom trafikkregler til fordel for seg selv gjør likevel ikke at biler har noen som helst forrang på bruk av vei.

 

Alle er i veien for andre i trafikken, bilistene mer enn de fleste, ingen hindrer andre så mye som de. Hvor stor grad av hinder man utgjør har lite med farten man holder, men desto mer av plassen man tar. Biler tar opp hundrevvis av kvadratmeter pr. bil når den er i bruk, og selv parkert tar de like mye plass som halvparten av en liten leilighet. Med 1.2 mennesker pr. bil i snitt er dette et enormt arealforbruk som gående, syklende, rulleskiløpende, busspassasjerer etc. ikke kommer i nærheten av. En motorvei må anlegges med over 20 kjørefelt før den kan matche en jernbanelinje i persontransport, og da har vi ikke engang begynt å regne på parkeringsbehovet, tilførselsveiene og rampene.

 

Resultatet ser vi. Ingen steder er det mer kø enn der hvor bilene samles, og biltrafikken er til konstant hinder, sjenanse og fare for andre trafikanter og seg selv.

 

Så har vi engang dummet oss slik ut at vi har forfordelt bilismen over annen transport i så stor grad at man ikke kan regne med at bilene skal forsvinne med det første, men de som kjører bil kan likevel helt greit slutte å sutre over at også andre bruker veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden man på sykkel skal passere gående i "gangfart" // teit regel for da kan man aldri komme seg forbe, da man vil ha lik fart som den gående resten av turen :tease: så skjønner jeg godt at de vil trekke ut i veibanen.

Lenke til kommentar

Hvor kommer egentlig den regelen fra? Jeg har passert gående i både 30 og 40, og så lenge det er snakk om møtende kan jeg virkelig ikke se problemet så lenge man holder god avstand. Man skal selvsagt være mer forsiktig når man når igjen noen, men å bremse ned i 6 km/t er helt unødvendig i de aller fleste tilfeller. 15-20 holder i massevis.

Lenke til kommentar
Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

 

Suser man forbi , selv med god avstand så vips 800kr bot.

Har sett purken stoppe for det + ikke lys ved mørkets frembrudd.

 

 

Man er kjørende på sykkel og har like mange regler og botmuligheter som i en bil.

 

Man kan for eks ikke sykle inn i en enveiskjørt gate.

Endret av War
Lenke til kommentar

Men jeg kan fint suse forbi gående i 80 km/t med bilen min, selv om avstanden ikke nødvendigvis er noe større. Nei, denne regelen er bare tull.

 

Det er en vesentlig forskjell her. Som det står i linken, fortauet er først og fremst for gående. Når du sykler på fortauet er du på de gåendes territorium og de forventer ikke at doninger skal komme susende i stor fart og en sykkel er lydløs. Fotgjengere som vimser sideveis på fortau er normalt, derfor må man være spesielt aktsom når man passerer fotgjengere.

Når du kommer susende i 80 km/t i bil så er du (forhåpentligvis) i veibanen, da er du i bilens domene. De fleste fotgjengere vet at dette er farlig grunn.

 

Forøvrig så er jeg ganske sikkert på at politiet bruker skjønn når de eventuelt bøtelegger syklister for råkjøring på fortauene og at du i mange tilfeller trygt kan passere fotgjengere godt over gangfart. Bruker man sunn fornuft når man sykler på fortau så er man ganske trygg.

Lenke til kommentar

I alle andre land er sykling på fortau forbudt, og kombinerte gang- og sykkelbaner finnes ikke. Selv i våre nærmeste naboland Sverige og Danmark er det forbudt å sykle på fortauet. Fortaussykling burde vært forbudt i Norge også, spesielt fordi mange syklister tydeligvis ikke vet at fortaussykling er forbudt også i Norge når det er mange fotgjengere der, og fordi mange syklister tydeligvis ikke vet at man er pålagt å sykle i tilnærmet gangfart når man passerer fotgengere på fortauet.

 

På kombinerte gang- og sykkelbaner er trafikkreglene for syklister uklare. Er kombinerte gang- og sykkelbaner å regne som en slags fortau? Kan man i såfall sykle der hvis det er mange fotgjengere? Kan man sykle like fort der som fartgrensen i veibanen? Må syklister bremse ned til tilnærmet gangfart ved passering av fotgjengere på kombinerte gang- og sykkelveier, eller holder det å varsle de om en kommende passering ved bruk av sykkelbjella? Hva hvis de aktuelle fotgjengerne ikke hører denslags på grunn av høylytt musikk i ørene, er det lov å brøle høylytt til de før passering, uten å redusere hastigheten?

Fordi det er vanskelig å finne konkrete svar på slike spørsmål foretrekker mange trenings- og transportsyklister å ferdes i veibanen, sammen med andre kjøretøy, slik syklister er pålagt i utgangspunktet i følge dagens trafikkregler (sykkel er definert som et kjøretøy, og kjøretøy skal ferdes i veibanen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er vanskelig å finne konkrete svar på slike spørsmål foretrekker mange trenings- og transportsyklister å ferdes i veibanen, sammen med andre kjøretøy, slik syklister er pålagt i utgangspunktet i følge dagens trafikkregler (sykkel er definert som et kjøretøy, og kjøretøy skal ferdes i veibanen).

 

Når syklistene velger veibane fremfor gang/sykkelveg så gjør de det på bekostning av egen sikkerhet. Gang/sykkelveg er etablert med tanke på å skille myke trafikanter fra motorisert ferdsel, og syklister er i aller høyeste grad myke trafikanter.

Lenke til kommentar

På vei til jobb i dag havnet jeg i en halvfarlig situasjon på en landevei. Fartgrensen er 60, og i motsatt felt kommer det 4-5 syklister, som sykler to i bredden. Litt bak de kommer det en bil. Når jeg er type 80-100 meter fra dem så sykler de inn på en rekke, og da ser sjåføren bak dem sitt snitt i å kjøre forbi dem, samtidig som jeg er på vei forbi...

 

Jeg slipper opp gassen, men sjåføren som kommer i mot ser ut til å bare gønne på for å komme forbi før jeg kommer... Det klarer han jo selvfølgelig ikke, så jeg må stå på bremsen så det ikke blir smell mellom meg og han, eller han og syklistene.

 

For en forbanna idiot. Han fikk fingern, for og si det sånn. Og det gjør jeg ikke alt for ofte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Fordi det er vanskelig å finne konkrete svar på slike spørsmål foretrekker mange trenings- og transportsyklister å ferdes i veibanen, sammen med andre kjøretøy, slik syklister er pålagt i utgangspunktet i følge dagens trafikkregler (sykkel er definert som et kjøretøy, og kjøretøy skal ferdes i veibanen).

 

Når syklistene velger veibane fremfor gang/sykkelveg så gjør de det på bekostning av egen sikkerhet. Gang/sykkelveg er etablert med tanke på å skille myke trafikanter fra motorisert ferdsel, og syklister er i aller høyeste grad myke trafikanter.

 

Slik jeg ser det er kombinerte gang- og sykkelbaner en falitterklæring fra de norske veikontruktørene. De burde aldri vært oppfunnet, for å blande syklister med fotgjengere er mer risikabelt enn å blande bilister og syklister. Man klarer jo å unngå kombinerte gang- og sykkelbaner i alle andre land, da burde man klart det i Norge også.

 

At det er sånn som jeg skriver kan lett sees der det ikke lengre er plass til gang- og sykkelbaner langs veibanen. Der opphører de, uten forutgående varsel. Eller de ledes i lange lokale og dårlig skiltede omveier inne i mellom hus, butikker, barnehager og lignende på kryss og tvers og med blinde hjørner (steder der man må ned i gangfart for å kunne se om noen kommer i mot på samme side). Mens de syklistene som ferdes i veibanen slipper slike krokete omveier og umotiverte avslutninger i ingenmannsland.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er kombinerte gang- og sykkelbaner en falitterklæring fra de norske veikontruktørene.

Jeg tror nok det heller er politikerne (surprise!) som er rette adresse for den klagen.

Det blir så mye billigere dersom man samler biler, sykler, fotgjengere, vann, avløp, strøm og fiber i samme grøfta ...

Billigere å bygge, kanskje. Men så dukker ulempene opp og utgiftene begynner å løpe ...

Lenke til kommentar

Når syklistene velger veibane fremfor gang/sykkelveg så gjør de det på bekostning av egen sikkerhet. Gang/sykkelveg er etablert med tanke på å skille myke trafikanter fra motorisert ferdsel, og syklister er i aller høyeste grad myke trafikanter.

Tvert i mot er veien ofte det tryggeste alternativet. Den største risikoen uansett veitype er i kryss, og g/s veier har både flere og farligere kryss enn andre veier siden det ikke stilles krav til siktelinjer. Utkjørsler som krysser g/s veier er en spesielt stor utfordring siden bilister ofte bare ser etter hindringer i veien og ikke i g/s veien de krysser på vei dit.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Her er dagens hjertesukk for min del: I byen jeg bor i er det én vegstrekning gjennom byen hvor de har merket opp egne felter for sykler. Hva har de så gjort i vinter? Jo, de har skuffet snøen fra både bilfeltet og fortauene ut i disse sykkelfeltene. Det snakkes mye om at det best både for helse og miljø hvis folk sykler til jobb, men de gjør det ikke akkurat fristende...

 

Ble også lettere oppgitt av fyren i sort BMW 5-serie stasjonsvogn som holdt på å kjøre meg ned i dag fordi han ikke forstod at han hadde vikeplikt. Trøsten var at han fikk godt med seg langefingeren min, samt at han sikkert angrer som en hund på bilkjøpet (det var en E60 :p).

 

Edit: Må legge til at, bortsett fra slett kommunalt måkearbeid og folk som kjører feil BMW, så er det helt konge å sykle til jobb. Bruker 0-5 min ekstra til jobb kontra bil, på tross av motbakker, fordi jeg kan smette forbi morgenrushet, slipper å lete etter parkering og kan sykle helt til døra. Hjemturen sparer jeg 5-10 min på.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt hvorfor syklister bruker landeveien. Spesielt hvis de sykler raskere enn den gjennomsnittlige mittlivskrisemann. Og såvidt jeg har forstått er vel de også lovpålagt å gjøre det...

 

 

... Men hvorfor i svarte hel*ete befinner mennesker som omtrent husker Napoleon seg mitt i kjørefeltet uten å i det hele tatt ense en kø på moderat størrelse bak seg? På en tur som omtrent tar 20 minutter brukte jeg i dag nærmere 35 utelukkende på grunn av at Gunnbjørg var ute på tur med handlevognsykkelen sin. Og du trenger ikke akkurat være Usain Bolt for å løpe fra det!

 

Sinnssykt treffende at jeg på tidspunktet hadde en McBurger på vei ut keiserkanalen. Da er det ikke like kult å ligge bak noen som skal på salg i strikkebutikken, eller gudene vet hva disse gamlingene holder på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...