Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på reglene. Hva hvis det er et barn som går ut, skal man forvente at de ser seg for?

 

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Lenke til kommentar

 

Jeg kan lett se for meg en situasjon der man også kolliderer her, og er nysgjerrig på hva reglene er, det hender titt og ofte ting i gangfart kolliderer.

 

AtW

 

Poenget mitt er at om syklisten holder gangfart så skal det mye til at en kollisjon inntreffer, enten klarer syklisten å stoppe eller svinge unna. Og skulle det bli et sammenstøt så er det så bagatellmessig at det ikke er verdt å nevne.

Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at om syklisten holder gangfart så skal det mye til at en kollisjon inntreffer, enten klarer syklisten å stoppe eller svinge unna. Og skulle det bli et sammenstøt så er det så bagatellmessig at det ikke er verdt å nevne.

Det er et enda større poeng vis syklisten holder gangfart: Da må personen ut av bussen faktisk ha hoppet ut.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan lett se for meg en situasjon der man også kolliderer her, og er nysgjerrig på hva reglene er, det hender titt og ofte ting i gangfart kolliderer.

 

AtW

Å sykle på fortau er kun tillatt som et unntak i trafikkreglene paragraf 18:

 

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Så man skal ikke bare holde gangfart, man skal også holde god avstand. Dette ansvaret hviler på syklisten, det er ingen slike krav på de gående så en kollisjon med en fotgjenger som stiger av en buss (noe som må sies å være påregnelig) er nok syklistens feil. Heldigvis blir det neppe noen personskade av slikt.

 

Generelt bør man være svært tilbakeholden med å kjøre på fortau. Er man en voksen syklist som har rimelig forståelse av trafikkreglene bør man holde seg til veien av hensyn til de gående og av hjensyn til egen sikkerhet*. Husk det er kun unntaksvis det er tillatt å sykle på slike områder. Merk at reglene er de samme for gangveg. Gang og sykkelveg er nå for alle praktiske formål å betrakte som gangveg (Se dom Gulating Lagmannsrett, 15. februar 2012, LG-2011-108380)

 

*) fortau, gangveg og ofte gang og sykkelveg har ikke tilstrekkelige siktlinjer til å benyttes trygt i sykkelhastighet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hender ambulanser under utrykning kjører ganske smått..

Husker selv en gang på vei hjem fra Odda langs E134..

Nådde igjen en ambulanse med blålys underveis.

 

Selv kjørte jeg en -91 elns Mercedes 300TDT med biltransporthenger og en Suzuki SJ på planet..

 

Men det gikk greit egentlig, de holdt stort sett rundt 90.

Lenke til kommentar

Har faktisk opplevd ved minst to anledninger å havne bak ambulanser som ligger i 80-100 med blålys på E6 sørover fra Oslo. Det har vært ekstremt behagelige opplevelser å bli liggende bak disse, da de får kjøre helt uforstyrret (bilister viker unna i god tid, og farta blir dønn jevn). Veldig behagelig, i motsetning til den jaginga man gjerne får på den strekninga i litt halvtett trafikk. Det er absolutt å anbefale.

 

Men det har aldri falt meg inn å prøve å komme forbi disse.... Ingen grunn til å forstyrre akkurat DEN sjåføren liksom.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, kan vi ikke la denne sirkulere i reklamepausene på TV'en i noen måneder? Det er så mange som gjør dette feil, og jeg er overbevist om at det skyldes mangel på kunnskap i mange av tilfellene. Tror rett og slett det er folk som har på et eller annet vis klart oppkjøringen, uten å få med seg at det er 2 felt i en vanlig rundkjøring.

Og så har det jo ikkje minst ganske mykje å seia at så mange alt gjer dette gale. Når folk konstant ser at andre skriv "Hvordan er ståa i dag, da?" så vil dei jo byrja å skrive "ståa" og ikkje det riktige, som er "stoda" (altså situasjon).

 

Om folk ser andre kjøre rett over rundkøyringa, så vil jo andre gjera det au. Eg har gong på gong måtta bremse i det indre feltet nettopp fordi eg har vorte pressa opp på plendelen på rundkøyringa. Sjølv der det faktisk er to felt inn og ut av rundkøyringa, så ein skulle tru at det var endå tydelegare at ein skal gje spelerom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...