Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

ja, hele tiden her, og prøver konsekvent å ikke stoppe for syklister som sykler over fotgjengerfelt.Men er han/hun uti veien stopper jeg såklart, har jo ingen planer om kjøre på noen.

 

 

@erik: Tror du vil ha mer flaks med å blokke gaten med bilen din enn å filme det for så å anmelde det, blir vel bare henlagt eller noe slikt uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snillekim: Loven er nok laget sånn for at ikke syklister skal komme busende ut i veien i full fart til forskrekkelse for bilister. Men jeg er likevel ikke fornøyt med loven. Det burde være plikt for syklister å STOPPE før de skal over veien, slik at bilister blir forberedt på at de kommer. Gjerne med en fot på bakken. Men når bilene først har stoppet for å slippe syklistene over så bør syklistene ha lov til å sykle over veien. Det går raskere for både syklisten og bilisten.

 

Det ville vært en bedre lov etter min mening og ville fungert med dagens infrastruktur. Uten at jeg er særlig fornøyd med den akkurat. Syklister er nå en slags 3.rangs trafikanter som nesten aldri har egne felter. Syklistene er bare henvist til de eksisterende feltene: gangfelt og kjørefelt for biler og forblir de med lavest rettigheter til disse feltene. Det burde vært utbygd et skikkelig sykkelnett i hele landet. Ikke bare noen få spredte sykkelstriper i en og annen by.

 

_____________________

 

Samtidig vil jeg klage på brøytingen i Trondheim. Det virker som bilistene har en slags "førsterett" til brøytede veier. Gående og syklende får enten finne seg i å grynne på fortauer med 1/2 meter snø og digre snødunger med noen hundre meters mellomrom, eller å gå i veibanen. De fleste velger veibanen med den risiko det innebærer for både bilister, syklister og fotgjengere. Etter min mening har gående og syklende like mye rett på brøytede felter som bilistene. Trondheim kommune bør skjerpe seg kraftig her.

Lenke til kommentar

Jeg vet også fra da jeg syklet mye, at jeg foretrakk at bilistene kjørte uten å stoppe, slik at jeg kunne følge reglene. Jeg prøvde så mye som mulig å unngå gangfelt, slik at jeg slapp problemet. Dette inkluderer også å unngå gang- og sykkelveier som konstant går over veier hver 15. meter.

 

Her ser jeg også at i et gangfelt som går over en 4-felts vei rett før en rundkjøring er det satt opp blokkeringer slik at man faktisk må imellom to bommer som står mot hverandre, med litt under en meter mellomrom, og dermed ikke bare kan legge seg over i 30km/t.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen tiltak i dette landet som lar ungdom herje fritt med biler på et sikkert området, uten at det skal koste så jævelig mye penger?!?! Er kanskje noe som skjer 1 eller 2 ganger i året, men for personer som elsker fart og spenning. Hvor kan man få de adrenalinkickene man vil ha, litt oftere. Uten at det koster for mye penger eller at det er ulovelig??

 

F.eks en glattkjøringsbane der undom har fri adgang. Der drifting, og dounuts skjer på glatt føre uten bråk og blårøyk.

 

Hadde man kunne lekt seg på sånne steder hadde det blitt mye mindre farlige situsajoner på veiene. Da fikk man leke seg og få den adrenalinen man ville ha uten at det er til sjenanse for andre..

Lenke til kommentar

Glattkjøringsbane er da langt fra billig å holde oppe...

 

Noen må holde og styre maskiner, brøytes, fettes om sommeren, køordning slik som på glattkjøringsbaner må opprettholdes, eller hadde folk krasjet, hvis det er fri gratis adgang så hadde det også strømmet på med ungdommer, og da hadde folk ventet i 10-20 min for hver tur...

 

Tror nok det er billigere for alle å bare bestille en glattkjøringstime der du kan leke deg. Hvis det er noen som virkelig elsker og brenner for å kjøre fort, så anbefaler jeg å bli med i en eller annen go-cart klubb eller hva det heter...

Lenke til kommentar
Glattkjøringsbane er da langt fra billig å holde oppe...

 

Noen må holde og styre maskiner, brøytes, fettes om sommeren, køordning slik som på glattkjøringsbaner må opprettholdes, eller hadde folk krasjet, hvis det er fri gratis adgang så hadde det også strømmet på med ungdommer, og da hadde folk ventet i 10-20 min for hver tur...

 

Tror nok det er billigere for alle å bare bestille en glattkjøringstime der du kan leke deg. Hvis det er noen som virkelig elsker og brenner for å kjøre fort, så anbefaler jeg å bli med i en eller annen go-cart klubb eller hva det heter...

8014679[/snapback]

 

 

Gocartklubb? En gocart går i 50 km/t.. Blir fort kjedelig.. Proffe gocarter som går fort må ha utskifting av motor etter 1 times kjøring.. en sånn motor koster 50 000,-.. det blir fort mye penger det.. :p Kunne selvfølgelig tatt litt for å kjøre på en enkel glattkjøringsbane.. :) Og kanskje opprettet et system der man bestiller time, så det ikke er så mange der av gangen.. men 800,- er litt drøyt :dontgetit:

 

Kankje en flystripe hvor det gikk ann å få litt fart også.. det koster da ikke mye penger, og er enkelt å holde styr på :thumbup: Hadde blitt mye mindre råkjøring på veien, når det finnes steder å gjøre det lovelig og innenfor en behagelig pris :)

 

Så fikk ungdommen også kjent litt på hvordan en bil klarer seg i høy fart. De fleste dødsulykker skjer når ungdommer kjører for fort og ikke klarer en sving.. men hvordan skal de kunne vite at den bilen ikke vil klare svingen? Når de aldri har fått prøvd det under kontrollerte forhold. Ikke alle som vet hvor de fysiske lovene går :p

Ingen klarer å bryte, eller lure de...

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Du kan ta bremsetester mens du kjører på en vei for å se om det er glatt der, dette gjøres da når det ikke er noen bak og i en lav fart slik at du unngår å kollidere.

 

Sjåfører må bare lære seg at man ikke kan kjøre i 60 på glatt føre i en skarp sving... Det er ikke så vanskelig å lære seg!

8014959[/snapback]

 

 

på tør asfalt a? Tar du en bremsetest der, vil det kjennes ut som at bilen sitter støpt på veien.. Hvordan bilen reagerer i en sving i høy hastighet da, har ikke bare med bremsene på bilen, men også fjæringer, tyngde osv.. Det er ikke så lett å finne ut på veien før det er for sent, er det vel?

 

Hadde man hatt kontrollerte områder hvor det kunne kjøres og herjes uten fare for seg selv og andre ville det ikke vært så mye dødsulykker på veien bland ungdom. De fleste dødsulykker grunnet ungdommer i høy art skjer om sommeren. Utforkjøringer om vinteren er mer for å prøve brekksladd osv.. da går det sjeldent liv tapt..

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Alle svinger jeg har sett i Tromsø kan jeg holde fint fartsgrensa når det er tør asfalt. Det er ikke meninga at folk skal kjøre over fartsgrensa i svinger, da går det galt...

 

Mener du at det skal bli lagd svære baner der uerfarne kjører kan teste sin nye bil for å se når den faktisk blir ødelagt i svinger? For bilen kan godt flippe rundt hvis har god nok fart i en sving. Forstår ikke helt poenget, du kan jo bare finne en tom(eller trafikkert) vei på en søndag(eller hvilken som helst dag), da får du testet litt svinger i maks lovlig hastighet...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Alle svinger jeg har sett i Tromsø kan jeg holde fint fartsgrensa når det er tør asfalt. Det er ikke meninga at folk skal kjøre over fartsgrensa i svinger, da går det galt...

8015362[/snapback]

Det er en grunn til at det heter fartsgrense. Det er en øvre grense for hvor raskt det er lov å kjøre. Leser man litt i veitrafikkloven så står det at man alltid skal avpasse farten etter kjøreforholdene. Dvs. redusere hastigheten når det er nødvendig. Det kan være på grunn av is, våt veibane, elgfare, skarpe svinger, dårlig sikt, trafikkbildet, eller andre ting.

 

Der er altså ikke meningen at man skal holde den øvre fartsgrensa i alle svinger selv på tørt føre. Det er heller ikke meningen at man skal kjøre over fartsgrensa hverken i svinger eller på rette strekninger, uansett hvor bra føret osv er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alle svinger jeg har sett i Tromsø kan jeg holde fint fartsgrensa når det er tør asfalt. Det er ikke meninga at folk skal kjøre over fartsgrensa i svinger, da går det galt...

 

Mener du at det skal bli lagd svære baner der uerfarne kjører kan teste sin nye bil for å se når den faktisk blir ødelagt i svinger? For bilen kan godt flippe rundt hvis har god nok fart i en sving. Forstår ikke helt poenget, du kan jo bare finne en tom(eller trafikkert) vei på en søndag(eller hvilken som helst dag), da får du testet litt svinger i maks lovlig hastighet...

8015362[/snapback]

 

 

Poenget er at det finnes faktisk folk som trenger litt mer adrenalin enn andre.. Og hvor kan man få skikkelige adrenalinkick i det landet her uten at det er ulovelig eller koster mye penger?

 

Å kjøre i fartsgrensen gir ikke det minste adrenalin.. Dobbelte gir et kick.. Eneste grunnen til at hvertfall jeg holder igjen på pedalen er at jeg vet det setter andre i fare. Defor velger jeg å ikke gjøre det. Får det ut på andre måter en gang i blandt, som ved å kjøre cross med ei venninne, eller kjøre utfor.. men er perioder dette ikke kommer ofte nok, og suget kommer.. hva gjør man da? når man ikke har råd til å ta fallskjermkurs, egen crossykkel eller kjøre lovelig på en bane?

 

Poenget er å gi mer tilbud til de som vil ha litt action i livet...

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, vil ikke gjøre det.. det er til sjenanse for baboerene rundt. (om sommeren). Mener bare det burde være tilbud til de som ikke har råd til å drive med motorsport eller annen ekstremsport som ung. Er ikke sånn at afrenalinsugen ikke kommer før man har fast jobb og tjener penger :p Er fast bestemt på å jobbe meg opp til en godt betalt jobb, hvor jeg kan gjøre alt dette lovelig, men det er alt for lite tilbud til ungdommer genertelt..

 

:thumbup:

Endret av Ludogamer
Lenke til kommentar

Jeg vil benytte klagetråden på å klage på denne personen:

Poenget er at det finnes faktisk folk som trenger litt mer adrenalin enn andre.. Og hvor kan man få skikkelige adrenalinkick i det landet her uten at det er ulovelig eller koster mye penger?

8015843[/snapback]

Bilkjøring er noe av det farligste man gjør gjennom livet og det blir ikke noe bedre av slike råkjørere. Grisekjøring hører bare hjemme på PC-skjermen.

Lenke til kommentar
En stor PC-skjerm kan være billigere enn bare en eneste fartsbot.

 

(Forøvrig bør skjermproblemet ditt, være ditt og ikke oss andre trafikanter sitt)

8018988[/snapback]

 

 

På en PC-skjerm?? Liten forskjell på fartsfølelsen du får av en ekte bil og på en skjerm da :nei: Og hvorfor må man få bot? er jo det som er poenget! Gi ungdommen et tilbud der de kan gjøre det lovlig!

Endret av Ludogamer
Lenke til kommentar

Ja, det finnes jo både gocart-baner og andre lukkede baner for billøp. Så vidt jeg vet er aldersgrensen lav på sånt også. Men selv dette er ikke trygge former for råkjøring. Råkjøring på PC er derimot trygt.

 

Denne tråden er en trafikalsk klagemur, altså klager på ting som skjer i (offentlig) trafikk. Da må det være lov å kritisere fartsbøller som setter eget og andres liv i fare ved å bryte fartsgrensene. Offentlige veier skal ikke grisekjøres på og det må være lov til å si tydelig i fra om.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat! Det skal ikke grisekjøres på offentlige veier av akkurat den grunn at du setter andre i fare. Men med et tilbud der ungdom kan ha det litt gøy under sikre forhold, hadde det blitt mindre av det. Og som nevnt ovenfor går en gocart ikke fortere enn 50 km/t. Det gir ikke alle et kick. Og organisert bilkjøring på bane. Ja, det finnes, men ta å sjekk opp hvor mye det koster å drive med det f.eks et år, så tror jeg du skjønner at noen er litt irriterte. Hvorfor finnes det ikke tilbud som ikke koster skjorta å være med på?

 

En åpen dag på kjeller flystripe koster ikke noen mye penger. Det setter ingen andre enn deg selv i fare, og de fleste som er ute etter den farten er klar over det. Bare det å vite at ting kan gå galt hvis du gjør en feil er også et kick. Men er det rart sånne folk må ty til råkjøring i gatene, når det ikke finnes noe lovelig tilbud?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...