Sheldon C Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Motorveiene har stort sett fartsgrense 90km/t, med noen få unntak. Hvorfor er det tryggere å kjøre fortere i Sverige og Danmark? Pga det er høyere standard på motorveiene i Sverige og Danmark. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Så fra 7.30 og 4 minutt utover, så ikke noe relevant data i det hele tatt? AtW Jeg så hele, og kan ikke påstå at man fikk så sykt mye informasjon. Følte og at ut i fra det lille man fikk så var det mange detaljer som manglet. Rett og slett i samme bane som han påpekte at media gjør. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det er bare en spekulativ sutrevideo type Amerika. Buhu, loven begrenser min personlige frihet, og jeg må attpåtil betale bot hvis jeg bryter den. 3 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Kan dere vise til eksempler på hva som var feil i videoen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Kan dere vise til eksempler på hva som var feil i videoen? Er det noen som har sagt det er feil i videoen? AtW Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 har politiet lov til å bryte fartsgrensen lovlig uten å ha på blålys og/eller sirener? opplevde idag at en politibil som kjørte med en veldig stor hastighet uten å ha på blålys eller sirener i motorveien på RV 163 (fra Økern og framover), dette skjedde mens jeg kjørte med kjørelærer og han syntes også dette var veldig rart. vi tenkte ikke så mye over dette og svingte av inn mot Veitvet. prøvde å se om de hadde "øvelse" skilt/lapp på, og det hadde den ikke. var for øvrig en mercedes... Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 har politiet lov til å bryte fartsgrensen lovlig uten å ha på blålys og/eller sirener? opplevde idag at en politibil som kjørte med en veldig stor hastighet uten å ha på blålys eller sirener i motorveien på RV 163 (fra Økern og framover), dette skjedde mens jeg kjørte med kjørelærer og han syntes også dette var veldig rart. vi tenkte ikke så mye over dette og svingte av inn mot Veitvet. prøvde å se om de hadde "øvelse" skilt/lapp på, og det hadde den ikke. var for øvrig en mercedes... Husker UP kommenterte dette temaet på Facebook engang, her var svaret: Utrykningspolitiet (UP) Vi kan bare svare på generelt grunnlag og det er at politiet kan kjøre utrykning uten å bruke blålys eller sirener når strengt tjenstlige grunner tilsier det. Etter trafikkreglene § 2 nr. 4 kan politiet fravike trafikkreglene §§ 4 – 9, som blant annet gjelder fartsgrenser, hvis det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten. Trafikkreglene gir ikke adgang til å fravike reglene om aktsom kjøring etter vegtrafikkloven § 3, men aktsomhetsnormen må vurderes i lys av at det gjelder en utrykning. Det finnes mange oppdrag vi ikke ønsker å "annonsere" at vi er på vei blant annet fordi situasjonen kan utvikle seg til å bli verre når eventuelle gjerningspersoner hører eller ser det, eller det er andre taktiske grunner. Når det er sagt er det strenge regler for når utrykningskjøring kan foretas og det hviler et stort ansvar for kjøringen på fører av utrykningskjøretøyet. Nødvendigheten av utrykningskjøring avgjøres om mulig av vaktsjef/operasjonsleder. Slik beordret utrykningskjøring skal anmerkes i vaktjournal e.l. For øvrig tilligger det patruljeleder å vurdere behovet for utrykningskjøring og om behovet for å måtte fravike trafikkbestemmelsene under slik kjøring. Fører er alltid ansvarlig for at selve utrykningskjøringen gjennomføres på en forsvarlig måte. Det er eksempler på at polititjenestemenn er blitt dømt for budd på vegtrafikklovens §3 i forbindelse med utrykningskjøring. Vi kjenner ikke de sakene som er beskrevet, og kan således ikke ta stilling til om politiet her har gjort noe galt. Det finnes klageordninger på politiet som du kan benytte deg av hvis du ønsker å klage på atferden til politiet eller du mener at politiet har gjort noe straffbart. Mer om disse klageordningene kan du lese om her:https://www.politi.no/.../klage_pa_politiet/Tema_428.xhtml 13. mars 2011 kl. 06:15 via mobil 3 Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Vi har også i Norge veldig mange kunstig lave fartsgrenser, jeg tror ikke jeg er den eneste som mener det. Veier som tidligere har hatt fartsgrense 60km/t har blitt satt ned til 50, noen har blitt videre satt ned til 40 osv. Motorveiene har stort sett fartsgrense 90km/t, med noen få unntak. Hvorfor er det tryggere å kjøre fortere i Sverige og Danmark? Fyrst og fremst så er eg sams i det som kjem fram i videoen, så ikkje tru at eg prøver å leike skeptikar. Er berre litt nyfiken. Er det verkeleg slik at motovegene vanlegvis har fartsgrense 90? Eg er van med 100, og det er ikkje før eg køyrer til Oslo at fartsgrensa av ein eller annen grunn går ned til 90. Greitt, det er visse område det blir trafikk, men likevel. Opplever trafikk omkring visse andre avkøyringar heime òg, sjølv om det er 100 i heile fylket på motorvegen. For å halde meg innanføre emnet, så kan eg vel få ut litt frustrasjon etter køyring til jobb i dag. Sit i ljoskrysskø då ein luring kjem i venstre felt (køyrefelt for svinging til venstre) og blinkar seg inn kjapt framføre meg midt i krysset medan det er grønt. Eg ville berre ikkje køyre ut i krysset fordi det sto i stampe på andre sida av krysset - med andre ord ville eg bli sitjande fast. Og riktig nok vart han sitjande fast, men det kom sjølvsagt inge bilar uansett, så han vann jo berre på snikmanøveren sin... Endret 18. september 2013 av Vierett Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det finnes vel ikke et eneste 100-skilt i hele Rogaland fylke, såvidt jeg vet. 90km/t har vært standard farsgrense på motorveier lenge, 100km/t finnes kun på noen få strekninger. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det finnes vel ikke et eneste 100-skilt i hele Rogaland fylke, såvidt jeg vet. 90km/t har vært standard farsgrense på motorveier lenge, 100km/t finnes kun på noen få strekninger. Var det ikke en testatrekning på Jæren et sted? Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Kjører i en bygate og skal svinge til høyre i et kryss. Kikker alltid til venstre for sikkerhets skyld, selv om de som kommer derfra har vikeplikt. Der kommer en tulling med sportsbil, fliser gjennom et overgangsfelt flere gående holdt på å tråkke ut i, og presser seg forbi meg. Fort som f, midt i sentrum. Gliser stygt til meg i det han passerer. Drittsekk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg forsøkte da vitterlig å glise pent .... 3 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg holdt på å kjøre på en syklist i dag. Sto ved et lyskryss med sykkelsti på sida. Der fant en idiot på scooter ut at han skulle plassere seg for å kunne dra forbi meg i det vi får grønt. Bak han kommer det en syklist (scooteren har altså kjørt forbi syklisten bare et par sekunder før han kommer fram til lyskrysset). I det det blir grønt kjører jeg og scooteren, mens syklisten i stedet for å bremse litt opp og legge seg bak scooteren presterer å kjøre inn foran meg i mitt kjørefelt for å komme seg forbi scooteren som svinger av ned til høyre... Kjempegøy! 1 Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Kan spennende hvis dette blir fremtiden her til lands. http://www.dinside.no/922799/eu-vil-sperre-farten-paa-bilen-din Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Kan spennende hvis dette blir fremtiden her til lands. http://www.dinside.no/922799/eu-vil-sperre-farten-paa-bilen-din Latterlig! Finnes sikkert noen hack så man unslipper. Eller bare gjør sånn rett før Eu kontroll så deaktiverer igjen (: Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Neste tiltak blir vel en komplett Blackbox lignende de man finner i fly, itillegg til et kamera som konstant filmer føreren? Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Må si kommer bare til å bli gøyere og gøyere kjøre ulovlig. Kjører man lovlig er det jo nesten ikke man selv som kjører lengre...Får vel ha en rånebil og bare kjøre litt rundt på jorder, tunet, grusveier osv...... Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Må si kommer bare til å bli gøyere og gøyere kjøre ulovlig. Kjører man lovlig er det jo nesten ikke man selv som kjører lengre... Får vel ha en rånebil og bare kjøre litt rundt på jorder, tunet, grusveier osv...... Om det er meningen du skal ha det gøy så er det vel banebil du bør ha uansett. Neste tiltak blir vel en komplett Blackbox lignende de man finner i fly, itillegg til et kamera som konstant filmer føreren? Store kjøretøy har allerede en "blackbox". Det kalles fartskriver. Egentlig rart at ikke alle biler har det. Endret 19. september 2013 av Sexylubb1 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Store kjøretøy har allerede en "blackbox". Det kalles fartskriver. Egentlig rart at ikke alle biler har det. er ikke det fordi lastebiler/store kjøretøy som oftest brukes til transport/jobb og at sjåførene må ta pause eller noe slikt? sjefene skal kunne sjekke om du har tatt pause eller kjørt over den bestemte arbeidstiden? var jo en artikkel for ikke så lenge siden om en søppelbilsjåfør eller noe lignende hvor de brukte det samme eller et lignende system for å sjekke om han jobbet eller ikke?! Endret 19. september 2013 av medlem-311024 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå