Konto brukes ikke Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Disse to kunne i god tid før rundkjøringen begynt å plassere seg midt i veien og holdt mye mer til høyre. På videoen får jeg inntrykk av at de ligger godt til venstre og derfor begynner Corsa'en og presse seg forbi i det de nærmer seg inngangen av rundkjøringen. Skal man og tro vikepliktmerkene rett før rundkjøringen har begge bilene mer enn noen centimeter å gå på før de er ved sperrelinjen. Disse slik jeg ser det indikerer på at bilene holder lenger til venstre i kjørefeltet enn til høyre. Den presser seg fram ja - men igjen - de andre bilene ligger RIKTIG i det ene kjørefeltet som er der. De kunne KUN ha beveget seg litt til høyre LOVLIG. Man skal ikke følge asfalt, men oppmerking, og her ligger de midt i kjørefelt - som er det som bestemmer, ikke hvor asfalt er lagt. - Her har du feil og tydeligvis utifra slitasjen på oppmerking gjør mange feil her. Som man ser, så ser det ut som de ligger ca midt i kjørebanen sin og det er litt å gå på på høyre side, ca like mye som de har på venstre side. Så la oss si de har en halv meter slingringsmon på hver side. (iom at pilen er ca rett under midten av bilen) Det kan være flere grunner til merkingen - mange ganger er veien ikke godkjent for trafikk utenfor merking engang (grunnarbeid er ikke gjort godt nok). Spesielt for vogntog er dette viktig å følge med, da skulder kan gi etter. Endret 23. februar 2014 av KarpeSkrotum 2 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Kjørte på e18 fra Tvedestrand til Porsgrund omtrent. Store deler av veien er det kun ett felt i hver retning. Som noen kanskje vet er jeg 16 og kjører med en L på bakruta. Ihvertfall. fartsgrensen var 80, jeg holdt rundt 85. Men alikevel var det en fyr som la pressa oppi rævva mi, og når han fikk mulighet tok han forbikjøring over dobbel gul linje (husker ikke hva det heter) Har virkelig folk så dårlig tid at de må ta ulovlige forbikjøringer selvom jeg holder fartsgrensen og vel så det? Herregud.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Det er litt forskjell på å måtte bremse ned litt og stoppe, å gi på litt kan jo også fasilitere fletting, avhengig av situasjonen, at det tilfeldigivs er vilen til høyere som må bremse litt istedet for den til venstre ser jeg ikke på som noen issue? AtW Tror du misforstår hva jeg vil frem til? Hvis jeg kommer på et på påkjøringsfelt, og det ligger en bil i høyrefelt, og han har helt ledig i feltet til venstre. Da koster det ikke mange kaloriene å bytte felt i et par sekunder, slik at bilen som vil inn på veien, slipper å måtte bremse opp. Det er kun snakk om å være grei og gjøren flyten i trafikken bedre når det er lite trafikk. Forventer ikke dette om det er trafikk i det andre feltet også... Like fullt, det er snakk om å bremse ned litt for den rød bilen, det er ikke noen big issue, er det lite trafikk er det mindre viktig å ha optimal flyt også, hvor mye mener du man taper her? En billengde? Det er ikke mye i tid. AtW 1 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Greit, det er ikke fletting, og de har ingen plikt til å slippe meg innJo. Med mindre det er et vikepliktsskilt foran påkjøringsrampen, skal han som allerede er på veien hjelpe deg med å komme inn, helst ved å skifte felt, eller ved å tilpasse farten i forhold til deg. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 30 år, aldri sett på det som noe problem. Når høyre bil skal opp i vegens fartsgrense blir det som om de to bilene står stille. smette inn da burde ikke være noe problem? Venstre bil kan ha uvisst fart, men man ser raskt farten i forhold når man kommer opp i fart selv. Med 2 biler som kan tilpasse seg på 4-5 forskjellige måter om man regner med at høyre bil faktisk kan bråbremse helt opp så synes jeg det er nok av valgmuligheter uansett hvordan fører av venstre bil oppfører seg. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Lurer på følgende; jeg kjører fobi en bil, blinker meg inn og legger meg inn, det kommer en bil i mot, men det er ikke på langt nær en farlig situasjon. Bilen som jeg akkurat har kjørt forbi blinker med langlysa, hva prøver han og fortelle meg ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Lurer på følgende; jeg kjører fobi en bil, blinker meg inn og legger meg inn, det kommer en bil i mot, men det er ikke på langt nær en farlig situasjon. Bilen som jeg akkurat har kjørt forbi blinker med langlysa, hva prøver han og fortelle meg ? Kanskje vedkommende vurderte forbikjøringen som riskabel? Eller unødvendig? Eller at du mangler ett lys? Eller at bilen i mot manglet ett lys? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Ja, jeg kan vel si meg enig i de to første kriteriene da de to andre ikke stemmer. Kjørte bil i 8timer i går, stort sett så går jo trafikken 10/20 under fartsgrensa, da annser jeg ikke det og kjøre forbi som unødvendig. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor en bil bak skal drive og flashe med lysa, det bidrar jo til absolutt null. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Folk som ikke kan holde javn fart er et de største irritasjonsmomentene jeg kan komme på. Kjørte E6 Lillestrøm-Fredrikstad i helgen. Setter cruise controlleren på 110 km/t og ligger i høyre fil. En gang i blant møter man jo på folk som ligger en betydelig lavere fart en meg selv. Legger meg så ut i venstre, kjører forbi, og tilbake i høyre. Møter så en tulling som jeg gjetter ligger i mellom 90-100 km/t. Legger meg ut, gasser på litt for å komme raskt forbi, og kjører et stykke frem, og til høyre. Her kommer også et annet irritasjonsmoment! Folk som legger seg inn 10-15 meter foran deg på motorveg(!). Cruiser så i min egen fart, og der kommer tullingen i 90 km/t forbi i en enorm fart. Han blir så borte. To-tre minutter senere møter jeg han igjen. Tilbake i 90! Samme prosedyre. Det gikk ikke et minutt engang før han så var forbi i stort fart, og sinker så på nytt. Hva feiler det folk? Gjelder også generelt folk som ikke klarer å holde samme fart i f.eks oppoverbakker. Mot der jeg bor er det en lang, men veldig ålreit oppoverbakke. Grensa er 70 km/t. Svært få som klarer å holde det i 70. Alltid fler som synker nærmere og nærmere 60, og gjerne under. Krever jo bare et litt ekstra trykk på pedalen? Endret 24. februar 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Ja, jeg er stadig sjokkert over hvor dårlig folk er til og følge fartsgrenser. Virker også slik at dersom det er mer enn 2 biler fordan deg som sinker farten, så ser folk på deg som en gal mann bare fordi du kjører forbi. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Lurer på følgende; jeg kjører fobi en bil, blinker meg inn og legger meg inn, det kommer en bil i mot, men det er ikke på langt nær en farlig situasjon. Bilen som jeg akkurat har kjørt forbi blinker med langlysa, hva prøver han og fortelle meg ? Kanskje vedkommende du nettopp har lagt deg foran syntes du la deg inn for nært? Hvis noen smetter rett inn foran meg så jeg må bremse for å få en komfortabel avstand, så pleier å gi uttrykk for min misnøye ved å blinke med fjernlysene. På kjøreskolen lærte vi å ikke legge oss inn før vi så den andre bilen i midtspeilet, da var det komfortabel avstand. 2 Lenke til kommentar
hessel Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Gjelder også generelt folk som ikke klarer å holde samme fart i f.eks oppoverbakker. Mot der jeg bor er det en lang, men veldig ålreit oppoverbakke. Grensa er 70 km/t. Svært få som klarer å holde det i 70. Alltid fler som synker nærmere og nærmere 60, og gjerne under. Krever jo bare et litt ekstra trykk på pedalen? Du har tydeligvis aldri kjørt bil fullastet med både kone, barn og bagasje. For oss som har vanlige, fullastede familiebiler må man stadig gire ned i oppoverbakker for å kunne holde feks. 80 km/t. Noen biler har ikke nok motorkraft, så da blir det gjerne konstant skifting mellom 4. og 5. gir i lange oppoverbakker. Sikkert et irritasjonsmoment for de som kjører alene i en sprek BMW bak, men dette må du faktisk ta hensyn til og ha forståelse for når du kjører bil sammen med andre trafikanter på veien. Det samme gjelder når du ligger bak en fullastet trailer i oppoverbakker. Det er ikke bare å "gi et ekstra trykk på pedalen", som du skriver. Selv forsøker jeg alltid å kjøre i jevn fart, og gjerne litt over fartsgrensen. Men det går altså ikke alltid, spesielt ikke i lange oppoverbakker. 3 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Det er litt forskjell på å måtte bremse ned litt og stoppe, å gi på litt kan jo også fasilitere fletting, avhengig av situasjonen, at det tilfeldigivs er vilen til høyere som må bremse litt istedet for den til venstre ser jeg ikke på som noen issue? AtW Tror du misforstår hva jeg vil frem til? Hvis jeg kommer på et på påkjøringsfelt, og det ligger en bil i høyrefelt, og han har helt ledig i feltet til venstre. Da koster det ikke mange kaloriene å bytte felt i et par sekunder, slik at bilen som vil inn på veien, slipper å måtte bremse opp. Det er kun snakk om å være grei og gjøren flyten i trafikken bedre når det er lite trafikk. Forventer ikke dette om det er trafikk i det andre feltet også... Her fikk jeg vite at det er 4 løsninger. Disse skal vurderes etter rekkefølge: 1. Ikke gjør noen ting 2. Brems for å gi plass 3. Gass for å gi plass 4. Skift fil for å gi plass Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Gjelder også generelt folk som ikke klarer å holde samme fart i f.eks oppoverbakker. Mot der jeg bor er det en lang, men veldig ålreit oppoverbakke. Grensa er 70 km/t. Svært få som klarer å holde det i 70. Alltid fler som synker nærmere og nærmere 60, og gjerne under. Krever jo bare et litt ekstra trykk på pedalen? Du har tydeligvis aldri kjørt bil fullastet med både kone, barn og bagasje. For oss som har vanlige, fullastede familiebiler må man stadig gire ned i oppoverbakker for å kunne holde feks. 80 km/t. Noen biler har ikke nok motorkraft, så da blir det gjerne konstant skifting mellom 4. og 5. gir i lange oppoverbakker. Sikkert et irritasjonsmoment for de som kjører alene i en sprek BMW bak, men dette må du faktisk ta hensyn til og ha forståelse for når du kjører bil sammen med andre trafikanter på veien. Det samme gjelder når du ligger bak en fullastet trailer i oppoverbakker. Det er ikke bare å "gi et ekstra trykk på pedalen", som du skriver. Selv forsøker jeg alltid å kjøre i jevn fart, og gjerne litt over fartsgrensen. Men det går altså ikke alltid, spesielt ikke i lange oppoverbakker. Nå kjører jeg ingen "sprek" BMW så det er sagt. Har så klart forståelse for busser, lastebiler, osv, men kan ikke skjønne hvorfor en typisk norsk Ford Mondeo, Audi A3/A4, VW Golf, eller noe annet ikke skal klare å holde farten selv om den er fullastet. Kjører du noe gammelt og slitent blir saken en annen. Om du må gire ned, hvor er problemet? Redd for at motoren skal knekke sammen om du går over 3000 RPM? I mine øyne så ser jeg på det som "aktiv kjøring". Istedet for å dra den for langt ut på 4. gir og miste fart, legg i tredje og dra oppover på turtallet. Har du en sterk nok motor så bør du kunne gå tilbake i 4 gir, og klare å holde deg der. Endret 24. februar 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Kommer fra A og skal ut B. Ingen skilt eller merking. Hvor er det riktig å ligge ihht regler? Venstrefelt, høyrefelt, eller kan begge felt brukes på vei inn? . Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Du skal ligge i venstre felt/nærmest rundkjøringen. Det er vel fordi det ikke er noen avkjøring til venstre (der du kan se de striplede linjene ved trærne). Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) de stiplede linjene til venstre er vel et gangfelt......hvorfor plassere et gangfelt der? Endret 24. februar 2014 av Bond007 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) de stiplede linjene til venstre er vel et gangfelt......hvorfor plassere et gangfelt der? Er nok planlagt en vei også ut/inn der med tiden - midlene rår vet du Flere som har et synspunkt på spørsmålet? Kjørte nettopp opp til CE og stilte nemlig dette spørsmålet til 2 kjørelærere og en sensor på vegvesenet. Endret 24. februar 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Jeg ville holdt venstre, men lagt meg fort over mot høyre etter passering av første avkjøring. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Kanskje vedkommende du nettopp har lagt deg foran syntes du la deg inn for nært? Hvis noen smetter rett inn foran meg så jeg må bremse for å få en komfortabel avstand, så pleier å gi uttrykk for min misnøye ved å blinke med fjernlysene. På kjøreskolen lærte vi å ikke legge oss inn før vi så den andre bilen i midtspeilet, da var det komfortabel avstand. Ja, men da gjør vi vel begge en feil da, siden jeg kjører forbi når det ikke er tilstrekkelig lomme for meg og legge meg inn i, siden jeg da forstyrrer trafikkflyten. Og du siden du ikke lar det være stor nok lomme. Du har tydeligvis aldri kjørt bil fullastet med både kone, barn og bagasje. For oss som har vanlige, fullastede familiebiler må man stadig gire ned i oppoverbakker for å kunne holde feks. 80 km/t. Noen biler har ikke nok motorkraft, så da blir det gjerne konstant skifting mellom 4. og 5. gir i lange oppoverbakker. Sikkert et irritasjonsmoment for de som kjører alene i en sprek BMW bak, men dette må du faktisk ta hensyn til og ha forståelse for når du kjører bil sammen med andre trafikanter på veien. Det samme gjelder når du ligger bak en fullastet trailer i oppoverbakker. Det er ikke bare å "gi et ekstra trykk på pedalen", som du skriver. Selv forsøker jeg alltid å kjøre i jevn fart, og gjerne litt over fartsgrensen. Men det går altså ikke alltid, spesielt ikke i lange oppoverbakker. Men aktiv kjøring er vel greit ? Du får kjøpe deg automat da siden du ikke gidder den store kraftanstrengelsen med nedgiring Men har en kompis med japsebil og 60 hester, han klarer det uansett ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå