Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Med din logikk AtW, vil det være bare tull med flerfeltsvei dersom det langs strekningen finnes partier med kun et felt i hver retning.

Det vet man i dag at er tull og vås, man vet at det er en hensikt med flerfelt selv om det er partier uten dette.

 

Sen fletting er mest effektivt, det er også en grunn til at flettingen begynner der den gjør.. Når folk flest fletter ved 700m-feltet kjører jeg bortimot 700m til før jeg fletter, slik som skiltmyndigheten har ytret ønske om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner litt av tankegangen din men det er under forutsetning av at flettingen går smidig der den skjer. Får noen "slutt på dette feltet - flett i en fei -panikk" så har de flettet for sent. Det skal skje så smidig at ingen trenger å røre bremsepedalen. Får man til det i slutten av flettefeltet så får man utnyttet veikapasiteten bedre enn om flettingen skjer tidlig og det ene feltet står ubrukt f.eks 700 meter. Feltene er til for å brukes.

 

Problemet er at folk oppfører seg forskjellig og noen takler ikke sen fletting. Da får vi bruk av bremsepedaler i ett eller begge feltene som vil generere en trafikkbølge bakover. Trafikkbølger er det som initsierer kødannelse. Trafikken bak kan absorbere en slik bølge, men det beste er å unngå å skape de. At folk fletter i riktig tid er et viktig bidrag til å holde flyten.

 

Hadde det bare vært selvkjørende biler med perfekt kjøretaktikk på veiene ville ikke problemet oppstått selv med langt tettere kjøring enn i dag. Dagens sjåfører er dessverre bare menneskelige og forskjellige.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med din logikk AtW, vil det være bare tull med flerfeltsvei dersom det langs strekningen finnes partier med kun et felt i hver retning.

Det vet man i dag at er tull og vås, man vet at det er en hensikt med flerfelt selv om det er partier uten dette.

 

Sen fletting er mest effektivt, det er også en grunn til at flettingen begynner der den gjør.. Når folk flest fletter ved 700m-feltet kjører jeg bortimot 700m til før jeg fletter, slik som skiltmyndigheten har ytret ønske om.

 

Det er sant, flerfeltsvei er tull sålenge det finnes partier med kun et felt, sålenge det oppfyller kvalifikasjonen jeg ga i mitt innlegg, nemlig at det ikke er kryss eller avkjørsler.

 

Det er gjort forskning på dette, resultatet er som jeg skisserer, sen og tidlig fletting er likeverdig, veldig sen fletting er verre.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lastebil som har kjørt utfor rett utenfor vinduet mitt, så følger med litt. (:

Skjønner ikke hva den skulle opp her å gjøre, men ja se hvordan den kommer seg løs, ser ikke ut som traktoren var sterk nok. Den er dobbel og tilhengeren har sklidd litt inn i brøytekanten og der står den. Tror de graver den ut ellernoe nå.

Den står egentlig bare fast på veien uten å komme fram eller bakover. Sikkert ikke lett å kjøre lastebil nå som det er glatt på veiene og mye snø.

Lenke til kommentar

Når det er så mange sinker ute likt som på bildet i artikkelen, så tror jeg det er alle andre enn sinkene som burde bøtelegges.

det er vel åpenbart at bilen først i slike køer er sinka som skal bøtelegges etter som det er det individet alene son skaper den Fjolset som tar den forbikjøringen også seff. Barnslig å late som hele køen bør bøtelegges, du bare ødelegger diskusjonen med ignoranse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er vel åpenbart at bilen først i slike køer er sinka som skal bøtelegges etter som det er det individet alene son skaper den Fjolset som tar den forbikjøringen også seff. Barnslig å late som hele køen bør bøtelegges, du bare ødelegger diskusjonen med ignoranse

Og du tror det ikke er noen andre årsaker enn en enkelt bil når man har en kø som dette?

Jeg ville dratt mine antagelser til kollisjon, veiarbeid eller andre ting før jeg hadde dannet meg en og annen teori om at det er en apekatt bak rattet lengst frem som er årsaken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

det er vel åpenbart at bilen først i slike køer er sinka som skal bøtelegges etter som det er det individet alene son skaper den Fjolset som tar den forbikjøringen også seff. Barnslig å late som hele køen bør bøtelegges, du bare ødelegger diskusjonen med ignoranse

Og du tror det ikke er noen andre årsaker enn en enkelt bil når man har en kø som dette?

Jeg ville dratt mine antagelser til kollisjon, veiarbeid eller andre ting før jeg hadde dannet meg en og annen teori om at det er en apekatt bak rattet lengst frem som er årsaken.

blah nå handlet jo artikkelen du siterte om trege sjåfører og ikke slike ting du nevner.
Lenke til kommentar

blah nå handlet jo artikkelen du siterte om trege sjåfører og ikke slike ting du nevner.

Ja, og det var artikkelbildet jeg kommenterte. De kunne definitivt brukt et helt annet bilde til å illustrere problematikken med folk som kjører alt for sakte i forhold til forholdene fremfor en lang kø vi ikke ser enden på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes nå noen sinker som har klart kilometer med kø da. Jeg kjørte sånn at det var 10-15 biler forran meg og kom til "songedumpa" som er ja, ca 1,5km rett fram og kunne såvidt skimte enden baki der da jeg var på den andre siden. Og er helt enig i at sånne sinker som ligger i 60 i 80 sona burde fått bot akuratt om man ligger i 100 i 80 sona. Begge er en viss fare for trafikken. Om man skal kjøre så seint burde man samarbeide i trafikken, akuratt som traktorer som kjører inn på busslummer og slepper biler forbi. Siden klarer ikke bilisten kjøre fortere så skal han heller kjøre trygt i 60 å sleppe forbi folk enn å kjøre farlig i 80.

Om man ikke klarer sammarbeide i trafikken fortjener mann bot helt klart, samme om for fort eller for sakte.

Lenke til kommentar

 

blah nå handlet jo artikkelen du siterte om trege sjåfører og ikke slike ting du nevner.

Ja, og det var artikkelbildet jeg kommenterte. De kunne definitivt brukt et helt annet bilde til å illustrere problematikken med folk som kjører alt for sakte i forhold til forholdene fremfor en lang kø vi ikke ser enden på.
ja da er vi enige da :)
Lenke til kommentar

 

blah nå handlet jo artikkelen du siterte om trege sjåfører og ikke slike ting du nevner.

Ja, og det var artikkelbildet jeg kommenterte. De kunne definitivt brukt et helt annet bilde til å illustrere problematikken med folk som kjører alt for sakte i forhold til forholdene fremfor en lang kø vi ikke ser enden på.

 

 

Det er helt rett. Bildet viser en stillestående kø. Noe har oppstått lenger fremme i trafikken, kanskje en ulykke?

En egoistisk bilfører bestemmer seg for å forsere køen, hans tid er tydeligvis mer verdifull enn andres. Ikke overraskende at denne egoisten kjører en Audi..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er helt rett. Bildet viser en stillestående kø. Noe har oppstått lenger fremme i trafikken, kanskje en ulykke?

En egoistisk bilfører bestemmer seg for å forsere køen, hans tid er tydeligvis mer verdifull enn andres. Ikke overraskende at denne egoisten kjører en Audi..

Hjelper ikke på at dette står under artikkelbildet: "Politiet mener forbikjøringer som dette kan unngås ved at sinkene i trafikken legger til rette for forbikjøring."

 

Mon tro om politiet har fått lese denne artikkelen og sett illustrasjonsbildet før denne artikkelen ble publisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...