Vertical^ Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Så loffer jeg avgårde igjen i mitt eget tempo og hva skjer da? Jo ikke lenge etterpå tar jeg igjen denne bilen som nå ligger i 50km/t... Enkelte folk.. Opplevd dette flere titalls ganger selv. Virker som det er mange ute på de norske veier som kjører med et ekstremt konkurranseinstinkt. Rett og slett folk som ikke tåler å ligge bak noen, samme hvor fort det går. 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 De gangene jeg har blitt tatt igjen av biler som jeg har kjørt forbi, så skammer jeg meg som en hund. 3 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Skulle ønske det hadde vært en polakk på sommerdekk som kjørte der jeg, så hadde vi fått kvesta en kakkerlakk ut av samfunnet Du er virkelig godhjertet du Greit at du ikke liker polske folk, men å ønske at de dør da, det er ganske ille Det finnes vel og mange nordmenn som er dumme nok til å kjøre med både dårlige dekk og uten forsikring i orden. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Opplevd dette flere titalls ganger selv. Virker som det er mange ute på de norske veier som kjører med et ekstremt konkurranseinstinkt. Rett og slett folk som ikke tåler å ligge bak noen, samme hvor fort det går. Ja, det er ikke første gang jeg har opplevd noe lignende uavhengig av føre og årstid. Men første gang jeg har opplevd det hele så ekstremt som med dette tilfellet her. De gangene jeg har blitt tatt igjen av biler som jeg har kjørt forbi, så skammer jeg meg som en hund. Som oftest når jeg kjører forbi personer som kjører ugjenvt eller i underkant av tillatt fartsgrense så skjer dette ganske ofte med meg og en liten periode. Etterhvert begynner de å gå tilbake til sitt eget tempo/kjøremønster og forsvinner sakte, men sikkert, i speilet mitt. Hvorfor dette aner jeg ikke, men kan det være en irritasjon av å bli forbikjørt som ligger tilstede for mange og plutselig skulle gi på for å ta igjen bilen som akkurat kjørte forbi? Nå hender det jo og at jeg en og annen gang glemmer meg litt av og slakker ubevisst på og blir tatt igjen, men dette retter jeg som regel fort opp i når jeg innser hva som skjer/har skjedd. Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Var på vei hjem fra jobb for et par dager siden, da jeg fikk en eldre kjerring bak meg. Var sikkert i 60-årene. Lå sikkert 1-2m bak meg konstant, selv om det gikk i 60 hele veien i 50 sonen. Skulle vistnok inn på en bensinstasjon i nærheten av hvor jeg bor, så kjørte selv inn der og spurte hva som feilet henne. Ristet bare på skuldrene før hun fortsatte med hva hun skulle... 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Neste spør du ikke, du bare sier: "Du er en livsfarlig sjåfør og bør parkere for godt før du dreper noen" Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Var på vei hjem fra jobb for et par dager siden, da jeg fikk en eldre kjerring bak meg. Var sikkert i 60-årene. Lå sikkert 1-2m bak meg konstant, selv om det gikk i 60 hele veien i 50 sonen. Skulle vistnok inn på en bensinstasjon i nærheten av hvor jeg bor, så kjørte selv inn der og spurte hva som feilet henne. Ristet bare på skuldrene før hun fortsatte med hva hun skulle... Pleier å funke greit å tråkke på bremsen litt slik at bremselyset blinker, eventuelt skru på varsellys noen ganger, så skjønner de fort greia. Som regel holder de seg unna litt, men har flere ganger blitt såpass irritert at jeg plutselig bremser kraftig. DA skvetter de litt og holder avstand. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 http://www.oblad.no/nyheter/denne-kjoringen-er-galskap-1.8240257 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Enten sovnet eller fiklet med radio, mobil, eller lignende. Idiot. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Elsker førere av personbiler som i lyskryss med flere felt tror de trenger å låne plass ved sving til høyre/venstre. Spesielt når de låner av mitt felt, som straks blir fullt opp av lastebilen min, uten å se seg for. Endret 22. januar 2014 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Elsker førere av personbiler som i lyskryss med flere felt tror de trenger å låne plass ved sving til høyre. Spesielt når de låner av mitt felt, som straks blir fullt opp av lastebilen min, uten å se seg for. Antar at dette er de samme som gjerne bruker en meter av mitt felt når de kommer i motgående felt. Kan virkelig ikke være lett å kjøre så store biler. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Elsker førere av personbiler som i lyskryss med flere felt tror de trenger å låne plass ved sving til høyre. Spesielt når de låner av mitt felt, som straks blir fullt opp av lastebilen min, uten å se seg for. Antar at dette er de samme som gjerne bruker en meter av mitt felt når de kommer i motgående felt. Kan virkelig ikke være lett å kjøre så store biler. Flerfeltsveier med krappe svinger er og veldig moro. Folk har en tendens til å kutte over i kjørebanen ved siden av der jeg ligger. Like moro hver gang. Utrolig at ingen har kjørt i meg enda. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Ja, jeg ser dette titt og ofte i trafikken selv. Samme gjelder i rundkjøring. Er det mangel på opplæring som gjør at folk ikke skjønner at en lastebil gjerne trenger litt mer plass? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Det kan virke som om det er problem for mange å skjønne i enkelte smale kryss. Her i Bergen er det en del smale kryss, med smale veier hvor bussene går. Her for et par dager siden så skulle bussen til venstre i et kryss, hvor det stod en bil og blokkerte slik at bussen ikke klarte å svinge inn på veien. Da rygget bussen rett inn i en bil som stod gjemt én meter bak bussen. I det samme krysset så opplever jeg titt og stadig at det blir en del forvirring når bussen ikke klarer å svinge inn på veien fordi folk står i veien med bilene sine. Endret 22. januar 2014 av Quote Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Spurte nettopp et par fyrer som sto i toppen av en bakke og prata/lasta bilen sin om ikke de kunne slå på parklys slik at de ikke blinda alle som skulle opp bakken. De ble sure. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Så loffer jeg avgårde igjen i mitt eget tempo og hva skjer da? Jo ikke lenge etterpå tar jeg igjen denne bilen som nå ligger i 50km/t... Enkelte folk.. Opplevd dette flere titalls ganger selv. Virker som det er mange ute på de norske veier som kjører med et ekstremt konkurranseinstinkt. Rett og slett folk som ikke tåler å ligge bak noen, samme hvor fort det går. Dette er gjerne de samme folkene som selv ikke vil slippe forbi andre biler. Normen i hjembyen min, der hvor riksveien i retning ut av byen fletter fra to til ett felt, er å bruke hele flettesonen på å komme seg fremst i stedet for å flette. Dermed er nogenlunde normal trafikkflyt et sjeldent syn her. Men de som kommer seg fremst kan trygt legge seg under fartsgrensen og holde igjen alle de andre, i visshet om at konstant møtende trafikk gjør at de ikke kan bli forbikjørt. Da ser det ut til at jeg må vrake bilen min før jeg egentlig hadde planlagt. Den ble påkjørt av en stjålet bil mens den sto parkert. Saken er sendt videre til bileierens forsikringsselskap. Jeg har fått tips om å være på offensiven, ettersom hans forsikringsselskap sannsynligvis vil hale ut saken. Om jeg hadde fått tak i han som kjørte den bilen... Endret 23. januar 2014 av Exiter Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Dette er gjerne de samme folkene som selv ikke vil slippe forbi andre biler. Normen i hjembyen min, der hvor riksveien i retning ut av byen fletter fra to til ett felt, er å bruke hele flettesonen på å komme seg fremst i stedet for å flette. Dermed er nogenlunde normal trafikkflyt et sjeldent syn her. Men de som kommer seg fremst kan trygt legge seg under fartsgrensen og holde igjen alle de andre, i visshet om at konstant møtende trafikk gjør at de ikke kan bli forbikjørt. Det ENESTE fornuftige ved fletting er å flette langt fremme i innsnevringen. Jeg ser en del klovner som skal flette så snart de vet at det er nødvendig lenger frem, det er ikke med på å skape effektiv trafikkavvikling. Flett sent, vær samtidig aktiv og våken.. 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Dette er gjerne de samme folkene som selv ikke vil slippe forbi andre biler. Normen i hjembyen min, der hvor riksveien i retning ut av byen fletter fra to til ett felt, er å bruke hele flettesonen på å komme seg fremst i stedet for å flette. Dermed er nogenlunde normal trafikkflyt et sjeldent syn her. Men de som kommer seg fremst kan trygt legge seg under fartsgrensen og holde igjen alle de andre, i visshet om at konstant møtende trafikk gjør at de ikke kan bli forbikjørt. Det ENESTE fornuftige ved fletting er å flette langt fremme i innsnevringen. Jeg ser en del klovner som skal flette så snart de vet at det er nødvendig lenger frem, det er ikke med på å skape effektiv trafikkavvikling. Flett sent, vær samtidig aktiv og våken.. Der er vi for så vidt enige. Mange begynner å legge seg i høyre felt til og med før de passerer skiltet, og det er like ille for flyten som de som begynner å flette helt ved enden. Når jeg sier "helt ved enden", så mener jeg at de ikke har skaffet seg oversikt og plassert seg rett i forhold til hverandre innen de kommer til innsnevringen, så en av dem må bråbremse for å unngå sammenstøt. Siden den ene ikke kan lese den andres tanker, så pleier begge å bremse, og trafikken stanser opp i begge felt. Det er ikke så lenge siden en kar endte opp i grøfta her fordi han stresset i flettingen Endret 23. januar 2014 av Exiter Lenke til kommentar
dbass Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Dette er gjerne de samme folkene som selv ikke vil slippe forbi andre biler. Normen i hjembyen min, der hvor riksveien i retning ut av byen fletter fra to til ett felt, er å bruke hele flettesonen på å komme seg fremst i stedet for å flette. Dermed er nogenlunde normal trafikkflyt et sjeldent syn her. Men de som kommer seg fremst kan trygt legge seg under fartsgrensen og holde igjen alle de andre, i visshet om at konstant møtende trafikk gjør at de ikke kan bli forbikjørt. Det ENESTE fornuftige ved fletting er å flette langt fremme i innsnevringen. Jeg ser en del klovner som skal flette så snart de vet at det er nødvendig lenger frem, det er ikke med på å skape effektiv trafikkavvikling. Flett sent, vær samtidig aktiv og våken.. Der er vi for så vidt enige. Mange begynner å legge seg i høyre felt til og med før de passerer skiltet, og det er like ille for flyten som de som begynner å flette helt ved enden. Når jeg sier "helt ved enden", så mener jeg at de ikke har skaffet seg oversikt og plassert seg rett i forhold til hverandre innen de kommer til innsnevringen, så en av dem må bråbremse for å unngå sammenstøt. Siden den ene ikke kan lese den andres tanker, så pleier begge å bremse, og trafikken stanser opp i begge felt. Det er ikke så lenge siden en kar endte opp i grøfta her fordi han stresset i flettingen Jeg ser ikke problemet ved fletting. Hold en jevn hastighet og god avstand til bilen foran hvis du ligger i høyre felt. Hadde alle gjort dette kunne flettingen gått smertefritt uten bruk av nedsenking i hastighet. Flyten forsvinner når folk ligger for tett. Er det ikke plass må man bremse for å slippe inn / stoppe å vente for å bli sluppet inn. Dette skaper også rykk og napp kjøring, grunnet de personer som må bytte felt konstant "fordi den andre filen går 0,5 km/t fortere" Jeg vet mange av dere misliker min tankemåte. Men når jeg kjører kø rører jeg som regel ikke brems, og justerer gass smålig om gangen. Jeg er ingen sinke om jeg har 15-30 meter mellom meg og nestemann, jeg holder fortsatt samme snitthastighet som køen, bortsett fra at jeg ikke kjører rykk og napp. Jeg tror jeg også bedrer flyten, nettopp fordi når en lastebil skal inn foran meg slipper jeg å stoppe hele køen bak meg for å slippe den inn. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Dette er gjerne de samme folkene som selv ikke vil slippe forbi andre biler. Normen i hjembyen min, der hvor riksveien i retning ut av byen fletter fra to til ett felt, er å bruke hele flettesonen på å komme seg fremst i stedet for å flette. Dermed er nogenlunde normal trafikkflyt et sjeldent syn her. Men de som kommer seg fremst kan trygt legge seg under fartsgrensen og holde igjen alle de andre, i visshet om at konstant møtende trafikk gjør at de ikke kan bli forbikjørt. Det ENESTE fornuftige ved fletting er å flette langt fremme i innsnevringen. Jeg ser en del klovner som skal flette så snart de vet at det er nødvendig lenger frem, det er ikke med på å skape effektiv trafikkavvikling. Flett sent, vær samtidig aktiv og våken.. Det er feil. Det er ingen dekning for at det eneste fornuftige er å flette sent. Å flette svært sent hemmer avviklingen, å flette sent og tidlig er ellers likeverdig for trafikkflyt totalt sett om det ikke er kryss imellom. AtW 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå