Sheldon C Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Påbud for refleksvest for motorsyklister er og blir en tåpelighet i dag, da det ikke er vist noen nevneverdig positiv effekt av å ha refleksvest. Det er basert på føleri, bilister innbiller seg at MCer er "vanskelig å se", fordi de er dårlig til å observere, og tror refleksvest vil hjelpe, det som er gjort av forskning underbygger ikke at det hjelper noe som helst. AtW Er det forsket veldig mye på at det ikke hjelper da? Sunn fornuft tilsier ihvertfall at en skrikende gul refleksvest er betydelig mer synlig i mørket enn svarte skinnklær. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Er det forsket veldig mye på at det ikke hjelper da? Sunn fornuft tilsier ihvertfall at en skrikende gul refleksvest er betydelig mer synlig i mørket enn svarte skinnklær. Det er forsket litt, og det som er av forskning viser ingen effekt. Men er liksom "ingen forskning" ett argument for påbud? Motorsyklister blir særdeles sjelden påkjørt bakfra av biler, det er stort sett front mot front, og front mot side, samt feltskifte. Sistnevnte tilfellet er det sløvhet med å sjekke blindsoner o.l. førstnevnte har det lite å si fordi man er i stor grad dekt av sykkelen, man sitter fote nedbøyd, og ikke minst, man har lykt. Alternativet er ikke "svarte skinnklær", realiteten er refleksvest bak en kraftig lykt, vs kun en kraftig lykt. AtW 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Er vel normal praksis at fører får førerkort beslaglagt ved påkjørsel og personskade (sikkert lettere å ta den på stedet enn og hente den i ettertid elns..) En eks av meg, kjørte på en person som gikk helt svart kledd på en mørk og regnfull høstkveld langs veien i 60-sone, umulig å se. Ble fratatt førerkortet i 3mnd elns etter påkjørselen og mistet muligheten til å bli politi som hun hadde drømt om lenge. myke trafikanter har lite ansvar i trafikken virker det som. Når det gjelder å la kollisjoner skje når det er motparten sin feil, har jeg vært inne på tanken selv, men heldigvis så tar refleksene mine over og jeg unngår at det skjer. 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Bare bra dem blir meid ned, så mye grisekjøring som de driver med er det bra å få dem av veien Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 . Men er liksom "ingen forskning" ett argument for påbud? Tja, det er du som har trukket frem forskning her og henviser til det når du argumenterer mot påbud. Motorsyklister blir særdeles sjelden påkjørt bakfra av biler, det er stort sett front mot front, og front mot side, samt feltskifte. Sistnevnte tilfellet er det sløvhet med å sjekke blindsoner o.l. førstnevnte har det lite å si fordi man er i stor grad dekt av sykkelen, man sitter fote nedbøyd, og ikke minst, man har lykt. Alternativet er ikke "svarte skinnklær", realiteten er refleksvest bak en kraftig lykt, vs kun en kraftig lykt. AtW Jeg er helt uenig i dine vurderinger her, opplever at refleksvesten på motorsyklister bidrar mye til å synliggjøre motorsyklistene i trafikken. Det er langt fra alle motorsyklister der man sitter nedbøyd og gjemt bak et deksel og lyktene på mc'er er ikke spesielt kraftige. Min erfaring er at det er spesielt på dagtid og skumring at refleksvesten bidrar til å gjøre motorsyklistene mere synlige. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Sunn fornuft tilsier ihvertfall at en skrikende gul refleksvest er betydelig mer synlig i mørket enn svarte skinnklær. Gulfargen hjelper ikke mørket, gult er en av de første fargene som forsvinner når dagslyset forsvinner. En lyseblå refleksvest (eller en lyseblå skinnjakke) ville faktisk vært lettere å se i skumring og mørke. Men i dagslys er gulfargen svært synlig. Og da er den et godt supplement til lys i lyktene for å få halvsløve bilister til å oppdage tohjulingene. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Tja, det er du som har trukket frem forskning her og henviser til det når du argumenterer mot påbud. Jeg er helt uenig i dine vurderinger her, opplever at refleksvesten på motorsyklister bidrar mye til å synliggjøre motorsyklistene i trafikken. Det er langt fra alle motorsyklister der man sitter nedbøyd og gjemt bak et deksel og lyktene på mc'er er ikke spesielt kraftige. Min erfaring er at det er spesielt på dagtid og skumring at refleksvesten bidrar til å gjøre motorsyklistene mere synlige. Korrekt, det er ett kraftig argument mot påbud, og selv om det ikke eksisterte forskning, så er ville jeg vært imot, fordi jeg synes det er latterlig å påby ting basert på føleri. Din erfaring er strengt tatt ganske verdiløs her, dette er det gjort undersøkelser på. Folk har forøvrig på lys på dagtid og i skumring også. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Gulfargen hjelper ikke mørket, gult er en av de første fargene som forsvinner når dagslyset forsvinner. En lyseblå refleksvest (eller en lyseblå skinnjakke) ville faktisk vært lettere å se i skumring og mørke. Men i dagslys er gulfargen svært synlig. Og da er den et godt supplement til lys i lyktene for å få halvsløve bilister til å oppdage tohjulingene. Er det det? Synes feks rødt forsvinner tidligere? AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Er det det? Synes feks rødt forsvinner tidligere? AtW Jeg skrev ikke at gult var den første fargen som forsvant, gjorde jeg vel? Jeg skrev: gult er en av de første fargene som forsvinner når dagslyset forsvinner. "En av de første" er vel ikke det samme som "den første"? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg skrev ikke at gult var den første fargen som forsvant, gjorde jeg vel? Jeg skrev: "En av de første" er vel ikke det samme som "den første"? Ok, hva mener du er rekkefølgen da? Ting som brunt, grått osv forsvinner jo rakst, det er vel de fleste enig i. Hva mener du forsvinner saktere enn gult utover lyseblått som du allerede har nevnt? AtW Lenke til kommentar
FlyingPenguin Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Ok, hva mener du er rekkefølgen da? Ting som brunt, grått osv forsvinner jo rakst, det er vel de fleste enig i. Hva mener du forsvinner saktere enn gult utover lyseblått som du allerede har nevnt? AtW Netthinnen består av tapper og staver, der tapper registrerer farger og stavene ikke gjør det. Under skotopiske forhold (forhold uten lys) er det bare stavene som virker, altså du ser ikke farger og alt vil være grått (fargeløst). Så rødt vil forsvinne først og til slutt blått lys. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Gulfargen hjelper ikke mørket, gult er en av de første fargene som forsvinner når dagslyset forsvinner. Hvorfor er da alle refleksvester gule? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Fordi gule vester er synlige på dagen, refleksen er synlige på kvelden/natten. En god kombinasjon. Dessuten er ikke alle vester gule. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Refleksvest på motorsykkel reduserer ulykksesrisikoen: "MC-klær med refleks / fluorescerende farger har vist seg å redusere antall MC-ulykker, mest i mørke, men også i dagslys. For klær eller hjelm i lyse farger derimot ble det ikke funnet noen signifikante virkninger på antall ulykker (tabell 4.8.1). Studier av virkningen på reaksjonstid og oppdagelsesavstand har vist at MC-klær med retroreflekterende eller fluorescerende materialer og farger øker synligheten og oppdagelsesavstanden, at virkningen er større enn virkningen av de samme farger / materialer på motorsykkelen, og at slike farger og materialer på klær og hjelm også reduserer faren for at andre undervurderer motorsykkelens fart (Olson m.fl., 1981; Huang & Preston, 2004). Resultatene fra Brenac m.fl. (2006) tyder på at økt synlighet har størst effekt på antall ulykker ved høy fart, noe som kan forklares med at synlige farger gjør det lettere å vurdere farten og at det er spesielt vanskelig for bilførere å vurdere farten på kjøretøy med svake kontraster (Horswill & Plooy, 2008). Elliott m.fl. (2003) viste i både laboratorieforsøk og feltstudier at jakker eller vester i fluorescerende farger gjør det lettere å oppdage motorsyklister, mens fluorescerende farger på hjelm eller buksene ikke har noen signifikant effekt, noe som bekrefter resultatene fra ulykkesstudien (tabell 4.8.1)." http://tsh.toi.no/doc680.htm 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Refleksvest på motorsykkel reduserer ulykksesrisikoen: "MC-klær med refleks / fluorescerende farger har vist seg å redusere antall MC-ulykker, mest i mørke, men også i dagslys. For klær eller hjelm i lyse farger derimot ble det ikke funnet noen signifikante virkninger på antall ulykker (tabell 4.8.1). Studier av virkningen på reaksjonstid og oppdagelsesavstand har vist at MC-klær med retroreflekterende eller fluorescerende materialer og farger øker synligheten og oppdagelsesavstanden, at virkningen er større enn virkningen av de samme farger / materialer på motorsykkelen, og at slike farger og materialer på klær og hjelm også reduserer faren for at andre undervurderer motorsykkelens fart (Olson m.fl., 1981; Huang & Preston, 2004). Resultatene fra Brenac m.fl. (2006) tyder på at økt synlighet har størst effekt på antall ulykker ved høy fart, noe som kan forklares med at synlige farger gjør det lettere å vurdere farten og at det er spesielt vanskelig for bilførere å vurdere farten på kjøretøy med svake kontraster (Horswill & Plooy, 2008). Elliott m.fl. (2003) viste i både laboratorieforsøk og feltstudier at jakker eller vester i fluorescerende farger gjør det lettere å oppdage motorsyklister, mens fluorescerende farger på hjelm eller buksene ikke har noen signifikant effekt, noe som bekrefter resultatene fra ulykkesstudien (tabell 4.8.1)." http://tsh.toi.no/doc680.htm Påstandene er i hovedsak bygd på Elliot et.a.l (2003) og Wells et. al (2004), Elliot gjorde to undersøkelser, den ene der man skulle se en motorsyklist på ett fotografi, her ble riktignok personen med refleksvest sett lettere, men man hensyntar ikke at man har lys på noen særlig god måte. I feltundersøkelsen i samme artikkel er normale lys på motorsykkelen like bra som refleksvest (dvs noe bedre), effekten av vest og lys er omtrent den samme også i Wells (dvs marginalt dårligere), man bruker forbedring kontra ett ikke-ekssiterende scenario i norge som argument, nemlig at refleksvest er bedre om man ikke har lys på. Det er det. Men folk kjører med lys her til lands. Se feks felttestet gjort av Av Hans-Yngve Berg, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande/NTF og Anders Bruks der man ikke finner noen forskjell om vedkommende har vest eller ikke. AtW Endret 17. desember 2013 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det at MC-førere med gul refleksvest ser teite ut er en god nok begrunnelse for meg til å beholde regelen ... 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) myke trafikanter har lite ansvar i trafikken virker det som. Det er riktig. Myke trafikanter (antatt ikke førere av motorkjøretøy) er ikke underlagt lisenskrav. Førere av motorkjøretøy er å betrakte som en professjonell part i.o.m. at de har krav til opplæring og lisensiering. En lisens som kan trekkes tilbake (M.a.o. lisensen er et privelegie, ikke en rettighet). De kan og må derfor holdes til en langt høyere standard enn myke trafikanter I praksis er kravene til motorvognførere i norge ganske lemfeldige i forhold til det de kunne ha vært. I nederland (Landet med best trafikksikkerhetsstatstikk by far) er motorvognførere pr. def skyldige i alle kollisjoner mellom motorvogn og myk trafikant. Eneste unntak er om retten finner det bevist at den myke trafikanten med viten og vilje gikk inn for å skape ulykken, noe som naturlig nok er temmelig sjeldent. I norge blir motorvognførere jevnlig sluppet ut på veiene igjen selv etter gjentatte grove overtramp. Inndragelse av førerkort for alltid blir nesten aldri benyttet, og selv da kan føreren søke om å få det tilbake etter 5 år. Endret 17. desember 2013 av sverreb 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det at MC-førere med gul refleksvest ser teite ut er en god nok begrunnelse for meg til å beholde regelen ... Hehe, selv om det skulle vise seg å ha en liten effekt på synlighet, så tror jeg man skal se langt etter å se de som vil ha refleksvestpåbud ønske et påbud om å male alle biler i signalgult AtW 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Var vel en episode i Fredrikstad en gang, hvor en arrestant m/håndjern skulle føres av et par politibetjenter fra arrest til forhørsrett, og når de stod på fortauet å ventet på grønn-mann så heiv plutselig fyr'n seg ut i fotgjengerfeltet foran en bil som kom. Altså, et helt opplagt tilfelle hvor bilføreren (som kjørte på grønt lys) var uskyldig, men vedkommende sjåfør fikk allikevel beslaglagt førerkortet på stedet. Ganske horribel praksis ang. slikt. (saken ble så vidt jeg minnes "ryddet opp i" kort tid senere, siden "alle" innså hvor urimelig det var) Ehh, det finnes ingen trafikklys i Fredrikstad. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Ehh, det finnes ingen trafikklys i Fredrikstad. Ikke falt deg inn at denslags kan ha eksistert i byen tidligere? (før man åpenbart de-regulerte det) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/4674781.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå