Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Her viser du at du ikke har forstått så mye.

Trafikkaoset vi får på det sentrale østland (Oslo m/omegn) ved snøvær skyldes rett og slett at veiene våre i utgangspunktet er overbelastet.

Når en overbelastet vei så snør ned med det resultat at man må ha bedre avstand til bilen foran som følge av at det blir glatt, da begynner kaoset.

 

At vi i tillegg har en del østeuropeiske vogntog som knapt nok har dekk gjør det ikke greiere.

 

Vi ser ofte at en eneste bil som får stans på eksempelvis E6 nordover/sørover gjør at alle andre bruker en halvtime eller mer ekstra hjem fra jobb.. Det samme gjelder E18 vestover.

 

Det er klart det ikke blir det samme kaoset i nord, der det knapt nok er biler på veien.

Dette er dessverre helt vanlige myter. Jeg VET at det er mer trafikk, større biltetthet, og jeg har (tro det eller ei) bodd på østlandet i flere år og opplevd "snøkaoset" på nært hold flere ganger. Pendling inn til Oslo hver dag sørfra i tre år ga meg en god del erfaring på dette ;)

 

Men se: samme søren om det er flere biler, så tør jeg påstå at en større andel av sjåførene takler vinterføret dårlig der enn de fleste andre steder i landet. Det er greit nok når først uhellet skjer, at det blir kaos, men jeg er hellig overbevist om at man kunne unngått en svært stor andel av disse hendelsene om folk bare var litt mer vante på vinterføret.

 

At det blir kaos kun fordi man må kjøre saktere og holde større avstand til bilen foran forstår jeg ikke - om det er det du mener? Kaoset oppstår slik jeg ser det når det på allerede tungt belastet vei kjører folk som ikke greier å holde seg på veien. Om man kjørte pent og ordentlig og holdt seg på veien ville man stadig kommet fint fram selv om det tar litt lengre tid enn ellers. Det gjør det jo uansett om du bor i nord eller sør eller vest eller hvor som helst - man må pent senke farta litt på dårlig føre og takle å komme noen minutter senere på jobb. Akkurat det er ikke verre for østlendingene enn alle andre.

 

Året er for langt til at vi søringer kan bygge seg opp noen nevneverdig vinter-rutine. Det er bart så lenge av gangen at vi helt har glemt glatta til neste gang den kommer. Derfor har ingen bergensere helt elementære remedier som kjetting, spade og slepetau i bilen, for "vi får jo aldri bruk for det".

 

Tjah, det kunne fint vært mer vinterføre feks også på østlandet. Som nevnt over så pendla jeg i noen år rundt byen der, og opplevde svært sjeldent at det var glatt feks på E6. Det skulle ikke mange snøfillene til før de var ute og fylte opp med saltlake. På denne måten venner folk seg til å kjøre som om det er sommerføre året rundt, og når det da innimellom kommer såpass mye på en gang at man ikke greier å brøyte og salte unna kjapt nok, kommer panikken hos folk, og dermed ligger de strødd langs veikanten og lager kaos. Mer vinterføretrening, så hadde det gått langt "glattere" :)

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er dessverre helt vanlige myter. Jeg VET at det er mer trafikk, større biltetthet, og jeg har (tro det eller ei) bodd på østlandet i flere år og opplevd "snøkaoset" på nært hold flere ganger. Pendling inn til Oslo hver dag sørfra i tre år ga meg en god del erfaring på dette ;)

 

Men se: samme søren om det er flere biler, så tør jeg påstå at en større andel av sjåførene takler vinterføret dårlig der enn de fleste andre steder i landet. Det er greit nok når først uhellet skjer, at det blir kaos, men jeg er hellig overbevist om at man kunne unngått en svært stor andel av disse hendelsene om folk bare var litt mer vante på vinterføret.

 

At det blir kaos kun fordi man må kjøre saktere og holde større avstand til bilen foran forstår jeg ikke - om det er det du mener? Kaoset oppstår slik jeg ser det når det på allerede tungt belastet vei kjører folk som ikke greier å holde seg på veien. Om man kjørte pent og ordentlig og holdt seg på veien ville man stadig kommet fint fram selv om det tar litt lengre tid enn ellers. Det gjør det jo uansett om du bor i nord eller sør eller vest eller hvor som helst - man må pent senke farta litt på dårlig føre og takle å komme noen minutter senere på jobb. Akkurat det er ikke verre for østlendingene enn alle andre.

 

 

 

Du VET at det er mer trafikk, og at veiene i utgangspunktet er helt på smertegrensen hva gjelder utnyttelsesgrad?

 

Samtidig benekter du altså det faktum at dårligere føre (som fører til at man må ha større sikkerhetsmargin) forårsaker køer og kaos?

 

Du ser kanskje selv at det faller på sin egen urimelighet..

 

En vei som i utgangspunktet er helt i grenseland kapasitetsmessig vil umiddelbart være underdimensjonert så fort man må legge inn ekstra marginer.

 

Som sagt, alt som skal til for å skape komplett kaos på innfartsveiene til Oslo er rett og slett en eneste bil med stans lange en av hovedveiene.

Lenke til kommentar

Samtidig benekter du altså det faktum at dårligere føre (som fører til at man må ha større sikkerhetsmargin) forårsaker køer og kaos?

Nei, han sier det dårlige føret fører til kaos. Men ikke pga mengden trafikk, men fordi folk ikke kan kjøre på dårlig føre.

 

Du kan jo argumentere mot det han skriver, ikke stråmenn, i det minste.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som ikke kan kjøre på vinterføre og denne jævla unødvendige saltinga. Det snør, det er fine vinterveier og det bare å skrape veien... men her så pøser de på med salt. 2 biler har jeg vært ute å lufta på føret og begge kom frem uten problemer på de vinterveiene jeg kjørte de på. Da jeg var ute å kjørte den siste så så jeg at de kom med salt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du VET at det er mer trafikk, og at veiene i utgangspunktet er helt på smertegrensen hva gjelder utnyttelsesgrad?

Jeg er svært enig med jonlem i denne sammenhengen. Det er EKSTREMT MYE dårlige sjåfører på østlandet når det gjelder vinterføre. Jeg skriver svært gjerne under på denne uttalelsen, og jeg mener at ikke bare andre, men også jeg trenger bedre opplæring.

 

Jeg tar i alle fall været som gevinst når det snør som verst før det er saltet, og øver meg på krisesituasjoner og for å finne ut hvordan bilen oppfører seg under stress. Jeg har også standard slepetau og kjetting liggende i bilen til enhver tid, og har selv hatt bruk for dette opptil flere anledninger når jeg hjelper store SUV'er opp fra grøfta.

 

Som jeg sa på forrige side; bruk vett! Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. De som klager på været klager egentlig bare på sin egen antakelse/gjetting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du VET at det er mer trafikk, og at veiene i utgangspunktet er helt på smertegrensen hva gjelder utnyttelsesgrad?

 

Samtidig benekter du altså det faktum at dårligere føre (som fører til at man må ha større sikkerhetsmargin) forårsaker køer og kaos?

 

Du ser kanskje selv at det faller på sin egen urimelighet..

 

En vei som i utgangspunktet er helt i grenseland kapasitetsmessig vil umiddelbart være underdimensjonert så fort man må legge inn ekstra marginer.

 

Som sagt, alt som skal til for å skape komplett kaos på innfartsveiene til Oslo er rett og slett en eneste bil med stans lange en av hovedveiene.

 

Jepp. At kapasiteten er dårlig merker man uansett om det er vinter eller ikke. Selv på tørt sommerføre skal det ikke mer til enn en bensintom tulling ute på veiskuldra før det står bom stille i begge felt inn til byen på E6 sørfra på morran. Men, ikke da heller er det føret som har skylda i seg selv, men han som planla dårlig og kjørte tom tanken før han fylte. Likesom det er den som var uheldig og snurra sin skyld når det er glatt. Hadde han ikke snurra hadde trafikken fortsatt gått. Saktere enn normalt ja, men det stopper ikke helt opp uten en grunn.

Omtrent som overalt ellers, må man selvfølgelig der også regne med å kjøre litt saktere enn ellers når føret er dårlig. Forskjellen ligger i hvor stor andel av sjåførene som faktisk sørger for full stopp. Får man rydda disse av veien vil det jo fortsatt gli avsted..

 

Det er selvfølgelig folk som snurrer og kjører ut her i nord også (ja, her ER biler på veiene..). Jeg skal ikke påstå noe annet, og det er jo helt klart at konsekvensene av utforkjøringer er større der sør pga trafikkmengden (flere blir stående i kø), men jeg tør stadig påstå det skal mindre til før mange seiler i grøfta der enn det gjør her. Jeg bor nå i en liten by i nord, og kjører til jobb hver dag. Her om dagen hadde vi et føre som ville forårsaket unntakstilstand rundt Oslo - såpeglatt E6, isete og underkjølt regn gjorde kjøringa til en krevende øvelse. Med drøyt tre mil hjemmefra og til jobb burde jeg sett en og annen bil i grøfta, men det gjorde jeg ikke. Det gikk saktere enn normalt, men jeg kom fram. Slik kunne det vært rundt Oslo også, om ikke folk la ut på veien som om det var sommerføre året rundt og ikke skjønner tegninga før de ligger strødd i grøfta.

 

Men for all del! Det er jo ikke bare dimlinger i trafikken der nede. De aller fleste holder seg jo faktisk på veien, i rettferdighetens navn :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag opplevde jeg noe rart. Et par fotgjengere hoppet plutselig ut i veien et lite stykke foran meg, de kom gående ut fra en kontainer på et sted hvor jeg ikke akkurat forventer at det går noen som helst, for å gå over veien. De var lette å se, heldigvis, så jeg bremset jo ned farten for å la dem gå over veien, men hun ene av dem sto som fryst og bare så på meg som om ville vente på at jeg kjørte forbi henne. Problemet var at dette gjorde hun midt i veibanen...

 

Rart!

Lenke til kommentar

Folk som ikke kan kjøre på vinterføre og denne jævla unødvendige saltinga. Det snør, det er fine vinterveier og det bare å skrape veien... men her så pøser de på med salt. 2 biler har jeg vært ute å lufta på føret og begge kom frem uten problemer på de vinterveiene jeg kjørte de på. Da jeg var ute å kjørte den siste så så jeg at de kom med salt

Når du kommer litt ut fra byen så er det veldig bra dem salter ihvertfall... Er jo is her jeg bor. Da er det ikke så lett og bare skrape veien

Lenke til kommentar

Når du kommer litt ut fra byen så er det veldig bra dem salter ihvertfall... Er jo is her jeg bor. Da er det ikke så lett og bare skrape veien

 

Kommer fint frem uten saltklinet ;) . Det er bare å lære seg å kjøre på glatta noe som det virker som er meget vanskelig for mange her på berget så mange som roter når snøen legger seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kjenner til er salting noe som forekommer kun under spesielle omstendigheter her jeg bor. Ei heller hadde jeg, eller de andre her lokalt, noen problemer å komme rundt før, under eller etter snøfallet nå i helga. Muligens at Oslo og de større byene stopper om ikke saltet er der men det betyr ikke at hele Norge gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette saltfaenskapet har jo tatt helt av. Kjørte hjem fra E18, Tønsberg - Lillestrøm, og hele strekningen var saltet. Møtte vel 2 eller 3 biler som har klart å få snurr på 100% saltet vei! Sier vel litt om kompetansen blant norske sjåfører?

 

Når jeg endelig var hjemme, tok jeg en runde rundt bilen. Den glitret nesten av alt saltet. Første jeg gjorde var å dra ned til Statoil for å få den spylt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_chloride#Road_salt

Wiki artikkelen påstår i hvertfall at veisalting er effektivt, until -10C. Så vis det er en region hvor tempraturen ikke detter under 10C punktet på natta, kan jeg sikkert godt forstå og forsvare salting.

 

Men la oss tenke oss veien:

Snø kommer

Saltet smelter

Så hvor blir snøen da av? Den renner vel av, eller fordamper på høyere brukte veier.

Saltet blir vel sittende igjen og forminsker problemet med neste snøfall.

Så jeg tror det blir ditt alternativ 1.

 

Men la oss videre tenke:

Det speker hardt om natta, og tempraturen faller forbi -10C. Noe kommer til å smelte i løpet av dagen, hjulsporene blir vel oppting rimelig fort, men hva med resten av veien vis det blir en ny speknatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...