Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lå bak en sinke en gang i høst som kjørte i 30-40 i en 80 sone... etter 6km fikk jeg min dose nok. Kjørte jo med henger så ikke lettest å foreta forbikjøringer så da lå jeg på hornet til pointet var "taken" og kvinnfolket som kjørte la seg nok ut at jeg kunne ta en passering med henger.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Hvorfor i svarte granskauen er det så vanskelig å aksellere opp i motorveghastighet når man skal inn på en motorveg. Det er jo genialt å legge seg i 60 når det er 100km/t på vegen.

Forståeleg. Kjenner meg derfor ganske audmjuk om dagen i og med at eg alltid kjem ut på motorvegen i ca 80... Har eit ekkelt uljod på motoren som gjer seg ganske gjeldande i høgt turtal. Inntil eg får retta opp i det (skal på diagnostisering i morgon) må eg berre handsama motoren pent.

Lenke til kommentar

selv på flate påkjøringsramper er det noe som er ekstremt vanskelig her i distriktet. Her i høst kjørte jeg med 1 henger og den vite stippla linja på påkjøringsrampa var såpass lang at jeg med en bil m/henger klarta å komme seg opp i 80 og faktisk kjørte forbi bilen forran på påkjøringsrampa ved å blinke meg ut.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ba han pent om å kjøre forbi. Han sa han skulle inn i en garasje som jeg altså blokkerte. På dette tidspunktet hadde han allerede stått og sett dumt på meg i 2-3 minutter og jeg hadde flyttet meg for å gjøre enda bedre plass til at han kunne komme forbi meg. Og så ble jeg noe sur og ba han til helvete se til å kjøre inn så jeg kunne komme meg ut. Og da "måtte jeg passe meg og ikke snakke slik til ham igjen for da skulle han banke meg".

 

Han kjørte tysk bil, forresten. For de av dere som liker å mate fordommene mot slike personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og så ble jeg noe sur og ba han til helvete se til å kjøre inn så jeg kunne komme meg ut.

Case lost :)

Prøv å oppføre deg litt mer rolig neste gang. Selv om han hisser seg opp, så forklar pent og rolig at det er lettere for han å rygge enn deg, både mtp størrelse og tid.

 

En morsom ting jeg opplevde for noen år siden; Jeg står i Oslokø, og jeg er en person som pleier å holde en del avstand til bilen forran, for da kan jeg kjøre i tomgang på første istedenfor gass-brems-gass-brems-gass-brems etc. Så stod vi stille et par minutter, så kommer personen i bilen bak og ba meg følge trafikken, sånn som alle andre gjorde. Etter dette provoserte jeg han ved å gasse på veldig og bremse noe hardt. Idioten fulgte like idiotisk etter, og jeg så på han at han ble mer og mer nervøs. Etter et par kilometer kjørte jeg på min måte igjen, og så i speilet at han faktisk fulgte meg. Det må ha gått opp for han at køkjøring kan gjøres rolig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Case lost :)

Prøv å oppføre deg litt mer rolig neste gang. Selv om han hisser seg opp, så forklar pent og rolig at det er lettere for han å rygge enn deg, både mtp størrelse og tid.

 

Enkelte kan være en tollmodighetsprøvelse i fra en annen verden.

Har vært borte i situasjoner hvor jeg har stått i 10-15 minutter å argumentert på hvorfor han skal flytte seg og ikke han i lastebilen jeg forsøker å geleide baklengs inn en trang sidegate i Oslo.

Det kan være verdt å nevne at de 10 siste minuttene i hovedsak har vært på trass fra min sin side hvorpå jeg påpeker at han neppe hadde det så travelt allikevel.

Lenke til kommentar

Case lost :)

Prøv å oppføre deg litt mer rolig neste gang. Selv om han hisser seg opp, så forklar pent og rolig at det er lettere for han å rygge enn deg, både mtp størrelse og tid.

 

En morsom ting jeg opplevde for noen år siden; Jeg står i Oslokø, og jeg er en person som pleier å holde en del avstand til bilen forran, for da kan jeg kjøre i tomgang på første istedenfor gass-brems-gass-brems-gass-brems etc. Så stod vi stille et par minutter, så kommer personen i bilen bak og ba meg følge trafikken, sånn som alle andre gjorde. Etter dette provoserte jeg han ved å gasse på veldig og bremse noe hardt. Idioten fulgte like idiotisk etter, og jeg så på han at han ble mer og mer nervøs. Etter et par kilometer kjørte jeg på min måte igjen, og så i speilet at han faktisk fulgte meg. Det må ha gått opp for han at køkjøring kan gjøres rolig.

Hvis alle hadde gjort som deg hadde køen vært fire ganger så lang og tatt ditto lengre tid. Tenk på det neste gang du ikke koser deg på tomgangsgass med 50 meters luke. Kjører du i kø må de gidde å gasse-bremse-gasse. Folk som lager store luker i køen irriterer meg veldig.

Lenke til kommentar

Hvis alle hadde gjort som deg hadde køen vært fire ganger så lang og tatt ditto lengre tid. Tenk på det neste gang du ikke koser deg på tomgangsgass med 50 meters luke. Kjører du i kø må de gidde å gasse-bremse-gasse. Folk som lager store luker i køen irriterer meg veldig.

For det første, luken min er ikke 50 meter, den er lang nok til at man slipper å bremse-gasse-bremse-gasse.

 

Hvis jeg bremser, så bremser bilen bak mer enn meg, fordi det er en ting oppe i hodet som heter reaksjonstid, og det er en annen ting som heter sikkerhet. Du reagerer litt senere, og du vil definitivt ikke ødelegge din bil, så da bremser du hardere enn meg. Bilen bak deg igjen gjør det enda kraftigere, og fortsetter man bakover slik skaper man en kø som står så å si stille.

 

Hvis du ikke ønsker å se helheten i hvorfor det oppstår trafikk, men foretrekker å kun fokusere på bilen som er rett foran deg, og irritere deg over han fordi han "ikke følger med i trafikken", så syns jeg rett og slett at du skal ta grunnkurs for førerkort klasse B for oppfrisking. Det første man blir anbefalt er å se langt frem. Hvis du ikke klarer å se og forstå reaksjonen av bilrekkene hvis en bil bremser, så ønsker ikke jeg å møte deg på en norsk vintervei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En evig vanskelig diskusjon det der med køkjøring og flyt. Merkelig nok er det utrolig mange i dette landet som ikke forstår helt elementær fysikk og matematikk, men allikevel får sertifikat.

 

Edit;

Dette går vel innunder samme problemet som oppsto her om dagen på en større parkeringsplass utenfor en arena. Alle skulle hjem samtidig, og jeg tør vedde mye på at de fleste hadde kommet raskere hjem om folk flest behersket samarbeid for å skape flyt. Istedenfor korker det seg fordi alle skal kjøre samme vei samtidig, og helst først, og til syvende og sist tar det totalt sett lengre tid å tømme parkeringsplassen. Dumme, dumme mennesker. Ro ned, samarbeid, flett, flyt, det er IKKE veldig innvikla!

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du kommer minst like fort frem. Bruker mindre drivstoff, mindre stressende å kjøre.

Og om alle hadde holdt en sånn god flyt kunne snittfarten faktisk økt. Nå får man "bølger" i trafikken der folk må stoppe helt opp og sneglekjøre lenge etterpå.

 

For det første, luken min er ikke 50 meter, den er lang nok til at man slipper å bremse-gasse-bremse-gasse.

 

Hvis jeg bremser, så bremser bilen bak mer enn meg, fordi det er en ting oppe i hodet som heter reaksjonstid, og det er en annen ting som heter sikkerhet. Du reagerer litt senere, og du vil definitivt ikke ødelegge din bil, så da bremser du hardere enn meg. Bilen bak deg igjen gjør det enda kraftigere, og fortsetter man bakover slik skaper man en kø som står så å si stille.

 

Hvis du ikke ønsker å se helheten i hvorfor det oppstår trafikk, men foretrekker å kun fokusere på bilen som er rett foran deg, og irritere deg over han fordi han "ikke følger med i trafikken", så syns jeg rett og slett at du skal ta grunnkurs for førerkort klasse B for oppfrisking. Det første man blir anbefalt er å se langt frem. Hvis du ikke klarer å se og forstå reaksjonen av bilrekkene hvis en bil bremser, så ønsker ikke jeg å møte deg på en norsk vintervei.

Man må jo selvfølgelig ha avstand nok til ikke å krasje, og ikke være nødt til å bråbremse... Men man må gidde å følge på i køen og ikke la luken framover bli altfor stor. Hvis alle i køen dobler den gjennomsnittlige avstanden framover vil køen bli dobbelt så lang, enkel matematikk. Denne artikkelen fa Aftenposten oppsummerer det greit ;http://bil.aftenposten.no/bil/Slove-sjaforer-gjor-bilkoen-lengre-24159.html#.UmeXIsQ4X4Y

Endret av Guinan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...