Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Hva er greia med folk som mååå kjøre forbi, også deretter kjører de 1-2 km/t fortere enn den de passerer? Han ene i dag kunne jeg tatt igjen ved å bare bremse litt hardere ved avkjørselen han tok.

Opplever fra tid til annen at bilen foran har en veldig ujevn kjørestil og er en irritasjon å ligge bak, med unntak på de slettene han/hun greier å holde fartsgrensen. Da kjører jeg fint forbi selv om intensjonene mine ikke er å kjøre stort fortere, men heller jevnere.

E: Redigerte inn det innlegget jeg svarte på siden vi startet på ny side nå.

Endret av Hansien
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes så synd på de som slipper meg forbi rett før avkjøringen jeg skal ta. Da spesielt lastebil- og bussjåfører som må slite mye med å starte i gang igjen.

En gang så tok jeg på blinklysene for å indikere at jeg skulle ta avkjørselen fremfor meg og en lastebil. Da begynner lastebilen fremfor meg å bremse helt ned for å slippe meg forbi. Han trodde sikkert at jeg skulle ta en forbikjøring eller at jeg hintet kraftig til at jeg ville forbi. Lastebilsjåføren ser dermed en liten rød Fiat som sniker seg forbi - og tar avkjørselen 10 meter fremfor han...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, ja, jeg ser den. Jeg følte jeg kjørte pent, men litt vingling blir det når sykkelen veier så lite, og det blåser såpass. Merket faktisk at hastigheten min datt 2-3 km/t av og til når jeg ble truffet forfra av de verste kastene

Startet MC-sesongen alt? Går vel sikkert bra med de temperaturene vi har for tiden..

Lenke til kommentar

Tok buss hjem fra Oslo, pga ulykke var det en del kø, så bussen kjørte på den fila til å ta av svingte av. (Endte som regel i en rundkjøring) og så kjørte tilbake på veien igjen, Så bussen fikk feltet til å svinge av og legge seg inn igjen på å komme forbi bilene. Hadde noen biler som gjorde det samme. Dummt dem ikke ser at det ikke går noe raskere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En gang så tok jeg på blinklysene for å indikere at jeg skulle ta avkjørselen fremfor meg og en lastebil. Da begynner lastebilen fremfor meg å bremse helt ned for å slippe meg forbi. Han trodde sikkert at jeg skulle ta en forbikjøring eller at jeg hintet kraftig til at jeg ville forbi. Lastebilsjåføren ser dermed en liten rød Fiat som sniker seg forbi - og tar avkjørselen 10 meter fremfor han...

Opplever av og til det samme. Og det er, i likhet med deg, bemerkelsesverdig mange som fortsatt ikke forstår poenget når jeg, som ligger bak, også blinker til høyre. Prøv heller å sakke litt på farta i god tid og la den foranliggende få et forsprang før du kommer til rettstrekka/forbikjøringsmuligheten rett før der du skal svinge av. Eler holde god avstand (langt mer enn 3 sekunder) hele tiden.

Lenke til kommentar

Tok buss hjem fra Oslo, pga ulykke var det en del kø, så bussen kjørte på den fila til å ta av svingte av. (Endte som regel i en rundkjøring) og så kjørte tilbake på veien igjen, Så bussen fikk feltet til å svinge av og legge seg inn igjen på å komme forbi bilene. Hadde noen biler som gjorde det samme. Dummt dem ikke ser at det ikke går noe raskere.

tror busser gjør det der konsekvent. Skjedde stadig vekk når jeg gikk på uio og det var buss for tog, irriterte meg like mye hver gang :p
Lenke til kommentar

Helt fantastisk å se hvor mange det er som forsvarer denne forbikjøringa og legger skylda på han som ble forbikjørt. Blir man forbikjørt, er man jo automatisk ei sinke, så da må jo denne forbikjøringa være helt grei, uansett hvor mange lover og regler man bryter.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Ingen som bestrider at vedkommende bryter diverse regler. Spørsmålet er hvor risikabel denne manøveren var?

Med tanke på at klokkeslettet med liten trafikkmengde og at det var mørkt (enkelt å se motgående trafikk på lang avstand) så er min vurdering at vedkommende som kjørte forbi hadde rimelig god oversikt over situasjonen. Synes heller ikke at vedkommende foretok forbikjøringen i spesiell høy hastighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange sinker på veiene som provoserer fram slike forbikjøringer.

Er desverre han som kjører forbi som får skylda osv, men vil ikke si at det bare er han, men at det ofte er litt begge sin feil. (Hadde det skjedd noe hadde det jo vært han som tok valget med forbikjøringen sin feil, selv om det kan virke litt urettferdig)

På videoen så det ut som kjøretøyet foran kjørte ganske så sakte, så farten på han som kjørte forbi var ikke så veldig høy. Selve forbikjøringen var heller ikke helt uforsvarlig, men hadde kanskje venta litt og ikke tatt den like ulovlig som han gjorde, men skjønner at man kan bli veldig irritert av å kjøre bak noen sinker og da muligens ta en litt mere "harry" forbikjøring for å bli kvitt litt av irritasjonen. Det var jo natt og man hadde grei sikt + blilys i mørket ser man ganske bra. Og hadde det kommet en bil uten lys er ikke denne bilen helt uskyldig heller. Så synes ikke dette var en av de "ille" forbikjøringene, men mere en vanlig forbikjøring av en som ikke har like god tid som den forran.

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Ingen som bestrider at vedkommende bryter diverse regler. Spørsmålet er hvor risikabel denne manøveren var?

Med tanke på at klokkeslettet med liten trafikkmengde og at det var mørkt (enkelt å se motgående trafikk på lang avstand) så er min vurdering at vedkommende som kjørte forbi hadde rimelig god oversikt over situasjonen. Synes heller ikke at vedkommende foretok forbikjøringen i spesiell høy hastighet.

Dette skjedde etter en rundkjøring. Man skal senke farten inn mot rundkjøringer.

Poenget var at det alltid er risikabelt å bryte trafikkreglene, fordi man aldri har full oversikt. Det er enkelt å se motgående trafikk på lang avstand i mørket hvis de har lysene på. Folk som innbiller seg at de har god nok oversikt til å bryte trafikkreglene regner som regel med at alle andre følger dem, og at alt rundt dem skjer etter boka. Det er unødvendig å påpeke hvor ironisk dette er.

Jeg tror kanskje at det vi egentlig ser her er en unnamanøver. Han som kommer bak følger ikke med, og må vrenge over i motsatt for å unngå sammenstøt. Så kjører han forbi i samme slengen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...