ATWindsor Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Har du lest forskningen om ulykker med salting og uten? Eller driver du bare og synser for deg selv når du leter etter ett godt svar? AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Hvorfor er DETTE så farlig i Norge?? Virker som det er trygt i Sverige, men ikke her Jeg kjørte ned til Tyskland en tur på søndag.. På vei til Sverige ble lyktene nedsauset i saltgugge, fra Svinesund og ned var forholdene prima som følge av mindre saltbruk. 2014-01-12 15.16.22.jpg Salting er et nødvendig onde for å få flyt på trafikken i vinterhalvåret. Kombinasjonen av enorm mengde tungtrafikk på et veinett av dårlig standard ville medføre at vi måtte stå i kø vinteren gjennom hvis ikke veiene ble saltet. Liten tue velter stort lass og når et vogntog stopper på en tofelts vei så står trafikken og kan lamme en hel region. Svaret på spørsmålet ditt er at Sverige og Tyskland har et mye bedre veinett og mindre bakkar og berg. eksempel: http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Vogntog-snurret-rundt-og-sperret--AE-18-i-begge-retninger-i-tre-timer-2538518.html Endret 17. januar 2014 av Bond007 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Nå kjørte jeg på E6 i Sverige.. Hele veien fra Malmø til Svinesund. Den veien er på ingen måte bedre enn E6 fra Svinesund til Oslo. Mer bakker er det også der, og veigrepet var bedre som følge av at de lot det være bra vinterføre fremfor salt som først gjør veien våt, og deretter glatt når effekten gir seg.. Det kan virke som den hemmelige agenten ikke vet hva han prater om i dette tilfellet. Ja, jeg ser at salt i enkelte situasjoner kan være bra. Problemet i Norge er at man salter etter kalenderen fremfor behov og nytteverdi. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Statistikken for ulykker her, og mest trolig i andre områder hvor det ikke saltes, gikk opp etter det ble innført salt her i Norge. Statistikken man leser er vel og forbehold for det aktuelle området hvor det saltes. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Statistikken for ulykker her, og mest trolig i andre områder hvor det ikke saltes, gikk opp etter det ble innført salt her i Norge. Høres tvilsomt ut. Fra Wiki: "I Norge har antall døde sunket fra 560 i 1970 til rundt 250 i 2006, tatt i betraktning at antall biler og derved trafikken har økt kraftig så er da reduksjonen betydelig." Forøvrig sier vel ikke denne statistikken noe om fremkommelighet og trafikkflyt? Endret 17. januar 2014 av Bond007 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Høres tvilsomt ut. Tar denne statistikken hensyn til økning i trafikkmengde? Vell, det var nå ihvertfall dette som stod svart på hvitt. Så hvorvidt du synes det høres tvilsomt ut eller ikke er vel irrelevant som fy. Det er jeg usikker på da jeg ikke har dette skrivet foran meg og det er noen år siden jeg tittet i dette, men jeg antar at de som hadde i oppgave på den tiden med å samle inn disse tallene og hadde som oppgave og regne ut hvor mange biler som passerer i løpet av en dag/uke/måned. Forøvrig sier vel ikke denne statistikken noe om fremkommelighet og trafikkflyt? Nei, men det har jeg heller ikke skrevet noe om. "I Norge har antall døde sunket fra 560 i 1970 til rundt 250 i 2006, tatt i betraktning at antall biler og derved trafikken har økt kraftig så er da reduksjonen betydelig." Wow, dette viste jeg ikke at salt var årsaken til..... Endret 17. januar 2014 av Hansien 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Wow, dette viste jeg ikke at salt var årsaken til..... Vel, i stedet for slike flåsete kommentarer får du komme opp med en link der du kan dokumentere påstanden din om at salting øker risikoen for ulykker! Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Ikke for å være vanskelig men kjører bil hele dagen på jobb og det blir kaos i form av biler som spinner og slenger etter salting. Mye dårligere flyt med andre ord. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Vel, i stedet for slike flåsete kommentarer får du komme opp med en link der du kan dokumentere påstanden din om at salting øker risikoen for ulykker! At statistikken for dødsulykker har gått riktig vei er ikke et argument for at alle tiltakene gjort i den aktuelle perioden har talt denne statistikken til gode. Jeg tror det er mye annet som har hatt en større innvirkning på statistikken du legger frem enn salt alene. Bedre veistandard med tilhørende sikkerhetsoppgraderinger Bedre opplæring av nye sjåfører. Bedre system og responstid når uhellet først er ute. Leger som har blitt flinkere med årene. Biler som opprettholder en helt annen sikkerhetsstandard enn hva det var på 70-tallet. Jeg vil påpeke at jeg ikke har skrevet at salting øker risikoen for ulykker, men at perioden før og etter saltets inntog ble det økning i antall ulykker i det området jeg bor da det ikke saltes her. Forøvrig var dette et dokument som hang oppe i pauserommet hos min gamle arbeidsgiver. Jeg vet ikke om dette er noe som er lansert for offentlighetens øyner, ei heller om det i hele tatt eksisterer i digital form her på nettet. Jeg vet ikke om dokumentet fortsatt er i min tidligere arbeidsgivers arkiv eller er kastet. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Det er like fullt en løs påstand fra din side, per nå finnes det ingen dekning for påstanden om at ulykkestallet går nevneverdig opp i ikke-saltede områder pga salting. AtW Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Det er sant. Dog blir det bevist år etter år at folk i områder hvor det saltes aktivt at vinteren kommer like uforberedt på disse som bor der. Dette har vel de fleste som ikke er en del av dette bildet selv sett. Enten det være det kaoset som foregår så fort det ligger snø på veien, alle bilene som ruller rundt med klistrelappene fortsatt på de nye vinterhjulene sine eller av andre årsaker. I mine øyner trengs det hverken statistikk eller et behov for å være hjernekirurg for å forstå at når disse greier å bli tatt på senga år etter år av vinteren kommer at dette får sine konsekvenser for områder som ligger høyere oppe og ikke salter. Særlig her hvor en stor andel av slike folk reiser til fordi de gjerne har hytta si her. Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at det fort er 5-6 timers ventetid på bilbergere i de tidene rundt høst/vinter der det går i fra bare veier til snødekte veier fordi mange folk fortsatt har skodd bilen sin med sommerdekk. En trenger ikke å tenkte stort over dette for å skjønne hvorfor det ligger mange biler i grøfta i disse periodene og. "Men det var da bare veier når vi kom opp til hytten.." Uansett ser jeg selvfølgelig at enkelte gjerne ville ha hatt en statistikk utarbeidet av en 3. part for en bekreftelse for hva jeg skriver. Men slik er det nå her lokalt, og tviler sterkt på at det er så store forskjeller i lignende områder som dette. Endret 17. januar 2014 av Hansien 1 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Fikk bot i dag for og ha parkert utenfor oppmerket område på en parkeringsplass, det var såpass mye snø på plassen at det ikke var mulig og se linjene, og brøytemannskapet hadde "fjernet" noen plasser grunnet samiling av snø, slik jeg sto, sto jeg ikke i veien for andre biler som hadde parkert. Men vakten valgte likevel gi meg bot, er dette noe jeg bør prøve og klage på ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Har du sikret deg bildebevis for at linjene var tildekket? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Fikk andre parkerte biler i nærheten også bot? - Hvis ikke, hvorfor ble din utvalgt? Var linjene synlige likevel? Eller var det indikerende skilter, for kort avstand til kryss/fotgjengerfelt eller noe annet? - Hvis de også fikk bot, hvordan kunne bøtgiver se hvilke biler som parkerte innenfor og over oppmerkingen? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 På tur nedover til Oslo var det en smule glatt så jeg fant ut at det var mer forsvarlig å kjøre rett i underkant av fartsgrensen enn noe annet. Her snakker vi hele 70km/t i en 80 sone. Ikke overraskende nok tok det ikke lang tid før jeg ble tatt igjen av en bil som da la seg rett opp i ræva mi. Tidvis var det så nærme at jeg dannet meg teorier om at denne må ha hektet seg fast i hengerfestet mitt. Det var ingen tvil om at denne karen/damen hadde forsovet seg eller ikke skjønte at det var glatt ute. Som "lokalkjent" i det området var jeg klar over at det ikke var mange svingene igjen fra han tok meg igjen til det kom flere fine muligheter å kjøre forbi så jeg engasjerte meg ikke i stort annet enn å signalisere til han at jeg synes han lå ganske nærme uten at dette hjalp. Så kom strekkene, og strekkene forsvant uten at bilen bak meg viste interesse for å kjøre forbi, selv om jeg både roet tempoet mitt og prøvde å blinke han/henne forbi. Tilslutt finner jeg det nødvendig for min egen sikkerhet å svinge av på en busslomme og slippe bilen forbi. I samme slengen benytter jeg meg av sjansen til å sjekke om en sang jeg oppdaget i helga lå på spotify og la den inn på favorittlista mi. Så loffer jeg avgårde igjen i mitt eget tempo og hva skjer da? Jo ikke lenge etterpå tar jeg igjen denne bilen som nå ligger i 50km/t... Enkelte folk.. 9 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Satt på bussen og siden det ikke er måket i alle busslommene enda etter hefftig snøfall på sørlandet så parkerer bussen delvis på veien og i busslomma. Man har god sikt så en del kjører forbi. Så blinker bussen ut og vil til å kjøre, da finner bilen bak på å ta en forbikjøring. Bilen har nå ikke sikt i det hele tatt og den legger seg ikke ut bare for å se først, neida den akslererer med en gang og satser blindt.Selvfølgelig kommer det trafikk imot og lastebilen klarer akuratt å bremse. Bussen bråbremser og bilen må bremse og alle 3 kjøretøyene må stoppe opp. Så kjører bilen litt fram og klarer presse seg inn på sin fil igjen forran bussen.Så isteden for å spare tid stoppa han opp trafikken på begge filene og satte seg selv og andre i fare.Tror det er nå man skal gi han en applaus. 8 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 *snip* Han skulle ikke av veien 100 meter lengre fremme og, bare for å gjøre seg selv til en komplett idiot? 4 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Om Vegvesenet eller politiet hadde hatt kontor 100m framme skulle han nok tatt av veien ja, men han fortsatte turen sin videre. Håper han også kvakk litt da han var sekunder unna fra å frontkolidere med en lastebil og tar det litt roligere så han ihvertfall kommer trygt og hel hjem. 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Skulle ønske det hadde vært en polakk på sommerdekk som kjørte der jeg, så hadde vi fått kvesta en kakkerlakk ut av samfunnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå