Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at det er en del folk som tydeligvis har så dårlig tid at de ikke klarer å bremse før kryss/rundkjøringer, så de kommer i kjempefart inn mot krysset og bråbremser slik at halve bilen står forbi vikepliktsmerkene i veien. Hva er det for slags kjøring? Det gjør jo at andre må bremse opp i tilfelle idioten ikke stopper før krysset!

 

Og så har vi de som skal ta av til venstre og over motsatt kjørefelt som ikke har hørt om plassering i veibanen og tror at de kjører semi-trailer og plasserer bilen på skrått i veibanen slik at de forhindrer oss bak som skal forbi. Har også opplevd det der det er laget en forbikjøringslomme. Veldig irriterende når det er mye trafikk og det skapes lang kø bak en idiot som står på skrå.

 

Når jeg først skriver her så vil jeg også igjen ta med folk som legger seg inn rett foran meg når de har kjørt forbi på 4-felts motorvei og det er ingen bak dem som presser. Enkelte rekker knapt komme seg forbi før de legger seg inn, med resultat at jeg får hele slapsehaugen blandet med småstein i frontruta og ser ikke en dritt de neste sekundene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og enkelte mennesker kjører i full fart frem til rett før dem skal svinge inn på en annen vei. Dette fører til at dem må bråbremse kanskje en eller to meter før den andre veien begynner fordi det kommer møtende trafikk som dem har vikeplikt for....

Legg merke til hvordan vikeplikt er formulert i trafikkreglene:

 

§ 7.Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

(Min uthev.)

 

De kjørende du beskriver ovenfor har dermed brutt sin vikeplikt selv om de ikke faktisk endte opp med å plassere kjøretøyet sitt i veien for de det skulle vikes for.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

På vei til skolen er det en strekning på omlag 1,2km med ganske store og høye fartshumper og 40-sone. Det er 80-sone før og etter. (For de lokalkjente snakker jeg om Rv110 gjennom Skjærviken.)

Kan også legge til at denne strekningen hadde 50-sone før, uten fartshumper inntil i fjor sommer. Det er mange som ikke er fornøyde med det.

 

Jeg har en slik bil som gjør at det er svært ubehagelig, altså på grensen til å skrape nedi med fronten, om jeg holder fartsgrensen over fartshumpene. Jeg pleier da å holde fartsgrensa mellom humpene og så bremse ned til rundt 30km/t når jeg kjører over humpene. Det er det mange som tydeligvis har et veldig stort problem med. Selv om jeg både før og etter denne strekningen faktisk holder høyere hastighet enn dem så ligger de helt oppi rumpa mi og presser og irriterer seg når jeg holder fartsgrensa. De fleste tror jeg rett og slett driter i bilene dems for de kjører i 40+ og nærmest hopper over humpene...

 

I dag var det faktisk en i en Yaris som kjørte forbi før siste fartshump, selv om det kom bil imot, for så å legge seg tilbake i 70km/t da det ble 80-sone, noe som da gjorde at jeg tok h*n igjen og kjørte forbi da det ble en lang rett strekning. Detter er nå andre gang jeg opplever noe slikt.

 

Har faktisk også opplevd forbikjøring av en semitrailer på denne strekningen - like utenfor en barnehage.

 

 

Jeg tror en del folk er gærne jeg. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har en slik bil som gjør at det er svært ubehagelig, altså på grensen til å skrape nedi med fronten, om jeg holder fartsgrensen over fartshumpene. Jeg pleier da å holde fartsgrensa mellom humpene og så bremse ned til rundt 30km/t når jeg kjører over humpene. Det er det mange som tydeligvis har et veldig stort problem med. Selv om jeg både før og etter denne strekningen faktisk holder høyere hastighet enn dem så ligger de helt oppi rumpa mi og presser og irriterer seg når jeg holder fartsgrensa. De fleste tror jeg rett og slett driter i bilene dems for de kjører i 40+ og nærmest hopper over humpene...

Erfaringsmessig, hvis man har gode nok dempere og fjærer, så er det uproblematisk å takle fartsdumper i latterlige høye hastigheter. Men jeg er enig i deg, folk har liten til ingen respekt for andres kjærlighet til bilen sin, og dem tenker heller ikke særlig på at det er skole i nærheten med unger ned til 6 år som kan løpe over veien uten å se seg for.

Lenke til kommentar

Jeg har orginalt senka Saab, og jeg kan love deg at bilen min ikke klarer og holde 40km/t uten og subbe nedi på mang en hump. Det som er hovedproblemet er at fartshumper ikke lages etter en viss mal, men NCC eller nå hvem det er bare random kaster litt grus i veien og lager en passende hump kan det virke som.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg har orginalt senka Saab, og jeg kan love deg at bilen min ikke klarer og holde 40km/t uten og subbe nedi på mang en hump. Det som er hovedproblemet er at fartshumper ikke lages etter en viss mal, men NCC eller nå hvem det er bare random kaster litt grus i veien og lager en passende hump kan det virke som.

 

problemet er de som lager disse fysiske fartsperrene ikke kan jobben sin. i følge vegvesenet skal ikke disse være høyere enn 10 cm, de har faktisk en mal for disse, se side 35 og nedover http://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/14133 av og til hjelper det også å klage til kommunen http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10116969

Lenke til kommentar

Ble nesten torpedert av en bil da jeg kjørte ut fra parkeringsplassen til butikken istad. I og for seg vanlig T-kryss der jeg som kommer fra parkeringen har vikeplikt. En bil kjørte før meg og tok av til venstre, samme vei som jeg skulle. Jeg følger etter og sjekker sikt til høyre - der er det klart, sjekker til venstre - der er det også klart. Til venstre er det ganske lite sikt pga bakke og bygninger når man kjører ut, ikke særlig mer enn 30 m, men ettersom det var klart så starter jeg å kjøre ut. I det jeg har kommer godt ut i veibanen kommer det en fra venstre i full fart så jeg må gi bånn gass for å komme meg unna og over i mitt felt. Han får bremset noe ned og tuter på meg fordi han antaglivis er forbanna ettersom han har forkjørskryss. Hadde han kjørt inn i meg så hadde jeg antaglivis fått skylden også.

 

Det som er irriterende er at det er jo på et lite tettsted og folk vet at det er en utkjørsel hvor mange kommer ut og der kom det ut en bil 2-3 sekunder før meg. Allikevel så skal han kjøre såpass fort der. Jeg sjekker jo at det er klart før jeg starter å kjøre ut, jeg har jo ikke sjanse for å se han som kommer på forkjørsveien før jeg er godt ute i krysset og da er han kanskje bare 20 m unna å treffe siden min. Enda godt at jeg gira ned i 1. før jeg kjørte ut ellers kunne det fort ha blitt en god bulk bakerst på bilen.

Lenke til kommentar

 

Jeg har orginalt senka Saab, og jeg kan love deg at bilen min ikke klarer og holde 40km/t uten og subbe nedi på mang en hump. Det som er hovedproblemet er at fartshumper ikke lages etter en viss mal, men NCC eller nå hvem det er bare random kaster litt grus i veien og lager en passende hump kan det virke som.

 

problemet er de som lager disse fysiske fartsperrene ikke kan jobben sin. i følge vegvesenet skal ikke disse være høyere enn 10 cm, de har faktisk en mal for disse, se side 35 og nedover http://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/14133 av og til hjelper det også å klage til kommunen http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10116969

 

 

Her jeg bor klarer de å få høyden rett, men de klarer ikke å få til starten og avslutningen på humpene. Blant annet ser jeg på s. 55 i dokumentet du linker til: "Det bør freses i eksisterende dekke og legges en jevn overgang mellom veg og hump."

 

Bodø kommune gjør ikke dette i det hele tatt. De legger bare humpene oppå asfalten og sier seg fornøyd, og uansett om man holder 20km/t over dem i 30-sone så kjenner man at understellet får seg en trøkk. De eneste skikkelige fartshumpene her er over 20 år gamle.

Lenke til kommentar

Hei, her er noe som overgår TMB sin manøver, FYTT I GRISEN :nei: !

 

Fytti h....

På tide å ansvarliggjør de norske firmaene som bestiller tjenester fra utenlandske selskaper. Både på teknisk stand på kjøretøy mm. Media skulle hentet ut info om hvilke selskaper som driver business med slike dødsfeller på norske veier og hatt det med stor skrift på forsiden. Kanskje med dårlig reklame kan de kanskje slutte å fraskrive seg ansvar med hvem de samarbeider med?

Lenke til kommentar

Hvorfor er så mange nordmenn fullstendig i mot bedre trafikkflyt? Hvis jeg ser det kommer en bil inn fra et påkjøringsfelt, og jeg har ledig i filen til venstre, så tar det meg ca. tre kalorier å bare legge meg ut i to-tre sekunder, slik at bilen slipper å stoppe. Hvorfor er det så få andre som tenker slikt? Det er selvfølgelig noen som gjør det, men har merket meg sjåfører som gjerne gir på litt ekstra også, sånn at jeg ivhvertfall må bremse ned...

 

Greit, det er ikke fletting, og de har ingen plikt til å slippe meg inn, men argh, hvorfor ikke tenke trafikkflyt når muligheten er der?

 

Det er litt forskjell på å måtte bremse ned litt og stoppe, å gi på litt kan jo også fasilitere fletting, avhengig av situasjonen, at det tilfeldigivs er vilen til høyere som må bremse litt istedet for den til venstre ser jeg ikke på som noen issue?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på å måtte bremse ned litt og stoppe, å gi på litt kan jo også fasilitere fletting, avhengig av situasjonen, at det tilfeldigivs er vilen til høyere som må bremse litt istedet for den til venstre ser jeg ikke på som noen issue?

 

AtW

Tror du misforstår hva jeg vil frem til? Hvis jeg kommer på et på påkjøringsfelt, og det ligger en bil i høyrefelt, og han har helt ledig i feltet til venstre. Da koster det ikke mange kaloriene å bytte felt i et par sekunder, slik at bilen som vil inn på veien, slipper å måtte bremse opp. Det er kun snakk om å være grei og gjøren flyten i trafikken bedre når det er lite trafikk. Forventer ikke dette om det er trafikk i det andre feltet også...

 

ofksjxor3u7yn0ojs1os.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...