Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at enkelte på motorveier absolutt skal ut i det andre feltet og ligge enten på bakhjulet mitt eller på siden av meg, i samme fart som meg, i stedet for å ligge bak meg? Sykt irriterende når jeg tar igjen køen, bremser og de fortsetter å matche farten min. Kom dere forbi jævla idioter, det er derfor feltet er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis du skal ta lappen fra den som kjørte, så må du vite hvem som kjørte.

Du kan ikke bare anta at sjåføren er den som bilen er registrert på.

Har han sagt at det er bileieren som fortjener å miste førerkortet, eller at han vet hvem som kjørte? Nei. Han har sagt at sjåføren fortjente å miste førerkortet, og det trenger han da ikke vite hvem som kjørte for å kunne si. Å finne ut hvem som kjørte er politiet sin jobb...

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var en Taxi som tydeligvis trodde vikeplikt ikke gjaldt for han som smatt inn foran meg på en 60-vei i dag. Jeg lå ca 4 sekunder bak bilen foran meg... Hyggelig. Spesielt siden han måtte ha venta typ 6 sekunder på de to bilene bak meg før det var klart for han.

 

(Jeg går vel egentlig ut i fra at han av en eller annen grunn unnlot å legge merke til vikepliktskiltet, vikepliktmarkeringene i veibanen samt at han må ha kjørt på forkjørsveien jeg var på for å komme dit han var og at det var et uhell, men det er drøyt å bare kjøre ut mellom to biler på den måten uansett).

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Illustrasjon fletting:

 

io3aTAh.jpg

 

 

Denne illustrasjonen syner minst tre idiotar. Eg kan byrje frå øvst: Den lilla bilen som pressar seg inn i siste liten, og den gråe bilen som ikkje lagar luke for fletting. Begge desse er typisk køyring for visse tyske bilar, og er døme på korleis ein ikkje skal flette.

 

To eksemplariske bilar derimot er den gule bilen, og den grøne bilen rett bak.

 

Den raude bilen: Kom denne frå høgre felt, så er denne også eksemplarisk, slik får ein flettinga bakover i trafikken. Då er den blåe bilen den nest siste idioten, som utøver flettesniking på godt tysk vis. Eg treng ikkje å seie at om den raude bilen om frå feltet innanfor, så er denne ein gedigen pappskalle av flettehindrar.

 

Dei grøne bilane bakafor den blåe og den raude bilen er også enten temmeleg late, eller idiotar klare til å rote godt til flettinga. Med slik køyring endar ein opp med å bremse opp heile trafikkflyten da dei ikkje stiller seg i fletteposisjon, og dimed dreg ut flettinga heilt fram til siste millimeteren før fysisk kontakt med andre bilar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne illustrasjonen syner minst tre idiotar.

Ikke glem forumbrukeren som ikke har forstått hvordan fletting fungerer. Å flette i siste liten er det eneste rette å gjøre.

 

Du sier at den røde bilen oppfører seg eksemplarisk. Vel, det gjør han ikke. Du sier også at de grønne bilene bak den røde og den blå er idioter fordi de ikke "stiller seg i fletteposisjon". Hva i all verden mener du med dette?! Mener du at de skal flette fra den posisjonen de har på illustrasjonen?

 

Det blir da et veldig stort tomt område i høyre fil, og hva tror du skjer da? Hvis det går sakte i fil 2 (fra høyre), da vil bilene her bli passert av de som ligger i høyre fil utenfor bildet (altså de som kommer bak de tre grønne til høyre). Når de som kommer bakfra har kommet lenger frem, da har de passert flere av bilene som nettopp var foran dem, og de blir stående enda lengre.

 

Dersom den gule, den røde, den blå, de neste tre grønne og alle deretter venter med å flette til de kommer helt til sperringen, og fletter annen hver bil med de i fil 2, da det aldri bli et tomt område i høyre fil. Resultatet er en optimal fletting.

 

Eller mente du kanskje at de bilene som er lenger bak i høyre fil også skal flette der de er, opptil flere hundre meter før sperringen, slik at høyre fil etter hvert blir helt tom? Høres det realistisk ut?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke tilfeldig at man har regulert til fletting der man har gjort det.

Dersom det ville vært bedre å flette 100 meter tidligere hadde man faktisk endret reguleringen såpass.

 

I dag er det en del som tror de vet bedre enn de som gjør reguleringen.. Disse fletter gjerne et par hundre meter før de bør gjøre det, og blir grinete når andre fletter der det er ment å flette... Så blokkerer de, og da har vi en situasjon som på tegningen lenger opp her.

Lenke til kommentar

Bradbury: Det vil fortsatt ikke gå fortere enn flaskehalsen, som er én fil. Da er det bedre om man klarer å flette i fart heller enn å drive med stopp&go-kjøringa og kranglingen 5 meter før det blir én fil.

Nei, det er ikke bedre i det hele tatt. Hvis det allerede er fin flyt i trafikken, da har det lite å si hvor man fletter. Hvis det derimot går sakte - slik som det ser ut som at det gjør i illustrasjonen til Staketten - da vil alt annet enn fletting fremst ved sperringen gjøre at det vil komme biler bakfra som kjører forbi bilene som flettet inn for tidlig. Og dette skaper mer kø. Fletter man helt fremst da blir det umulig for bilene bak å hoppe frem i køen. Flyten blir så bra den kan bli, og ingen vil føle at noen "sniker".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke tilfeldig at man har regulert til fletting der man har gjort det.

Dersom det ville vært bedre å flette 100 meter tidligere hadde man faktisk endret reguleringen såpass.

 

I dag er det en del som tror de vet bedre enn de som gjør reguleringen.. Disse fletter gjerne et par hundre meter før de bør gjøre det, og blir grinete når andre fletter der det er ment å flette... Så blokkerer de, og da har vi en situasjon som på tegningen lenger opp her.

 

Man regulerer ikke til fletting. Man regulerer til vegformål. Å endre på en regulering tar 2+ år. Å endre på en veg innenfor regulert areal kan gjøres umiddelbart.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke bedre i det hele tatt. Hvis det allerede er fin flyt i trafikken, da har det lite å si hvor man fletter. Hvis det derimot går sakte - slik som det ser ut som at det gjør i illustrasjonen til Staketten - da vil alt annet enn fletting fremst ved sperringen gjøre at det vil komme biler bakfra som kjører forbi bilene som flettet inn for tidlig. Og dette skaper mer kø. Fletter man helt fremst da blir det umulig for bilene bak å hoppe frem i køen. Flyten blir så bra den kan bli, og ingen vil føle at noen "sniker".

 

Jo, det er bedre, når man får færre felt, så er det flyten etter innsnevringen som er dimensjonerende, derfor vil man ha optimalt flytende og tett trafikk når man kommer inn i området med færre felt. Det får man ikke med å flette i siste liten.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lite er mer irriterende enn å ligge i grei køflyt for så å måtte bremse til halve farten, fordi en (typisk tysk) bil fletter seg inn i aller siste øyeblikk.

 

Jeg må bremse, bilen bak meg må bremse, bilen bak denne må bremse.. osv.

 

Om alle hadde lagt seg inn der de så luker (om det er sent eller tidlig) istedenfor å presse seg inn de siste ti meterne, hadde det jo blitt litt flyt i denne flettingen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Poenget med fletting er da at man skal lage LUKE foran seg slik at man kan FLETTE sammen de to feltene til ett! Hvis du må bremse, gjør du noe galt. Du skal egentlig følge flettefeltet helt ut, dette er noe man lærer på kjøreskolen. Dersom du fletter før den stiplede hvite linjen slutter, har du (som bilen til høyre) faktisk vikeplikt. Når linja mellom feltene slutter, er det gjensidig vikeplikt, og det er herfra at det skal være luke nok mellom bilene til å kunne flette inn. Selvsagt, noen flettefelt er lengre enn andre, men prinsippet er det samme.

 

Hvis alle hadde tenkt GLIDELÅS når de kjører i kø ved fletting, hadde alt gått mye bedre. Hvis du ser at det er en bil som kommer til å flette seg inn i siste øyeblikk, er det ikke verre enn at du slipper litt på gassen og lager en luke som er stor nok til at personen kan flette seg inn. Man er faktisk ikke pliktet til å ligge støtfanger til støtfanger...

 

EDIT: Selvsagt, det finnes alltid idioter som blir gitt en 100m lang luke til å flette inn, men alikevel prøver å presse seg inn litt lengre fremme. Men jeg kjører en del på motorveien i Stavanger i rushtiden, og der legger folk seg tett i rompa på bilen foran, ingen lager luker, og alt går tusen ganger treigere.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Jo, det er bedre, når man får færre felt, så er det flyten etter innsnevringen som er dimensjonerende, derfor vil man ha optimalt flytende og tett trafikk når man kommer inn i området med færre felt. Det får man ikke med å flette i siste liten.

 

Hvis det er kø og man skal "flette i fart", hvor kan man gjøre dette? Det kan man naturligvis kun gjøre før køen begynner, og det kan være leeenge før høyre felt forsvinner. Hopper du inn i en luke her, og han bak deg finner en luke lenger bak der igjen og så videre, da ender du opp med at høyre fil blir tomt i flere hundre meter. Kapasiteten til veien benyttes ikke i det hele tatt, og du mener dette gir en optimal flyt!?

 

Her er en artikkel skrevet til de som irriterer seg over at andre "sniker" i situasjoner som vi diskuterer her. I artikkelen er det riktignok venstre felt som forsvinner og som skal flette inn mot høyre.

 

http://www.nettavisen.no/motor/article2937627.ece

 

 

 

Bruk begge felt ved kø

 

Kjører du ut fra Kristiansand mot Mandal og Stavanger vil du møte et innskrenkningsskilt, men med en ekstra beskjed:

 

"Bruk begge felt ved kø"

[...]

 

Vi vil at begge feltene skal benyttes, sa distriktssjef i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, til fvn.no i 2007. Det er ikke sniking å kjøre i venstre felt. Feltet skal brukes ved kø slik at vi kan få en effektiv glidelås på toppen.

 

 

Kan vi legge denne diskusjonen død nå? Det er så utrolig pinlig å se folk som hardnakket påstår noe som er fullstendig feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget med fletting er da at man skal lage LUKE foran seg slik at man kan FLETTE sammen de to feltene til ett! Hvis du må bremse, gjør du noe galt. Du skal egentlig følge flettefeltet helt ut, dette er noe man lærer på kjøreskolen. Dersom du fletter før den stiplede hvite linjen slutter, har du (som bilen til høyre) faktisk vikeplikt. Når linja mellom feltene slutter, er det gjensidig vikeplikt, og det er herfra at det skal være luke nok mellom bilene til å kunne flette inn. Selvsagt, noen flettefelt er lengre enn andre, men prinsippet er det samme.

 

Hvis alle hadde tenkt GLIDELÅS når de kjører i kø ved fletting, hadde alt gått mye bedre. Hvis du ser at det er en bil som kommer til å flette seg inn i siste øyeblikk, er det ikke verre enn at du slipper litt på gassen og lager en luke som er stor nok til at personen kan flette seg inn. Man er faktisk ikke pliktet til å ligge støtfanger til støtfanger...

 

EDIT: Selvsagt, det finnes alltid idioter som blir gitt en 100m lang luke til å flette inn, men alikevel prøver å presse seg inn litt lengre fremme. Men jeg kjører en del på motorveien i Stavanger i rushtiden, og der legger folk seg tett i rompa på bilen foran, ingen lager luker, og alt går tusen ganger treigere.

 

Nettopp det jeg og mener. I grei køflyt vil det stort sett være luker store nok hele veien. Men når denne tyskeren kjører forbi samtlige og legger seg inn helt på slutten tørr jeg ikke annet enn å bremse. Ihvertfall når "snikeren" kjører så fort at også han må bremse for å ikke treffe bilen foran meg.

 

Glidlås liker jeg. Eller at man kjører inn der det oppstår naturlige luker, og ikke forbi helt til slutten

 

Ligger vel et klipp lenger bak i denne tråden hvor en sniker prøver seg, men blir avskjært helt på slutten og må kjøre av på en avkjøring. Likte den :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

https://maps.google.com/maps?q=%C3%85sen,+Stavanger,+Norway&hl=en&ie=UTF8&ll=58.95355,5.721302&spn=0.010679,0.032015&sll=37.0625,-95.677068&sspn=65.685051,131.132813&oq=%C3%A5sen,+stavanger&t=h&hnear=%C3%85sen,+Stavanger,+Rogaland,+Norway&z=16&layer=c&cbll=58.953681,5.721242&panoid=mhOb1zAXWoE6dsp08lgGMg&cbp=12,186.32,,0,15.5

 

Linken over viser en av de mest trafikkerte påkjøringene til motorveien i Stavanger i morgenrushet. Som man ser på bildet starter gjensidig vikeplikt med en gang, selv om feltet egentlig er veldig langt. Til vanlig kan man blinke seg ut med en gang uten problemer. I morgenrushet derimot, da står bilene helt opp i rompa på hverandre i begge felt, og de som kommer i påkjøringsfeltet må bare fortsette så langt man kommer. Feltet er unødvendig langt, etter min mening, og slutter "aldri", før det bare ikke er plass til to biler i bredden lengre. Stavanger er full av egoistiske drittsekker som aldri lager luker, mesteparten av egoistene skal til Forus til sine viktige kontorjobber i Statoil osv. Like kaotisk er det i ettermiddagsrushet når kontorrottene skal hjem igjen.

Lenke til kommentar

 

Hvis det er kø og man skal "flette i fart", hvor kan man gjøre dette? Det kan man naturligvis kun gjøre før køen begynner, og det kan være leeenge før høyre felt forsvinner. Hopper du inn i en luke her, og han bak deg finner en luke lenger bak der igjen og så videre, da ender du opp med at høyre fil blir tomt i flere hundre meter. Kapasiteten til veien benyttes ikke i det hele tatt, og du mener dette gir en optimal flyt!?

 

Her er en artikkel skrevet til de som irriterer seg over at andre "sniker" i situasjoner som vi diskuterer her. I artikkelen er det riktignok venstre felt som forsvinner og som skal flette inn mot høyre.

 

http://www.nettavisen.no/motor/article2937627.ece

 

 

 

 

Kan vi legge denne diskusjonen død nå? Det er så utrolig pinlig å se folk som hardnakket påstår noe som er fullstendig feil.

 

Sålenge det er området etter innsnevringen som er dimensjonerende, så ja, da er det det som gir optimal flyt, det sier seg selv. La oss ta ekstremeksemplet da, om det går fra 10 felt til ett, det er antallet biler per time man får igjennom seksjonen med ett felt som teller, det er har ingenting å si om ett felt er tomt på tifelts-veien, sålenge man får optimal gjennomføring etter innsnevringen.

 

Ellers hadde jeg vært litt forsiktig med å være så hardnakket med å bedømme hva som er fullstendig feil, og hvem som vet hva de snakker om.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det er kø og man skal "flette i fart", hvor kan man gjøre dette? Det kan man naturligvis kun gjøre før køen begynner, og det kan være leeenge før høyre felt forsvinner. Hopper du inn i en luke her, og han bak deg finner en luke lenger bak der igjen og så videre, da ender du opp med at høyre fil blir tomt i flere hundre meter. Kapasiteten til veien benyttes ikke i det hele tatt, og du mener dette gir en optimal flyt!?

Nå driter du på leggen her.

 

La oss si at du har en tofelts vei, uten noen av og påkjørsler. midt på denne veien er det en 100m strekning med bare ett felt.

 

Fartsgrensene og 3sek regelen gjør at maks "flyt" er 1 bil per 3 sek per felt.

 

Hva er maksimal flyt på denne strekningen???

 

Jo, maksimal flyt er 1 bil per 3 sekund, fordi dette avgjøres av det området med MINST flyt. Altså det området det er bare ett felt. Så uansett om man benytter ett eller to felt før denne innsnevringen så får man ikke presset flere biler igjennom enn 1 bil per 3 sekund.

 

Så er spørsmålet. Hvorfor skal man flette tidlig?

Jo, fordi 1 bil per 3sekund er flyten dersom alle biler kjører i konstant fart, i fartsgrensen. Dersom man fletter tidlig, så kan man fortsette å holde konstant fart igjennom det området med bare ett felt.

 

Hva skjer om det kjører noen helt frem til veien går over til ett felt, og så vil bytte felt?

 

Jo, da må bilen i det andre feltet bremse. Noe som tar 2 sekunder. Så må bilen som skal flette akselerere og bytte felt, dette tar 2 sekunder. Så må da bilen som bremset for å slippe første bil inn også akselerere, dette tar 2 sekunder.

 

Dette fører til at hver bil som kjører helt frem i flettefilen sørger for en 6 sekunders forsinkelse som forplanter seg bakover i trafikken. Flyten er nå redusert fra 1 bil per 3 sekund, til 1 bil per 9 sekund.

 

 

 

 

Kan vi legge denne diskusjonen død nå? Det er så utrolig pinlig å se folk som hardnakket påstår noe som er fullstendig feil.

Skilet er helt rett det, problemet er ikke hva som er lov eller ikke, men at folk ikke skjønner hvordan trafikken best avvikles, slik som du heller ikke gjør.

 

Det er disse som kjører forbi hele køen, og insisterer på å slippes inn fremst som startet køen i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er disse som kjører forbi hele køen, og insisterer på å slippes inn fremst som startet køen i utgangspunktet.

Hadde alle kjørt fremst for å flette, slik de skal, så hadde det ikke vært noen kø å kjøre forbi. Det hadde vært like mange biler og lik hastighet i begge filene. Du er tragisk naiv i din trafikkforståelse. Jeg utfordrer deg til å kontakte Statens Vegvesen eller Samferdselsdepartementet for å finne noen som er enig i følgende påstand:

 

"I et scenario der det er kø på motorveien, og innsnevring av en fil, da er det optimalt for trafikkflyten at de som kjører i filen som innsnevres fletter der de finner luker selv om dette er lenge før innsnevringen."

 

Lykke til...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde alle kjørt fremst for å flette, slik de skal, så hadde det ikke vært noen kø å kjøre forbi. Det hadde vært like mange biler og lik hastighet i begge filene. Du er tragisk naiv i din trafikkforståelse. Jeg utfordrer deg til å kontakte Statens Vegvesen eller Samferdselsdepartementet for å finne noen som er enig i følgende påstand:

 

"I et scenario der det er kø på motorveien, og innsnevring av en fil, da er det optimalt for trafikkflyten at de som kjører i filen som innsnevres fletter der de finner luker selv om dette er lenge før innsnevringen."

 

Lykke til...

Leste du i det hele tatt posten min?

 

Kan du da forklare hvor jeg tar feil i min forklaring av situasjonen, og ikke bare kalle meg naiv uten å gi ett eneste argument for hvorfor du har rett?

 

 

"I et scenario der det er kø på motorveien, og innsnevring av en fil, da er det optimalt for trafikkflyten at de som kjører i filen som innsnevres fletter der de finner luker selv om dette er lenge før innsnevringen."

Tidlig fletting fører til at man kan opprettholde maksimal flyt på den strekningen som er kritisk for flyten på hele veien.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...