Dromle Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hver morgen når det er mørkt treffer jeg på en syklist med mørke briller og såpass sterkt og blendende lys at jeg ikke ser noe annet enn lyset på sykkelen dersom jeg blender ned mitt eget langlys. Og dette skjer på svingete og smale vestlandsveier på ca. 3,5m bredde så det er ikke akkurat så trygt å kjøre i blinde i det jeg passerer vedkommende. I dag ble jeg så blendet av han i det han kom mot meg i full fart at jeg ikke la merke til den store vanndammen som var ved siden av han i det vi passerte hverandre. I speilet la jeg merke til at han fikk seg en solid dusj og tenkte at den dusjen kunne han takke seg selv for. Finnes det noe regelverk for hvor sterkt og blendende lys syklister kan ha på sykkelen sin? 1 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Finnes det noe regelverk for hvor sterkt og blendende lys syklister kan ha på sykkelen sin? § 15. Bruk av lys 2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html Vil regne med at dette gjelder for syklister også. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Det er ikke "vil regne med"; det gjelder for syklister også. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Spørsmålet da blir hva som er definert som fjernlys? Er et sykkellys som er feiljustert eller som har helt feil spredning av lyset definert som fjernlys? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Bryter uansett med paragraf 3 i vegtrafikkloven. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Dagens kaktus går til avisa Nordlys for artikkelen om konsekvensene av dårlig skrapede ruter: Man risikerer en bot på 2000 kr og i grove tilfeller kan man miste førerkortet. De glemmer helt å nevne den langt alvorligere konsekvensen at det kan koste liv og helse. 3 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Dagens kaktus går til avisa Nordlys for artikkelen om konsekvensene av dårlig skrapede ruter: Man risikerer en bot på 2000 kr og i grove tilfeller kan man miste førerkortet. De glemmer helt å nevne den langt alvorligere konsekvensen at det kan koste liv og helse. Jeg vil også gi en kaktus til å bruke bilder med blitz på innsiden av en rute for å illustrere dårlig sikt. Ikke bare er det ren og skjær løgn for å skrike til seg oppmerksomhet, det er også farlig når mange tenker "Nei min rute ser jo ikke sånn ut når jeg sitter her inne i mørket og alle lyskilder er eksterne, det er mye bedre enn de tullingene i avisa" Som svar til din kaktus vil jeg også slenge ut påstanden at de fleste aviser gjør det de kan for å tjene penger, og gjennomsnittspersonen er mye mer intresert økonomisk enn helsemessig - så lenge det ikke er slanking på gang. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg tror tidspresset på journalister er sterkere nå enn noen gang før og at det fører til stadig mindre gjennomtenkte artikler. En fordumming som vil bidra til avisdøden. "Hvorfor betale for papirblekke med intetsigende pjatt?" - Jeg har tatt følgende av det for mange år siden og sluttet å kjøpe papiraviser. 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Ja. Har kuttet ut alt unntatt aftenposten. Syns de har en del interressante artikler, men det ser generelt sett mørkt ut for papiravisene. Aftenposten er etter min mening den eneste avisen som ikke er 100% lik se&hør. Men vet ikke hvor lenge det vil vare Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 De glemmer helt å nevne den langt alvorligere konsekvensen at det kan koste liv og helse. De skriver jo at det er livsfarlig slurv. 2 Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Kunne blitt stygt hvis ikke han fikk svingt inn igjen i tide. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/arbeidsgiver-anmelder-sjaafoeren-etter-denne-forbikjoeringen-4134497.html Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 En kaktus sendes sjåføren av ei lita rød rotte a la fiesta som vrengte bilen av veien til venstre, rett foran en bil som kom i mot - som måtte hugge i bremsa. Den som kom i mot var en ambulanse i full utrykning. Lurer på hva fiestakjerringa egentlig tenkte på.. Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Lurer på hva fiestakjerringa egentlig tenkte på.. Er vel heller et spørsmål om hva hun tenkte med. 2 Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Møtte ein bil der føraren sat og titta til høgre medan ho køyrde ut i rundkøyringa rett framføre meg. Eg bremsa jo sjølvsagt heilt ned, men ho såg meg ikkje føre ho var ute banen min. Vil òg nemne at det ikkje var noko trafikk anna enn vi to og éin bil til som sto bak ho og venta på å koma inn i rundkøyringa. Veldig oversiktleg stad òg. Trur eg må lære meg å bruke hornet. Om så ikkje for anna enn å sjekke at det enno verkar Endret 10. oktober 2013 av Vierett Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Møtte ein bil der føraren sat og titta til høgre medan ho køyrde ut i rundkøyringa rett framføre meg. Opplever det noen ganger i uken her i sør... Arrgh. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Er det vanlig alle fagfolk kjører veldig fort?! Merker nesten ingen kjører etter skillt, alle bare etter forholda eller til de tar igjen en bil forran. Ligger som regel alltid 10-20km over grensen og i dag var vi til og med oppi 110 i 50 sona! Men må også sis det kjøres med kontroll og er god kjøring i svinger og allt. Har suttet på med noen i 80 samme strekning og vært redd siden de ikke kunne kjøre bilen. Men alikevel er det alltid høy fart.Har selv opplevd når jeg kjører at noen med jobbiler kjører veldig tett bakpå, ikke bruker blinklys eller bare kjører inn i rundkjøringer osv, merka nå at når man sitter på føles det ikke sånn, men tror nok noen av de andre bilene følte det litt sånn innimellom. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Folk som kjører av gårde med blinklyset på. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Ser ikke hva problemet er. Alt for mange småproblemet med hvordan blinklystet fungerer, og på toppen av det: Det kan brukes så mye lovelig. 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Men må også sis det kjøres med kontroll og er god kjøring i svinger og allt. "Slapp av, jeg har kontroll" er en klassiker blant råkjørere. Ett minutt senere ligger bilen i grøfta. 4 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Hæ? Ser ikke hva problemet er. Alt for mange småproblemet med hvordan blinklystet fungerer, og på toppen av det: Det kan brukes så mye lovelig. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå