Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk som ikkje bruker blinklys,generelt, er en evig plage. Om det så er ett såkallt ekstrautstyr på bilen dette her,så er det uansett plagsomt når de ikke bruker det spør du meg. Skaper mange farlige situasjoner gjør det også...Å uheldigvis så er mangen av de 18-åringer, som nettopp har fått lappen. Mange eldre også selvfølgelig, men også mange "ferskinger" som en hvertfall skulle ha trodd hadde husket noe av det de har lært for kanskje bare ett par måneder siden, men lar det likevel være

Endret av d3vil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag vil jeg klage på bussjåføren som kjørte rute 60 i halv tre tiden. Ved rema 1000 på strindheim har du faktisk vikeplikt for meg når du skal ut på veien.

 

Mulig du telte feil antall biler da jeg var sist i "køa", men det er faen ikke morsomt når bussen begynner å kjøre ut i veien når man kommer i 50km/t og ikke har noe sted å gjøre av seg. Det resulterte i full abs-blokkering, bråstopp for bussen og en rimelig misfornøyd bilist i en blå ford... (og så ingen skal begynne å kverrulere: bussen skulle ut fra en sidevei på min venstre side..)

 

Og de som ikke klarer å kjøre i kø er irriterende. De stopper opp og smyger seg rykkvis de siste 3 meterne framover til bilen foran. Hvorfor ikke bare kjøre inntil bilen og stoppe med en gang, istedet for å slure cluch som en gal? Blir så lei av det. Dersom jeg stopper rett bak bilen foran så kan den finne på å smyge seg 2-3 meter forover.. enn å bare kjøre 2-3meter lenger før man stopper første gang..

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Dagens irritasjon, etter å ha brukt 22min og 43 sekunder fra jeg satte meg inn i bilen til jeg var ute av parkeringsplassen.

 

Folk må lære seg å parkere! Og ikke minst å rygge. På min nesten 23minutter lange tur på vei fra der jeg parkerte og til utkjøringa på parkeringsplassen så jeg 4 tilfeller av kvinnfolk som ikke klarte å rygge ut eller inn fra plassen med sin xc90, x5, allroad osv. Hvis de ikke klarer å kjøre så stor bil bør de jaggu ikke kjøpe seg så stor bil. Så også 2 som var borti bilen vedsidenav, x antall "slenge døra i bilen på siden uten å merke noe selv" og sist men ikke minst: de 3-4 bilene som prøvde å snike i køa på vei ut og dermed skapte komplett trafikkaos med sine "snarveier" som blokkerte for så og si all trafikk

Lenke til kommentar

Her kommer en klage til de bilistene som kjører i mørkeste mørketida i Tromsø med parklysene på. Skjerpings! Husk også blinklys!

 

Til fotgjengere: Bruk refleks, særlig hvis dere har på sort dress/finstasen. Det er alt for mange som glemmer refleksen hjemme i lomma på det daglige yttertøyet. Skjerpings! Dere lever farlig.

Lenke til kommentar

Arg! (ja, jeg også) I dag holdte jeg på å knuse høyrelykt og skrape litt lakk da jeg kom paralellt med en bil i en rundkjøring.

 

Situasjon som følger: Jeg kjører den blå, den røde er problemet.

post-19072-1167313069_thumb.jpg

 

Greit nok, ingenting galt her, annet enn at den røde egentlig burde lagt seg i innerfeltet (slik fungerer denne rundkjøringen til vanlig, fordi veien som vi kommer ut fra er lavt traffikert, mens den som krysser er mye trafikk)

 

Problemet kommer bare når jeg skal begynne å svinge mot venstre midt inni rundkjøringen. Da finner den røde bilen på å kutte svingen, og ligger plutselig forran meg, så jeg må hive meg på bremsen og kjøre opp på kanten i midten for å ikke treffe bilen. Dette er en relativt stor rundkjøring, og det er plass til minst to, om ikke 3 biler i bredden normalt. Jeg må så vente til denne bilen har kjørt forran meg, før jeg kan kjøre ned fra kanten og fortsette ut av rundkjøringen.

 

Skal sies at før rundkjøringen hadde jeg ligget bak denne bilen, som kjørte i ugjevn 40km/t i 50-sone, så jeg var vel forhåndsirritert.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
I dag vil jeg klage på bussjåføren som kjørte rute 60 i halv tre tiden. Ved rema 1000 på strindheim har du faktisk vikeplikt for meg når du skal ut på veien.

 

Mulig du telte feil antall biler da jeg var sist i "køa", men det er faen ikke morsomt når bussen begynner å kjøre ut i veien når man kommer i 50km/t og ikke har noe sted å gjøre av seg. Det resulterte i full abs-blokkering, bråstopp for bussen og en rimelig misfornøyd bilist i en blå ford... (og så ingen skal begynne å kverrulere: bussen skulle ut fra en sidevei på min venstre side..)

 

Og de som ikke klarer å kjøre i kø er irriterende. De stopper opp og smyger seg rykkvis de siste 3 meterne framover til bilen foran. Hvorfor ikke bare kjøre inntil bilen og stoppe med en gang, istedet for å slure cluch som en gal? Blir så lei av det. Dersom jeg stopper rett bak bilen foran så kan den finne på å smyge seg 2-3 meter forover.. enn å bare kjøre 2-3meter lenger før man stopper første gang..

7550145[/snapback]

 

hvist bussen kom ut av en busslomme og fartsgrenen er 50 så har du vikeplikt .

men det kan jo ha vert et kryss eller en høyere fartsgrense

Lenke til kommentar

Når det gjelder vikeplikt angående busser fra busslommen:

Bussjåførene er pliktet til å blinke ut i 5 sekunder før de prøver å forlate holdeplassen. Jeg har flere ganger holdt på å kollidere i en buss, når den begynte å blinke da jeg holdt på å kjøre forbi den, og pluselig når jeg var halvveis forbi så svinger bussen ut. Reglene gjelder for buss-sjåførere og.

Husk at du har vikeplikt for buss når sonen er under 60. Men buss-sjåføren har alltid ansvar for sikkerheten, og vil få skylden om du selv ikke holder vikeplikten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå vet jeg ikke helt om jeg skal klage på meg selv eller den andre bilisten.

 

Tidligere i dag, da det fortsatt var mørkt ute kom jeg til et kryss der jeg skulle svinge til venstre opp en bakke. I krysset og delvis opp bakken var det bare løssnø/sørpe. Mye også. Uansett så ble det ei stor luke og jeg begynte å kjøre. Og med to bakhjul som gjerne vil rotere med samme hastighet er det lett for at hjulene graver seg sidelengs i løssnø. Det skjedde her også, jeg var fullt klar over at det kom til å skje og fullstendig klar over hva som skjedde. Som alltid korrigeres det med litt sving motsatt vei, slik at forhjulene peker den veien man skal. Forsiktig med gassen var jeg også, da jeg ikke hadde intensjoner om å leke "tokyo drift". For meg var dette en helt ordinær sving, jeg ga heller ikke mer gass for å kontrollere sladden lengst mulig.

 

Ikke var jeg i nærheten av å miste kontrollen og jeg var langt fra å havne i feil kjørebane. Men bilisten som kommer i mot tuter, blinker med fjernlysene (og blender meg i samme slengen) før han sitter i bilen sin og klapper...

 

Har jeg blitt offer for en skikkelig hverdagshelt som brukte sarkasme for å fortelle hvor idiot jeg var som "sladda som en villmann"?

 

Jeg kunne forstått det hvis jeg hadde hatt fullt oppstell inn i svingen og hold bilen sidelengs opp bakken, men når man kjører som folk??

Lenke til kommentar

Jojo, men folk med xenon kan jo tenke seg om en gang eller to før de blinker og står i.. Men egentlig driter jeg jo i hva han måtte mene i sin forhjulsdrevne etthjulstrekker ;)

 

 

Og mens vi er inne på temaet etthjulstrekk:

 

Dere som kjører forhjulsdrift, eller bakhjulsdrift for den del, og har en åpen differensial.. Det hjelper ikke å kjøre ett hjul langt oppi snøfonna for å få feste så lenge det andre hjulet står på isen. Få begge hjula bort fra isen, eller bruk bremsen for å bremse det spinnende hjulet slik at mer kraft går til det som står stille i snøen. Er så lei av å stå bak folk som ikke kommer seg ut av lyskrysset før det blir gult igjen, på flat mark! Cluet er å være forsiktig med pedalene.

 

Det der gjelder vel egentlig meg også, men hvorfor bry seg. Det eneste som skjer dersom jeg slipper clutchen på samme måte som om det var tørt er jo at bakenden sklir litt sidelengs og vips er vi avgårde :cool:

Lenke til kommentar

Det er ikke lett og være hvilken som helst sjåfør når han som kommer fra venstre holder høyre felt uten blinklys.

Høyre felt inn i ei rundkjøring uten blinklys betyr om reglene følges at bilen IKKE skal ta av til høyre ut den armen du er på vei inn.

Hater det når man står der og venter unødvendig for at 50% av befolkningen er for late til å bruke blinklys.

Lenke til kommentar
Hater folk som blinker 4-5 sekunder ekstra han er ute av rundkjøringa... Eller de som blinker ut av rundkjøringa ETTER at de har kommet ut, fulgt med folk i første eksempel.

7761590[/snapback]

I små rundkjøringer er det ikke praktisk mulig å følge alle blinkeregler som finnes. Jeg er enig i at man bør blinke til høyre når man skal inn hvis man skal ut første utkjørsel for å hindre unødvendige ventinger, men mange ganger er det lite praktisk mulig å blinke ut i de små rundkjøringene.

 

I store rundkjøringer er det alltid hjelpsomt for de som er rundt at du blinker ut såklart.

Lenke til kommentar

Enig der, men jeg ser det er en del som har glemt hvorfor man blinker, de bare gjør det. Det er da de som på små rundkjøringer som blinker langt etter de er ute. Det er ingen grunn til at de blinker på det tidspunktet, ingen hadde trodd at bilen skulle snu seg 180 for så å fortsette i rundkjøringa igjen, men uansett så blinker de når de er ute av rundkjøringa.

 

Moren min gjorde dette når jeg satt på med henne, blinket uansett når hun skulle ut, det er jo greit, men hvis hun glemte det en gang så blinket hun bare 10-15 meter unna rundkjøringa. WTF?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...