Chocolate-Monster Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Trodde vi fortsatt var på vinterhalvåret av året? Man skal kjøre etter forholda og ikke etter "sommer" 20km/t over fartsgrensa "vinter" 20km/t under fartsgrensa. I år er det masse regn og har ikke vært glatt siden November. Da kan man greit holde fartsgrensa. Ser ikke hvorfor man skal ligge under bare fordi det er vinter. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 "har ikke vært glatt siden November."Varier etter høyden. Der hvor det ikke gikk langt over null når det ble varmt, der er det mye fin is. Regn betyr is så lenge det speker om nettene. "Ser ikke hvorfor man skal ligge under bare fordi det er vinter." Elsker 80zonene over alle bygdeveiene. 1 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 "har ikke vært glatt siden November." Varier etter høyden. Der hvor det ikke gikk langt over null når det ble varmt, der er det mye fin is. Regn betyr is så lenge det speker om nettene. "Ser ikke hvorfor man skal ligge under bare fordi det er vinter." Elsker 80zonene over alle bygdeveiene. Det er sannt, har forståelse at noen velger liggesom det er trygt for dem. Men om man ligger i 60 i 80 sona kan man vurdere å svinge inn på en busslomme og sleppe forbi alle de bilene som ligger i kø bak deg og ønsker deg døden. Om det er glatt der du bor er det igjen veiforholda. Men om det er som her jeg bor så er veien akuratt like som om det hadde vært en reinværsdag på sommeren, Bakken er tint og ikke noenting is 10grader. Da er det teit ligge i 60 siden det er "vinter" og 80 siden det er "sommer" Om det er like forhold spiller det ingen rolle når på året det er. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 (endret) Det er forskjell på varm og kald vei selv om det ikke er is. Det er forskjell på varme og kalde dekk. Det virker som om det i din verden enten er frost eller ikke frost. Virkeligheten er mer komplisert. Endret 6. januar 2014 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Poenget var at det alltid er risikabelt å bryte trafikkreglene, fordi man aldri har full oversikt. Det er enkelt å se motgående trafikk på lang avstand i mørket hvis de har lysene på. Folk som innbiller seg at de har god nok oversikt til å bryte trafikkreglene regner som regel med at alle andre følger dem, og at alt rundt dem skjer etter boka. Det er unødvendig å påpeke hvor ironisk dette er. Nå synes jeg du er voldsomt kategorisk! Med slik holdning så sier vel du også at det er helt trygt å kjøre 50 i 50 sone, mens 55 er halsbrekkende livsfarlig!! Trafikkreglene er ikke noen magisk grensepunkt mellom trygt og farlig! Forholdene tatt i betrakning så var denne forbikjøringen på kanten, men ikke spesielt farlig. Jada, det kan komme noen imot uten lys, men sjansen er veldig liten. Jeg tror kanskje at det vi egentlig ser her er en unnamanøver. Definitivt ikke. Alle vet at vogntog må snegle seg gjennom rundkjøringer, dette var en kalkulert forbikjøring. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 (endret) Ikke putt ordene i munnen på meg. Man skal kjøre etter forholdene, men at det aldri er trygt å bryte trafikkreglene betyr ikke at det alltid er trygt å følge dem. Likevel, følger man trafikkreglene går det stort sett bra. De er nokså (jeg burde ikke trenge å si: ikke helt) idiotsikre. "Definitivt ikke".. vi ser ikke foranledningen her, så den skråsikkerheten kan du ta med deg et annet sted. Jeg sa "kanskje". Endret 6. januar 2014 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 "Definitivt ikke".. vi ser ikke foranledningen her, så den skråsikkerheten kan du ta med deg et annet sted. Jeg sa "kanskje". Ok, da får jeg også redigere min påstand. Definitivt ikke etter min mening.... Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Det er forskjell på varm og kald vei selv om det ikke er is. Det er forskjell på varme og kalde dekk. Det virker som om det i din verden enten er frost eller ikke frost. Virkeligheten er mer komplisert. Forskjellene skal ikke utgjøre 40km/t og ikke 20 heller egentlig. Det har sikkert mye å si når det er snakk om formel1 biler, men ikke en vanlig stasjonsvogn som må kjøre 20km/t saktere når man allerede er så lav som 80, bare fordi jula er kalle og veien er noen grader under sommervarme. (Fremdelse ikke snakk om is eller noe) Blir som om amatører kjøper det proffeste utstyret som egentlig ikke har noen ting å si for det vi skal bruke det for. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Likevel er det bedre at folk tilpasser farten etter forholdene enn at de ikke gjør det, selv om de kanskje tar litt hardt i. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Nja, både ja og nei. Tar de hardt i tar de andre hardt i.. gjelder finne en mellomting Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hvis du synes det er moralsk likestilt å kjøre "for sakte" og å foreta farlige forbikjøringer, synes jeg du bør tenke deg om. 4 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Sa ikke at forbikjøringene er farlige eller lite igjenomtenkt. Men kan si at om en bil foran meg kjører i 60 i 80 sona og ikke prøver samarbeide slik at de som kjører fortere kommer fram og han kommer trygt fram i sitt tempo, men heller velger provosere meg med å bremse ned til 50-45 i svingene som er beregna for 70km/t så får han den respekten han har ovenfor meg. Kan hende jeg tuter i det jeg kjører forbi eller noe. Hjelper litt med å få ut all den agresjonen man får når sånne folk irriterer. Får mest lyst å stoppe han og ta fra dem billappen når dem kjører så sakte at de blir en fare.De er jo ikke sånn bare for meg. Jeg har ulempen med å kjøre en litt treig bil i akslerasjon, så jeg kommer ikke like fort forbi og trenger litt plass og oversikt for å komme forbi. HAdde en sånn bil forran meg en gang på E18. Køen bak var flere kilometer ihvertfall så man ingen ende. Mange spreke biler tok noen risikable forbikjøringer og pressa seg inn rett fooran meg siden de ikke helt rakk helt forbi, eller de moste seg forbi og fikk bilen forran til å bremse seg helt ut.Ihvertfall ble jeg ganske irritert så etterhvert gav jeg ham raske fjærnlysblink ved hvert busstopp og starta pushe litt. Og da endelig kjørte han inn på en buslomme og lot trafikken fortsette normalt. Nå kan du godt si hva du vil, er ikke sikker på handlingen var riktig, men var den muligheten jeg hadde og han hadde jo nesten hele køen som ble irriterte og agressive så er ikke bare meg. Etter min mening er folk som kjører for sakte like farlige som de som kjører for fort.Han var jo "ansvarlig" for mange nesten ulykker som skjedde etter alle dem som følte for å ta forbikjøringer pga han. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Tror det er på tide å oppklare et par ting her. For det første så er dette et anleggsområde hvor det er nedsatt til 70 på hele strekningen, med 50 inn mot rundkjøringene, så dette skjedde så absolutt ikke i en 80-sone. For det andre så var dette på morgenen den 30. desember og da var det kaldt ved Mjøsa, så her kan det fort ha vært glatte partier. For det tredje så er dette et tungt kjøretøy, og da trenger man gjerne litt ekstra tid til å bremse ned mot rundkjøringer. Greit nok at forbikjøringa ikke var så dramatisk og livsfarlig som enkelte vil ha det til, men de som prøver å legge noe som helst skyld på "offeret" kan egentlig bare levere inn førerkortet sitt, for det er åpenbart at de ikke har peiling på hva de snakker om. Man er IKKE automatisk ei sinke fordi man blir forbikjørt. 9 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Forskjellene skal ikke utgjøre 40km/t og ikke 20 heller egentlig. Det har sikkert mye å si når det er snakk om formel1 biler, men ikke en vanlig stasjonsvogn som må kjøre 20km/t saktere når man allerede er så lav som 80, bare fordi jula er kalle og veien er noen grader under sommervarme. (Fremdelse ikke snakk om is eller noe) Blir som om amatører kjøper det proffeste utstyret som egentlig ikke har noen ting å si for det vi skal bruke det for. Det er langt fra uvesentlige forskjeller mellom 2 grader og kalde dekk og 20 og varme. AtW 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Forskjellene skal ikke utgjøre 40km/t og ikke 20 heller egentlig. Det har sikkert mye å si når det er snakk om formel1 biler, men ikke en vanlig stasjonsvogn som må kjøre 20km/t saktere når man allerede er så lav som 80, bare fordi jula er kalle og veien er noen grader under sommervarme. (Fremdelse ikke snakk om is eller noe) Blir som om amatører kjøper det proffeste utstyret som egentlig ikke har noen ting å si for det vi skal bruke det for. Blir fort 60 mot 80 vis det er forskjell på grepeneskapene til dekkene. Selvsagt, er det "godt vinterføre" i stede for is, så holder "nesten" sommerdekk også. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Blir fort 60 mot 80 vis det er forskjell på grepeneskapene til dekkene. Selvsagt, er det "godt vinterføre" i stede for is, så holder "nesten" sommerdekk også. Selvsagt kjøre etter forholdene. Men er forholdene gode så er argumentet "det er vinter" utrolig teit. Hvorfor skal man kjøre sakte bare fordi det er vinter selv om forholdene tillater å kjøre normalt. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Fordi normalt for en bil ikke er det for en annen. Spesielt med forskjeller mellom dekk. 1 Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Men hvis du har testet ut denne nåværende bilen på sommeren, og forholdene er som det skulle vært sommer, er det vel ikke mye å trikse og lure på 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor er DETTE så farlig i Norge??Virker som det er trygt i Sverige, men ikke her Jeg kjørte ned til Tyskland en tur på søndag.. På vei til Sverige ble lyktene nedsauset i saltgugge, fra Svinesund og ned var forholdene prima som følge av mindre saltbruk. 2 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Det er et spørsmål alle med en viss ferdighet bak rattet stiller hver vinter. Jeg har aldri fått noe godt svar. Det er så mye tragikomisk i dette landet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå